Slovníček
SSZ - světelné signalizační zařízení, semafor
MHD - městská hromadná doprava
AD - automobilová doprava
IAD - individuální automobilová doprava
DOP MHMP - Odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy
PČR - Policie České republiky
HDŘÚ - Hlavní dopravní řídící ústředna
ODŘÚ - Oblastní dopravní řídící ústředna
DP - Dopravní podnik hl. m. Prahy
ÚDI - Ústav dopravního inženýrství
|
Preference tramvají
Upřednostnění tramvají v provozu stavebním řešením tratí, při průjezdu křižovatkou (světelnou signalizací nebo místní
úpravou) a dalšími opatřeními
Aktivní / pasivní preference
Způsob řízení, při kterém je v reálném čase ovlivňován průběh řízení SSZ podle požadavků prostředků MHD, se nazývá
AKTIVNÍ PREFERENCE. SSZ je řízeno tak, aby tato vozidla mohla projet světelně řízenou křižovatkou pokud možno bez
zastavení nebo alespoň s minimálním zdržením. Pro tento druh preference je nutná detekce (ať už pasivní nebo aktivní).
Pod pojmem PASIVNÍ PREFERENCE se rozumí takový způsob řízení, při kterém jsou pevné signální programy optimalizovány
podle předem zjištěného obvyklého chování vozidel MHD. Jedná se např. o koordinované zelené vlny, které zohledňují
pravděpodobný pohyb vozidel MHD.
Pozor! Nezaměňovat termín s aktivní / pasivní detekcí!
Dále se budeme zmiňovat pouze o aktivní preferenci. Tedy PREFERENCE = AKTIVNÍ PREFERENCE!
Řadič
Mozek SSZ. Řídí sled a délku jednotlivých fází. Pro optimální dynamické řízení a preferenci tramvají je nutný
mikropočítačový řadič s volně programovatelnou logikou. Pouze na některých velmi jednoduchých křižovatkách (přejezdy, přechody)
lze účinně použít také některé starší mikroprocesorové řadiče.
Detekce
Umožňuje určit výskyt a polohu vozidla u křižovatky a dopravuje tyto informace do řadiče SSZ k dalšímu vyhodnocení.
Detekce tramvají je nezbytná pro aktivní preferenci tramvají.
Detektor
Zařízení, kterým se zjišťují údaje o dopravním proudu. Slouží pro účely řízení provozu nebo pro průzkum silničního
provozu. Tento pojem zahrnuje např. indukční smyčky, trolejové kontakty, kontaktní prahy, radarová zařízení,
fotoelektrické přístroje, tlačítka pro chodce apod.
Aktivní / pasivní detekce
Způsob detekce, který je založen na vysílání signálů vozidlem do řadiče, se nazývá aktivní detekce. Oproti tomu
snímání průjezdu vozidla se nazývá pasivní detekce.
Na pražské tramvajové síti se používá výhradně pasivní detekce. Aktivní detekce je v současné době zaváděna
v autobusové dopravě, kde jsou možnosti pasivní detekce značně omezené. Pro větší rozšiřování preference autobusů je
aktivní detekce v pražském prostředí podmínkou.
Dynamické řízení
Takový způsob řízení SSZ, které podle dopravních nároků v reálném čase, zjišťovaných dopravními detektory,
bezprostředně reaguje na průběh dopravy a podle okamžité poptávky mění délky zelených signálů a střídá fáze řízení.
Tím může snížit zdržení a zastavování vozidel před SSZ a celkově zvýšit plynulost provozu ve srovnání s klasickým
řízením pevnými signálními programy. Podmínkou dynamického řízení je vhodný řadič. Je nezbytné pro preferenci
tramvají.
Řídící logika
Program v řadiči, kterým se řídí délka a sled jednotlivých fází na SSZ. Pro preferenci tramvají musí být v řídící
logice upřednostněny nároky tramvají před nároky ostatních účastníků silničního provozu.
