|
|
ODJINUD: Mnichov I, světelné signalizaceTramvajová doprava v Mnichově směřovala od 60. let k zániku. V letech 1973 až 1993 byla délka sítě zredukována ze 112 km na 65 km. Dopravní politika upřednostňovala rozvoj mimoúrovňových kolejových systémů, tedy U-Bahnu a S-Bahnu, které v současnosti tvoří vynikající páteřní dopravu ve městě. O zachování provozu tramvají, jeho dalším rozvoji a modernizaci bylo rozhodnuto v 90. letech. Součástí plánu obnovy byl také program zrychlení tramvajové dopravy, jehož základní součástí se stala preference tramvají na světelné signalizaci.
Se zaváděním preference na SSZ se v Mnichově začalo v roce 1994, tedy prakticky ve stejné době jako v Praze. (V českém hlavním městě tehdy dokonce už několik SSZ s preferencí delší dobu fungovalo, ale další rozvoj preference umožnil až nástup mikropočítačových řadičů s volně programovatelnou logikou právě v roce 1994.) Zatímco v Praze funguje po dvanácti letech preference tramvají na 49 % SSZ, v Mnichově je nyní preference zavedena již na 100 % SSZ. Posledním úsekem dokončeným do roku 2005 byla trať do městské části Pasing. Za zmínku stojí, že v Mnichově je na tramvajové síti 230 signalizací, což je o 30 více než v Praze. DVA VLAKY Z DESETI Zavedením preferenčních opatření na světelné signalizaci se v Mnichově dosahuje průměrného snížení cestovní doby zhruba o 17 %. Do roku 2000, kdy ještě nebyla preferenční opatření zdaleka u konce, bylo podle dostupných údajů uspořeno v denním provozu 11 tramvajových vlaků. Preference tramvají na SSZ je jedním z faktorů, který přispívá ke kvalitě cestování mnichovskou veřejnou dopravou. Zdržení tramvají na signalizaci je výrazně nižší, než je obvyklé například v Praze. Odhadem se dá určit, že z deseti signalizací se tramvaj zdrží zhruba na dvou. To jsou velmi dobré výsledky. Kde lze hledat příčiny? Stupeň preference vozidel MHD na SSZ je v Mnichově poměrně silný. Preference zjevně nemá za cíl pouhé zkrácení čekacích dob tramvají před signalizací, ale jejím nejčastějším důsledkem je zajištění zcela plynulého průjezdu vozidla křižovatkou, jak je to jen možné. Video z Mnichova
SNAZŠÍ PRÁCE PRO INŽENÝRY Velmi dobrým předpokladem pro tento přístup je nízká hustota tramvajového provozu. Zatímco v Praze je v dopravní špičce na trati bez větvení běžný průjezd jedné tramvajové linky za minutu, v Mnichově jsou odstupy mezi preferenčními nároky tramvají obvykle 2,5 krát až 5 krát vyšší. Nižší frekvence tramvají je jednak způsobená nižší poptávkou cestujících - většinu výkonů odvádí U-Bahn a S-Bahn, jednak vysokou kapacitou tramvají. Obdoba sólovozů v Mnichově neexistuje. To umožňuje poměrně silný stupeň preference, aniž by musely být na většině SSZ zajišťovány kompenzace zelených signálů v kolizních směrech. Dopravní inženýři měli tedy v Mnichově při vyhotovení dopravních řešení pro jednotlivá SSZ snazší úlohu. Zatímco v Praze je pro účinnou preferenci nutné uspokojovat i opakované nároky tramvají v krátkém čase za sebou a následně někdy značně kompenzovat zelené signály v kolizních směrech, v Mnichově tak daleko jít nemuseli. Podle pozorovaných efektů preference, se v Mnichově s uspokojením dvou nároků tramvají v blízké době za sebou na řadě míst příliš nepočítá. To se projevuje v okamžiku, kdy dojde náhodně k 'potkání' dvou protisměrných vlaků v blízkosti signalizace. Ta obvykle pustí první vlak, ale druhý musí chvíli počkat. Nicméně k podobným situacím dochází i v Praze. CENTRUM PLNÉ TRAMVAJÍ Výjimkou jsou signalizace v centru Mnichova, kde se sjíždí většina tramvají. Křižovatku na Karslplatz projíždí celkem 6 linek, z toho dvě jednosměrně. Přestože je na této křižovatce zároveň silný provoz kolizní individuální automobilové dopravy, stupeň preference tramvají je zde vysoký. Podobně složité křižovatky jsou také u nedalekého hlavního vlakového nádraží. Zvláště u těchto složitých křižovatek zaujmou návěstidla se signály pro tramvaje. Na české poměry jsou obrovská, ale pro řidiče zároveň poskytují více potřebných informací. Tady je význam nejpoužívanějších signálů.
AKTIVNÍ DETEKCE Pro zjištění polohy tramvají před SSZ se v Mnichově používá aktivní detekce. Je založena na systému inframaják-radiosignál. Inframaják je zařízení v blízkosti trati, které slouží ke korekci polohy tramvaje. Tato korekce probíhá ještě před přihlášením tramvaje k SSZ a je nutná k přesnému 'srovnání' odometru vozidla, aby se následně tramvaj přihlásila k signalizaci přesně v určeném bodě. Inframaják se aktivuje v okamžiku, kdy kolem něj projede souprava. Inframaják vyšle zpět do tramvaje datovou informaci, kterou se nastaví odometr tramvaje na korektní hodnotu. Po ujetí vzdálenosti do bodu přihlášení vyšle tramvaj do řadiče SSZ radiosignál pro přihlášení preferenčního nároku. Těchto bodů přihlášení může být nekonečně mnoho (vzdálený, blízký, …) v závislosti na řídící logice signalizace. Po ujetí vzdálenosti do bodu odhlášení vyšle tramvaj do řadiče radiosignál pro odhlášení preferenčního nároku na SSZ.
Preference tramvají v Mnichově je dobrým počinem ke zrychlení a zatraktivnění hromadné dopravy pro uživatele. Vedle rychlosti je její přínos také v mimořádné pravidelnosti tramvajové dopravy. Vzhledem k tomu, že preferencí na SSZ byl výrazně eliminován největší zdroj zdržení a rozptylů jízdních dob tramvají, je plnění jízdního řádu v průměru na velmi dobré úrovni. A to i v dopravních špičkách. Naplňování principu preference hromadné dopravy v Mnichově je i dobrým příkladem pro Prahu, 'tramvajovou velmoc', která by mohla najít v tomto způsobu dopravy pomoc při řešení dopravních problémů města. Zkvalitňování hromadné dopravy a její preference má v Mnichově i další podoby. O nich bude některý z dalších materiálů na stránkách Preference pražských tramvají. Využito podkladů publikovaných na www.udi-praha.cz Preference MHD světelnou signalizací v Mnichově
Související články: ODJINUD: Preference tramvají v Berlíně (17.05.2007) ODJINUD: Rennes - preferencí k úsporám investic (15.10.2006) ODJINUD: Mnichov II, tramvajové tratě (22.02.2006) Komentáře: 0 | Přidat komentář | |
Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024 |