Výtoň, pro výluku ještě hloupější
NÁVŠTĚVNOST


Výtoň, pro výluku ještě hloupější


17.08.2007 - Moderní semafor, který přitom patří mezi ty nejhorší pro tramvaje. To je SSZ Výtoň, které bylo v roce 2004 významně upraveno, a to do podoby, která zdaleka neodpovídala už ani tehdejším možnostem pro preferenci tramvají. Ještě horší je situace nyní, během výluky Palackého náměstí. Hloupý semafor neumí reagovat na to, že tramvaje jezdí jinudy.

SSZ 2.021 Výtoň (Rašínovo nábřeží - Svobodova) oficiálně funguje s podmíněnou preferencí tramvají. Je pravdou, že některé stopy preferenčních prvků lze v jeho řízení najít. Jedná se především o krácení některých kolizních fází v případě nároku tramvaje.

Jenže jsou to skutečně jen stopy. Provoz SSZ je pro tramvaje mizerný. Prodlužování fází neúčinné, předvýběry kolizních fází naprosto chybí, vkládání fází, nebo dokonce fáze s kombinací nekolizních tramvajových směrů je pouhým sci-fi. A to připomeňme, že k rekonstrukci celé křižovatky včetně úpravy SSZ došlo v roce 2004, kdy už mělo zavádění preference na SSZ v Praze desetiletou tradici.

Takřka nulovou inteligenci řízení jen podtrhují současné týdny, kdy probíhá výluka křižovatky na Palackého náměstí. Všechny tramvaje projíždí SSZ Výtoň obloukem ve směru Albertov - Podolí, který je běžně pouze manipulační. A místo toho, aby jim moderní semafor umožnil na základě nároků z tramvajových detektorů komfortní průjezd s nulovým nebo minimálním zdržením, tramvaje jsou rády, že křižovatkou vůbec projedou.

Ale popořadě. Výhodou dynamického řízení, které vychází z nároků na dopravních detektorech, (včetně detektorů tramvají), je mimo jiné fakt, že příslušná tramvajová volna mohou být (je-li to žádoucí) vybírána právě a pouze v okamžiku, kdy tramvaj volno nárokuje. Tím je možné tramvaj jednak preferovat a jednak věnovat čas, kdy tramvaj před křižovatkou není, ostatním účastníkům provozu.

A protože řadiče semaforů umějí přečíst i postavení výhybek, pro výlukový provoz má inteligentní dynamické řízení křižovatek zásadní výhodu v tom, že poslat tramvaje přes křižovatku úplně jiným směrem lze bez jakékoli úpravy řízení. Semafor pružně reaguje na požadavek tramvaje.

V roce 2004 se při rekonstrukci Výtoně na tento objev 90. let asi zapomnělo. Takže v Praze najdeme hypersložitou křižovatku Strossmayerovo náměstí, kde není problém poslat tramvaj odkudkoli kamkoli (a plynule), ale také novější a jednodušší Výtoň, kde by ale standardní program v současné výluce natolik neobstál, že byl dokonce částečně upraven. Podruhé se tak zřejmě zaplatilo za něco, co už mělo být součástí řešení z roku 2004…

Jenže problém nekončí. Neobstojí totiž ani zvolené dočasné řešení. Semafor ve směru od Podolí při něm zdrží sto procent tramvají, minimální možné zdržení přitom není nijak malé, dosahuje desítek sekund.

Ukažme si, jak vypadá průjezd MHD, oné absolutní priority města, právě od Podolí. K SSZ Výtoň přiřaďme i sousední SSZ Rašínovo nábř. - Libušina, které je fakticky součástí tohoto uzlu. Toto SSZ samo o sobě zdrží jen cca 25 % vlaků, ačkoli funguje pro tento směr bez preference, protože v roce 2004 se asi zapomnělo i na další věc - přihlašovací tramvajový detektor. Nicméně 25 % není špatné číslo.

Pak ale následují dvě návěstidla SSZ Výtoň. První už zdrží kolem 65 % tramvají. A to druhé nevídaných 100 %. A to už je na 'moderní křižovatce' výkon nevídaný, zvláště když signalizace byla speciálně v rámci výluky dočasně upravena. Celkové zdržení na této 'koordinované' skupině semaforů může ve směru od Podolí s přehledem přesáhnout jednu minutu. A v případě sjetí více tramvají může zdržení narůst klidně na tři minuty, protože semafor neumí propustit více než jednu tramvaj za cyklus. Mrzuté…

Průjezd skoro každé tramvaje zde připomíná tragikomedii ještě z jednoho důvodu. V okamžiku, kdy na posledním návěstidle začíná volno vpravo od Podolí směrem k Albertovu, na návěstidle o 30 metrů dříve svítí už několik desítek sekund stůj! Takže tramvaj nemá kvůli nesmyslnému chování prvního návěstidla přístup ke svému kratičkému volnu na návěstidle posledním a čeká do dalšího cyklu.

