Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 602 |

29.05.2020: Semafor u Veletržního paláce po obnově a opět s preferencí
Měsíc trvající obnova SSZ 7.130 Veletržní - Dukelských hrdinů, která byla provázena pevným řízením bez preference tramvají, skončila. Nyní je signalizace opět s preferencí, která je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a také předvýběrem kolizní fáze. Míra preference je obdobná jako v předchozím způsobů řízení z roku 2004, pouze téměř nedochází k prodlužování kolizní fáze. Přibyla výzvová návěstidla pro tramvaje, jejichž volno se vybírá pouze na výzvu. Pro případ závady tramvajové detekce jsou na kolejích zřízeny plochy videodetekce. Vyklizovací šipka od Letné se nově vybírá pouze na výzvu. Křižovatka se stavebně zmenšila a více prostoru dostali cyklisti. V současné době ve městě probíhá nebo byla dokončena obnova více signalizací. V pevném řízení stále zůstává SSZ Švehlova - Práčská, uvedená do provozu před dvěma týdny, SSZ Sokolovská - Na Břehu ze začátku dubna a nově také SSZ Modřanská - Údolní. Rekordmanem v tramvajové síti je SSZ Vršovická - Bělocerkevská, kde je dočasný pevný program od obnovy v roce 2016. Neřízený stav je krátce na obnovovaném SSZ nábřeží Edvarda Beneše - Čechův most.

22.05.2020: Obnova dvou signalizací pro linku 25
Po obnově byly uvedeny do provozu dvě světelné signalizace. Na SSZ 7.125 Dělnická - Jankovcova, bylo se zprovozněním spuštěno dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem a prodlužováním kolizní fáze, stejně jako v předchozím způsobu řízení. Při jízdě tramvaje od Libeňského mostu navíc dochází k odložení volna pro auta pro zajištění větší bezpečnosti a plynulosti provozu. Software by měl být ještě doladěn. Po delší obnově bylo do provozu uvedeno rovněž SSZ 9.228 Poděbradská - Hloubětínská. Z pohledu tramvajové dopravy byla vylepšena detekce, tramvaje se přihlašují již na vjezdu do zastávek Kbelská, respektive Hloubětín. Na výjezdu ze zastávek je další přihlášení. Preference je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Obě signalizace se nacházejí na lince 25, která je v posledních měsících postižena zdržením na západní části Poděbradské v důsledku stavebních prací.

20.05.2020: Zkrácení jízdních dob
Jízdní doby na tramvajové doznaly po delší době zřetelnějších úprav. Na většině tramvajových linek došlo ke zkrácení dojezdových časů. Například linky 5 a 10 jsou na celé své trase urychleny o 3 minuty v každém směru, naopak u linky 25 nedošlo k žádným zásahům. K první vlně změn došlo již v první polovině května, a to na nábřežích, druhá vlna nastala 18. května a zahrnovala širší síť, převážně však centrální úseky. V městě stále cestuje kvůli koronaviru výrazně menší počet cestujících, rychlejšímu provozu pomáhá i mírně slabší provoz tramvají v odpolední špičce. Současně se podařilo ukončit alespoň některá dopravní opatření, která přinesla dočasné vypnutí preference na signalizacích. Zejména se jedná o SSZ Průběžná – V Olšinách a SSZ Vinohradská – nám. Jiřího z Lobkovic, kde již opět funguje dynamické řízení s preferencí. Přibývá i signalizací s nově zavedenou preferencí, naposledy SSZ Bulhar. V květnu bylo také deaktivováno trvalé „namáčknutí“ chodců na řízených přechodech a znovu zavedeny zastávky na znamení.

