|
|
Bubenské nábřeží: preference může být, není
Dostat odpověď na tuto otázku není úplně snadné. Poodkrýt pravdu pomohla zřejmě náhoda. Dne 19. ledna dopoledne byl na obou semaforech na Bubenském nábřeží nasazen izolovaný dynamický program. Ten je parametricky nastaven tak, že obě signalizace reagují klíčovým předvýběrem signálu volno na tramvaje z OBOU směrů.
Přitom v obvykle používaném koordinovaném řízení semafor reaguje jen na tramvaje jedoucí ke druhému semaforu v každém směru jízdy. Nespekulujme nad tím, proč k této pro tramvaje velmi příznivé odchylce došlo. Důležité je, že tato náhoda pomohla získat zajímavé poznatky z dopadů téměř absolutní preference tramvají na dopravu. Nejprve k tramvajím. Na SSZ Bubenské nábřeží - Argentinská (u tržnice) projížděly při plné (obousměrné) preferenci téměř všechny tramvaje s nulovým zdržením. Při omezené (jednosměrné) preferenci je zdrženo cca 40 % tramvají, průměrné zdržení je cca 13 sekund, maximální zdržení může významně přesáhnout 60 sekund. SSZ Bubenské nábřeží - tramvajová trať (U Vltavské) v průměru zdržela při plné (obousměrné) preferenci cca 45 % tramvají, průměrné zdržení dosáhlo 3 sekundy, maximální zdržení může dosáhnout cca 20 sekund. Při omezené (jednosměrné) preferenci je zdrženo rovněž cca 45 % tramvají, ale průměrné zdržení dosahuje cca 15 sekund a maximální zdržení může významně přesáhnout 60 sekund. Při plné preferenci semafory reagovaly na tramvaje v obou směrech. V důležitém 'dvojuzlu' docházelo ke zjevnému upřednostňování MHD před IAD.
Jak se plná tramvajová preference projevila na automobilové dopravě na Severojižní magistrále? Pomiňme semafor u Vltavské, kde jsou dopravní poměry díky absenci nároků kolizní AD jednodušší. V kolizi s magistrálou jsou pouze chodci a tramvaje, a těm mnohdy stačí jen velmi krátké volno.
Složitější je signalizace u tržnice, kde jezdí ve fázi s tramvajemi také nezanedbatelná automobilová doprava, ačkoli se nedávno předpokládalo, že odtud bude vyloučena. Nebyla. A proto zjednodušeně řečeno: pokud projde plná preference zde, ani u Vltavské nebude problém.
Ze semaforu u tržnice byly onoho dne kolem 11. hodiny dopoledne pořízeny videozáznamy. Je z nich patrný nejen zcela plynulý provoz tramvají, ale také to, že se na vjezdu od Hlávkova mostu nárazově tvoří kolona vozidel. Ta je následně likvidována i poměrně dlouhými signály volno, které jsou vyvolány právě vytrvalými nároky vozidel v koloně na detektorech. Při sledování na místě a vyhodnocování záznamů byla také zaznamenána pravděpodobně nefungující detekce automobilů na vjezdu od tržnice. Závada měla za následek, že na magistrále byly mnohdy zbytečně prodlužovány červené signály, což podporovalo nepříznivé prodlužování kolony. U nejdelšího záznamu bylo provedeno vyhodnocení průběhu šesti cyklů řízení v délce trvání 6 minut a 35 sekund, během kterých projelo nadprůměrné množství 8 tramvají. Byl odhadnut také vliv nefungující detekce vozidel od tržnice na prodlužování červených signálů po magistrále. Kdyby detekce fungovala, červená pro magistrálu by svítila dohromady o cca 48 sekund kratší dobu. Při uvážení, že jeden z používaných pevných programů, které v posledních měsících nasazuje HDŘÚ na tuto signalizaci, má podíl volna pro magistrálu 64 % (při délce volna pro tramvaje kolem 20 sekund), je zřejmé, že při obousměrné preferenci lze pro AD dosahovat srovnatelných výsledků jako při tomto pevném programu. Video z SSZ Bubenské nábřeží - Argentinská:
SSZ Bubenské nábřeží - Argentinská (porovnání řízení)
Pozn. 1: průjezdů tramvají během záznamu 8 (5 zc, 3 dc), tedy v průměru 1,22 tramvaje za minutu. V dopravní špičce činí běžný průměr jen 1 tramvaj za minutu. Intenzita provozu během lednového pořizování záznamů nebyla nijak extrémní. Lze předpokládat, že v období většího dopravního zatížení by narůstaly nejen nároky AD na magistrále, ale i AD od tržnice. Tím by docházelo k prodlužování červených pro magistrálu, třeba až na úroveň blízkou stávajícímu stavu při nefungující detekci vozidel.
Četné nároky aut od tržnice by tak mohly způsobovat tvorbu kolon na magistrále. Pak už se ale nejedná o problém plné preference tramvají, ale prostého faktu, že křižovatka nestačí pokrýt nároky aut ve dvou kolizních směrech. A to je jev v Praze běžný, jinak by nebyly zácpy. Nemůže být důvodem k omezování preference tramvají. Pak je pouze otázkou, jaká priorita bude v řídící logice přiřazena konkrétní relaci AD a zdali třeba nebude vhodnější nároky aut od tržnice potlačovat a využít toho, že kolona z tohoto směru bude vyklizena v okamžiku, kdy volno autům zajistí svými nároky tramvaje. Může tedy na semaforech na Bubenském nábřeží fungovat plná preference tramvají? I z velmi dílčích poznatků je vcelku zřejmé že ano. Nebude činit obtíže později večer, v noci, časně ráno a o víkendech. Zvlášť citelný zásah do dopravy nebude způsobovat v době sedel pracovních dnů a v měsících slabého provozu pravděpodobně ani celodenně. Co zcela zřejmé není, je to, zdali plná preference může fungovat nepřetržitě, tedy i v dobách ranních a zvláště odpoledních dopravních špiček při sezónním nárůstu dopravy. Přičemž ještě poznamenejme, že v období opravdu silného provozu aut je magistrála (a nejen ona) zahlcená automobily bez ohledu na způsob řízení světelných signalizací. Podle stránek Preference pražských tramvají by byly vhodné následující kroky:
Přes semafory na Bubenském nábřeží projíždí i pilotní linka preference MHD č. 3, na kterou jsou nasazovány modernizované částečně nízkopodlažní tramvaje a také nová tramvaj Škoda 14 T. Křižovatky jsou zdrojem jejich zdržení s dopadem na rychlost a přesnost provozu. Kdyby došlo k vážné úvaze nad zavedením účinné preference, bylo by to jistě přínosem.
Pohyb vozidel MHD je jev nahodilý, a proto je možné a vhodné, aby na každé z nich semafory zvlášť reagovaly, třeba jen krátkým, ale plně dostačujícím signálem volno, který nijak významně neomezí ostatní. Stránky Preference budou situaci na Bubenském nábřeží nadále sledovat a není vyloučeno, že časem přímou cestou osloví pražský magistrát.
Komentáře: 1 | Přidat komentář | ![]() ![]() |
Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2025 |