Preference pražských tramvají
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 511 |

13.10.2014: Dva obnovené semafory na Vinohradské zatím s potížemi
Na Vinohradské ulici pokračuje obnova světelných signalizací a zavádění dynamického řízení dopravy. Došlo k obnově dvou semaforů u zastávky Vinohradská tržnice. Obě signalizace nově zohledňují provoz tramvají prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze, ale zatím ne optimálně. Na SSZ 2.303 Vinohradská - Šumavská, které se nachází nad zmíněnou zastávkou, zatím nefunguje řádně detekce vlaků. Velká část z nich se nepřihlásí, ve směru do centra dokonce zřejmě více než polovina. V opačném směru zase dochází v důsledku dočasného omezení rychlosti k ukončení signálu volno i těsně před příjezdem tramvaje ke křižovatce. Na SSZ 2.380 Vinohradská - Budečská, které se nachází pod zastávkou, dochází nezřídka k ukončování prodlužovaného signálu volno i těsně před příjezdem tramvaje ke stopčáře.

08.10.2014: Trojský most otevřen, v provozu nová signalizace
Společně s otevřením nového Trojského mostu bylo uvedeno v život také několik preferenčních opatření. Byly zřízeny dvě zcela nové světelné signalizace v místě křížení městského okruhu s tratí na severním po předmostí. SSZ 7.099 Pod Lisem – rampa Nové Povltavské a SSZ 7.100 Pod Lisem – rampa Bubenečského tunelu jsou vybavené detekcí tramvají. SSZ 7.009 tramvaje již preferuje, ale pouze z centra, protože v opačném směru nefunguje detekce tramvají. SSZ 7.100 je přepnuto na blikající žlutou do doby zprovoznění tunelů. Ani jedno z těchto zařízení však nebude s absolutní preferencí tramvají. Kompletně bylo obnoveno 7.266 Trojská - Pod Lisem, kde byla zásadně vylepšena podmíněná preference tramvají a doplněna preference autobusů. Doladěno bylo SSZ 7.176 Partyzánská – Vrbenského před jižním předmostím. Navíc bylo na severním předmostí osazeno na 360 metrů podélných dělicích prahů. Zbytek trati je povětšinou kryt klasickými obrubami, nebo sítí ocelových táhel, které tvoří nosnou konstrukci mostu.

30.09.2014: SSZ Švehlova - Pražská s preferencí
Největší řízená křižovatka na zrekonstruované tramvajové trati do Hostivaře již funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají. SSZ 0.391 Švehlova - Pražská, která se nachází u zastávky Na Groši, upřednostňuje tramvaje prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Většina tramvají tak projede bez zdržení. Signalizace je vybavena také detekcí autobusů, jejich preference zatím nefunguje. V pevném řízení prozatím zůstávají na Průběžné a Švehlově ulici ještě tři signalizace.

24.09.2014: Pevné programy po RTT Průběžná - Švehlova
Celkem na čtyřech řízených křižovatkách na zrekonstruované tramvajové trati v Průběžné a Švehlově ulici, které prošly úpravami či obnovou, zatím nefunguje preference tramvají. SSZ Průběžná - V Korytech, SSZ Švehlova - Jahodová, SSZ Švehlova - Práčská a SSZ Švehlova - Pražská jsou řízeny pevnými programy. Všechny tyto semafory přitom před letní výlukou fungovaly s preferencí tramvají, takže přesnost provozu na rekonstruované trati zatím zaostává za očekáváním. Preference se naopak nově dočkaly SSZ Švehlova - přechod zastávka Zahradní město a SSZ Švehlova - Topolová. Na trati přibyly dvě nové zastávky, přitom se například ve směru do centra snížila jízdní doba dle jízdního řádu o jednu minutu. Zlepšení průjezdu přes řízené křižovatky, které by mělo nastat v nejbližší době, má být vedle zlepšení technického stavu tratí zásadním prvkem ke zrychlení provozu tramvají v oblasti.

