Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 602 |

18.05.2006: Posunutý detektor na Pohořelci
Na SSZ 1.111 Keplerova - Parléřova byl posunut odhlašovací tramvajový detektor z centra. Původně byl umístěn cca 25 metrů za stopčárou a tramvaj se tedy odhlašovala se zpožděním. Signalizace nemohla ukončovat volno pro tramvaj ihned po průjezdu vlaku a preferenční zásahy zbytečně omezovaly řízení. Tramvaj se zde rozjíždí ze zastávky a do kopce, takže ztráty dosahovaly až 5 sekund na jeden vlak. Umístění detektoru do nové polohy umožnilo až zřízení nového převěsu trolejového vedení v úrovni stopčáry.

17.05.2006: Návštěvní kniha
Byla zprovozněna nová Návštěvní kniha Preference pražských tramvají. Její předchozí verze v poslední době často neumožňovala vložení příspěvku. Nová kniha má stejné funkce jako její předchozí verze.

16.05.2006: Preference na Poděbradské obnovena
Na semafory v Poděbradské ulici se po půl roce vrátila preference tramvají. Byly zpětně osazeny tramvajové detektory a byly postaveny nové sloupky SSZ, na které byly vzduchem svedeny kabely od detektorů, které byly dále zakopány do země. Preference nyní funguje na SSZ Poděbradská - U Elektry (absolutní), Poděbradská - U Tesly (podmíněná), na nichž vůbec nefungovala. Na SSZ Poděbradská - Podkovářská (absolutní) nyní funguje preference obousměrně, beze změny funguje SSZ Poděbradská – Hloubětínská (absolutní). Preference tramvají na čtyřech SSZ v Poděbradské ulici byla zprovozněna před rokem, ale zhruba po půlroce byla z větší části vyřazena kvůli výměně sloupů veřejného osvětlení, na které byly navěšeny kabely od detektorů. Ze 199 SSZ na pražské tramvajové síti nyní funguje s preferencí celkem 97 signalizací, což činí podíl 49%. Změnu zařazujeme do seznamu SSZ.

11.05.2006: Preference pod tunelem opět funguje
Uzavírka nábřežní komunikace pod Štefánikovým mostem skončila a automobily už nemusí projíždět vrchem přes křižovatku pod Letenským tunelem. Díky tomu se na křižovatku vrátilo dynamické řízení s preferencí tramvají, která byla v době omezení nahrazena pevným programem bez preference. Uzavírka měla podle webu hl. m. Prahy skončit až 14. května, k uvolnění jednoho jízdního pruhu však došlo se čtyřdenním předstihem.

09.05.2006: BUSpruh v ulici Ke Krči už je vyznačen
V ulici Ke Krči byl zřízen vyhrazený pruh pro autobusy, který zajistí plynulejší provoz MHD ze sídlišť na Praze 4 a Praze 12 k přestupním uzlům Přístaviště (tramvaj) a Smíchovské nádraží (metro, tramvaj). Délka pruhu je 290 metrů. Pro zřízení BUSpruhu bylo nutné vymístit z ulice Ke Krči parkující automobily, pro které bylo zřízeno hlídané parkoviště. V souvislosti s vyhrazením pruhu byla spouštěna také preference autobusů na SSZ Branická - Modřanská. O účinnosti obou opatření budeme na stránkách Preference informovat.

09.05.2006: Pražský hrad
Bylo spuštěno zrekonstruované SSZ 1.146 Mariánské hradby - U Prašného mostu. Na signalizaci byla při této příležitosti zavedena preference tramvají. Při nároku tramvaje je znemožněn vjezd automobilů z bočního směru i odbočení z hlavní komunikace přes kolejové těleso. Na signalizaci se předpokládá nepřetržitý provoz. V době výpadku SSZ budou muset tramvaje dávat přednost automobilům vyjíždějícím z parkoviště. Stránky Preference zařazují SSZ mezi signalizace s preferencí tramvají a připravují materiál o rekonstrukci.

