Smějeme se s pražskou dopravou
Tak kam si ho dáme teď?
Na preferenci tramvají je pořád málo peněz, naříkají všichni. Přesto se nesmyslně utrácí. Například za podélné dělící prahy. Občas to vypadá, jako by se do ulic umisťovaly coby prvek městského mobiliáře, než aby se preferovaly tramvaje. Jako by stačilo, pokud město vykáže pouhý délkový nárůst prvků. V roce 2006 byly osazeny dělící prahy v Zenklově a Plynární ulici. A zdá se, že ti, kteří o osazení rozhodovali, snad na místech ani nebyli. V Zenklově ulici byl práh osazen do míst, kde se až na výjimky netvoří kolony IAD a kde auta nejezdí po kolejích. Naopak byla vynechána místa, kde tomu tak je. V ulici Plynární mezi Ortenovým náměstím a Argentinskou se zase více než polovina dělícího prahu umístila jednoduše do opačného směru než bylo potřeba. Zatímco směrem k Ortenovu náměstí bývá vedle oddělené trati prázdný jízdní pruh pro auta, v neošetřeném zatíženém směru jsou tramvaje nadále zdržovány automobily popojíždějícími po kolejích.
Preference je, když přidáte výzvové návěstidlo
Pilotní projekt linky číslo 3 je samostatná legrační kapitola preference tramvají v Praze. Přesto stojí za to zmínit
jednu akci úplně zvlášť. Na SSZ Poděbradská - Kbelská došlo v rámci tohoto projektu k opatření - instalaci
výzvového návěstidla pro tramvaje stojící v zastávce ve směru do centra. Opatření je prospěšné pro řidiče tramvaje,
který nyní může čekat v zastávce s otevřenými dveřmi. Krátce před signálem volno návěstidlo zabliká, řidič zavře
dveře, odbrzdí soupravu a 'padne do výstřelu'. Jenže na křižovatce není jediný tramvajový detektor a signalizace
funguje v pevných signálních programech. O kolik se tedy zrychlily tramvaje?
Řídící logika někdy nemá logiku
Na konci 90. let byly kompletně zrekonstruovány ulice Karmelitská a Újezd. Světelnou signalizaci nevyjímaje.
Preference tramvají zde však nefunguje. Nejzajímavější je chování signalizace ihned za zastávkou Hellichova ve směru
do centra. Auta i tramvaje tady kvůli šířkovým poměrům sdílejí společný prostor komunikace, takže když tramvaj stojí
v zastávce, auta za ní nemohou projet. Co se dá dělat. Ale jak vysvětlit, že po přihlášení tramvaje při příjezdu do
zastávky Hellichova může svítit pro tramvaj i auta zelená, když při stanicování tramvaje stejně nikdo nemůže jet a
auta a chodci z ostatních směrů zbytečně čekají. A pak třeba v momentě, kdy tramvaj zavírá dveře a chystá se
k rozjezdu, dostane signál stůj.