Podélné dělící prahy
V úsecích, kde je souběžně provozována tramvajová a automobilová doprava a kde to prostorové podmínky umožní, lze
provést v podélném směru fyzické oddělení tramvajového pásu od vozovky. K tomu slouží podélné dělící prahy,
tzv. bumlíky. Jedná se o průběžný betonový dělící prvek mezi tramvajovým tělesem a vozovkou sestavený
z prefabrikovaných tvarovek, vyčnívajících cca 9 cm nad úroveň vozovky. Opatření lze provádět u novostaveb,
rekonstrukcí i dodatečně.
K budování dělících prahů se přistupuje zejména na stávající tramvajové síti v místech, kde dochází k častému
vjíždějí automobilů na tramvajový pás a blokování tramvají. Nejproblematičtější z hlediska plynulosti provozu tramvají
jsou místa, kde se často tvoří kolony vozidel. Některá vozidla zde zasahují do průjezdného průřezu tramvaje z důvodů:
- nepozornosti řidiče
- nekázně řidiče
- objíždění překážky (například nesprávně zaparkovaného vozidla)
Instalací dělících prahů se dosahuje mnoha efektů:
- zamezení vjíždění automobilů na tramvajový pás, plynulý a rychlejší průjezd tramvají
- optické zúžení jízdního pruhu, které příznivě psychologicky působí na řidiče aut a projevuje se v přizpůsobení rychlosti jízdy a zvýšenou pozornosti řidičů
- snížení počtu chodců přecházejících přes tramvajovou trať mimo vyznačené přechody
- omezení nelegálního parkování ve vozovce
Seznam podélných dělících prahů v pražské tramvajové síti
Typy dělících prahů
|
Hranatý obrubník
|
Pro první podélný práh v Praze byl využit klasický obrubník z prostého betonu, který byl zabudován do vozovky. Je
výšky cca 8 cm a šířky cca 10 cm. Byl osazen v roce 1996 v Bělehradské ulici, kde nyní dožívá. Nikde jinde se
nenachází a nadále není aplikován, protože velmi brzy byl vystřídán vhodnějšími typy.
|
Typ BEST
|
Tento typ byl prvním prahem půlkruhového průřezu. Rozměrově již odpovídá dnes používaným prahům, avšak ještě
neměl požadované technické vlastnosti. Tvarovky z prostého betonu mají hladký povrch a nejsou příliš odolné proti
mechanickému namáhání a dalších vlivům. Vrchní vrstva těchto tvarovek po několika letech provozu opadává a postupem
času se celý práh rozpadá. Tvarovky typu BEST se používaly při aplikacích prahů v roce 1997. V průběhu dalších let byly nahrazeny vhodnějšími typy a dnes se na tramvajové síti nevyskytují.
|
Typ SSŽ
|
Nejpoužívanějším typem prahu, který se osvědčil, je typ SSŽ. Je půlkruhového
průřezu s výškou 9 cm nad úrovní vozovky a šířkou 20 cm v místě zapuštění.
Tvarovky mají jako protiskluzovou úpravu profilovaný povrch. Jsou také z
prostého betonu, avšak použita je stejná směs jako na velkoplošné
tramvajové panely. Tvarovky jsou odolné proti mechanickému namáhání a dalším
vlivům. Používají se od roku 1998, a i když se na nich občas vyskytují
povrchová poškození, zatím na nich nebyly zaznamenány vážné poruchy.
|
Typ REMIS
|
Šířkové poměry na některých komunikacích neumožňovaly instalaci prahů typu SSŽ. Proto byly vyvinut žulový typ prahu REMIS, který je při stejné výšce o polovinu užší. Vyčnívající část je obdélníkového profilu s půlkruhovou horní částí. Výška nad úrovní vozovky je 8 cm a šířka 10 cm v místě zapuštění. Tvarovky mají jako protiskluzovou úpravu zdrsněný povrch. Tvarovky se používají od roku 2002 a zatím na nich nebyly zaznamenány vážné poruchy.
|