21.09.2014: Dvě obnovené signalizace na Praze 3
Do provozu byly po obnově uvedeny SSZ 3.304 Táboritská - Ondříčkova a SSZ 3.351 Želivského - Jeseniova. Obě byly již před obnovou v režimu s preferencí tramvají. Na SSZ Táboritská - Ondříčkova byl doplněn směrový signál pro auta vlevo do centra. Současně došlo ke snížení počtu řadicích pruhů na hlavním vjezdu z centra ze tří na jeden. Preference funguje prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem kolizní fáze a v některých obdobích také vkládáním fáze. Signalizace bude potřebovat doladění, protože nárazově dochází k tvorbě kolon aut ve směru z centra, což má nepřivý vliv také na tramvaje. Nastávají také nesprávné výběry vložené fáze od tramvají do centra. Na SSZ Želivského - Jeseniova jsou tramvaje preferovány prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Bylo zrušeno levé odbočení od Vinohradské, čímž došlo ke zvýšení bezpečnosti provozu, a byl zkrácen cyklus. Bude třeba doladit délku zelené pro chodce přes hlavní směr.

30.08.2014: Semafor na Dejvické funguje špatně
Do provozu bylo uvedeno SSZ 6.713 Evropská – přechod Dejvická. Jedná se o samostatný přechod pro chodce přes dva pásy vozovky a místo pro přecházení přes tramvajovou trať k zastávce tramvaje Dejvická. Semafor byl zbudován v rámci rekonstrukce stropní desky metra. Část přes tramvajovou trať je řízena s trvalou zelenou pro chodce. Tramvaje si vybírají volno na výzvu. Signalizace významně zdržuje prakticky všechny tramvaje ve směru do centra, protože volno začíná pozdě. V opačném směru občas dochází k ukončení signálu volno po výjezdu tramvaje ze zastávky, ještě těsně před stopčárou. Před rekonstrukcí stropní desky a během ní fungoval chodecký koridor přes koleje jako neřízený.

24.08.2014: Obnova dvou semaforů na Vinohradské
Na trase linky 11 bylo obnoveno SSZ 2.303 Vinohradská - Šumavská a navíc probíhá obnova sousedního SSZ 2.380 Vinohradská - Budečská. Obě signalizace se nacházejí u zastávky Vinohradská tržnice ve vzdálenosti 150 metrů od sebe. Zatím ani na jednom semaforu nefunguje preference tramvají, protože není dokončena tramvajová detekce. Ke zprovoznění preference by mělo dojít až s dokončením obnovy SSZ Vinohradská - Budečská, která bude spuštěna zřejmě v září. Před obnovou fungovaly obě signalizace v pevném řízení bez preference.

18.08.2014: Obnova SSZ Táboritská - Ondříčkova
Další signalizace, která již funguje s preferencí tramvají, prochází obnovou. Jedná se o SSZ 3.304 Táboritská - Ondříčkova, která se nachází u zastávky Olšanské náměstí. V současné době probíhají výkopové práce, budují se ostrůvky a vztyčují sloupky budoucí signalizace. Ve směru do centra je zřizován směrový signál pro auta. Na semaforu v současné době funguje podmíněná preference tramvají.

31.07.2014: Odpočítadla na dalších signalizacích
Chodecká odpočítadla přibyla na dalších signalizacích v Praze. Osazena byla na Čechově mostě a v Korunní ulici na křižovatkách se Sázavskou a Kladskou. Jedná se o první signalizace, které odpočívají čas zbývající do konce signálu i při dynamickém řízení. Odpočítávají však pouze délku zeleného signálu, která je předem známá. Zařízení už delší dobu funguje na některých SSZ v pevném řízení, a to na obou křižovatkách na náměstí I. P. Pavlova, na SSZ Revoluční – Dlouhá a na SSZ Křižovnická – Karlova, kde byla zrušena preference MHD. Plnohodnotné fungování odpočítadel, kdy jsou správné hodnoty zobrazovány neustále pro červenou i zelenou, je možné pouze u řízení pevnými programy. Takové řízení neumožňuje reagovat na aktuální poptávku účastníků provozu ani preferenci vozidel městské hromadné dopravy.

