Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 648 |

21.05.2024: Magistrála v cyklu 80. Už nastálo?
Pokračuje snaha o zavedení délky cyklu 80 sekund na semaforech v oblasti severojižní magistrály, včetně signalizací na náměstí I.P. Pavlova. Tento režim, namísto po léta používaného cyklu 100 sekund, je kromě chodců výhodnější pro tramvaje, protože snižuje průměrné zdržení přibližně o 10 sekund na spoj a zvyšuje kapacitu pro tramvaje o 25 %. Testoval se krátce v roce 2021 a dlouhodobě byl nastaven v roce 2022. Pak se řízení vrátilo do původních „stovek“ a následovaly úpravy, jejímž výsledkem je současné řešení. Na I.P. Pavlova došlo i k dalším změnám. Výzvové návěstidlo SSZ 2.047 náměstí I. P. Pavlova – Legerova ve směru do Ječné ulice má nově nestandardní funkci. Svícením upozorňuje řidiče tramvaje, že je vhodné opustit zastávku a pokračovat k semaforu. Ve slabším provozu se také přestaly používat cykly o délce 50 sekund a používají se cykly 60 a 80, přičemž v „šedesátce“ funguje na SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova – Sokolská mírná dynamika. Semafor umí prodloužit volno pro tramvaj ve směru do Ječné ulice tak, aby do centra stihly projet 2 vlaky za sebou. Signalizace na I.P. Pavlova jsou standardně řízeny pevnými programy bez preference. Oblast magistrály čítá 11 semaforů. S provozem tramvají jsou ještě „Demínka“ a Legerova – Vinohradská, obě v dynamice s preferencí. Dopravu na magistrále aktuálně ovlivňuje několik dočasných dopravních omezení.

18.05.2024: Semafor před Strossmayerovým náměstím vypne zelenou, když jede tramvaj
SSZ 7.163 Dukelských hrdinů – Kostelní prošlo úpravou, která zlepšuje podmínky pro tramvajovou dopravu. Při příjezdu tramvaje ve směru od Letenského tunelu vypne souběžnou zelenou pro auta, zatímco tramvajové volno zůstává dál svítit. Po průjezdu tramvaje se znovu zapne zelená, nebo řízení přejde do boční fáze. Úprava by měla zvýšit bezpečnost a plynulost provozu tramvají, protože při levém odbočování aut přes koleje docházelo k dopravním konfliktům i nehodám. Opatření váže na uzavření Strossmayerova náměstí pro automobilovou dopravu kromě zásobování, která aktuálně souvisí s rekonstrukcí vodovodu v ulici Dukelských hrdinů v celém úseku od náměstí až k Výstavišti. Práce zde budou pokračovat v létě rekonstrukcí celé ulice včetně tramvajové trati. Samotné SSZ Strossmayerovo náměstí bylo vypnuto do blikající žluté.

12.05.2024: Radlickou bez omezení. Poslední signalizace se dočkala potřebné úpravy
Kdysi trať pro tramvaje zapovězená, dnes už k dispozici. Radlickou ulicí mohou vlaky plně využívat pro pravidelný i nepravidelný provoz. Bylo upraveno SSZ 5.548 Radlická – Za Ženskými domovy a tramvaje tak mohou projet křižovatku ve všech směrech, kde jsou koleje. Dosud to nebylo možné v oblouku z Radlické vlevo směrem k Na Knížecí. K udělování příslušného volna od trolejového kontaktu bylo nutné provádět dočasnou úpravu signalizace. Nedávno provedená definitivní změna tuto praxi ukončila. Protože v místě není elektrické ovládání výhybek, signalizace primárně uvažuje s jízdou tramvaje přímo a následně s jízdou vlevo. Potřebné úpravy pro jízdu tramvají už dříve proběhly na SSZ 5.512 Plzeňská – Radlická a SSZ 5.511 Radlická – Ostrovského. Na SSZ 5.548 bylo současně mírně vylepšeno řízení pro tramvaje. Dochází k účinnému prodlužování a předvýběru volna a signalizace je tedy nově označena jako s podmíněnou preferencí tramvají. Přes křižovatku není možné nadále jezdit v původním oblouku mezi Radlicemi a Na Knížecí, protože zde chybí koleje. K obnově dojde při celkové rekonstrukci ulic. Přesto je tramvajové volno z Radlic vpravo udělováno. Na kolejích v Radlické byl definitivně vyhrazen pruh, který mohou využít autobusy k terminálu Na Knížecí.

