Národní divadlo: preference podřízená autům
NÁVŠTĚVNOST


Národní divadlo: preference podřízená autům


29.06.2007 - Má patřit centrum města více tramvajím, nebo autům? Podle Zásad dopravní politiky je třeba preferovat hromadnou dopravu před individuální. V samotném centru Prahy, výrazně přetíženém automobily, však došlo k úpravě, která v zájmu zvýšení průjezdu IAD po pravobřežní komunikaci významně omezila preferenci tramvají. Kde? Na SSZ Národní divadlo.

Na uliční síti ve středu hlavního města již mnoho let nedochází v dobách silnějšího provozu k nárůstům intenzit individuální automobilové dopravy. Důvodem je fakt, že síť je přetížená a většinu dne je její kapacita využita beze zbytku. Další auta, která chtějí centrem projet, jen prohlubují problémy, které se projevují především dlouhými kolonami vozidel a nárůstem zdržení účastníků provozu, včetně MHD.

Takové potíže lze vidět například v ulicích Křižovnická, Karmelitská, Újezd, Národní, na Smetanově nábřeží, nebo třeba na mostě Legií.

I kdyby na těchto komunikacích mohlo dojít k určitému navýšení jejich propustnosti, znatelné zlepšení by to většinou nepřineslo. Poptávka po individuální dopravě je v centru Prahy totiž obrovská a v takové situaci bývá každá nová nabídka velmi rychle využita. Do uvolněného dopravního prostoru zkrátka najedou další vozidla, která ho znovu zahltí.

Jednou z kritických lokalit je i pravobřežní komunikace mezi náměstím Jana Palacha a Národním divadlem. Podstata zdejšího problému je v tom, že do úseku může vjíždět podstatně více vozidel, než jej může za stejnou dobu opustit. Proto se za silného provozu celý úsek zahlcuje vozidly.

Centrum města. Klikni pro větší plánek!
T-MAPY spol. s r.o. Hradec Králové, SHOCart, spol. s r. o. Zlín

Tento jev je v Praze poměrně běžný. Jenže toto místo je výjimečné tím, že ve značné části úseku je z důvodů nedostatečné šířky komunikace přímo po kolejích provozována automobilová doprava. Takže ve stojících a popojíždějících kolonách vozidel uvíznou také tramvaje. Dochází tak k neužitečnému postávaní vůbec nejefektivnějšího dopravního prostředku, kterým město na povrchu disponuje, kvůli nepříznivému vlivu nejméně efektivního provozu - autům. A zpoždění dosahují až mnoha minut.

Místem, kterým se tento kritický úsek napouští, je především křižovatka na nám. Jana Palacha. Na ní prakticky neustále svítí z některého ze tří vjezdů zelená, takže prakticky neustále je vozidlům umožněno do úseku najíždět.

Několik stovek metrů za křižovatkou následuje první hrdlo. Jde o SSZ Křižovnická - Karlova, přechod pro chodce u Karlova mostu. K místu může přijíždět 100 % vozidel, ale přes tento přechod se jich nedostane více než 65 %. (Zhruba tolik totiž činí podíl zelené v cyklu řízení). Už odsud tedy za silného provozu vzniká vzdutí směrem k nám. Jana Palacha.

A následuje další klíčová křižovatka, SSZ Národní divadlo. Zde je podíl zelených pro nábřeží ještě podstatně nižší a ještě nedávno se pohyboval kolem 50 %. Je tedy zřejmé, že SSZ Národní divadlo může propustit podstatně méně vozidel, než která mohou do úseku vjet na křižovatce nám. Jana Palacha. A tak vzniká kolona, která často dosahuje stovek metrů a způsobuje také zahlcování křižovatek…

Město projevilo v posledních měsících určitou snahu o řešení tohoto problému. Na křižovatce nám. Jana Palacha byly umístěny kamery pro detekci vzdutí vozidel. A pokud je kamerou registrována kolona vzdouvající se od Národního divadla až k náměstí Jana Palacha, dojde na SSZ Národní divadlo k automatickému posilování zelených signálů pro nábřeží.

