Holešovice: výstava neschopnosti
NÁVŠTĚVNOST


Holešovice: výstava neschopnosti


12.03.2007 - Kolem Výstaviště je velmi hustá doprava. Pokud můžete, místu se vyhněte, nebo použijte městskou dopravu. Takové zprávy vysílal v posledních dnech dopravní servis některých radií. Reagoval tak na kritickou dopravní situaci v Holešovicích. Jakou městskou dopravou měli lidé jet? Tramvají určitě ne.

Na holešovickém Výstavišti se konala akce. Skončila závěrem minulého týdne, jmenovala se MOTOCYKL a provázel ji dopraví kolaps. V tomto případě o poznání větší, než je při pořádání zdejších akcí obvyklé. O výstavu byl vysoký zájem, navíc pokračuje Matějská pouť, do toho přišlo i hokejové utkání v T-Mobile Aréně.

Ani souběh těchto megaakcí nevybudil město, Policii ČR ani Městskou policii hl. m. Prahy ke spuštění mimořádných dopravních opatření při této mimořádné situaci. Kolony vozidel se tvořily od Hlávkova mostu, od Strossmayerova náměstí a od křižovatky Vrbenského - Bondyho. Zahlcené trasy jsou v následujícím plánku označeny černými čarami.

Dopravní kolaps kolem Výstaviště při konání výstavy MOTOCYKL a dalších akcích. Klikni pro větší plánek!
T-MAPY spol. s r.o. Hradec Králové, SHOCart, spol. s r. o. Zlín

„Ještě nikdy jsem neviděl, jak na semaforu svítí pětadvacet minut červená,“ podělil se o zážitek jeden z motoristů, který se v neděli odpoledne sunul k Výstavišti Bubenskou ulicí. Těžko říct, zda se mu dá věřit. Ale naprosto věrohodně vypadá toto: „Do centra jsem nabíral zpoždění šest až osm minut. Ale byli řidiči, kteří měli i víc,“ sdělil jeden z řidičů tramvají po páteční službě, která byla přece jen klidnější.

Protože tramvaje a automobily u Výstaviště často sdílí jeden dopravní prostor, výsledkem nečinnosti orgánů byla mnohaminutová zdržení tramvají s významným dopadem na pravidelnost provozu pěti tramvajových linek ve městě a tedy naštvaní cestující, kteří budou příště možná váhat nad použitím tohoto dopravního prostředku.

Kromě cestujících v tramvajích a motoristů si své užili také chodci, kteří mířili k areálu. Nechat je na semaforu čekat dlouhé minuty na červenou asi není dobrá odměna za to, že se rozhodli jet například metrem a dojít na Výstaviště pěšky.

Existují Zásady dopravní politiky hlavního města Prahy, schválené usnesením Zastupitelstva hlavního města Prahy č.13/21 dne 11. ledna 1996. Z nich lze vybrat třeba tento úryvek: Veřejná správa soustředí zejména na plnění těchto hlavních úkolů: (mimo jiné) V komunikační síti města zajistit preferenci osobní hromadné dopravy před dopravou automobilovou.

Za 11 let se to u Výstaviště nepodařilo. Při každé větší akci se zde vytvářejí dopravní situace, které patří do jiné civilizace, než do té naší.

Kolem Výstaviště není dopravní infrastruktura, jejíž kapacita by odpovídala kapacitě parkovišť (v posledních letech dokonce zvyšované). Přesto se v areálu pořádají velké výstavy. A tak se při každé větší akci tvoří na příjezdových trasách kolony, ve kterých vždy uvízne také MHD.

Proč tomu tak je?

PROBLÉM 1: Hrdlem provozu jsou vjezd na parkoviště a křižovatka U Výstaviště - Bubenská. K nim jsou auta vedena po třech komunikacích, z nichž na dvou je provozována tramvajová doprava s nižší nebo žádnou možností segregace od souběžného provozu IAD.

PROBLÉM 2: Motoristé jedou přímo k areálu Výstaviště. Zvláště pro mimopražské, kterých byla při poslední akci mezi motoristy naprostá většina, bylo ideální zaparkovat na okraji města a pokračovat MHD, především metrem do stanice Nádraží Holešovice.

PROBLÉM 3: Uzly a úseky, kde dochází ke kolizi tramvají a IAD, nejsou zajišťovány přítomností policistů, kteří mohou vykazovat motoristy mimo průjezdný profil tramvaje, případně 'přetrhávat' kolonu vozidel v místech, kde auta jezdí přímo po kolejích (podjezd pod železniční tratí v ulici Partyzánská).

Na konci roku 2006 bylo na časté kritické dopravní situace přesto určitým způsobem reagováno. Na křižovatce ulic Bubenská a U Výstaviště vznikla světelná signalizace. Její určitý přínos lze zaznamenat za středně silného provozu. Ale při návalu vozidel je její význam potlačen a vypadá spíše jako alibi za pár milionů.

