Na Trojské funguje upozornění na signál STŮJ
NÁVŠTĚVNOST


Na Trojské funguje upozornění na signál STŮJ


26.02.2007 - Minulý týden vstoupil do historie pražské světelné signalizace pro tramvaje. Na SSZ Trojská - Pod Lisem bylo zprovozněno zařízení, které upozorňuje na blížící se konec signálu VOLNO. Stalo se půl roku poté, co televize Nova odvysílala reportáž o tom, jak tramvaje projíždějí na signál STŮJ.

Jak je nový signál, který u tramvají částečně nahrazuje chybějící 'oranžovou', návěstěn? Ke klasickému tramvajovému návěstidlu (čočky) bylo přidáno běžně používané výzvové návěstidlo, na kterém dosud obvykle blikal segment diod do příslušného směru jen před začátkem signálu VOLNO.

Na Trojské byla běžná funkce výzvového návěstidla doplněna o blikání i před ukončením signálu VOLNO.

První pražský 'pokus' je průlomový, i když zatím úplně nevyšel a nejspíš bude potřebovat ještě doladit. Proč? Intervaly blikání diod jsou nestejné a při různých přechodech fází se dost liší.

Navíc, délka signálu VOLNO pro tramvaje je na této křižovatce tak krátká, že signál VOLNO svítí bez blikání výzvového návěstidla jen cca 5 sekund. To řidiče může v některých případech trochu mást. Na druhou stranu, i oni si na novinku teprve zvykají a časem budou situace vyhodnocovat lépe.

Video z SSZ Trojská - Pod Lisem:
Blikání výzvového návěstidla ve směru do centra
Blikání výzvového návěstidla ve směru z centra

Co ale zůstává největší nevýhodou signalizace u Trojské je fakt, že funguje v pevných programech bez preference. A trochu paradoxem je i to, že pokud by se na této křižovatce preference zavedla, upozornění před skončením signálu VOLNO by nebylo tolik třeba. Pravděpodobnost, že by tramvaji skočil signál STŮJ 'před nosem' je při provozu pouze dvou linek minimální.

Jisté je, že rekonstrukce signalizace a zavedení preference je v plánu, a to v souvislosti se stavbou další části městského okruhu a nového mostu z Holešovic do Troje. Ale k tomu je ještě pár let času. Uvidíme, zdali se na této křižovatce, která je pro preferenci ideální, do té doby realizuje nějaké provizorní řešení.

A když už je řeč o provizoriích, je zřejmé, že nahradit chybějící signál POZOR! výzvovým návěstidlem by určitě nemělo být cílové řešení. I proto, že výzvová návěstidla jsou pro řidiče pouze informativní ve smyslu podnikových předpisů a signály STŮJ je nadále možné projíždět za stejných podmínek jako na ostatních semaforech.

Stále tedy platí: v místech, kde se tramvaje pohybují vyšší rychlostí, potřebují opravdovou 'oranžovou'. To už není ale záležitost pouze technická, ale také legislativní. Přijde nové moderní návěstidlo pro tramvaje, které bude dávat řidiči všechny potřebné informace?

26.02.2007 – Upozornění na STŮJ na SSZ Trojská - Pod Lisem

Související články:
Proč jezdí tramvaje na signál STŮJ (16.08.2006)

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasů: 4] 1 2 3 4 5

Komentáře: 3 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024