Jak to vypadá u Národního divadla

Ze tří stran (od Národní, od mostu Legií a od nám. Jana Palacha) stojí ke křižovatce kolony vozidel, kolem nichž se protahují tramvaje. Vzhledem k tomu, že od nám. Jana Palacha ani na mostu Legií není možné kolonu plynule minout a často je potřeba dokonce zastavit kvůli nepozornému, neukázněnému řidiči, nebo kvůli širšímu vozidlu, nelze zajistit pravidelný průjezd tramvaje od přihlašovacího detektoru ke stopčáře, což je podmínkou pružné a fungující preference tramvají na SSZ. To jen prohlubuje neefektivitu aplikované preference.

Důsledkem je, že se kolona v kritickém úseku po nábřeží posunuje o něco rychleji než před úpravou. Jenže to je snad jediné pozitivum opatření, které má navíc svůj zjevný limit v tom, že 100 % zelených u Národního divadla prostě dosáhnout nelze. Krutou daň si naopak opatření vyžádalo ve významném nárůstu kolon aut v kolizním směru, tedy na mostě Legií, na Národní třídě, a také v brutálním omezení preference a tedy nárůstu zdržení tramvají na SSZ Národní divadlo.

Je logické, že pokud je na přetížené křižovatce Národní divadlo posílen jeden směr, je potlačen druhý. Takové opatření ve výsledku téměř nic neřeší, problém pouze přelévá a v tomto konkrétním případě navíc poškozuje MHD. Je s podivem, že ve městě, které se oficiálně hlásí k preferenci MHD, mohlo dojít k jejímu potlačení v zájmu zvýšení průjezdu vozidel IAD přes přetížené centrum.

Problém ještě prohlubuje fakt, že se tramvaje na mostě Legií protahují podél dlouhé kolony vozidel. Ta jsou jen těsně u kolejí, nebo i zasahují do průjezdného průřezu tramvaje. Vlaky tak jedou velmi nepravidelně od přihlašovacího detektoru ke stopčáře a nestihnou své alespoň prodlužované volno. Zdržení pak narůstá ještě víc a významně se snižuje atraktivita MHD. Tento stav se projevoval především v posledních týdnech, kdy docházelo k sezónnímu nárůstu provozu.

Jaké by mohlo být řešení? Opatření, které provedlo město, je velmi izolované a především neřeší základní problém křižovatky, či přímo celé oblasti. Dá se souhlasit s argumenty, že tramvaje jedoucí ve směru most Legií - Národní výrazně ovlivňovaly podíly zelených signálů ve svůj prospěch a tím omezovaly zelené pro nábřežní komunikaci.

Co však bylo důvodem tohoto jevu? Především fakt, že místo je přetížené automobilovou dopravou. Kvůli kolonám vozidel tramvaje velmi obtížně míjely stojící auta a v řadě případů situace dokonce vypadala tak, že si musely dlouhé kolony před sebou vytlačovat. Tím razantně narůstaly červené signály pro Smetanovo nábřeží, což se tam projevovalo někdy téměř stojícím provozem.

Místo je navíc specifické tím, že se v něm pohybuje spousta chodců a ti často zablokují odbočující auta z nábřeží. Těm přestože svítí zelená, nemohou často pokračovat v jízdě.

Zřejmě je třeba realizovat takovou úpravu, aby do kritické oblasti mohlo vstoupit jen tolik vozidel, kolik jich lokalita snese. Je otázkou, co je třeba za takovou kritickou oblast označovat. Jedná se o základní prostor ohraničený Křižovnickou ulicí, Smetanovým nábřežím, mostem Legií, Karmelitskou, Letenskou a Mánesovým mostem? Nebo je vhodnější příjezd aut do centra regulovat už v místech, kde se čtyřpruhové oddělené komunikace s minimem křižovatek zužují před centrem města, tedy třeba už pod Letenským tunelem nebo z opačné strany v oblasti Smíchova? Nebo ještě dříve?

Ze samotného jádra města je velmi vhodné už nyní vyloučit dlouhé kolony vozidel, které obtěžují chodce, místní obyvatele a znemožňují maximální preferenci MHD. A pokud už kolony musí být, nechť jsou realizovány v místech, kde tolik nevadí. Tedy například tam, kde se pohybuje méně chodců a kde je šířka komunikace natolik dostatečná, že lze oddělit provoz IAD od MHD, a tím zabezpečit plynulost a spolehlivost provozu tramvají.

