Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 582 |

20.11.2021: Křižovatka Eden se po letech dočkala dynamiky
Dynamické řízení s preferencí tramvají a autobusů bylo zprovozněno na SSZ 0.326 Vršovická – Bělocerkevská. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a drobným předvýběrem kolizní fáze. Signalizace funguje s proměnnou délkou cyklu a k sousedním SSZ Vršovická – Kodaňská a U Slavie – Vladivostocká vysílá povelové signály, které zajišťují dynamickou koordinaci. Semafor u Edenu byl obnoven již v dubnu 2016 a dosud byl řízen pevným programem. V minulosti trvalo velmi dlouho nasazení preference také na dalších křižovatkách v okolí. Například signalizace u zastávky Průběžná čekaly po obnově na doplnění dynamiky v letech 2016 až 2018, semafory u Bohemians v letech 2015 až 2018. Ještě déle trvalo zřízení preference na SSZ náměstí Míru – Jugoslávská (2012 až 2018) a SSZ Vinohradská – Želivského (2011 až 2020). První semafory na Evropské, které se obnovovaly kolem roku 2010, dostaly preferenci přibližně o 6 let později. Aktuálně se čeká na zavedení preference zejména na SSZ Chodovská – U Plynárny, které bylo obnoveno před rokem.

14.11.2021: Na náměstí Jiřího z Poděbrad je preference
Nejen doplnění přechodů pro chodce, ale také dynamické řízení s preferencí tramvají přinesla obnova semaforu na náměstí Jiřího z Poděbrad. SSZ 2.307 Vinohradská – U Vodárny uplatňuje preferenci prodlužováním a krácením vlastního volna a krácením kolizního volna. Ve směru z centra byl nahrazen původní úzký nástupní ostrůvek mysem s jízdou aut po kolejích, což signalizace řeší vytlačováním kolony a následně vlastní preferencí tramvaje. Stopčára křižovatky je totiž přímo u označníku a případná auta mezi tramvají a křižovatkou znemožňují stanicování. Úspěšnost zásahů ale závisí zejména na aktuálních intenzitách provozu. Naopak během pobytu v zastávce již auta nepředjíždí tramvaj před kritickým navazujícím úsekem. V zastávce do centra zůstal ostrůvek a vozidla jezdí mimo trať. Dle koncepční studie Vinohradské z roku 2016 mají ale i zde jezdit po kolejích, s mysovou zastávkou těsně u křižovatky. Vinohradskou ulici používá ve špičce až 800 aut za hodinu, což vede k tvorbě kolon s dopadem do plynulosti provozu tramvají v místech s jízdou po kolejích. Po roce 2023 zde přibude tramvají v souvislosti s výstavbou tramvajové trati na Václavském náměstí.

03.11.2021: 224 metrů bumlíku na nábřeží Edvarda Beneše
Rekonstrukce tramvajové trati na nábřeží Edvarda Beneše přinesla zlepšení plynulosti provozu tramvají. Během stavby mezi Štefánikovým a Čechovým mostem došlo k příčnému posunu kolejí až o třičtvrtě metru k řece, čímž byl ve směru do centra vytvořen plnohodnotný pruh pro automobily. Posledních 224 metrů trati před zastávkou Čechův most je opatřeno betonovou oddělovací tvarovkou, která v místě zamezuje nežádoucímu najíždění na koleje, čímž zvyšuje plynulost a bezpečnost provozu tramvají. Opatření bude přínosem zejména za silného provozu, či při dopravních omezeních na blízkých komunikacích, která v minulosti vedla ke kolapsu tramvajové dopravy. Naopak ve směru z centra, kde je dopravní situace příznivá, byly automobily plně převedeny na koleje. Trať byla po rekonstrukci uvedena do provozu 1. listopadu. V příštím roce by rekonstrukci měla završit přestavba zastávek Čechův most. Na bumlík ve směru do centra by měla navázat vídeňská zastávka.