01.05.2024: Závora a upravená preference tramvají na Elsnicově náměstí
Pokračuje zmírňování dopadů přetížení Zenklovy ulice na MHD. Po úpravách ve střední části radiály došlo ke změně na SSZ 8.251 Zenklova – Elsnicovo náměstí. Podle detekce vzdutí je krácena zelená pro automobilovou dopravu od Voctářovy ulice, což snižuje pravděpodobnost zahlcení Elsnicova náměstí a zlepšuje průjezd i za tímto místem. Tato zelená byla v minulosti často nevyužitá, případně přeplňovala prostor samotného náměstí, což blokovalo hlavní směr, včetně průjezdu MHD. Nejde o první úpravu v zájmu veřejné dopravy na Zenklově. Už v minulosti došlo například k provizorní stavební úpravě před zastávkou Vosmíkových, čímž vzniknul samostatný pruh pro auta vedle trati. Také byla změněna organizace dopravy na náměstí Na Stráži, kde lze oběma pruhy z centra pokračovat přímo. Největší problémy mají tramvaje aktuálně v zastávce U Kříže ve směru z centra, kde se často tvoří velmi pomalá kolona aut na kolejích. Problémy v Zenklově ulici byly dlouhodobě hlavně do centra. Po rekonstrukci v roce 2018 se však projevují více v opačném směru, zejména z důvodů přemístění automobilové dopravy na koleje v několika úsecích. Od února 2024 jezdí Zenklovou ulicí navíc trolejbus.

26.04.2024: Vylepšená preference na Průběžné
Úprava řízení na dvou signalizacích u zastávky Průběžná vede k mírnému zlepšení preference MHD. Na SSZ 0.339 V Olšinách – Pod Rapidem došlo ke zkrácení boční fáze při nároku tramvaje, která tak dostává volno s menším zdržením. Signalizace rovněž umí lépe zareagovat na poruchy tramvajových detektorů, což je důležité proto, že volno pro tramvaj je zde udělováno pouze na výzvu. Na sousedním SSZ 0.340 V Olšinách – Průběžná nyní funguje pružnější řízení pro tramvaje i autobusy ve všech obloucích. Signalizace navíc umí prodlužovat volno i pro druhou tramvaj ve směru z centra přímo, což byla zásadní potřeba s ohledem na provoz nové linky 19, který zahájil v roce 2021 a doplnil v této relaci do té doby jedinou linku 7. Od zavedení „devatenáctky“ došlo k vylepšení i dalších signalizací na trase, zejména SSZ 3.323 Vinohradská – Želivského. Na signalizaci Průběžná – V Olšinách došlo rovněž k mírnému zlepšení pro přístup chodců na tramvajovou zastávku.

06.01.2024: Obnoveny semafory na zastávce Nademlejnská a Vinohradské hřbitovy
Developerské projekty přinesly přestavby dvou tramvajových zastávek a přilehlých světelných signalizací. Obnova SSZ 9.221 Poděbradská – U Tesly proběhla v rámci přesunu zastávky a sloučení přechodu a sousední křižovatky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. S ohledem na nedostatečný předstih přihlášení ve směru do centra a krátké prodlužování pro tramvaje dochází v tomto směru k častějšímu zastavování vlaků. Stav se ještě zhorší se zvýšením zatížení křižovatky, které nastane s dokončováním okolní výstavby. Signalizace při přecházení z chodníku na chodník neobvykle přeruší chodeckou zelenou přes vozovky, tedy zdrží chodce před poslední částí přechodu a také čekající auta. Obnova SSZ 0.350 Vinohradská – Hagibor přinesla přípravu na budoucí křižovatku a také posun zastávky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oba semafory mají zalomený přechod s tím, že volno pro tramvaje, které se pohybují v hlavním směru, je vybíráno výlučně na výzvu a současně i v závislosti na přecházení chodců. Náhradní detekce tramvají je zajištěna kontaktním zámkem. V noci fungují světla v režimu fáze blikající žlutá se zapnutím chodcem, bez preference MHD.