15.05.2020: Preference tramvají na Bulharu
Signalizace na křižovatce Bulhar má nový software, který na rozdíl od původního řešení preferuje tramvajovou dopravu. Většina tramvají tak na křižovatce projíždí bez zdržení. Zatímco dosud na semaforu fungovalo dynamické řízení, ve kterém docházelo od tramvají ke krácení kolizních fází a k prodlužování vlastní fáze, nové řešení umožňuje kromě prodlužování také výběr volna pro tramvaje až na třech místech v cyklu. Naopak došlo k potlačení krácení kolizních fází. Tím došlo kromě zvýšení plynulosti tramvajového provozu také ke stabilnějšímu odbavování vozidel v kolizních relacích. SSZ Bulhar je jednou z nejsložitějších křižovatek v Praze. Má hned 5 základních fází řízení a vyznačuje se vysokou nehodovostí. Do současného stavebního stavu byl uveden v roce 2004 v souvislosti se stavbou nového železničního mostu přes Seifertovu ulici. Signalizace prošla několika úpravami softwaru, které vylepšovaly zejména zpočátku tristní řízení pro tramvajovou dopravu. Aktuální úprava je v tomto směru nejvýraznějším počinem.

19.04.2020: Chodecké výzvy natvrdo
Na většině signalizací v Praze byl v souvislosti s opatřením proti šíření nákazy Covid-19 nastaven pevný nárok chodců, který zajišťuje cyklický výběr všech chodeckých signálních skupin, aniž by chodci museli mačkat tlačítka. Výjimku tvoří některé signalizace, zejména ty s velkými tlačítky, která není nutné mačkat prstem, ale tlačítko je možné aktivovat například loktem. Na některých místech takové nastavení způsobilo dopravní problémy, na většině takto ošetřených semaforů způsobilo nárůst zdržení účastníků provozu. Menší dopady jsou v centru města, nejvíce je změna zřetelná v období slabšího provozu, kdy signalizace reagují na nároky chodců pružněji. Z pohledu MHD je nejhorší situace u nočních autobusových linek, kterým zřetelně klesla přesnost provozu.

19.04.2020: Dočasně zrušená preference na dalších signalizacích
Na dalších nejméně 3 světelných signalizacích v Praze byla eliminována preference tramvajové dopravy. Stalo se tak v rámci dočasných dopravních opatření při opravách. Bez preference v pevném řízení fungovalo SSZ Poděbradská – Podkovářská, kde od února probíhala oprava vozovek. Auta jezdila v protisměrném jízdním pásu a v předmětné křižovatce se vracela na svoji stranu. Detekce tramvají a tedy preference je mimo provoz na SSZ Poděbradská – Hloubětínská, kde probíhá obnova signalizace. A nově je bez preference také SSZ Vinohradská – náměstí Jiřího z Lobkovic, kde probíhá obnova vodovodu. Automobily jezdí mezi zastávkami Želivského a Olšanské hřbitovy protisměrným jízdním pásem a v předmětné křižovatce se vrací na svoji stranu. Řízení je pro tramvaje velice nevýhodné. Na signalizaci bylo v neděli nasazeno pevné řízení v délce cyklu 80 sekund, přičemž tramvaje měly volno přibližně 8 sekund. Vzhledem k nárůstu počtu signalizací bez preference v posledních týdnech a rostoucímu provozu zejména aut se v některých lokalitách mohou začít zhoršovat podmínky pro pravidelnost provozu tramvají, které většinou mají rezervy díky slabší poptávce i nižším intenzitám dopravy.

06.04.2020: Obnova signalizace Sokolovská - Na Břehu: pevný program
V Praze dočasně ubyla signalizace s preferencí tramvají. SSZ 9.233 Sokolovská – Na Břehu, která byla po obnově uvedena do provozu 4. dubna, funguje v pevném řízení, namísto původní prakticky absolutní preference. Navíc je pevný program zkonstruován pro tramvaje velmi nevýhodně. Přestože jezdí v hlavním směru a intenzity aut na kolizních vjezdech jsou velmi slabé, například volno pro tramvaje z centra činí pouze 21 sekund v cyklu 60 sekund. Důvodem je především fakt, že je zapínána nově zřízená vyklizovací šipka pro auta ve směru z centra, přičemž tento pohyb nevykonává v průměru ani jedno vozidlo za cyklus. Obnova signalizace proběhla současně s rekonstrukcí tramvajové trati. Pevný program je v současné době nasazen v rámci DIO také na SSZ Průběžná – Olšinách a také na SSZ Poděbradská – Podkovářská, kde probíhá rekonstrukce vozovek. V obou případech také se značným zhoršením pro provoz MHD.