01.11.2021: U Muzea opět častější výběr tramvají
Z pražské tramvajové sítě zmizelo jedno nejhorších míst z pohledu zdržení na světelné signalizaci. SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská, které bylo od srpna řízeno prostým pevným programem, umí opět vybrat volno pro tramvaj ve více než v jedné poloze v cyklu řízení. Během všedních dnů přitom dochází dokonce ke zlepšení oproti původnímu stavu před obnovou. Zatímco do srpna byl semafor řízen pevným programem s výzvou pro tramvaj ve dvou polohách v cyklu řízení, aktuálně je možné vybírat volno hned ve třech polohách, nejvýše dvakrát do cyklu. Maximální zdržení tramvají se tak pohybuje kolem 40 sekund. V nočním období a o víkendech je situace naopak nadále horší než před obnovou. Volno se při krátkých cyklech vybírá na výzvu nanejvýš jednou za cyklus v jedné poloze a zdržení tak může dosahovat až k 60 sekundám. Ani aktuální způsob řízení není plně dynamický, jde o pevné programy s výzvami pro tramvaje. Celá křižovatka by se měla v nejbližších letech dočkat významné změny při výstavbě tramvajové tratě na Václavské náměstí.

05.10.2021: Nové signalizace na Zahradním Městě preferují tramvaje
Zprovoznění nového přestupního uzlu Zahradní Město přineslo také dvě nové světelné signalizace na pražskou tramvajovou síť. Deset dní po otevření nádraží bylo uvedeno do provozu nové SSZ 0.710 Průběžná – Na Padesátém, které se nachází v dříve nepřehledném oblouku severně od podjezdu. Novinkou je také SSZ 0.716 Průběžná – rampa Jižní spojky, které leží těsně u jižní strany terminálu. Kromě přístupu cestujících na zastávky MHD kryje levé odbočení aut od Zahradního Města na Jižní spojku. Obnoveno bylo SSZ 0.618 Švehlova – rampa Jižní spojky, které je nyní řízeno v dynamické koordinaci se SSZ 0.716. Všechny signalizace byly uvedeny do dynamického řízení. Postupně byla zprovozněna detekce a tedy preference tramvají, pracuje se na dokončení autobusové detekce. Preference MHD je prováděna prodlužováním a krácením vlastní fáze a krácením kolizní fáze. V případě SSZ 0.710 pro tramvaje navíc vkládáním fáze. Naopak do pevného řízení bez preference prozatím přešlo SSZ 0.620 Švehlova – Topolová, do kterého byla zaústěna nová tramvajová smyčka Zahradní Město.

28.09.2021: Preference u Arbesova náměstí zůstává i po obnově. Stejně jako pevný program u Ignáce
Další dvě signalizace byly obnoveny na tramvajové síti v Praze. Změny se dočkala smíchovská křižovatka u Arbesova náměstí. SSZ 5.503 Štefánikova – Kartouzská má doplněný přechod pro chodce přes jižní rameno a zkrácené původní přechody. Řízení křižovatky zůstalo stejné, což se týká i preference tramvají, která je realizována krácením a prodlužováním kolizní fáze a prodlužováním a krácením vlastní fáze. Vylepšením je doplnění výzvových návěstidel, která blikají před začátkem volna, a svícením během volna informují o prodlužování fáze pro přihlášenou tramvaj. K obnově semaforů dochází také na Karlově náměstí. SSZ 2.041 Karlovo náměstí – Ječná je nově vybaveno detekcí tramvají a výzvovými návěstidly, ale do provozu bylo uvedeno v řízení pevným programem jako před obnovou.