12.07.2014: Bumlík v Komunardů je zpátky
Po roce se vrátil do ulice Kumunardů podélný dělící práh, který je umístěn mezi zastávkou Dělnická a křižovatkou se stejnojmennou ulicí. Má délku 47 metrů a segreguje dopravu před signalizací Dělnická – Komunardů. Odstraněn byl v červnu 2013 z důvodů výstavby přilehlého objektu. V minulém roce byl dočasně odstraněn také bumlík ve Francouzské ulici. Vrátil se po několika měsících.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 511 |

  NOVINKY
12.07.2019 Vinohradská s bumlíkem a dvěma upravenými semafory
Rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici přinesla opatření pro zlepšení plynulosti provozu tramvají. Především se podařilo umístit ve směru do centra delší pás oddělovacích tvarovek. Začíná nad ulicí Anny Letenské a vyjma přejezdů končí až před Španělskou ulicí. Oddělený úsek trati tak činí téměř 350 metrů a řeší tak místa nejčastějšího zdržování MHD na Vinohradské. Bumlík do centra přibyl i před Blanickou ulicí, zachován zůstal před Budečskou a Šumavskou, zrušen byl naopak z centra před Šumavskou. Příznivě se na plynulosti provozu tramvají podepisují mysové zastávky Italská a Vinohradská tržnice z centra, které zátkují komunikaci a uvolňují ji před tramvají. Prospěšné jsou i úpravy SSZ 2.317 Vinohradská – Italská a SSZ 2.380 Vinohradská – Budečská. Zásadní změnou na obou semaforech je priorita předvýběru kolizní fáze při příjezdu tramvaje do mysové zastávky tak, aby v době špuntování komunikace dostali zelenou boční směry a chodci přes Vinohradskou. Řešení navíc zvyšuje kvalitu preference tramvají. Za kritické místo lze ze stavebně-provozního hlediska označit mysovou zastávku Vinohradská tržnice ve směru do centra, která nahradila původní ostrůvek. Auta těsně před zastávkou najíždějí na koleje a místo může být zdrojem nižší plynulosti a bezpečnosti provozu.

11.07.2019 Vzdálené rádio na Octárně
Tramvaje na Praze 6 využívají další vzdálené rádio. Na SSZ 6.148 Patočkova - Střešovická ve směru z centra bylo uvedeno do provozu zařízení, které umožňuje směrovou detekci tramvaje na větší vzdálenost. Zařízení je umístěno 110 metrů před stopčárou na výjezdu ze zastávky Vozovna Střešovice. Po trati zde jezdí také autobusy MHD, což vyžaduje speciální opatření v logice detekce a řízení. V místě navíc momentálně probíhají dopravní opatření. Z důvodů opravy vozovky jezdí auta ve směru z centra k signalizaci po kolejích, čímž je účinnost vzdáleného rádia částečně omezena. V Praze je v tuto chvíli v provozu 17 vzdálených rádií.

12.06.2019 Směrový signál a vložená fáze na Podkovářské
Na SSZ 9.213 Poděbradská – Podkovářská došlo ke změně organizace dopravy a také řízení signalizace. Na vjezdu z Poděbradské ve směru do centra je levý řadicí pruh vyhrazen již pouze odbočení vlevo do vznikajícího areálu. Na signalizaci je pro tento pohyb zřízen samostatný směrový signál. Pro zachování kvality preference tramvají byla na signalizaci zřízena vložená fáze, která se dle nároku tramvaje vybírá právě před směrovým signálem. Ostatní funkce signalizace zůstaly zachovány. Volno pro tramvaj se i v hlavní fázi vybírá pouze na výzvu. Řízení je v koordinaci po Poděbradské, které je preference tramvají nadřazena.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019