![]() |
Stránky Preference pražských tramvají přinášejí přehled a hodnocení rozvoje preference MHD v Praze v uplynulém roce. |
Rok 2006 nebyl pro zlepšení preference tramvají na světelné signalizaci tolik úspěšný jako rok předchozí. Neproběhla žádná rozsáhlejší modernizace a zavádění preference na větším množství SSZ v uceleném úseku jako tomu bylo v roce 2005 v případě Plzeňské ulice.
Přesto nové preference vznikaly, většinou jednotlivě. Největší přínos má její zavedení na křižovatce Ohrada. Ke zlepšení, i když ne zcela optimálnímu, došlo v rámci stejné rekonstrukce tratí také na sousední Vápence.
![]() |
Vzniknul nový semafor s absolutní preferencí na nebezpečném výjezdu tramvají na Chodovskou ulici od smyčky Spořilov a koncem roku byla postavena signalizace U Výstaviště - Bubenská, která sice provozu tramvají nepomáhá, ale díky kvalitní preferenci ani neubližuje.
Podařilo se zprovoznit detekci tramvají na Poděbradské ulici, kde v roce 2005 přestala fungovat většina tramvajových detektorů kvůli výměně sloupů trolejového vedení. I nyní však detekce tramvají není zcela spolehlivá.
Zároveň byly napraveny některé chyby a nedostatky z minulosti. Změna dopravního řešení ve prospěch tramvají byla po víc než dvou letech nevyhovujícího řízení provedena na SSZ Havlíčkova - Hybernská a nyní je zde dosaženo bezchybné a absolutní preference. Významného zlepšení se dočkalo také SSZ U Výstaviště - Dukelských hrdinů.
NEDOSTATKY SSZ U PRAŽSKÉHO HRADU
![]() |
Jenže zatímco některé problémy byly vyřešeny, další vznikly. Kromě zmiňované Vápenky, kde jde o méně závažný nedostatek, se jedná především o rekonstrukci SSZ Mariánské hradby - U Prašného mostu, kde je bezdůvodně zdržováno zbytečně velké množství tramvají a průběh řízení vykazuje nestabilitu a nelogičnost s dopadem na všechny účastníky provozu.
Dalším problémem jsou nedotažené akce. Bez preference zůstává křižovatka Střelničná - Davídkova. Ta byla v létě přebudována na definitivní, vybavena technologií pro dynamické řízení s preferencí tramvají, ale dosud zde fungují pevné programy bez preference. Dynamické řízení s preferencí stále nebylo zprovozněno.
Další nedořešenou křižovatkou je Želivského - Jeseniova. Při příležitosti rekonstrukce tratí kolem Ohrady byla na tomto semaforu zřízena detekce tramvají, nicméně detektory nejsou vždy v optimální poloze a především detekce nebyla dosud řádně zprovozněna a preference zde také nefunguje.
Pokud by se tyto dvě křižovatky řádně zprovoznily, mohl se významně zlepšit provoz tramvají na dalších dvou místech v Praze.
Podrobné hodnocení všech významných změn na SSZ na tramvajové síti v Praze nabízíme v následující rubrice:
Vysvědčení 2006 - hodnocení všech větších změn na SSZ
Seznam SSZ na tramvajové síti
![]() |
Více informací: Zenklova ulice
Více informací: Plynární ulice
Podélné dělící prahy - informace
Seznam podélných dělících prahů na tramvajové síti
AUTOBUSY
V roce 2006 pokračovalo zavádění preference autobusů na světelné signalizaci. Preference při použití aktivní detekce byla zavedena na 12 semaforech, preference při použití pasivní detekce byla zavedena na 1 semaforu. Celkový počet semaforů s preferencí autobusů je 25, z toho 19 při použití aktivní detekce. Pokračovalo vybavování autobusů zařízením pro jejich lokalizaci.
Při zavádění preference autobusů na SSZ při použití aktivní detekce jsou však zjevné i nedostatky, které se projevují poměrně nízkou efektivitou preferenčních opatření.
Seznam SSZ s preferencí autobusů
Bylo také zřízeno 290 m vyhrazených pruhů pro autobusy v ulici Lhotecká u zastávky Hasova a 200 metrů vyhrazených pruhů v ulici Na Strži u zastávky Krčský hřbitov. Tyto BUSpruhy neslouží k faktické preferenci MHD, ale vhodně organizují dopravu v místech přechodů pro chodce.
Dále bylo zřízeno 250 m vyhrazeného pruhu v ulici Ke Krči, ale pruh není průběžný, protože je v místech přechodů pro chodce rozdělen. Jeho účinná délka je proto kratší.
Více informací: ulice Lhotecká a Na Strži
Více informací: ulice Ke Krči