02.09.2021: Zhoršení pro tramvaje u Muzea
Obnova SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská přinesla nárůst zdržení tramvají. Zatímco na původní technologii před obnovou semaforu byl provozován pevný program s výzvou tramvaje ve dvou polohách v cyklu řízení, který zaručoval tramvajím zdržení nanejvýš kolem jedné minuty, nyní je v provozu pevný program s cyklickým výběrem tramvajového volna v jedné poloze v cyklu. Délka signálu volno pro tramvaje je 5 sekund, délka signálu stůj je 95. Jde o nejhorší podmínky na jednom SSZ pro tramvaje v Praze, společně s SSZ Chodovská – U Plynárny, která je po obnově v roce 2020 také stále v pevném řízení. Semafor u Muzea byl uveden do provozu ve druhé polovině srpna a kromě zhoršení pro MHD přinesl naopak zlepšení podmínek pro chodce, protože přes magistrálu byly vytvořeny dva nové přechody.

06.08.2021: Město zaplavují rychlostníky. Někde umožní svižnější jízdu
Pražská tramvajová síť bude mít zřetelně vyznačena místa, kde lze jezdit rychlostí vyšší než 50 km/h. Aktuálně probíhá osazování rychlostníků, tedy vnitropodnikového značení, které místně stanovuje rychlost vyšší od obecné úpravy provozním předpisem. Současně se na některých místech zvyšuje nejvyšší rychlost tramvají ze 60 na 65 km/h, například na vybraných úsecích trati na Barrandov a do Modřan. Zvýšený limit mohou využít tramvaje T3 a KT8, nikoli však vozy Škoda 14T a 15T, které mají nižší maximální rychlost. V Česku není rychlost na tramvajových tratích obecně omezena a stanovuje ji provozovatel dráhy. Rychlostníky přináší rovněž možnost vyznačit zvýšení rychlosti na pozemní komunikaci. V krátkém úseku trati na Podolském nábřeží tak tramvaje mohou dosahovat rychlosti 60 km/h oproti původní padesátce. Už dříve byla vyšší rychlost vyznačena rychlostníkem například v kolejové konstrukci na západní straně budoucího Dvoreckého mostu. Stanovení vyšší rychlosti tramvají obvykle zvýhodňuje veřejnou dopravu oproti individuální. Oproti tomu tramvaje mají na řadě míst rychlost nižší než silniční vozidla, zejména v místech výhybek a kolejových křížení.

14.07.2021: Křižovatka Sokolovská – Na Rozcestí je po rekonstrukci
Další světelná signalizace prošla obnovou. SSZ 9.210 Sokolovská – Na Rozcestí dostala nový přechod pro chodce přes Sokolovskou ulici na západním rameni, čímž dochází ke zlepšení přístupu na tramvajovou zastávku Balabenka ve směru do centra. Z pohledu tramvajové dopravy došlo k doplnění výzvových návěstidel a ke změně řídicí logiky. Zlepšením je, že již neutíká volno tramvajím ve směru z centra. Preference je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Signalizace fungovala již před obnovou s preferencí tramvajové dopravy. Krátce po aktuální obnově ještě nebyla v provozu detekce tramvají z centra. Připravuje se rovněž obnova sousedního SSZ 9.209 Balabenka.

02.07.2021: Smršť obnovy semaforů pokračuje. Hotovo je u vozovny Žižkov
V rekordním tempu pokračuje obnova světelných signalizací v hlavním městě. Po rekonstrukci bylo do provozu uvedeno SSZ 3.373 Koněvova – Na Vápence, které se nachází u žižkovské vozovny. Způsob řízení byl mírně pozměněn. Tramvajové volno v hlavním směru může být ukončeno poměrně brzy, přičemž následně je prodlužována již jen zelená pro auta. V případě příjezdu tramvaje do zastávky je tato zelená ihned ukončena, což umožní dřívější výběr dalšího volna pro tramvaje. Zlepšily se podmínky pro chodce, protože je lépe využita systémová vlastnost dělených přechodů pro samostatné zapínání jednotlivých částí, což je vhodné pro přístup na zastávku a pro zkrácení celkové doby čekání v hlavním směru. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Tramvaje v obloucích z vozovny a do vozovny mohou projíždět ve dvou polohách v cyklu.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 582 |

