Zpackaná preference na Trojské
NÁVŠTĚVNOST


Zpackaná preference na Trojské


20.04.2007 - Chcete vidět, co jste ještě neviděli? Třeba chodce, kterého si semafor plete s tramvají, 'zamrzlou' červenou, nebo chodecký nápis čekejte, který zhasne dřív, než padne zelená? Vítejte na nově upraveném SSZ Trojská - Pod Lisem, kde proběhl (zatím) neúspěšný pokus o zavedení preference.

Co se zde vlastně stalo? Na semaforu mělo být ve dvou etapách zavedeno dynamické řízení s preferencí tramvají. Takový byl zřejmě původní záměr.

První etapa úpravy proběhla v únoru. Pod návěstidla se signály pro tramvaje přibyla výzvová návěstidla a bylo zavedeno nové znamení, které řidiče tramvají upozorňovalo na blížící se konec signálu volno. Záměr se podařilo realizovat bez fatálních nedostatků. Viz článek zde.

SSZ 7.266 Trojská - Pod Lisem

Realizace: 1977
Zavedení preference: 20??
Poloha: Praha 7
Charakter: styková křižovatka s přechody pro chodce a tramvajovým tělesem, které vede po jedné straně silnice a přetíná lomenou hlavní komunikaci
Řízení: trvalá zelená v hlavním směru (1. fáze) s preferenční výzvou tramvaje, s výzvou pro chodce (společná 2. fáze) a s výzvou pro severní větev Trojské (3. fáze)
Provoz tramvají: 14, 17, 53

Koncem měsíce března ale začala druhá etapa. Na nejbližší sloup veřejného osvětlení byly osazeny kamery pro videodetekci tramvají (z obou směrů) a silničních vozidel (ze severní větve Trojské). Byla osazena i chodecká tlačítka a tramvajové kontaktní zámky.

Vše mělo zřejmě vést k následujícímu: za relativně nízkých nákladů upravit semafor s původním řadičem ER dosud řízený pevným programem do alespoň částečného dynamického řízení s preferencí tramvají. Místo původního cyklického střídání fází se nově zavedla trvalá zelená v hlavním směru, která je přerušována při nárocích tramvají, aut ze severní větve Trojské a chodců přes hlavní komunikaci.

Snaha o zavedení této, řekněme nouzové preference tramvají, byla snad vcelku správná. Za několik let by mělo místem profičet tornádo v podobě megastavby tunelu městského okruhu a na něj navazující nový most spojující Holešovice s Trojou. Větší investice do rekonstrukce semaforu by proto neměla velké opodstatnění.

Ale to co lze nyní sledovat na SSZ Trojská - Pod Lisem, není nic, co by se dalo zapsat do zlaté knihy pražských semaforů. Naopak. Po čtyřech týdnech pokusů o spuštění preference tramvají vypadá akce jako fiasko použité technologie, kvality odvedené práce, nebo i dopravního řešení.

Těžko říct, co je na vině více a co méně. Jasné ale je, že pokus o zavedení preference se zde (zatím) vůbec nepovedl. Pokud došlo k nějakému snížení zdržení tramvají, je pouze zanedbatelné a neodpovídá vstupům ani možnostem.

Tady je výčet jen těch největších chyb a nedostatků provedené úpravy a také dokladující videozáznamy

  • Trvale 'zamrzlá' červená pro chodce přes tramvajové těleso. VIDEO ZDE!
  • Některé nároky tramvají jsou po průjezdu tramvaje ponechány a mazány až druhým (bezdůvodným) výběrem volna. VIDEO ZDE!
  • Nepřesná detekce tramvají (jako tramvaj může být falešně detekován chodec na přechodu přes koleje u zastávky, protijedoucí tramvaj v tomtéž místě, a zřejmě i vozidlo ze severní větve Trojské). VIDEO CHODEC 1 ZDE! VIDEO CHODEC 2 ZDE! VIDEO TRAMVAJ ZDE!
  • Příliš dlouhá minimální doba zelené pro hlavní komunikaci (20 - 30 sekund, místo možných 5 sekund), což často působí pozdní výběr tramvajového volna. VIDEO ZDE!

Poznatky z minulých týdnů

V minulých čtyřech týdnech na semaforu probíhaly úpravy. K vidění byla další sada podivností, které se do současné doby snad podařilo odstranit.

  • Návěstidla pro auta občas zobrazovala chybné signály, například stálou oranžovou v délce několika desítek sekund. VIDEO ZDE!
  • Někdy probíhalo před ukončením tramvajového volna blikání výzvového návěstidla, jindy ne.
  • Někdy bývalo tramvajové volno zařazeno hned, někdy až po výběru několika cizích fází.

Další video:

Nepřihlášení tramvaje (do centra)
Jak by to asi mělo fungovat (z centra)
Předčasné zhasínání chodeckého signálu čekejte

Standardní není ani to, že společně s namáčknutím tlačítka chodcem se rozsvěcuje i tramvajové výzvové návěstidlo. Další příklady asi nejsou třeba.

Dle sledování zhruba polovina výběrů tramvajových fází je zbytečná, protože proběhne na základě falešného nároku tramvaje. Skutečně plynulý, nebo téměř plynulý průjezd tramvaje se u většiny průjezdů nedaří. Významně není omezena jen účinnost preference, ale také dochází ke zbytečným zdržením ostatních účastníků provozu.

Akceptovatelným nedostatkem semaforu je naopak nedostatečný předstih přihlášení. Ten činí pouhé 4 - 7 sekund, potřeba by přitom bylo cca 25 sekund. Při použité technologii nouzové videodetekce však lepších výsledků zřejmě nebylo možné dosáhnout.

V čem jsou hlavní problémy

Volno pro tramvaje se vybírá kvůli falešným nárokům tramvají příliš často. Tím klesá pravděpodobnost, že tramvaj přijede v době déle trvající zelené v hlavním směru, při které si může okamžitě vybrat svoji fázi. Zároveň je zadaná minimální délka zelené v hlavním směru příliš dlouhá a semafor tak často reaguje na nárok tramvaje pozdě.

Pokud by se preferenci podařilo zprovoznit tak, že bude naplno využito aplikovaného hardwaru, lze očekávat toto: většina tramvají ve směru z centra by mohla projíždět křižovatkou plynule, ve směru do centra s přibržděním až velmi krátkým zastavením. Všichni by ušetřili čas, nejvíce tramvaje. Dočkáme se?

Je s podivem, že semafor byl po úpravě vůbec uveden do provozu, byť možná zkušebního. Vždyť již po několika minutách jeho sledování je zřejmé, že funguje nekorektně. Vzhledem ke zjištěným poznatkům zatím neoznačují stránky Preference pražských tramvají SSZ Trojská - Pod Lisem jako signalizaci s preferencí tramvají.

20.04.2007 – Úprava SSZ Trojská - Pod Lisem
Tip: další fotografie

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasů: 12] 1 2 3 4 5

Komentáře: 0 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024