21.12.2023: Depo Hostivař v dynamice. Ze dvou semaforů je preference jen na jednom
Po roce a čtvrt od zprovoznění smyčky Depo Hostivař jsou semafory u vjezdu do terminálu v dynamickém řízení. S preferencí tramvají však funguje pouze jeden z nich. Preference byla obnovena na původním SSZ 0.632 Černokostelecká – Sazečská, dokonce s mírným vylepšením úpravou detekce do centra. Preferenci zajišťuje prodlužování, vkládání a předvýběr vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Zřetelná většina tramvají projíždí plynule. V dynamickém řízení bez preference tramvají funguje sousední SSZ 0.637 Černokostelecká – smyčka Depo Hostivař, které je s SSZ 0.632 v dynamické koordinaci. Drobným preferenčním zásahem je pouze mírný předvýběr vlastní fáze. Prodlužování vlastní fáze odpovídá míře prodlužování od vozidel na sousední křižovatce. Plynulý průjezd tramvaje je tak do značné míry věc náhody a dochází k častějšímu zastavování vlaků, dokonce i v situaci, kdy stále stojí auta. Přesto došlo změnou ke zlepšení, protože výběry signálů pro tramvaje jsou zařazovány v pořadí dle reálných nároků tramvají. Terminál Depo Hostivař byl uveden do provozu v srpnu 2022. Nový semafor na vjezdu do smyčky začal fungovat s pevnými programy. Ty byly nasazeny i na vedlejší starší semafor na křižovatce se Sazečskou, který původně fungoval s preferencí.

20.12.2023: Semafory na Divoké Šárce s preferencí MHD
Všechny světelné signalizace na nové tramvajové trati na Dědinu již jsou s preferencí tramvají. Na začátku prosince byla preference zprovozněna na třech signalizacích na Divoké Šárce. SSZ 6.169 Evropská – Vlastina, které se nachází v klíčovém odbočení tramvaje z Evropské ulice, upřednostňuje tramvaje předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Sousední SSZ 6.123 Evropská – Libocká funguje s prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, které jako jediné bylo na tramvajové síti před výstavbou trati, umí prodlužovat a předvybírat fázi pro tramvaje a předvybírat kolizní fázi. Semafory fungují ve složité dynamické koordinaci, která umožňuje preferenci MHD a současně synchronizaci všech uzlů. Skupinu řídí semafor na odbočení tramvaje z Evropské. Funguje zde rovněž preference autobusů, přičemž na SSZ Evropská – Libocká odbočuje autobus z kolejí na tramvajový signál vpravo do Libocké ulice. Lze očekávat doladění semaforů dle zkušeností z provozu. Tramvajová trať na Dědinu byla zprovozněna na konci října, preference na Divoké Šárce byla tedy doplněna po necelých dvou měsících.

30.11.2023: Čechův most bez bariér přinesl úpravu signalizace
SSZ 1.089 Čechův most – nábřeží Edvarda Beneše má nově doplněný přechod pro chodce a zcela novou řídicí logiku, která mírně zlepšuje podmínky pro vyklizování aut z mostu před tramvají. K úpravě došlo v rámci bezbariérového zpřístupnění zastávek Čechův most na nábřeží, která navázala na rekonstrukci tratě z roku 2021. Původně byly obě zastávky s nástupem z vozovky. Nástupiště ve směru z centra je nově formou zastávkového mysu. Zastávka do centra je vídeňského typu. Řešení je stejně jako před změnou doplněno časovým ostrůvkem pomocí předsazeného semaforu. Preference tramvají je nadále uplatňována prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze. Nový přechod pro chodce vznikl na rameni ve směru od Klárova.

26.11.2023: Novostavba na Dědinu zatím přinesla jediný semafor s preferencí
Tři světelné signalizace přibyly na tramvajové síti se zprovozněním tramvajové trati na Dědinu v Praze 6. Preference tramvají byla zprovozněna na jediném z nich, SSZ 6.843 Drnovská – Vlastina. Semafor byl vybudován jako zcela nový na odbočení tramvaje na samostatné těleso a preference zde funguje od zahájení provozu. Je uplatňována předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Preferovány jsou rovněž autobusy. Přestavěná SSZ 6.169 Evropská – Vlastina a 6.123 Evropská – Libocká, kterými tramvaje nově projíždějí, jsou zatím řízeny pevnými programy a pracuje se na doplnění dynamiky. Především na světlech do Vlastiny ulice vznikají velká zdržení tramvají, která přesahují i jednu minutu. Upraveno bylo také SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, které bylo na tramvajové síti už dříve. I tento semafor nadále zatím funguje bez preference tramvají.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 648 |