Tato křižovatka, ať řízená, nebo neřízená, totiž není schopná propustit množství vozidel, které k ní přivádějí komunikace. Problém se musí řešit právě na nich a regulovat příjezd vozidel do kritického uzlu tak, aby bylo možné nápor lépe ustát. Samozřejmě by to znamenalo, že vzdutí se projeví jinde, ale:

  • lze docílit toho, aby to bylo na místě vhodnějším a přehlednějším
  • nebude to znamenat zásadní nárůst zdržení motoristů
  • umožní to preferovat MHD, zajistit pravidelný a spolehlivý provoz tramvají, a tedy motivovat uživatele k jejímu používání na úkor IAD, z čehož pak mají užitek i motoristé, kterým se poněkud uvolní komunikace.

Při takto extrémně navštěvovaných akcích je ke zvážení i možnost dočasného vyloučení IAD mimo dopravní obsluhy z ulic U Výstaviště a Partyzánská tak, aby komunikace s provozem tramvají a linky AE byly bez provozu automobilů. Automobily by byly k Výstavišti přiváděny pouze ulicí Bubenskou, která je napojena na příjezdové trasy ze všech směrů.

Co Výstavišti chybí během akcí

  • regulace a organizace provozu na příjezdových komunikacích, případně úplné vyloučení IAD z komunikací, kde je provozována MHD
  • přítomnost policistů na kritických místech, zvláště pro MHD
  • propagace a zatraktivnění použití veřejné dopravy i pro mimopražské návštěvníky, například dohodou pořadatele s železničními dopravci na zvýhodněném jízdném pro návštěvníky
  • navigace návštěvníků převážně na parkoviště na okrajích města (s následným použitím MHD), než přímo na Výstaviště s informací o obtížích IAD v kontrastu s rychlostí a spolehlivostí dojezdu MHD

Ve výsledku by pak do křižovatky U Výstaviště - Bubenská najížděla auta pouze ze dvou souběžných směrů a ve směru kolizním by byla provozována pouze MHD. Tím by se zrychlil provoz kolony od Bubenské, značně by se zjednodušil a zpřehlednil provoz na křižovatce a především by zcela zmizelo zdržení MHD.

Je zřejmé, že motoristé, kteří využívají trasu U Výstaviště - Partyzánská pro klíčové spojení mezi Holešovicemi a Letnou, by museli jet jinudy, pravděpodobně přes nábřeží Kapitána Jaroše a Letenský tunel. Kvůli dopravnímu kolapsu jich ale kolem Výstaviště stejně projelo zanedbatelné množství a jejich přesun by situaci nijak zásadně neovlivnil.

Taková opatření by si pochopitelně kromě informační kampaně vyžádala neustálé nasazení několika policistů, kteří by museli například dohlížet na dodržování zákazů vjezdu. A to by mohl být problém. Na nedostatek lidí poukazují obě policie velmi často.

Ovšem, jak je patrné i z fotografií, nebude to tak hrozné. Na místě se vyskytovali lidé v uniformách PČR, kteří často nedělali vůbec nic, ačkoli 30 metrů od nich nemohly tramvaje projet kvůli autům, která zablokovala koleje. Stačil relativně malý zásah a tramvaje by ulicí U Výstaviště projížděly plynule. Místo zájmu zvítězila neschopnost. Zřejmě nebylo úkolem policistů preferovat MHD. To je výmluvný důkaz o činnosti zodpovědných osob.

Jediným viditelným opatřením v provozu se tak stalo ruční řízení SSZ U Výstaviště - Bubenská, které samozřejmě nic neřešilo, kromě toho, že pro stresovaného účastníka provozu je poněkud adresnější vynadat policistovi u skříňky, než křičet do řadiče. A ještě nezapomeňme na nasazování pevných programů na SSZ Veletržní - Dukelských hrdinů, které pro tramvaje ještě zhoršilo už tak kritickou situaci. Ke zdržení tramvají popojížděním v kolonách totiž HDŘÚ ještě přidala zdržení na semaforu.

Jako jediný jednoznačně pozitivní prvek, který se při akcích na Výstavišti zavádí, je mimořádná linka 751, která vozí cestující od metra Nádraží Holešovice až dovnitř areálu Výstaviště. Škoda je, že cesta autobusem trvala kvůli kolapsu většinou déle, než chůze…

Za účelem zlepšení provozu v uzlu U Výstaviště - Bubenská by možná stálo za úvahu také trvalé zrušení některých pohybů v křižovatce, především těch, které umožňují příjezd na parkoviště z jiných směrů než z Bubenské ulice a často zablokují provoz, zvláště tramvaje. Trvalé opatření by se lépe zažilo a možná by bylo dostačující v době akcí, které nemají tak extrémní návštěvnost. V ulicích Partyzánská i U Výstaviště by tak mohl zůstat tranzit, který kolem Výstaviště jen projíždí.

Pokud někomu připadají navrhovaná opatření jako drastická, stačí si vzpomenout na situaci po povodních v roce 2002. Tehdy se v zájmu zachování mobility lidí udělalo něco do té doby nevídaného. Opatření pro preferenci MHD u Výstaviště by byla jen zlomkem. Ale připustit další opakování toho, co se tam dělo v posledních dnech, by bylo šílené.

12.03.2007 – Dopravní kolaps kolem Výstaviště
Tip: další fotografie

Související články:
Policejní výbuch u Výstaviště (27.06.2006)

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasů: 12] 1 2 3 4 5

Komentáře: 3 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024