08.05.2006: Letenský tunel
V důsledku omezení na nábřeží E. Beneše a Kpt. Jaroše je dočasně vypnuta preference tramvají na křižovatce nábřeží Kpt. Jaroše - Štefánikův most (pod Letenským tunelem). Nábřežní komunikace pod Štefánikovým mostem bude uzavřena do 14. května. Doprava je vedena vrchem křižovatkou. Na ní došlo k úpravě řízení SSZ. Namísto dynamického řízení s preferencí je použit pevný třífázový program bez preference. Pro automobily je zakázáno levé odbočení z nábřeží E. Beneše do tunelu.

05.05.2006: Bodový systém
Za porušení zákazu stání a zastavení nebudou udělovány trestné body. Změnu schválila Poslanecká sněmovna na návrh Senátu. Řidičům, kteří poruší zákaz stání a zastavení, budou nadále ukládány pouze pokuty. Senátoři a poslanci vyšli vstříc především zasilatelským a zásobovacím firmám, které často obtížně hledají místo k zaparkování a porušují zákon. V Praze způsobují řidiči nevhodně zaparkovanými vozidly ve velké míře mimo jiné zhoršování plynulosti a bezpečnosti provozu včetně MHD, zvláště pak tramvají. Problematické je také stání v prostoru zastávek. Předloha čeká na podpis prezidenta, účinnosti by měla nabýt 1. července.

03.05.2006: Preference na SSZ Branická - Modřanská
Byla zprovozněna preference autobusů na SSZ Branická - Modřanská. Autobusy vybavené mobilním zařízením pro komunikaci s řadičem SSZ si mohou ve směru do centra přednostně nárokovat signál volno. Na zprovoznění preference na SSZ naváže zřízení vyhrazeného jízdního pruhu pro autobusy v ulici ke Krči, který zajistí plynulý příjezd vozidel MHD blíže ke křižovatce. Realizace se předpokládá v první polovině května.

02.05.2006: Poděbradská
V Poděbradské ulici je stále mimo provoz preference tramvají na SSZ. Dvě signalizace (Poděbradská - U Tesly a Poděbradská - U Elektry) nereagují na tramvaje z obou směrů, jeden semafor (Poděbradská - Podkovářská) reaguje pouze na tramvaje ve směru z centra. Podle centrální evidence smluv TSK zajistí opravu detekce tramvají firma AŽD. Preference tramvají na čtyřech SSZ v Poděbradské ulici byla zprovozněna právě před rokem, ale zhruba po půlroce byla z větší části vyřazena kvůli výměně sloupů veřejného osvětlení, na které byly navěšeny kabely od detektorů. Ty bude třeba zakopat do země.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 602 |

  NOVINKY
29.06.2022 Na magistrále cyklus 80 sekund
Ke zlepšení podmínek pro tramvaje a pro chodce došlo na náměstí I. P. Pavlova. V oblasti magistrály se od května v denním období používají pevné programy o délce cyklu 80 sekund, namísto původních 100 sekund. V cyklu 80 sekund jsou podíly zelených pro jednotlivé směry přibližně stejné jako ve „stovkách“, ale jednotlivé signály volno i stůj jsou kratší. Díky tomu se výrazně snižuje zdržení chodců a tramvají na SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova – Sokolská a 2.047 náměstí I. P. Pavlova – Legerova. Na obou signalizacích kvůli vysokému zatížení dopravou nereálné ve dne aplikovat preferenci tramvají. Volno pro tramvaje, ač je kratší než v původním řízení, zachovává možnost průjezdu dvou vlaků. Díky tomu úprava zvyšuje kapacitu pro tramvaje o 25 % a je přínosná pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Dochází k výrazné eliminaci situací, kdy se před křižovatkou nahromadí více než 2 tramvaje, což obecně bývá zdrojem vysokých zdržení. I. P. Pavlova je přitom úzkým místem tramvajové sítě. Vliv na kapacitu pro auta je v jednotkách procent a je způsobem zejména snížením produktivního času v cyklu řízení. Oblast magistrály čítá 11 semaforů. S provozem tramvají jsou ještě „Demínka“ a Legerova – Vinohradská, obě s preferencí. „Osmdesátky“ se na magistrále zkoušely poprvé na jaře roku 2021. Následovalo doladění semaforů. Změna je přínosná i v souvislosti s rekonstrukcí Barrandovského mostu, protože odlehčení zajišťují také tramvaje v relaci ze Smíchova právě na I. P. Pavlova.

