|
|
Pilotní linka 3: preference na PoděbradskéPreference na Poděbradské má ještě jeden primát. Je průlomem v detekci tramvají. Poprvé je zde využito optických čidel. Infračervené detektory STOD 1 se dosud v Praze pouze zkoušely, teď jsou poprvé v plném provozu. Jejich hlavní odlišností je, že fungují bez fyzického kontaktu sběrací lišty pantografu tramvaje s detektorem, nepotřebují ukolejnění, nejsou mechanicky namáhány. Detekují pantograf opticky. Byla zprovozněna preference tramvají na čtyřech SSZ:
Preference tramvají na všech křižovatkách je jednoduchá. Na některých ji bude zřejmě možné hodnotit jako absolutní. Z pozorování lze dovodit, že je založena na značném prodlužování fází pro tramvaje. Jejich délka v případě nároků vlaků může přesáhnout i 90 sekund, což je zhruba dvojnásobek běžných délek. Signalizace je schopna správně reagovat i v případě, že k ní přijíždějí tramvaje z obou směrů. Například na SSZ Poděbradská - U Elektry, kde se délka volna bez nároku tramvaje pohybuje kolem 45 sekund, si ve sledovaném případě první tramvaj prodloužila volno na 60 sekund, ale protože z druhého směru přijížděl ještě druhý vlak, signál volno zůstal i poté. Druhá tramvaj projela semaforem v 90. sekundě. Ihned poté byl signál volno ukončen.
Příklad preference tramvají na SSZ Poděbradská - U Tesly Pozn. k záznamu: První tramvaj se možná přihlásila k SSZ až po vložení chodecké výzvy. V takovém případě zajistila celý preferenční zásah tramvaj z protisměru, kde přihlašování probíhá s větším předstihem. ÚSPORA DETEKTORŮ VS. PŘESNOST DETEKCE Ještě jednu revoluční novinku signalizace přináší. Obrovské předstihy přihlášení tramvají před příjezdem ke stopčáře. Někde se pohybují až kolem 90 sekund. Odhlášením na jednom SSZ se totiž tramvaj přihlašuje k tomu druhému. To přináší značnou úsporu detektorů. Na všech čtyřech SSZ jich je použito pro oba směry dohromady jen 12. Zároveň však není možné určit pohyb tramvaje s takovou přesností, jako u dosud užívaných řešení a je třeba počítat s velkými rezervami. To může být také nevýhodou řešení. Nebude preference tramvají příliš omezovat vozidla a chodce v kolizních směrech? PREFERENCE NA ČESKOMORAVSKÉ Linka č. 3, která je pilotní linkou preference MHD v Praze, se vzmáhá. Jak už jsme na stránkách Preference pražských tramvají informovali, v březnu začala fungovat preference tramvají na SSZ Českomoravská – Zelený ostrov (u Sazka Areny). Absence preference byla téměř rok znemožněna nefungující detekcí tramvají. Porovnejte rozdíl mezi starým stavem a aktuálním stavem na semaforu u
Sazka Areny Byla zprovozněna detekce tramvají také na SSZ Harfa. Preference zde však stále nefunguje, proto by měla být do konce roku změněna teprve rok stará řídící logika signalizace.
Vaše zkušenosti s provedenými preferenčními opatřeními na Poděbradské pište na preference@prazsketramvaje.cz.
Komentáře: 0 | Přidat komentář | |
Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024 |