Fáze
Časový interval, ve kterém mají současně volno určité zpravidla vzájemně nekolizní dopravní pohyby na křižovatce.
Cyklus
Opakující se časová sestava signálních obrazů určitého světelného signalizačního zařízení.
Pevné signální programy
Jedná se o původní jednoduchý způsob řízení, který, na rozdíl od dynamického řízení, používá stále stejné délky cyklů
i jednotlivých fází. Tento způsob neumožňuje preferenci tramvají. V Praze je používán na necelé třetině SSZ na tramvajové
síti. Důvodem je absence detekce vozidel. Pevné cykly je možné použít i na semaforech vybavených pro dynamické řízení.
Absolutní / podmíněná preference
Na křižovatkách s jednoduššími dopravními poměry lze preferenci navrhnout jako ABSOLUTNÍ. To znamená, že každá tramvaj
má, při splnění podmínek zadaných v řídící logice, zajištěnu takovou přednostní volbu signálu volno, že nemusí
zastavit nebo zpomalit před stopčárou.
Přesto se i při absolutní preferenci v mimořádných případech stává, že nepatrné procento tramvají bývá zdrženo, což
je obvykle způsobeno překročením maximální délky příslušného signálu volno v důsledku opakovaných nároků tramvají
v krátké době za sebou. Ke zdržení tramvaje signálem stůj dochází také v případech, kdy je tramvaj nucena mezi místem
přihlášení k SSZ a stopčárou výrazně zpomalit, zastavit, nebo se dlouho zdrží v zastávce a volno na SSZ už nestihne.
Na křižovatkách se složitějšími dopravními poměry a na křižovatkách, které jsou křižovatkami z hlediska tramvajového
provozu, bývá užívána preference PODMÍNĚNÁ, která je svázána výrazně většími omezujícími podmínkami, jež vycházejí
z potřeb IAD, chodců i tramvají v kolizních směrech. Přesto i na těchto křižovatkách dochází při preferenci
k zásadnímu snížení zdržení tramvají, a to v rozsahu 40 - 80 %. Na některých SSZ s podmíněnou preferencí tramvají
jsou efekty preference dokonce větší než na SSZ a preferencí absolutní.
V některých případech dochází k tomu, že řadič SSZ je časově naprogramován na absolutní preferenci v době slabšího
provozu a na podmíněnou preferenci v době silného provozu.
Stopčára
Místo, kde je řidič povinen vozidlo v případě signálů stůj nejdále zastavit.
Místo přihlášení tramvaje
Bod na trati, ze kterého se tramvaj přihlašuje k SSZ. Průjezdem tramvaje tímto bodem může nejdříve začít preferenční
zásah do řízení SSZ. Vhodná doba mezi prvním přihlášením tramvaje a požadavkem na splnění nároku je ve většině případů
cca 30 s, ale může se pohybovat podle místních poměrů v rozmezí 20 - 40 s. Potom by na volné trati mělo být místo
přihlášení cca 250 - 500 m před stopčárou.
U zastávek MHD situovaných těsně před křižovatkami se potřebného časového předstihu nároku může výhodně dosáhnout
zastávkovými pobyty, takže přihlašovací detektory mohou být umístěny před vjezdy do zastávek. Je však zároveň nutné
dbát na to, aby v těchto zastávkách řidiči tramvají neprováděli 'rovnání času' podle jízdního řádu. Je zcela
nepřípustné, aby zde byly umístěny 'kontrolní závory' zjišťující soulad spoje s jízdním řádem. V opačném případě
hrozí výrazné snížení plynulosti veškerého provozu na křižovatce a snížení účinnosti preference tramvají.
Vzdálený / blízký detektor tramvaje
SSZ jsou v místech přihlášení vybaveny zařízeními, která detekují průjezd tramvají. Přihlašovací detektor může být
zpravidla jeden nebo mohou být dva. Jsou-li detektory dva, ten umístěný dále od stopčáry, se nazývá vzdálený detektor,
ten blíže stopčáře, se nazývá blízký detektor.
