Preference pražských tramvají
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 511 |

27.05.2015: Řízení přechodu na Želivského bylo zlepšeno
Dlouho očekávaná úprava SSZ Vinohradská - Pod Židovskými hřbitovy byla realizována. Signalizace umístěná pod zastávkou Želivského u metra, která řídí jednak samostatný přechod pro chodce a jednak křižovatku o několik desítek metrů níže, je vstřícnější k tramvajím jedoucím ve směru z centra. Volno začíná o něco dříve a lépe je na tramvaje reagováno předvýběrem kolizní fáze. Došlo ke snížení mezičasů, což zvýšilo produktivitu řízení. Nebyl ale zřejmě prodloužen signál volno pro vlaky z centra. Tramvaj stanicující ve druhé pozici nezřídka neprojede na společné volno s první, protože signál náhle uteče. Řízení pro tramvaje přijíždějící ve směru do centra zůstalo v původní vysoké kvalitě a vlaky téměř nezastavují. Ne zcela optimální je řízení pro autobusy, které sdílí kolej do centra, a přestože semafor umožňuje jejich aktivní detekci, jsou v praxi registrovány převážně až kamerou a před čočkami musí výrazně zpomalit. Signalizace prošla obnovou na podzim roku 2012. V roce 2014 zrušil Dopravní podnik kontrolní bod tramvají. Řízení signalizace bylo zlepšeno po dvou a půl letech provozu.

23.05.2015: Vyladěna signalizace na Dlabačově
Vylepšení preference tramvají se dočkalo SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov. Příznivý dopad má úprava především na jízdu tramvají ve stoupání od Hládkova, kde nově dochází k účinnému prodlužování vlastní fáze. Navíc signalizace nově umožňuje k tomuto směru vybrat současně nekolizní volno pro tramvaj od Malovanky přímo. Mírně se zkrátil cyklus řízení, což přináší svižnější reakce na nároky účastníků provozu. Signalizace byla zřízena původně bez preference tramvají jako provizorní pro objízdnou trasu při budování městského okruhu. K jejímu rozebrání ani trvalému vypnutí již nedošlo, a tak byl postupně aspoň více zohledněn provoz tramvají.

08.05.2015: Semafor nad Vinohradskou tržnicí s preferencí
Bez jediné úpravy software byla zprovozněna preference tramvají na SSZ 2.303 Vinohradská – Šumavská. V úseku mezi Budečskou a Šumavskou ulicí byly totiž ukončeny práce na inženýrských sítích a došlo ke zrušení omezené rychlosti pro tramvaje ve směru z centra. Dopravní řešení signalizace s tímto omezením nepočítalo. Stávalo se, že prodlužované volno pro tramvaj nestačilo a končilo těsně před příjezdem vlaku ke stopčáře. Nyní tramvaje jezdí v souladu s předpoklady z dopravního řešení. Rovněž se zřejmě podařilo vyřešit ne zcela spolehlivou detekci ve směru do centra. Signalizace tak funguje s preferencí tramvají, která je zajišťována prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem cizí fáze, okrajově také předvýběrem vlastní fáze. Signalizace byla obnovena a vybavena detekcí tramvají v létě 2014.

09.04.2015: Obnovena signalizace na Ortenově náměstí
Současně se zahájením provozu na posledním rekonstruovaném úseku tramvajové trati v Plynární ulici bylo obnoveno SSZ 7.172 Plynární - Osadní. Semafor nyní má výzvová návěstidla a zůstává na něm preference tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Navíc je nově při nároku tramvaje odkládán začátek zelené pro auta ve směru od Argentinské ulice, čímž dochází ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu v křižovatce, kde přímo a vlevo jedoucí auta vjíždějí na koleje. Příznivou změnou je také úprava dat pro jízdu tramvají. Reflektuje delší pobyty v zastávce Ortenovo náměstí, které jsou vyvolány nárůstem příležitostí v okolí. Ke zvýšení rychlosti provozu tramvají přispívají také zrekonstruované zastávky, které jsou nově řešené jako bezbariérové s vyšší nástupní hranou. Obnovou v blízké budoucnosti projdou další semafory s preferencí v oblasti, SSZ Plynární - Komunardů a SSZ Argentinská - Plynární.