STRÁNKY PREFERENCE NAVRHUJÍ PRO CENTRUM MĚSTA

  • Zpracování komplexní studie pro ochranu oblasti historického jádra města (především pro Smetanovo nábřeží a Karmelitskou ulici) před nadměrnou transitní dopravou nastavením SSZ tak, aby jejich propustnost na vjezdech nepřevyšovala propustnost na výjezdech.
  • Softwarovou úpravu za účelem doplnění světelné závory na SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova (nám. Jana Palacha) tak, aby bylo předcházeno zahlcení samotné křižovatky, Křižovnické ulice a Smetanova nábřeží.
  • Zajištění plynulého průjezdu tramvají ve zúženém úseku Křižovnické ulice ve směru z centra pomocí SSZ 1.035 Křižovnická - Karlova vylepšením detekce tramvají od Národního divadla a softwarovou úpravou umožňující optimální řízení pohybu kolony a její vytlačování před tramvají.
  • Prodloužení podélných dělících prahů na Smetanově nábřeží ve směru z centra až k ulici Karolíny Světlé a přesunutí stanoviště taxi do ulice Karolíny Světlé.
  • Zřízení vodorovného značení (dopravního stínu) na Smetanově nábřeží i mostě Legií na kolejích za účelem zdůraznění průjezdného průřezu tramvaje a zákazu jízdy aut po kolejích.
  • Vylepšení preference tramvají doplněním vzdálených přihlašovacích detektorů tramvaje na SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova od Právnické fakulty a od Mánesova mostu a odpovídající softwarovou úpravou.
  • Osazení podélných dělících prahů obousměrně v ulici 17. listopadu mezi Kaprovou a Břehovou.
  • Osazení podélných dělících prahů na nám. Jana Palacha od Mánesova mostu.
  • Osazení podélných dělících prahů na náměstí Curieových mezi 17. listopadu a Na Františku ve směru z centra.
  • Zajištění plynulého průjezdu tramvají na Čechově mostě ve směru z centra softwarovou úpravou SSZ 1.089 Čechův most - nábřeží E. Beneše s využitím přihlašovacího detektoru SSZ 1.071 Čechův most - Dvořákovo nábřeží pro zamezení vjíždění vozidel na most po přihlášení tramvaje a pro zajištění včasnějšího vyklizování mostu před příjezdem tramvaje od Právnické fakulty.
  • Zvážit zřízení vyhrazeného pruhu pro autobusy v ulici Na Františku ke křižovatce Čechův most - Dvořákovo nábřeží ve směru do centra za účelem preference autobusů a za účelem snížení propustnosti křižovatky Čechův most - Dvořákovo nábřeží ve směru na Čechův most a na náměstí Jana Palacha.
  • Vylepšení preference tramvají přesunem přihlašovacích detektorů tramvaje na SSZ 1.011 Masarykovo nábř. - Myslíkova do optimální polohy, zřízení přihlašovacích detektorů tramvaje od Myslíkovy ulice, osazením vozidlových detektorů pro realizaci světelné závory pro vjezdy z nábřeží i Myslíkovy ve směru Jiráskovo náměstí a odpovídající softwarovou úpravou.
  • Maximální možné doplnění podélných dělících prahů na Národní třídě v přerušeném úseku prahů ve směru z centra.
  • Vylepšení preference tramvají softwarovou úpravou SSZ 1.156 Klárov - Letenská ve smyslu inteligentního řízení v závislosti na nárocích tramvají.
  • Zavedení preference tramvají na SSZ 1.501 Újezd - Vítězná a na dalších třech SSZ v Karmelitské ulici (1.107 Karmelitská - přechod, 1.108a Karmelitská - Hellichova, 1.108b Karmelitská - Harantova) včetně úpravy polohy některých detektorů tramvaje.
  • Návrat SSZ Národní divadlo do původního řízení s plnou preferencí tramvají.


29.06.2007 – Antipreferenční úprava SSZ Národní divadlo

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasů: 10] 1 2 3 4 5

Komentáře: 2 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024