|
|
Rychle na metro? Po BUSpruhu ZálesíDélka BUSpruhu je cca 650 metrů. Za jediný den ho v dopravních špičkách využijí stovky autobusů. Jedou o poznání rychleji a plynuleji než dříve, stojící kolona je většinou neomezí. V posledních letech přitom nabíraly autobusy MHD v ulici Zálesí mnohaminutová zpoždění. Zvláště při sezonním nárůstu dopravy v jarních měsících byla běžná tvorba kolon o délce mnoha stovek metrů od křižovatky Zálesí - Štúrova až k Novodvorské a někdy i dále. Nejčastěji se kongesce vyskytovaly v období ranních dopravních špiček.
Vzhledem k tomu, že na této trase zajišťují autobusy klíčové napojení sídlišť Lhotka, Kamýk a Modřany na metro, mívalo zahlcování komunikace za důsledek citelné zhoršení kvality dopravy pro zdejší obyvatele. Kromě tohoto spojení s metrem C (na Kačerov) sice existuje ještě další větev páteřní autobusové dopravy k metru B (na Smíchovské nádraží). Ale i ta byla obdobně blokována kongescemi IAD v oblasti Braníku. Jedinou spolehlivou alternativou tak zůstávala tramvajová trať Modřany - Braník - Palackého náměstí, která je ovšem snadno přístupná jen z některých obytných souborů v oblasti. Zřízením vyhrazeného pruhu v ulici Zálesí se značně uvolňuje spojení oblasti s Kačerovem. Zdržení autobusů MHD výrazně pokleslo a přibližuje se nule. Pohledem dosažených efektů tohoto levného opatření je škoda, že se s jeho realizací čekalo tak dlouho. Vždyť úvahy o zřízení BUSpruhu Zálesí jsou už mnoho roků staré a byly víckrát odmítnuty (odkaz 1, odkaz 2). Dokonce i poté, co zde před lety poměrně úspěšně fungovalo obdobné provizorní opatření. Příznivým zjištěním je, že motoristé vyhrazený pruh až na výjimky respektují. A to i díky policii, která zde občas provádí dohled. PRODLUŽOVAT VYHRAZENÝ PRUH? Došlo i k dalšímu vedlejšímu efektu, jehož důsledky je vhodné zkoumat, protože mohou mít zásadní vliv na úvahy o prodlužování vyhrazeného pruhu až ke křižovatce s ulicí Vídeňskou u krčské nemocnice. Vzhledem k tomu, že značná část automobilů odbočuje na křižovatce Zálesí - Štúrova vlevo a tento směr je na signalizaci nejvíce nedostatečný, tvoří právě toto odbočení hrdlo vzdutí AD v ulici Zálesí. V důsledku tak nedochází k úplnému využití propustnosti křižovatky po ulici Zálesí do centra ve směru přímo. V následujícím úseku je tak méně vozidel a doprava o něco plynulejší, což zde má další příznivý vliv na provoz autobusů. Naopak lze uvažovat o prodloužení BUSpruhu opačným směrem, tedy k Novodvorské. Okamžitá realizace není možná, protože před křižovatkou s ulicí Nad Lesním divadlem je levý jízdní pruh zúžen betonovým blokem u přechodu pro chodce. Je však možné tento blok posunout tak, aby ve směru do centra zůstaly dva plnohodnotné jízdní pruhy a ve směru z centra pouze jeden. Je nutné prověřit, zdali opatření nezpůsobí nové hrdlo v opačném směru z centra. Provedené opatření je v souladu s moderním přístupem k dopravě ve městech. To spočívá mimo jiné v ubírání jízdních pruhů pro IAD na komunikacích ve směru do centra a jejich využití ve prospěch hromadné dopravy. Vyčleněním jednoho jízdního pruhu pro tento efektivní druh dopravy je umožněn výrazný nárůst počtu přepravovaných uživatelů bez stavebních zásahů a záboru další plochy pro dopravu.
Navíc dochází ke značnému zrychlení provozu MHD, což motivuje uživatele k častějšímu využívání MHD místo automobilu. To má v konečném důsledku příznivý vliv na dělbu přepravní práce mezi MHD a IAD a vede ke snížení všech negativních vlivů z dopravy. Je třeba zmínit i možné negativní dopady opatření. Mimo jiné je možné, že část motoristů bude volit jinou trasu než ulicí Zálesí a více než dříve se budou zahlcovat jiné komunikace, například ulice Štúrova. Tento vývoj je nutné sledovat a případně připravovat další preferenční a regulační opatření. PLNOHODNOTNÉ ŘEŠENÍ: METRO Zároveň je zřejmé, že skutečně kvalitní a dlouhodobé řešení dopravní obslužnosti oblasti zajistí až výstavba metra trasy D mezi Hlavním Nádražím a Písnicí. Přínosná by byla také modernizace železniční trati Modřany - Hlavní nádraží s vybudováním přestupních terminálů na MHD a rozšíření tramvajové sítě v oblasti. I když se v tuto chvíli začínají objevovat názory, že další vyhrazené pruhy pro MHD ve městě již téměř zřizovat nelze (jsou prezentovány především některými městskými částmi!), zakonzervování současného stavu by městu neprospělo a naopak by jen prohloubilo problémy plynulosti MHD i ostatní dopravy ve městě. Vyhrazený pruh v ulici Zálesí je dobrým příkladem a argumentem k obnovení procesů vedoucích k realizaci BUSpruhů v mnoha dalších problematických lokalitách. V současné době dochází k realizaci vyhrazeného pruhu v nedaleké ulici Ke Krči, který má přispět k vyšší spolehlivosti provozu MHD z oblasti ve směru k tramvajové trati Modřany - Braník - Palackého náměstí (metro B) a především přímo k metru B na Smíchovské nádraží. I o této akci budeme na webu Preference pražských tramvají informovat.
Související články: Přibyly nové BUSpruhy (12.09.2006) Vyhrazený pruh v ulici Ke Krči nefunguje (24.05.2006) Komentáře: 9 | Přidat komentář | |
Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024 |