20.06.2022 Nová světla na Kolbenově ještě budou potřebovat doladit
Do provozu byla uvedena dvojice zcela nových semaforů u zastávky Kolbenova. SSZ 9.906 Kolbenova – Na Černé strouze a SSZ 9.908 Kolbenova – Möbelix slouží hlavně k napojení budované bytové a komerční zástavby v území bývalého ČKD v Praze 9. Dvojice křižovatek se nachází přibližně sto metrů od sebe. SSZ 9.906 je položeno západněji a umožňuje rovněž signalizovaný přístup na zastávku Kolbenova. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Zatímco za běžného provozu funguje preference dobře, za slabého provozu je reakce na tramvaje nespolehlivá. Při trvalé zelené v hlavním směru může dojít k okamžitému vypnutí volna pro tramvaj kolizním nárokem, typicky třeba od cestujícího, který vystoupil z tramvaje, nebo jakýmkoli vozidlem z boku. Tento problém se vyskytoval na některých SSZ v minulosti, avšak ve většině se jej podařilo odstranit. V hluboké noci jsou pak semafory na Kolbenově řízeny v režimu fáze blikající žlutá, což znamená, že semafor sice bliká, ale chodec si jej může kdykoli zapnout bez ohledu na tramvaj, která tak může být náhle zastavena.

02.06.2022 U Masarykova nádraží bez aut
Nová pěší zóna v Havlíčkově ulicí zklidňuje dopravu u Masarykova nádraží. Zákaz průjezdu aut platí nově v úseku mezi ulicemi V Celnici a Hybernská. Doposud zde nebylo možné projet pouze ve směru z centra, nově platí zákaz v obou směrech. Výjimku má MHD. Na místě již probíhají stavební úpravy. Výsledkem mají být lepší podmínky pro cestující, kteří užívají úzký tramvajový ostrůvek. Nově budou mít k dispozici celý prostor od trati až k fasádě domu, včetně původní vozovky. Opatření přetne jednu z možností, jak při zácpách objíždět severojižní magistrálu skrze komunikace nižších tříd v historickém jádru města. Lze očekávat snížení intenzity provozu v ulici Na Poříčí do centra a mírně také v Jindřišské do centra, kde auta často blokují tramvaje před ulicí Politických vězňů. Naopak se zvýší provoz v ulici Na Poříčí ve směru k Sokolovské, kde jsou však tramvaje oddělené od aut. S opatřením souvisí zobousměrnění Hybernské ulice. V Praze se jedná o čtvrtou pěší zónu s provozem tramvají. Řešení je k MHD vstřícné z pohledu eliminace dopravních kongescí, na druhou stranu však snižuje její rychlost na 20 km/h, což prodlužuje reálné jízdní doby. Omezování individuální dopravy v centru města zvolna postupuje po desetiletí. V roce 1985 byla zřízena pěší zóna v ulici Na Příkopě. V roce 2000 byl zakázán průjezd Vodičkovou a Spálenou ulicí. Od roku 2012 nemohou auta jezdit Jindřišskou ulicí u Václavského náměstí. Dlouho se uvažuje o vyloučení transitu na Smetanově nábřeží a v Karmelitské ulici, nad touto změnou dosud nebyla nalezena politická shoda.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022