Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 633 |

31.08.2020: Rychlostní výhybka na Průběžné
Praha má pátou rychlostní výhybku na tramvajové síti. Nachází se na křižovatce ulic V Olšinách a Průběžná, ve směru od Strašnické. V přímém směru umožňuje průjezd rychlostí 30 km/h, vlevo je rychlost standardních 15 km/h. Výhybka odstraňuje lokální propad rychlosti přímo. Před ní se může jet 50 km/h, ve výhybce a dále až do sjezdové výhybky přímo po hrotech 30 km/h. Jedná se o první rychlostní výhybku, která se nachází přímo v řízené křižovatce. Proto došlo i k menší úpravě SSZ 0.340 Průběžná - V Olšinách. To dostává od výhybkového systému specifické povely, které jsou v rámci zkušebního provozu sledovány pro případné ladění systému. Přihlášení do rychlostní výhybky je zapojeno také formou vzdáleného rádia jako přihlášení do SSZ, což zvyšuje plynulost průjezdu tramvají. Toto směrové přihlášení bylo v software SSZ připraveno již od spuštění dynamiky v roce 2018. Rychlostní výhybka byla nyní zřízena jako součást akce RTT Starostrašnická - V Olšinách.

27.08.2020: Na Thákurově s preferencí
Na dvou signalizacích u zastávky Thákurova byla díky obnově zřízena preference tramvajové dopravy. SSZ 6.115 Evropská - Gymnasijní, která byla spuštěna v první polovině srpna, byla po zapojení detekce tramvají uvedena do dynamického řízení. Sousední SSZ 6.157 Evropská - Šárecká bylo nyní po obnově rovnou zprovozněno do dynamického řízení s preferencí. Na této křižovatce je poprvé v Praze použit řadič české firmy CROSS. Preference tramvají funguje na obou signalizacích prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oba semafory fungovaly před obnovou v pevném řízení. Na Evropské ulici upřednostňují tramvaje již všechny signalizace, kromě poslední u smyčky Divoká Šárka. Ta se preference dočká pravděpodobně až s prodloužením tramvajové trati na Dědinu.

27.08.2020: Obnovena signalizace Seifertova – Krásova. Zatím nefunguje detekce tramvají
Po obnově bylo uvedena do provozu SSZ 3.392 Seifertova - Krásova. Na signalizaci nově funguje dynamické řízení, avšak zatím nebylo možné zapojit detekci tramvají, tudíž semafor funguje dočasně bez preference. Před obnovou fungovalo zařízení v režimu trvalé zelené v hlavním směru s výzvou chodců a vozidel z boku, rovněž bez preference. Zprovoznění detekce tramvají lze očekávat na přelomu srpna a září.

21.08.2020: SSZ Nádražní - Vltavská: další krok v preferenci na Smíchově
Preference tramvají byla doplněna na další pražskou signalizaci. SSZ 5.505 Nádražní – Vltavská, která prošla v roce 2019 obnovou, dostala zcela nový software, který upřednostňuje tramvajovou dopravu. Preference je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze a prodlužováním kolizní fáze. Současně dochází k odložení zelené pro auta do centra při jízdě tramvaje do centra. Křižovatka Nádražní – Vltavská převádí tramvaje přes Malý smíchovský okruh, který byl zřízen v roce 2001. Přinesl novou organizaci silniční dopravy v centrálním Smíchově, včetně plošné koordinace, a odstranil preferenci tramvají, která už v té době na některých křižovatkách fungovala. Systém MOTION, který měl generovat signální plány pro celou oblast dle aktuální dopravy, se nakonec velmi přiblížil pevným programům, které se jen velmi obtížně upravovaly. V roce 2017 došlo k jeho vypnutí. Preference tramvají se začala na Smíchov vracet v roce 2018, kdy byla trvale zprovozněna na SSZ 5.503 Štefánikova - Kartouzská. V současné době se připravuje preference také na SSZ 5.068 Lidická - Zborovská. Nadále zůstává pro tramvaje velmi problematický průjezd Radlickou ulicí.

21.08.2020: Nový semafor na Ječné
Po delší době přibyla na tramvajové síti nová světelná signalizace. Bylo zřízeno SSZ 2.992 Ječná – přechod Melounová. Nachází se 150 metrů pod magistrálou. Jedná se o samostatný nově vyznačený přechod pro chodce přes dva jízdní pruhy a tramvajové těleso. Signalizace není vybavena detekcí tramvají, funguje v pevném řízení bez preference tramvají s výzvou pro chodce. Řízení je v koordinaci pro tramvaje i auta s oběma semafory přes magistrálu, které jsou také v pevném řízení.