08.04.2015: Vzdálené rádio číslo deset je na Dělnické
Na pražské tramvajové síti přibylo další vzdálené rádio. Nachází se na SSZ Dělnická - Komunardů ve směru od Ortenova náměstí. Jeho realizace byla vyvolána nedávným odsunutím zastávky dál od řízené křižovatky. Zařízení zajišťuje, že se tramvaje do signalizace opět hlásí již v okamžiku zastavení v zastávce. Zdržení na tomto vjezdu se tak vrátilo prakticky na nulu a klesla energetická náročnost provozu. Vzdálené rádio je prvek, který funguje na podobné technologii jako běžné rádio pro stavění výhybek. Zajišťuje však obvykle pouze směrové přihlášení do signalizace na vyšší vzdálenost. První bylo zřízeno v roce 2011 na Smetanově nábřeží k SSZ Národní divadlo. Zajímavostí je, že jedno z rádií slouží i k dálkovému stavění výhybky (Prašný most od Hradčanské) a jedno bylo osazeno jako ověřovací (Ohrada od Krejcárku, do doby obnovy SSZ). Zařízení na ulici Komunardů je v pořadí desáté v Praze.

08.04.2015: Nádraží Veleslavín s preferencí
AKTUALIZOVÁNO! Na Evropské třídě přibyla další signalizace s preferencí tramvají. Po obnově bylo zprovozněno dynamické řízení na SSZ 6.120 Evropská - Veleslavínská. Preference je na křižovatce ve třífázovém řízení uplatňována prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a také předvýběrem a prodlužováním kolizní fáze. Dodatečně byl zrealizován a zprovozněn vzdálený přihlašovací kontakt ve směru z centra, takže už i vlaky z centra projíždějí plynuleji. Celá křižovatka prošla přestavbou v rámci výstavby metra V.A. Na Evropské se jedná o čtvrtou signalizaci s preferencí tramvají z celkem 15 řízených křižovatek. Detekce tramvají je přitom zřízena i na dalších sedmi semaforech, není ale dostatečně využívána.

10.03.2015: Vylepšení semaforu na Stírce
Druhým zásadním vylepšením prošlo na konci února SSZ 8.236 Zenklova - Nad Šutkou. Díky němu si na křižovatce polepšily tramvaje i auta. Obecným přínosem je lepší využití časů ve fázových přechodech pro kratší odstupy mezi kolizními signály. Automobily v hlavním směru mají větší možnost prodlužování zelené, což výrazně zkracuje kolony aut v Zenklově ulici. Těží z toho i tramvaje, které naopak dostaly o něco větší možnost hlavní směr krátit. Současně tramvaje mohou více prodlužovat vlastní fáze a nově dokonce mohou opakovaně vybrat své volno ve fázi. Největší zlepšení je registrováno na nejzatíženějším vjezdu od Kobylis. Dopravní situaci napomohl také fakt, že křižovatkou ve špičce projíždí 60 tramvajových spojů za hodinu, zatímco dřív to bylo 75 spojů. Prvním větším zlepšením prošla signalizace v roce 2012 v návaznosti na RTT Zenklova, kdy byl vylepšen směr od Bulovky.

03.03.2015: Upgrade Výtoně
Drobným vylepšením prošla čtveřice semaforů na Výtoni. Doladění se soustředilo zejména na hlavní SSZ 2.021a Rašínovo nábřeží - Svobodova. Dle měření byla upravena data popisující dobu jízdy tramvají od detektoru ke stopčáře od Albertova a od Vyšehradského tunelu. Také je lépe ošetřena reakce signalizace na tramvaje jedoucí od tunelu v cizích fázích. Opatření přináší další zlepšení průjezdu tramvají tímto uzlem, především ve směru od tunelu. Současně bylo nastaveno na semaforech trvalé řízení v dynamické koordinaci, které zaručuje i v nočním období menší zastavování aut. Jedná se o doladění signalizací po zavedení preference tramvají v roce 2012.

08.02.2015: Linka 294 v dubnu nejspíš skončí. Uleví se tramvajím v centru
Dopravní problémy, jež způsobilo v centru Prahy zavedení linky 294, by měly se zprovozněním metra V.A skončit. Společnost ROPID připravuje k 6. dubnu změny linkového vedení městské hromadné dopravy, v rámci nichž se počítá se zánikem tohoto autobusu. Měl by být nahrazen linkami 192 a 194, které již nebudou přejíždět Vltavu. Do původního stavu tak bude možné vrátit světelnou signalizaci na Malostranském náměstí, která řídí provoz v kolejové splítce. Její řízení negativně ovlivnila úprava pro autobus, který dostal stejnou míru preference jako tramvaj, ale s nespolehlivou detekcí, a tak začaly být generovány falešné výzvy, jež fatálně poznamenávají provoz nejen ve splítce, ale v celé Karmelitské ulici. K jalovému zařazování autobusových fází dochází i na signalizacích Klárov a Staroměstská, které byly pro autobus také upraveny. Midibus 294 byl zaveden v říjnu 2014, krátce před komunálními volbami. Řada chystaných změn ke startu metra vyvolává nesouhlas, ne však zrušení linky 294. Její obsazenost mezi Malou Stranou a Starým Městem je nízká.