Místo odhlášení tramvaje
Bod na trati, ze kterého se tramvaj odhlašuje z SSZ. Průjezdem tramvaje tímto bodem končí preferenční zásah do řízení SSZ.
Umísťuje se buď do úrovně stopčáry, nebo v odůvodněných případech do křižovatky za stopčáru.
Elektrické ovládání výhybek (EOV)
Zařízení tramvajové tratě, kterým se dálkově, pokynem z palubní desky řidiče tramvaje nebo automaticky nastavuje výhybka do
požadované polohy. Signál k přestavění výhybky je z tramvaje dopravován pomocí pracovního trolejového kontaktu
(jinak také stavěcí kontakt) nebo radiově.
Signalizace postavení výhybek
Zařízení, které slouží k informování řidiče tramvaje o aktuální poloze výhybky. Zobrazuje vždy jeden symbol: přímo,
vlevo nebo vpravo. Každé pracuje právě ve dvou polohách (každá výhybka větví trať na dva směry).
Od momentu přestavení výhybky až do okamžiku opuštění určeného prostoru za výhybkou, je výhybka blokována (nelze ji
přestavět), což je signalizováno blikáním symbolu příslušného směru.
Směrová detekce
Směrová detekce je nutný prvek pro preferenci tramvají u křižovatek, kde se tramvajové tratě větví do dvou nebo více
směrů. Pokud by totiž řadič neměl informaci o směru jízdy tramvaje, bylo by nutné provést přednostní volbu signálu
volno pro všechny směry, což by negativně ovlivňovalo kapacitu křižovatky a účinnost preference tramvají. Ke zjištění
směru jízdy tramvaje se užívá výstupu z EOV.
Signály pro tramvaje
Zařízení na SSZ, které u tramvají nahrazuje klasické barevné signály používané pro silniční vozidla. Pracuje ve
čtyřech základních polohách: stůj, volno přímo, volno vlevo, volno vpravo. Polohy volna lze volně
kombinovat mimo postavení volna do všech směrů.
Návěstidlo pro tramvaje má čtyři světelná pole, umístěná ve dvou řadách pod sebou v jedné skříňce. V horní řadě jsou
tři světelná pole a v dolní řadě uprostřed jedno světelné pole. Signál 'Volno' pro tramvaje smí svítit pouze tehdy,
je-li těmto vozidlům zajištěn bezkolizní průjezd křižovatkou. Návěstidla pro tramvaje může být použito též pro
signalizaci určenou pro autobusy a trolejbusy MHD jedoucí ve vyhrazených pruzích.
Signály pro tramvaje k řízení provozu před křižovatkou (předvěst)
Signál je udáván návěstidlem pro tramvaje, pod kterým je umístěna doplňková žlutá tabulka 170 x 270 mm s bílým
okrajem 30 mm. Na žlutém poli je černé písmeno P o výšce 120 mm. Signál 'Očekávejte volno' je udáván signálem 'Volno'
a signál 'Očekávejte stůj' signálem 'Stůj!' na tomto návěstidle.
Výzvové návěstidlo
Zařízení na SSZ, které signalizuje řidiči tramvaje vložení nároku na volno v příslušném směru a že příslušný signál
bude zařazen do signálního programu. Tento nárok je vložen do řadiče buď cyklicky, nebo jen při nárocích tramvaje.
Před začátkem volna v požadovaném směru vysílá návěstidlo návěst 'Následuje volno' (bliká), což umožňuje řidiči
odbrzdit soupravu, příp. uzavřít dveře, je-li před SSZ zastávka. Zařízení pracuje ve čtyřech základních polohách: bez
nároku, nárok přímo, nárok vlevo, nárok vpravo. Zobrazení nároků lze volně
kombinovat. Zařízení se obvykle umísťuje
pod zařízení pro signály pro tramvaje.