Přitom úplně zbytečně, tramvaj zde většinu času není s ničím v kolizi, semafor je prostě jen hloupý a bez nadsázky se dá říct, že šikanuje MHD. Kolem tramvaje během jejího čekání totiž mohou proběhnout dvě zelené pro auta… Preference? Ano, aut.

I proto se nedivme řidiči tramvaje na tomto videu, který se šikanovat nenechal a projel první návěstidlo na stůj. Jen díky tomu bylo zdržení jeho tramvaje minimální, cestujícím ve svém vlaku i ve dvou následujících ušetřil skoro minutu času.

průjezd tramvaje na stůj od Podolí k Albertovu, fronta tramvají (3,09 MB)
další video, zdržení tramvají od Podolí (3,75 MB)
poslední video, smazání nároku tramvaje ihned po přihlášení a nesmyslné ukončení volna (1,29 MB)

A ještě zajímavost. Na SSZ se od začátku výluky čas od času objevuje pevný program bez preference o délce cyklu 55 sekund. Paradoxem je, že tento pevný program je pro tramvaje příznivější než ono dynamické řízení s pochybnou preferencí.

Výluka Palackého náměstí bude trvat ještě dlouho. Zatímco dnes se občas stane, že se od Podolí vytvoří kolona tří tramvají, z nichž ta poslední nabere tříminutové zdržení, od září se s nárůstem provozu tramvají můžeme připravit na to, že kolony tu budou častější než nyní. Že zdržení bude ještě větší. Skvělá služba pro klienty…

SSZ Výtoň a přilehlé SSZ Rašínovo nábřeží - Libušina jsou signalizace, které potřebují změnu postavenou na menší úpravě hardware a významné úpravě, či zcela nové stavbě software, tedy řídící logiky. Až se na Palackého náměstí vrátí tramvaje a Výtoní se začne jezdit normálně, znovu se na ni podíváme a zkontrolujeme, jak funguje v běžném režimu.

Největší omyly Výtoně

  • minimální vliv nároků tramvají na modifikací řízení pro jejich preferenci (nemožnost vložení fáze, účinného krácení fáze a prodlužování fáze)
  • neostatečná detekce tramvají od Podolí i od Albertova
  • mazání všech nároků tramvají od Albertova po 1 sekundě od přihlášení

STRÁNKY PREFERENCE NAVRHUJÍ

  • Osazení přihlašovacího tramvajového detektoru ve směru od Podolí za výjezd z Vyšehradského tunelu pro SSZ Rašínovo nábř. - Libušina a odvozeně pro SSZ Výtoň (cca 220 m před stopčárou SSZ Rašínovo nábř. - Libušina)
  • Využití odhlašovacího tramvajového detektoru SSZ Svobodova - Vyšehradská jako vzdáleného přihlašovacího k SSZ Výtoň
  • Účinné prodlužování vlastní fáze, dále krácení kolizních fází, krácení vlastní fáze, vkládání vlastní fáze a vkládání speciální fáze složené z vzájemně nekolizních tramvajových směrů
  • Rozpoznání druhého vlaku v zastávce ve směru od Palackého náměstí pomocí stávajícího vzdáleného přihlašovacího detektoru
  • Oba tramvajové oblouky vybírat pouze na výzvu tramvaje (pro zrychlení řízení křižovatky)
  • Důraz na zajištění koordinace pro průjezd všemi třemi návěstidly po nábřeží
  • Spolehlivější funkce světelné závory pro auta, zvláště pro směr od Albertova
  • + V NYNĚJŠÍM VÝLUKOVÉM PROVOZU SEMAFOR NA CO NEJDELŠÍ DENNÍ DOBU VYPNOUT DO REŽIMU BLIKAJÍCÍ ŽLUTÉ, KTERÁ ZAJISTÍ PLYNULÝ PRŮJEZD TRAMVAJÍ OD PODOLÍ A VÝRAZNÉ ZLEPŠENÍ I OD ALBERTOVA.


Dodatek: Začátkem září byl na SSZ Výtoň upraven pevný program ve prospěch tramvají. V novém řešení je tramvajové volno cyklicky vybíráno dvakrát za cyklus, čímž se zkracuje doba zdržení tramvají v obou směrech, ale narůstá zdržení automobilů. (13.09.2007)


[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasů: 12] 1 2 3 4 5

Komentáře: 0 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024