28.01.2015: Zoufalost na Spojovací skončila
SSZ Koněvova - Spojovací je po půl roce opět v dynamickém řízení s preferencí tramvají. Signalizace byla dočasně řízena pevným programem v důsledku vlekoucí se přestavby 5ramenné křižovatky, jež souvisí s realizací blízkého obytného souboru. Během pevného řízení častěji nebyl dodržen požadavek na odjezd z nástupní zastávky Spojovací dle jízdního řádu, v opačném směru pak vznikaly nárazově kolony až tří tramvají. Během cyklu o délce 100 sekund mohla projet jen jedna tramvaj. Nový způsob řízení křižovatky je podobný tomu předchozímu s preferencí s tím rozdílem, že chodci přes Spojovací ulici mají zelenou společně s tramvajemi a ne s auty v relaci Českobrodská - Koněvova. Preferenci tramvají zajišťuje vkládání, předvýběr a prodlužování vlastní fáze. Stejně jako v předchozím režimu řízení je tramvajové volno vybíráno na třech místech v cyklu, tedy mezi všemi cizími fázemi, nejvíce však dvakrát do cyklu. Díky tomu nyní tramvaje projíždějí bez zdržení. Budou se však o preferenci dělit s autobusy, které se zatím k signalizaci nepřihlašují. Křižovatkou projíždějí páteřní tramvajové i autobusové linky.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 511 |

  NOVINKY
12.07.2019 Vinohradská s bumlíkem a dvěma upravenými semafory
Rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici přinesla opatření pro zlepšení plynulosti provozu tramvají. Především se podařilo umístit ve směru do centra delší pás oddělovacích tvarovek. Začíná nad ulicí Anny Letenské a vyjma přejezdů končí až před Španělskou ulicí. Oddělený úsek trati tak činí téměř 350 metrů a řeší tak místa nejčastějšího zdržování MHD na Vinohradské. Bumlík do centra přibyl i před Blanickou ulicí, zachován zůstal před Budečskou a Šumavskou, zrušen byl naopak z centra před Šumavskou. Příznivě se na plynulosti provozu tramvají podepisují mysové zastávky Italská a Vinohradská tržnice z centra, které zátkují komunikaci a uvolňují ji před tramvají. Prospěšné jsou i úpravy SSZ 2.317 Vinohradská – Italská a SSZ 2.380 Vinohradská – Budečská. Zásadní změnou na obou semaforech je priorita předvýběru kolizní fáze při příjezdu tramvaje do mysové zastávky tak, aby v době špuntování komunikace dostali zelenou boční směry a chodci přes Vinohradskou. Řešení navíc zvyšuje kvalitu preference tramvají. Za kritické místo lze ze stavebně-provozního hlediska označit mysovou zastávku Vinohradská tržnice ve směru do centra, která nahradila původní ostrůvek. Auta těsně před zastávkou najíždějí na koleje a místo může být zdrojem nižší plynulosti a bezpečnosti provozu.

11.07.2019 Vzdálené rádio na Octárně
Tramvaje na Praze 6 využívají další vzdálené rádio. Na SSZ 6.148 Patočkova - Střešovická ve směru z centra bylo uvedeno do provozu zařízení, které umožňuje směrovou detekci tramvaje na větší vzdálenost. Zařízení je umístěno 110 metrů před stopčárou na výjezdu ze zastávky Vozovna Střešovice. Po trati zde jezdí také autobusy MHD, což vyžaduje speciální opatření v logice detekce a řízení. V místě navíc momentálně probíhají dopravní opatření. Z důvodů opravy vozovky jezdí auta ve směru z centra k signalizaci po kolejích, čímž je účinnost vzdáleného rádia částečně omezena. V Praze je v tuto chvíli v provozu 17 vzdálených rádií.

12.06.2019 Směrový signál a vložená fáze na Podkovářské
Na SSZ 9.213 Poděbradská – Podkovářská došlo ke změně organizace dopravy a také řízení signalizace. Na vjezdu z Poděbradské ve směru do centra je levý řadicí pruh vyhrazen již pouze odbočení vlevo do vznikajícího areálu. Na signalizaci je pro tento pohyb zřízen samostatný směrový signál. Pro zachování kvality preference tramvají byla na signalizaci zřízena vložená fáze, která se dle nároku tramvaje vybírá právě před směrovým signálem. Ostatní funkce signalizace zůstaly zachovány. Volno pro tramvaj se i v hlavní fázi vybírá pouze na výzvu. Řízení je v koordinaci po Poděbradské, které je preference tramvají nadřazena.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019