  NOVINKY
13.04.2025 Na Pankráci z centra funguje detekce tramvají
Na SSZ 4.430 Na Pankráci – Hvězdova byla zprovozněna detekce tramvají z centra. Detekce nefungovala od uvedení prodlužené tratě do provozu, z důvodů závady na koordinačním kabelu, který vede k signalizaci na Pražského povstání. Právě tam bylo vedení od přihlašovacího trolejového kontaktu zapojeno. Kabel dosud není opraven, avšak díky doplněnému zařízení jsou nároky tramvají dopravovány mezi řadiči bezdrátově. Dá se očekávat nižší spolehlivost přenosu, zatím se pohybuje přes 90 %. Ve směru do centra funguje detekce od počátku bez obtíží, reálně má však nepříznivý vliv na plynulost případná jízda na zadní pantograf. Na lince 19 došlo k vylepšení také na SSZ 0.355 Vršovická – U Vršovického nádraží, pro období slabšího provozu. Ve směru z centra zde byly původně nastaveny příliš krátké časy pro zastávkové pobyty, nyní došlo k vyladění dat.

13.04.2025 Na části Evropské a Modřanské 60
Na dvou místech tramvajové sítě je nově umožněna jízda rychlostí 60 km/h namísto rychlosti 50 km/ h, kterou stanoví obecná úprava zákona o provozu na pozemních komunikacích. Jedná se o úsek Modřanské ulice mezi smyčkou Dvorce a přejezdem na Přístavišti o délce 250 metrů a úsek Evropské ulice mezi zastávkou Thákurova a Kanadskou ulicí o délce 450 metrů. Delší dobu jsou takto upraveny úseky mezi Podolskou vodárnou a přejezdem před podolským bazénem a Kolbenova ulice mezi ulicí Smržových a odbočením tramvaje u vozovny Hloubětín. Zvýšení rychlosti je umožňováno pouze na vybraných úsecích sítě bez přejezdů a přechodů pro chodce na zatravněném nebo otevřeném kolejovém svršku. Je stanoveno rychlostníkem a současně bývá doplněno silniční značkou Nejvyšší dovolená rychlost 50 km/h s podtabulkou MIMO TRAM. Kromě toho je vyšší rychlost než 50 km/h umožněna na tratích mimo pozemní komunikace, například v Modřanech nebo na Barrandově, a také v místech, kde je vyšší rychlost umožněna na pozemní komunikaci pro všechna vozidla. Všechny úseky dráhy, kde se smí jet rychleji než 50 km/h, jsou vyznačeny rychlostníkem.

31.01.2025 Tři, dva, jedna! Novinka na Spojovací.
Tramvaje na Spojovací lépe odjíždějí ve směru do centra. Na SSZ 3.364 Hartigova – Spojovací byla nasazena upravená řídicí logika. Volno pro tramvaj se vybírá pouze na výzvu, padá na kratší dobu a častěji. Vlakům z nástupní zastávky jsou vytvořeny lepší podmínky pro splnění odjezdu ve stanovenou minutu dle jízdního řádu. Řízení navíc používá občanský čas a umí odložit výběr, aby volno nepadlo předčasně před začátkem nové minuty. Ve směru z centra se volno vybírá až od blízkého kontaktu, což nutí většinu vlaků zpomalit a následně znovu zadávat jízdu. Zásadní zlepšení mají chodci. Ve vložené tramvajové fázi je možné vybrat přechod přes Českobrodskou ulici, který je velmi vytížený a slouží pro přestup mezi autobusy a tramvajemi. Preference na Spojovací byla zřízena už před více než 20 lety. V roce 2014 byla doplněna preference autobusů a ještě v témže roce byla signalizace obnovena, do pevného řízení. V roce 2015 došlo k opětovnému zavedení preference MHD, ale s horšími podmínkami pro tramvaje. K úpravě semaforu došlo také na Nádraží Libeň. SSZ 9.212 Harfa nově umí vkládání fází dle autobusů i během pracovních dnů.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2025