  NOVINKY
20.11.2021 Křižovatka Eden se po letech dočkala dynamiky
Dynamické řízení s preferencí tramvají a autobusů bylo zprovozněno na SSZ 0.326 Vršovická – Bělocerkevská. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a drobným předvýběrem kolizní fáze. Signalizace funguje s proměnnou délkou cyklu a k sousedním SSZ Vršovická – Kodaňská a U Slavie – Vladivostocká vysílá povelové signály, které zajišťují dynamickou koordinaci. Semafor u Edenu byl obnoven již v dubnu 2016 a dosud byl řízen pevným programem. V minulosti trvalo velmi dlouho nasazení preference také na dalších křižovatkách v okolí. Například signalizace u zastávky Průběžná čekaly po obnově na doplnění dynamiky v letech 2016 až 2018, semafory u Bohemians v letech 2015 až 2018. Ještě déle trvalo zřízení preference na SSZ náměstí Míru – Jugoslávská (2012 až 2018) a SSZ Vinohradská – Želivského (2011 až 2020). První semafory na Evropské, které se obnovovaly kolem roku 2010, dostaly preferenci přibližně o 6 let později. Aktuálně se čeká na zavedení preference zejména na SSZ Chodovská – U Plynárny, které bylo obnoveno před rokem.

14.11.2021 Na náměstí Jiřího z Poděbrad je preference
Nejen doplnění přechodů pro chodce, ale také dynamické řízení s preferencí tramvají přinesla obnova semaforu na náměstí Jiřího z Poděbrad. SSZ 2.307 Vinohradská – U Vodárny uplatňuje preferenci prodlužováním a krácením vlastního volna a krácením kolizního volna. Ve směru z centra byl nahrazen původní úzký nástupní ostrůvek mysem s jízdou aut po kolejích, což signalizace řeší vytlačováním kolony a následně vlastní preferencí tramvaje. Stopčára křižovatky je totiž přímo u označníku a případná auta mezi tramvají a křižovatkou znemožňují stanicování. Úspěšnost zásahů ale závisí zejména na aktuálních intenzitách provozu. Naopak během pobytu v zastávce již auta nepředjíždí tramvaj před kritickým navazujícím úsekem. V zastávce do centra zůstal ostrůvek a vozidla jezdí mimo trať. Dle koncepční studie Vinohradské z roku 2016 mají ale i zde jezdit po kolejích, s mysovou zastávkou těsně u křižovatky. Vinohradskou ulici používá ve špičce až 800 aut za hodinu, což vede k tvorbě kolon s dopadem do plynulosti provozu tramvají v místech s jízdou po kolejích. Po roce 2023 zde přibude tramvají v souvislosti s výstavbou tramvajové trati na Václavském náměstí.

03.11.2021 224 metrů bumlíku na nábřeží Edvarda Beneše
Rekonstrukce tramvajové trati na nábřeží Edvarda Beneše přinesla zlepšení plynulosti provozu tramvají. Během stavby mezi Štefánikovým a Čechovým mostem došlo k příčnému posunu kolejí až o třičtvrtě metru k řece, čímž byl ve směru do centra vytvořen plnohodnotný pruh pro automobily. Posledních 224 metrů trati před zastávkou Čechův most je opatřeno betonovou oddělovací tvarovkou, která v místě zamezuje nežádoucímu najíždění na koleje, čímž zvyšuje plynulost a bezpečnost provozu tramvají. Opatření bude přínosem zejména za silného provozu, či při dopravních omezeních na blízkých komunikacích, která v minulosti vedla ke kolapsu tramvajové dopravy. Naopak ve směru z centra, kde je dopravní situace příznivá, byly automobily plně převedeny na koleje. Trať byla po rekonstrukci uvedena do provozu 1. listopadu. V příštím roce by rekonstrukci měla završit přestavba zastávek Čechův most. Na bumlík ve směru do centra by měla navázat vídeňská zastávka.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021