29.03.2020: SSZ na Průběžné v pevném řízení
SSZ 0.340 V Olšinách - Průběžná je od února dočasně v pevném programu, namísto řízení s preferencí MHD. Úprava souvisí s rekonstrukcí kanalizace, která probíhá v ulici V Olšinách. V jejím důsledku byl zabrán levý jízdní i řadicí pruh před křižovatkou do centra, směrové signály byly nahrazeny plným kruhovým signálem a řízení bylo změněno na pevné. Dopravní opatření pro tuto etapu rekonstrukce kanalizace by mělo dle údajů na úřední desce skončit v polovině dubna. Opatření způsobuje výrazný nárůst zdržení tramvají, hlavně od Průběžné a z centra. V době, kdy je velmi málo cestujících a slabý provoz aut, však nenarušuje plnění jízdního řádu.

23.01.2020: Signalizace u Nádraží Strašnice opět s preferencí
SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech, kterou trápila hardwarová závada, již opět funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají a autobusů. Problémy na zařízení nastaly v listopadu minulého roku a neustávaly ani přes opakované zásahy. Semafor byl obvykle řízen pevným programem, případně byl v blikající žluté. Preference MHD byla na signalizaci zavedena v roce 2011 a později ještě vylepšena.

15.01.2020: Upravené signalizace v Motole lépe preferují tramvaje a autobusy
Byly upraveny tři semafory v Motole. Na dvou z nich byla vylepšena preference MHD, na jednom byla nově zavedena. SSZ 5.536 Plzeňská - rampa AD, která se nachází u zastávky Motol, je nově řízena s proměnnou délkou cyklu v dynamické koordinaci se sousedním SSZ 5.528 Plzeňská - rampa Kukulovy. Na signalizacích došlo k vylepšení původní preference tramvají. Na prvním semaforu ve směru z centra dochází ke korektnímu přihlašování tramvají k prodlužování volna. Je eliminováno prodlužování vložené fáze pro tramvaje, které ji nestihnou využít. Tramvajová detekce před první signalizací ve směru do centra je využita i pro druhou signalizaci. Výrazného zlepšení se dočkaly autobusy, které mohou účinně krátit kolizní fáze a prodlužovat fáze vlastní. V některých případech mohou fázi vložit. Především pak nedochází k „usekávání“ volna pro autobus od přijíždějících tramvají. Preference autobusů však historicky chybí na vjezdu od motolské nemocnice. Třetí upravenou signalizací je SSZ 5.527 Vozovna Motol - vjezd tramvají, která slouží k odbočení do vozovny Motol. Zde byla nově zavedena preference tramvají, která pomůže zejména od zdržování provozu na hlavní trati v době zatahování do vozovny.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 602 |

  NOVINKY
29.06.2022 Na magistrále cyklus 80 sekund
Ke zlepšení podmínek pro tramvaje a pro chodce došlo na náměstí I. P. Pavlova. V oblasti magistrály se od května v denním období používají pevné programy o délce cyklu 80 sekund, namísto původních 100 sekund. V cyklu 80 sekund jsou podíly zelených pro jednotlivé směry přibližně stejné jako ve „stovkách“, ale jednotlivé signály volno i stůj jsou kratší. Díky tomu se výrazně snižuje zdržení chodců a tramvají na SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova – Sokolská a 2.047 náměstí I. P. Pavlova – Legerova. Na obou signalizacích kvůli vysokému zatížení dopravou nereálné ve dne aplikovat preferenci tramvají. Volno pro tramvaje, ač je kratší než v původním řízení, zachovává možnost průjezdu dvou vlaků. Díky tomu úprava zvyšuje kapacitu pro tramvaje o 25 % a je přínosná pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Dochází k výrazné eliminaci situací, kdy se před křižovatkou nahromadí více než 2 tramvaje, což obecně bývá zdrojem vysokých zdržení. I. P. Pavlova je přitom úzkým místem tramvajové sítě. Vliv na kapacitu pro auta je v jednotkách procent a je způsobem zejména snížením produktivního času v cyklu řízení. Oblast magistrály čítá 11 semaforů. S provozem tramvají jsou ještě „Demínka“ a Legerova – Vinohradská, obě s preferencí. „Osmdesátky“ se na magistrále zkoušely poprvé na jaře roku 2021. Následovalo doladění semaforů. Změna je přínosná i v souvislosti s rekonstrukcí Barrandovského mostu, protože odlehčení zajišťují také tramvaje v relaci ze Smíchova právě na I. P. Pavlova.