27.07.2020: Světla u metra Vltavská obnovena. S drobnými vylepšeními
Došlo k bleskové obnově SSZ 7.187 nábřeží Kapitána Jaroše - přejezd tramvajové tratě. Semafor, který řídí křížení tramvajové trati u metra Vltavská s navazující magistrálou do centra, fungoval už před obnovou s velmi dobrou preferencí tramvají. Ta zůstala zachována, včetně klíčového nadřazení nároků tramvají koordinaci pro auta. Navíc došlo k drobným vylepšením. Byla dosazena výzvová návěstidla s informací o blížícím se příchodu volna. Ve směru do centra byla upravena detekce tak, aby nárok byl realizován typicky až od blízkého kontaktu, čímž se zpřesnil začátek volna vůči přijíždějící tramvaji. Křižovatka čeká kratší dobu na vlaky přijíždějící od vzdáleného kontaktu, naopak delší dobu od blízkých kontaktů. Třešničkou je možnost návratu do signálu volno, pokud se tramvaj z centra přihlásí do 6 sekund po skončení základního volna. Z centra je totiž přihlašovací kontakt pouhých 45 m před stopčárou a roste tak riziko zdržení z toho, že řadič SSZ nestihne na tramvaj optimálně reagovat.

04.07.2020: Bílá labuť: přechod je neřízený
Signalizace na přechodu u Bílé labuti byla vypnuta do blikající žluté. Změně předcházely úpravy přechodu, zejména byl pomocí baliset zřízen nový ostrůvek pro chodce mezi tratí a vozovkou z centra. Řešení by mělo přinést časové úspory pro veškerou dopravu, zejména pro chodce a pro tramvaje z centra, kde koleje nejsou pojížděny automobily. Signalizace, která dosud fungovala v režimu trvalé zelené pro auta a tramvaje s výzvou pro chodce, byla bez detekce a preference MHD. V roce 2019 se připravovala její obnova, přednost však dostala varianta zrušení. Obdobné samostatné přechody na území centra Prahy fungují rovněž jako neřízené a Bílá labuť byla v tomto ohledu výjimkou.

20.06.2020: Dynamika na semaforu u Obchodního centra Hostivař
Další signalizace obnovená v tomto roce dostala dodatečně dynamické řízení s preferencí tramvají. SSZ 0.622 Švehlova - Práčská u zastávky Obchodní centrum Hostivař bylo po obnově uvedeno do pevného řízení v květnu. Nyní spuštěné dynamické řízení umožňuje preferenci tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Na signalizaci bude fungovat také preference autobusů. Řízení je podobné jako před obnovou signalizace, přibyla výzvová návěstidla, která mimo jiné informují řidiče tramvají o prodlužování signálu volno. Signalizace je nadále vybavena předvěstmi. Z provozu je zřejmé, že zatím nefunguje spolehlivě vzdálené přihlášení tramvají ve směru do centra. Ze semaforů obnovených v roce 2020 zůstává v pevném řízení ještě SSZ Modřanská - Údolní.

14.06.2020: Na Břehu už také s preferencí
Další signalizace, která byla letos po obnově uvedena do provozu v pevném řízení, dostala dynamiku s preferencí tramvají. SSZ 9.233 Sokolovská - Na Břehu upřednostňuje tramvaje prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, a předvýběrem kolizní fáze. Semafor byl obnoven současně s rekonstrukcí tramvajové tratě v dubnu. Zatímco dříve na semaforu fungovala preference, po obnově byl nasazen pevný program, který měl navíc krátké podíly volna v hlavním směru, což komplikovalo provoz aut ve směru do centra a tramvají. V současné době zůstává po obnově v pevném programu ještě SSZ Švehlova - Práčská, které bylo zprovozněno před měsícem, a také nedávno spuštěné SSZ Modřanská - Údolní.

09.06.2020: Na Želivského je preference
Důležitý uzel pražské tramvajové dopravy funguje lépe. Na SSZ 3.323 Želivského – Vinohradská byl nasazen software s preferencí tramvají a autobusů. Nově je v provozu i vzdálené rádio pro směrovou detekci tramvají od Flory, které bylo vybudováno v roce 2018. Nový způsob řízení umožňuje především účinné prodlužování volna pro tramvaj a nepodmíněné výběry tramvajových oblouků až dvakrát do cyklu řízení. I na kritickém vjezdu od Flory je zaručen průjezd nejméně dvou vlaků za cyklus, což je dvojnásobek proti původnímu řešení, které generovalo průměrné zdržení spojů kolem jedné minuty. Nové řešení předchází vzniku kolon tramvají a lze očekávat pokles zdržení pod půl minuty. Zlepšena byla i preference autobusů. Přes křižovatku jezdí 6 tramvajových linek, řada autobusových včetně páteřních a je velmi zatížena automobilovou dopravou. Semafor byl obnoven v roce 2012, kdy bylo původní pevné řízení nahrazeno dynamickým řízením bez preference tramvají. Signalizace byla jednou výrazněji upravena, čímž došlo k mírnému zlepšení pro tramvaje, ale účinná preference byla zavedena až nyní.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 633 |

