|
|
Na Chodovské bezpečně a plynule
K čemu byla nová signalizace tak potřebná? Odbočení tramvaje z pozemní komunikace se nachází v nepřehledném a ne příliš bezpečném místě. Automobily, které k přejezdu přijíždějí, nejprve sto metrů před kolizním místem opustí silnici pro motorová vozidla a projíždějí pozvolným pravým obloukem v klesání. Velká část řidičů zde tudíž jezdí nedovolenou a nepřiměřenou rychlostí. Řidič tramvaje tak nemá mnohdy šanci včas reagovat na vozidlo, které vidí pozdě.
V prosinci roku 2005 tak byla v místě odbočení tramvají vybudována světelná signalizace. Účelové zařízení má zajistit bezpečný a zároveň plynulý průjezd vlaků tímto místem. Semafor navíc pomáhá bezpečnějšímu a plynulejšímu napojení vozidel, která sjíždějí z Jižní spojky ve směru do centra. ATYPICKÉ ŘEŠENÍ S TRVALE BLIKAJÍCÍ ŽLUTOU Neřídí však provoz ve všech dopravních směrech křižovatky. Návěstidla pro vozidla jsou umístěna ve směru ze Spořilovské -> Chodovské do centra a z Jižní spojky do centra. Naopak na Chodovské -> Spořilovské ve směru z centra signalizace provoz neupravuje, vozidlová návěstidla rovněž chybí pro směr z Jižní spojky z centra.
I fungování signalizace je netradiční. Na všech vozidlových návěstidlech je trvale blikající žlutá. Zelené ampule v hlavním směru jsou nevyužité. Signalizaci spouští tramvaj, která přihlášením vyvolává na těchto návěstidlech červenou a sama volně projíždí. Signál stůj pro vozidla na hlavní komunikaci do centra může vyvolat také vozidlo čekající na připojení z Jižní spojky ve směru do centra. TŘI DETEKTORY Z KAŽDÉHO SMĚRU Detekce tramvají je z každého směru zajištěna dvěma přihlašovacími a jedním odhlašovacím detektorem. Doba jízdy od vzdáleného přihlašovacího detektoru k přejezdu se z každého směru pohybuje zhruba mezi 13 a 18 sekundami. Vzdálený přihlašovací detektor tramvaje ve směru z centra je umístěn těsně za posledním úsekovým děličem před přejezdem (tedy v největší možné vzdálenosti při vedení kabeláže vzduchem). Ve směru do centra je detektor umístěn na prvním převěsu za podjezdem pod Jižní spojkou. Veškerá kabeláž od trolejových kontaktů (detektorů) je svedena vzduchem do detektorových skříněk na sloupku SSZ v blízkosti přejezdu a řadiče. Signály pro tramvaje doplňují z obou směrů výzvová návěstidla, která signalizují vložení nároku tramvaje a také předzvěst NÁSLEDUJE VOLNO. Tím je řidič tramvaje dopředu informován o blížícím se signálu volno. Dále jsou zde umístěny kontaktní zámky pro náhradní nárokování signálu volno pro tramvaj.
VOLNO Z CENTRA DŘÍVE
Poloha detektorů je dostačující pro spolehlivou preferenci tramvají. Vlaky před semaforem nezastavují a vedle zajištění bezpečnosti provozu tedy došlo zprovozněním SSZ ke zrychlení a zpřesnění provozu MHD. Preference tramvají by však mohla být v jednom parametru nepatrně zlepšena. Jako vhodná se jeví úprava začátku signálu volno pro tramvaj ve směru z centra, kde signalizace po přihlášení tramvaje zbytečně dlouho stojí v poloze blikající žluté pro vozidla a část tramvají, která jede vyšší rychlostí (nikoli nedovolenou), je nucena před signalizací brzdit více, než by bylo nutné kvůli oblouku. Lze předpokládat, že v rámci zkušebního provozu bude prostor pro drobnou úpravu datového modulu, která by umožnila plynulejší průjezd tramvaje. Preference zde pak může být bez nejmenších pochybností hodnocena jako absolutní, což je při stávajícím způsobu řízení poněkud sporné. Průjezdy tramvaje na SSZ Chodovská - výjezd tramvají![]() ![]() ![]() Signalizace však funguje bez zásadních problémů. Ač se jedná o zařízení netradiční, je pro uživatele čitelné a má značný přínos pro bezpečnost provozu a preferenci MHD. Blikající žlutá a spínání signalizace tramvají se ukazuje jako vhodné řešení a je na zvážení, zdali by podobným způsobem nemohl být zajištěn také například noční provoz některých signalizací s preferencí tramvají, které jsou nyní v provozu nepřetržitě a v době slabého provozu tak zbytečně zdržují vozidla i chodce. Pro SSZ Chodovská - výjezd tramvají byla jen škoda, že se na jeho zprovoznění čekalo půl roku. Realizovaný semafor prý neměl stavební povolení.
Komentáře: 0 | Přidat komentář | ![]() ![]() |
Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2025 |