|
|
Preference na Přístavišti zrychlila busy jen mírněSvětelné signalizační zařízení na křižovatce ulic Branická a Modřanská byla realizována v roce 1998. Oficiálně se jednalo o rozšíření stávajícího SSZ Modřanská - Mlejnek sever na blízkém tramvajovém přejezdu. Není bez zajímavosti, že právě na tomto přejezdu byla v roce 1987 uvedena do trvalého provozu první preference tramvají na SSZ v Praze.
V roce 2005 byla na SSZ Branická - Modřanská zavedena i preference autobusů. Z obou směrů, ze kterých ke křižovatce autobusy přijíždějí, byly osazeny inframajáky, které zajišťují lokalizaci autobusů. Při úpravě semaforu byl zároveň rozdělen plný signál pro vozidla ve směru od Podolí (kde není MHD provozována) na směrové signály přímo a vlevo. Preference autobusů se začala naplno projevovat v průběhu roku 2006, kdy byla vozidla MHD masivně vybavována mobilním zařízením pro aktivní detekci. A také přinesla jedinečnou možnost: ověření skutečných efektů preference v reálném provozu vnějším pozorovatelem. Bylo totiž možné porovnávat zdržení vybavených a nevybavených vozidel. V době od července do listopadu bylo na křižovatce ve čtyřech různých časových úsecích v odpoledních dopravních špičkách měřeno zdržení autobusů. Celková délka měřeného času je 5,5 hodiny. Vzhledem k tomu, že poslední měření dne 16. listopadu probíhalo za extrémních podmínek zahlcení Modřanské i Branické ulice a zároveň už byla výrazná většina vozidel vybavena zařízením pro aktivní detekci, nebylo toto měření z důvodů možného zkreslení započítáno do celkových výsledků. Celkové reprezentativní výsledky tedy vycházejí ze 4,5 hodin měření, které byly provedeny ve dnech 24. července, 31. července a 27. září. I v těchto dnech někdy docházelo k zahlcení křižovatky, avšak počet vybavených a nevybavených vozů byl rovnovážný. Bylo tak možné ověřit efekty preference v i v těchto náročných podmínkách. Výsledky měření Kompletní data z měření Pozn.: několik záznamů průjezdů autobusů bylo z výsledného souboru vyjmuto, protože v důsledku zahlcení komunikací došlo situacím, že zdržení na SSZ nebylo možné objektivně změřit. Z výsledků měření vyplývá následující:
K výsledkům je třeba dodat, že preferenční zásahy pro vozidla ve směru Braník nebyly, zvláště při posledních měřeních, pozorovány a je tedy otázkou, zdali preference z tohoto směru funguje. Video: typický příklad řízení SSZ Stránky Preference pražských tramvají ověřovaly také možnost, že preference nefungovala z toho důvodu, že vozidla jezdila předjetá proti jízdnímu řádu. Systém aktivní detekce totiž umožňuje předávat řadiči nejen preferenční nároky vozidel, ale také jejich stupeň podle polohy vozidla vůči jízdnímu řádu. Při odstranění dat předjetých vozidel se však výsledky nijak zásadně nemění (viz kompletní data z měření). PREFERENCE JE ÚČINNÁ I PŘI ZAHLCENÍ KŘIŽOVATKY Je třeba uvést, že bylo pozorováno při přítomnosti autobusů neodůvodněné chování semaforu, které vedlo k nárůstu zdržení. Mohlo se jednat například o chybu detekce vozidel, reakci vyvolanou zahlcením komunikací či chybu nebo nedostatek software. Pro zjištění příčin těchto stavů by bylo potřebné vstoupit do řadiče SSZ a porovnávat reálné řízení křižovatky se stavy v řadiči. Výsledky měření potvrzují, že při zavedení preference autobusů na SSZ lze dosahovat časových úspor při jejich průjezdu křižovatkou. Platí to i za extrémních podmínek zahlcení komunikací a křižovatky, i když časová úspora vzniklá preferencí na SSZ je zanedbatelná ve vztahu k časové ztrátě vzniklé při popojíždění v kolonách. Na základě pozorování je však zřejmé, že preferenční zásahy je možné provádět ještě ve větší míře než nyní, což by znamenalo další zrychlení provozu MHD, a že je nutné ověřit funkčnost preference autobusů ve směru Braník, kde byla zjištěna její nulová účinnost. OFICIÁLNÍ PREZENTACE DOSAŽENÝCH VÝSLEDKŮ CHYBÍ Hlavním důvodem, proč stránky Preference přistoupily k ověření efektů preference autobusů na SSZ, je fakt, že dosud nebyly žádné výsledky těchto opatření veřejně prezentovány (na rozdíl od preference tramvají). Ve městě přitom existují křižovatky (např. Kobyliské náměstí), kde preferenční zásahy pro autobusy nejsou téměř čitelné a efekty se tak mohou blížit nule. Jedná se o projekt, který je stále na svém začátku a jeho další zavádění by mělo probíhat na základě konfrontace právě s dosaženými výsledky. Provedené měření na SSZ Branická - Modřanská bylo do jisté míry unikátní. Není možné ani v silách autorů stránek Preference často opakovat měření touto metodikou. Kdo by však měl soustavně ověřovat reálnou účinnost opatření je především Dopravní podnik. Systém aktivní detekce totiž umožňuje identifikaci vozidel a z časů jejich přihlašování a odhlašování lze vypočítat časovou úsporu.
Související články: GPS pro lokalizaci vozidel MHD před semafory? (29.09.2006) Jak budeme preferovat autobusy? (15.03.2006) Komentáře: 1 | Přidat komentář | |
Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024 |