  NOVINKY
06.01.2024 Obnoveny semafory na zastávce Nademlejnská a Vinohradské hřbitovy
Developerské projekty přinesly přestavby dvou tramvajových zastávek a přilehlých světelných signalizací. Obnova SSZ 9.221 Poděbradská – U Tesly proběhla v rámci přesunu zastávky a sloučení přechodu a sousední křižovatky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. S ohledem na nedostatečný předstih přihlášení ve směru do centra a krátké prodlužování pro tramvaje dochází v tomto směru k častějšímu zastavování vlaků. Stav se ještě zhorší se zvýšením zatížení křižovatky, které nastane s dokončováním okolní výstavby. Signalizace při přecházení z chodníku na chodník neobvykle přeruší chodeckou zelenou přes vozovky, tedy zdrží chodce před poslední částí přechodu a také čekající auta. Obnova SSZ 0.350 Vinohradská – Hagibor přinesla přípravu na budoucí křižovatku a také posun zastávky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oba semafory mají zalomený přechod s tím, že volno pro tramvaje, které se pohybují v hlavním směru, je vybíráno výlučně na výzvu a současně i v závislosti na přecházení chodců. Náhradní detekce tramvají je zajištěna kontaktním zámkem. V noci fungují světla v režimu fáze blikající žlutá se zapnutím chodcem, bez preference MHD.

21.12.2023 Depo Hostivař v dynamice. Ze dvou semaforů je preference jen na jednom
Po roce a čtvrt od zprovoznění smyčky Depo Hostivař jsou semafory u vjezdu do terminálu v dynamickém řízení. S preferencí tramvají však funguje pouze jeden z nich. Preference byla obnovena na původním SSZ 0.632 Černokostelecká – Sazečská, dokonce s mírným vylepšením úpravou detekce do centra. Preferenci zajišťuje prodlužování, vkládání a předvýběr vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Zřetelná většina tramvají projíždí plynule. V dynamickém řízení bez preference tramvají funguje sousední SSZ 0.637 Černokostelecká – smyčka Depo Hostivař, které je s SSZ 0.632 v dynamické koordinaci. Drobným preferenčním zásahem je pouze mírný předvýběr vlastní fáze. Prodlužování vlastní fáze odpovídá míře prodlužování od vozidel na sousední křižovatce. Plynulý průjezd tramvaje je tak do značné míry věc náhody a dochází k častějšímu zastavování vlaků, dokonce i v situaci, kdy stále stojí auta. Přesto došlo změnou ke zlepšení, protože výběry signálů pro tramvaje jsou zařazovány v pořadí dle reálných nároků tramvají. Terminál Depo Hostivař byl uveden do provozu v srpnu 2022. Nový semafor na vjezdu do smyčky začal fungovat s pevnými programy. Ty byly nasazeny i na vedlejší starší semafor na křižovatce se Sazečskou, který původně fungoval s preferencí.

20.12.2023 Semafory na Divoké Šárce s preferencí MHD
Všechny světelné signalizace na nové tramvajové trati na Dědinu již jsou s preferencí tramvají. Na začátku prosince byla preference zprovozněna na třech signalizacích na Divoké Šárce. SSZ 6.169 Evropská – Vlastina, které se nachází v klíčovém odbočení tramvaje z Evropské ulice, upřednostňuje tramvaje předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Sousední SSZ 6.123 Evropská – Libocká funguje s prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, které jako jediné bylo na tramvajové síti před výstavbou trati, umí prodlužovat a předvybírat fázi pro tramvaje a předvybírat kolizní fázi. Semafory fungují ve složité dynamické koordinaci, která umožňuje preferenci MHD a současně synchronizaci všech uzlů. Skupinu řídí semafor na odbočení tramvaje z Evropské. Funguje zde rovněž preference autobusů, přičemž na SSZ Evropská – Libocká odbočuje autobus z kolejí na tramvajový signál vpravo do Libocké ulice. Lze očekávat doladění semaforů dle zkušeností z provozu. Tramvajová trať na Dědinu byla zprovozněna na konci října, preference na Divoké Šárce byla tedy doplněna po necelých dvou měsících.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024