Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Komentáře
ke článku: ODJINUD: Rennes - preferencí k úsporám investic
(ze dne 15.10.2006, autor článku: administrator)

Komentář ze dne: 18.10.2006 14:29:08     Reagovat
Autor: neregistrovaný Karoák (betakaroten@seznam.cz)
Titulek: Úspora investic?
"V dobì, kdy se v Praze bojuje o zachování každého parkovacího místa a prosazuje se vedení metra až na letištì, pùsobí øešení z Rennes jako jiný svìt. Naplno, pøesnì a efektivnì se zde využila stávající infrastruktura a také možnosti, které nabízí moderní preference veøejné hromadné dopravy."Závìr je zcela v rozporu s údaji v èlánku uvedenými! Za zachování infrastruktury rozhodnì nelze považovat zrušení tramvají a staré budovy nádraží (metro a nová budova se tudíž budovaly "od nuly") ani pøestavbu všech pøechodù v centru mìsta. O úsporách investic též silnì pochybuji. Systémy beton/pneumatika (jako VAL) budou mít zákonitì vždy vyšší energetickou nároènost a opotøebení kol než systémy kolejnice/kolo.

  
Komentář ze dne: 18.10.2006 15:36:17     Reagovat
Autor: neregistrovaný -sl-
Titulek: Re: Úspora investic?
Úsporou investièních i provozních nákladù je mínìno øešení druhé páteøe autobusy namísto VALem.. To je to efektivní využití stávající infrastruktury.. U VALu se dá mluvit o principech moderní preference v úrovni vozidel s nižší kapacitou v krátkém intervalu (ten systém je na to mìsto kapacitnì šitý na míru)..

Co se investièních nákladù týèe, klasické metro by zde muselo být podstatnì hloubìji, muselo by mít podstatnì vìtší prùøez tunelu, smìrovì a sklonovì by to asi nebylo reálné.. nebylo by na tolik stanic (jsou cca po 800 metrech), provozní náklady na eskalátory, osvìtlení atp. by byly vyšší.. v nákladech nelze uvažovat pouze rozdíl kolo/pneumatika..

Samozøejmì, na pražské Dèko je VAL i øešení s mimoúrovòovým vedením busù utopie - øeší se tu jiný problém..

    
Komentář ze dne: 21.10.2006 22:25:03     Reagovat
Autor: neregistrovaný -FN- (frantanyklicek@volny.cz)
Titulek: Re: Re: Úspora investic?
1) Autobusy jsou asi opravdu úspornìjší než VAL - není potøeba budovat podzemní zázemí a energetická nároènost je víceménì stejná.
2) Klasické metro, rozsah staveb, sklony - ano. Alternativní øešení se nabízí ve formì podpovrchové tramvaje, která má rozsah staveb a tedy i náklady spojené s infrastrukturou podobné jako VAL a pøitom využívá systém kolo-kolejnice, který nabízí další energetické úspory. Jak elegantní...
Motto: Pneumatika je zkrátka dìlaná pro bicykl.:)

      
Komentář ze dne: 22.10.2006 14:34:51     Reagovat
Autor: neregistrovaný -sl-
Titulek: Re: Re: Re: Úspora investic?
ano, dostáváte mì..

proè se ale potom VAL dìlá, když je všechno elegantnìjší? že by kvùli minimálním nákladùm na svršek oproti tramvaji, nulové riziko vykolejení, nulové rázy a tedy hluk z nich? nevim, ale nìjaké argumenty by existovat mìly, když se metro na pneumatikách obecnì šíøí jako houby po dešti...

        
Komentář ze dne: 29.10.2006 18:34:24     Reagovat
Autor: neregistrovaný -FN- (frantanyklicek@volny.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Úspora investic?
Jako houby po dešti - to je myslím ponìkud pøehnané, spousta mìst nadále rozvíjí své kolejové systémy, protože možná ví, že právì v nich spoèívá úspora trakèní energie. Pneumatiky jsou prosazovány, øekl bych, v zemích s gumokolistickou tradicí, tedy ve Francii a ve mìstì Praze :) (viz úvahy o "metru" D). Spíš bych v tom vidìl možnou nechu šíøit kolejové systémy (tøeba právì kvùli hluku pøi jejich neudržování) než nìjaké hospodáøsky podložené dùvody. Mohu se ovšem mýlit.