20.06.2022 Nová světla na Kolbenově ještě budou potřebovat doladit
Do provozu byla uvedena dvojice zcela nových semaforů u zastávky Kolbenova. SSZ 9.906 Kolbenova – Na Černé strouze a SSZ 9.908 Kolbenova – Möbelix slouží hlavně k napojení budované bytové a komerční zástavby v území bývalého ČKD v Praze 9. Dvojice křižovatek se nachází přibližně sto metrů od sebe. SSZ 9.906 je položeno západněji a umožňuje rovněž signalizovaný přístup na zastávku Kolbenova. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Zatímco za běžného provozu funguje preference dobře, za slabého provozu je reakce na tramvaje nespolehlivá. Při trvalé zelené v hlavním směru může dojít k okamžitému vypnutí volna pro tramvaj kolizním nárokem, typicky třeba od cestujícího, který vystoupil z tramvaje, nebo jakýmkoli vozidlem z boku. Tento problém se vyskytoval na některých SSZ v minulosti, avšak ve většině se jej podařilo odstranit. V hluboké noci jsou pak semafory na Kolbenově řízeny v režimu fáze blikající žlutá, což znamená, že semafor sice bliká, ale chodec si jej může kdykoli zapnout bez ohledu na tramvaj, která tak může být náhle zastavena.

02.06.2022 U Masarykova nádraží bez aut
Nová pěší zóna v Havlíčkově ulicí zklidňuje dopravu u Masarykova nádraží. Zákaz průjezdu aut platí nově v úseku mezi ulicemi V Celnici a Hybernská. Doposud zde nebylo možné projet pouze ve směru z centra, nově platí zákaz v obou směrech. Výjimku má MHD. Na místě již probíhají stavební úpravy. Výsledkem mají být lepší podmínky pro cestující, kteří užívají úzký tramvajový ostrůvek. Nově budou mít k dispozici celý prostor od trati až k fasádě domu, včetně původní vozovky. Opatření přetne jednu z možností, jak při zácpách objíždět severojižní magistrálu skrze komunikace nižších tříd v historickém jádru města. Lze očekávat snížení intenzity provozu v ulici Na Poříčí do centra a mírně také v Jindřišské do centra, kde auta často blokují tramvaje před ulicí Politických vězňů. Naopak se zvýší provoz v ulici Na Poříčí ve směru k Sokolovské, kde jsou však tramvaje oddělené od aut. S opatřením souvisí zobousměrnění Hybernské ulice. V Praze se jedná o čtvrtou pěší zónu s provozem tramvají. Řešení je k MHD vstřícné z pohledu eliminace dopravních kongescí, na druhou stranu však snižuje její rychlost na 20 km/h, což prodlužuje reálné jízdní doby. Omezování individuální dopravy v centru města zvolna postupuje po desetiletí. V roce 1985 byla zřízena pěší zóna v ulici Na Příkopě. V roce 2000 byl zakázán průjezd Vodičkovou a Spálenou ulicí. Od roku 2012 nemohou auta jezdit Jindřišskou ulicí u Václavského náměstí. Dlouho se uvažuje o vyloučení transitu na Smetanově nábřeží a v Karmelitské ulici, nad touto změnou dosud nebyla nalezena politická shoda.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022