        
Komentář ze dne: 29.10.2006 18:31:34     Reagovat
Autor: neregistrovaný -FN- (frantanyklicek@volny.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Úspora investic?
Minimální náklady na svršek oproti tramvaji - tím bych si nebyl tak jist. Proè by mìly být "kolejnice" pro gumová kola levnìjší než klasické kolejnice, když všechno ostatní zaøízení je víceménì analogické?
Nulové riziko vykolejení - opravdu nemùže vozidlo za žádných okolností vykolejit jen proto, že používá gumová kola? Nebo je spíše toto riziko stejnì nízké? Klíè je podle mì v údržbì.
Nulové rázy a hluk - toto je to jediné, co lze považovat za urèitou výhodu - aèkoli hluk klasického metra se bìžnì také udává jako nulový vzhledem k okolí, pøestože cestující jsou právì v metru vystaveni hluku ze všech prostøedkù nejvyššímu. Abychom tedy byli úplnì pøesní, ani VAL nemá hladinu hluku nulovou, pouze sníženou o rozdíl hluku vzniklého pohybem gumového kola po kolejnici oproti kolu ocelovému. Hluková zátìž se však dá i u ocelových kol snižovat, i když nikdy asi ne tak, aby se vyrovnala kolùm gumovým.
Jako houby po dešti - to je myslím ponìkud pøehnané, spousta mìst nadále rozvíj

  NOVINKY
01.05.2024 Závora a upravená preference tramvají na Elsnicově náměstí
Pokračuje zmírňování dopadů přetížení Zenklovy ulice na MHD. Po úpravách ve střední části radiály došlo ke změně na SSZ 8.251 Zenklova – Elsnicovo náměstí. Podle detekce vzdutí je krácena zelená pro automobilovou dopravu od Voctářovy ulice, což snižuje pravděpodobnost zahlcení Elsnicova náměstí a zlepšuje průjezd i za tímto místem. Tato zelená byla v minulosti často nevyužitá, případně přeplňovala prostor samotného náměstí, což blokovalo hlavní směr, včetně průjezdu MHD. Nejde o první úpravu v zájmu veřejné dopravy na Zenklově. Už v minulosti došlo například k provizorní stavební úpravě před zastávkou Vosmíkových, čímž vzniknul samostatný pruh pro auta vedle trati. Také byla změněna organizace dopravy na náměstí Na Stráži, kde lze oběma pruhy z centra pokračovat přímo. Největší problémy mají tramvaje aktuálně v zastávce U Kříže ve směru z centra, kde se často tvoří velmi pomalá kolona aut na kolejích. Problémy v Zenklově ulici byly dlouhodobě hlavně do centra. Po rekonstrukci v roce 2018 se však projevují více v opačném směru, zejména z důvodů přemístění automobilové dopravy na koleje v několika úsecích. Od února 2024 jezdí Zenklovou ulicí navíc trolejbus.

26.04.2024 Vylepšená preference na Průběžné
Úprava řízení na dvou signalizacích u zastávky Průběžná vede k mírnému zlepšení preference MHD. Na SSZ 0.339 V Olšinách – Pod Rapidem došlo ke zkrácení boční fáze při nároku tramvaje, která tak dostává volno s menším zdržením. Signalizace rovněž umí lépe zareagovat na poruchy tramvajových detektorů, což je důležité proto, že volno pro tramvaj je zde udělováno pouze na výzvu. Na sousedním SSZ 0.340 V Olšinách – Průběžná nyní funguje pružnější řízení pro tramvaje i autobusy ve všech obloucích. Signalizace navíc umí prodlužovat volno i pro druhou tramvaj ve směru z centra přímo, což byla zásadní potřeba s ohledem na provoz nové linky 19, který zahájil v roce 2021 a doplnil v této relaci do té doby jedinou linku 7. Od zavedení „devatenáctky“ došlo k vylepšení i dalších signalizací na trase, zejména SSZ 3.323 Vinohradská – Želivského. Na signalizaci Průběžná – V Olšinách došlo rovněž k mírnému zlepšení pro přístup chodců na tramvajovou zastávku.

06.01.2024 Obnoveny semafory na zastávce Nademlejnská a Vinohradské hřbitovy
Developerské projekty přinesly přestavby dvou tramvajových zastávek a přilehlých světelných signalizací. Obnova SSZ 9.221 Poděbradská – U Tesly proběhla v rámci přesunu zastávky a sloučení přechodu a sousední křižovatky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. S ohledem na nedostatečný předstih přihlášení ve směru do centra a krátké prodlužování pro tramvaje dochází v tomto směru k častějšímu zastavování vlaků. Stav se ještě zhorší se zvýšením zatížení křižovatky, které nastane s dokončováním okolní výstavby. Signalizace při přecházení z chodníku na chodník neobvykle přeruší chodeckou zelenou přes vozovky, tedy zdrží chodce před poslední částí přechodu a také čekající auta. Obnova SSZ 0.350 Vinohradská – Hagibor přinesla přípravu na budoucí křižovatku a také posun zastávky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oba semafory mají zalomený přechod s tím, že volno pro tramvaje, které se pohybují v hlavním směru, je vybíráno výlučně na výzvu a současně i v závislosti na přecházení chodců. Náhradní detekce tramvají je zajištěna kontaktním zámkem. V noci fungují světla v režimu fáze blikající žlutá se zapnutím chodcem, bez preference MHD.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024