Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 605 |

26.04.2022: Semafor na Výtoni je po obnově. Kdysi to byl strašák
Společně s rekonstrukcí tramvajové trati na Rašínově nábřeží mezi Výtoní a Palackého náměstím byla provedena také obnova světelné signalizace na Výtoni. SSZ 2.021a Rašínovo nábřeží – Svobodova a 2.021b Rašínovo nábřeží – Vnislavova fungují po výměně technologie nadále s preferencí tramvají, řízení je obdobné jako před obnovou, tedy v dynamické koordinaci s okolními SSZ Svobodova – Vyšehradská a SSZ Rašínovo nábřeží – Libušina. Preference je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem a prodlužováním kolizní fáze. Lze očekávat ještě doladění. Na vjezdy, kde dosud nebyla výzvová návěstidla, byla tato zařízení doplněna a vyladěna jejich funkce. Preference tramvají byla na Výtoni zavedena v roce 2012 poté, co dlouhodobě působila problémy v plynulosti provozu MHD.

05.04.2022: Pro tramvaje na Smíchově: vylepšení SSZ Plzeňská – Radlická
Další smíchovská signalizace je přívětivější k MHD. Byla zavedena preference tramvají na SSZ 5.512 Plzeňská – Radlická. Řešení nadále respektuje koordinaci křižovatek pro MHD i auta mezi Andělem a Bertramkou. Pro tramvaje v hlavním směru nově fungují předvýběry a prodlužování fáze. Pro vlaky z centra navíc i vkládání fáze, pokud je reálné, že tramvaj stihne projet v zelené vlně i následující semafory. Výrazněji změna pomohla tramvajím projíždějícím Radlickou ulicí. Oblouky je možné dle nároku vybírat až dvakrát do cyklu, což má pozitivní vliv na propustnost celého uzlu ve směru z centra, kde se ve špičkách dříve nárazově tvořily kolony tramvají. Nevýhodou křižovatky je, že není vybavena elektrickým ovládáním výhybek od Radlické a od Bertramky a řadič nedostává informace o postavení výhybek. Signalizace se proto učí obvyklý směr jízdy tramvají dle předchozích průjezdů. Ke změně řízení, včetně výměny řadiče došlo na konči března. Akcelerovaly ji nyní probíhající výluky v okolí Anděla. Zprovozněna bude ještě preference autobusů. Řízení malého smíchovského okruhu v minulosti tramvajím nepřálo. Aktuálně už všechny problematické křižovatky s pravidelným provozem tramvají mají preferenci, kromě SSZ Radlická – Za Ženskými domovy, kde po obnově nastalo zatím alespoň dílčí zlepšení.

20.03.2022: Vylepšení u Demínky. Pro tramvaje i pro chodce
Došlo k úpravě SSZ 2.328 Anglická – Bělehradská, která zlepšila preferenci tramvajové dopravy. Byla vyladěna řídicí logika a data, která mimo jiné popisují obvyklou dobu jízdy tramvaje mezi detektorem a stopčárou. Preferenční zásahy jsou proto nyní přesnější. Zásadní zlepšení však změna znamená především pro chodce. Křižovatka je specifická tím, že téměř všechna auta z ní míří do přetíženého vjezdu křižovatky s magistrálou. Mají tedy uměle kráceny zelené, aby nedocházelo k blokování křižovatky auty. Zatímco čas krácení byl dříve věnován tramvajím, které jsou zde přitom provozovány pouze ve dvou linkách, nyní, pokud není nárok tramvají, se většina ušetřeného času věnuje chodcům. Jedná se tak o první tramvajovou křižovatku v Praze s celochodeckou fází, tedy takovou, kdy na všech 4 ramenech pro chodce svítí v jednu chvíli zelená. Podmíněná preference tramvají je u Demínky zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze.

09.03.2022: Těšnov má plnohodnotnou preferenci. Po 18 letech.
Signalizace na Těšnově prošla obnovou. Přinesla vylepšení preference tramvajové dopravy, nový přechod pro chodce a změnu organizace dopravy. SSZ 1.067 Těšnov – Na Poříčí se nachází na průsečné křižovatce s provozem tramvají na třech ramenech. Navíc řídí i výjezd tramvají z přilehlé smyčky. Zatímco původní řešení z roku 2003 bylo zatíženo nedostatečnou kabeláží SSZ a nepodařilo se tak zřídit většinu tramvajových detektorů, nově je semafor vybaven kompletní detekcí včetně vzdálených kontaktů ze všech směrů. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem kolizní fáze a výběrem tramvajových oblouků a výjezdu ze smyčky na různých místech v cyklu řízení. Pro každou tramvajovou fázi kromě hlavního směru je zaručen výběr jednou za cyklus, ale může být vybrána i dvakrát, pokud nebyl jiný nárok tramvaje. Na křižovatce přibyl nový přechod pro chodce přes ulici Na Poříčí pod magistrálou a některé cyklopřejezdy. Zásadní je změna organizace dopravy pro auta. Od ulice Na Florenci již není možné odbočit vlevo. Naopak nově lze křižovatku opustit směrem na Těšnov, kde bývala jednosměrka.

09.03.2022: Kyvadlový semafor u tržnice zdržuje tramvaje
Provizorní světelná signalizace u holešovické tržnice trápí tramvajovou dopravu. Kyvadlový semafor byl osazen na dočasný jednokolejný úsek trati dlouhý necelých 200 metrů. Jednokolejka byla zřízena v souvislosti s výstavbou lávky HolKa, která odstartovala na začátku tohoto roku. Původně byl provoz neřízený, ovšem po několika sjetích tramvají v úseku došlo k operativnímu umístění semaforu. Funguje kyvadlově v pevném řízení, použity jsou pražcové signály dle vnitřní legislativy Dopravního podniku. Původně semafor nezajišťoval ani dostatečnou kapacitu v ranní špičce. Po úpravě nastavení a umožnění průjezdu dvou vlaků na jedno volno už alespoň zmizela většina zdržení přes 2 minuty. I tak má semafor značné dopady na plynulost tramvajové dopravy na dotčených linkách. Aktuálně se připravuje dynamické řízení, které by mělo zajistit řízení provozu s důrazem na plynulost.

02.03.2022: Semafor nad Muzeem dospěl k preferenci
Podíl semaforů s preferencí tramvají ve městě překročil hranici 90 %. Přispěla k tomu zatím poslední změna, úprava SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská. Signalizace, která byla v srpnu minulého roku uvedena po obnově do pevného řízení, prošla prvním vylepšením již na podzim. Nynější změna přináší možnost výběru volna pro tramvaje přes den ve třech polohách v cyklu řízení a dokonce až třikrát do cyklu. Nová poloha vznikla možností přerušení volna z magistrály vpravo do Vinohradské. Znovu se zřetelně snížila největší zdržení a současně část tramvají začala projíždět křižovatku zcela bez zastavení. Pružnější výběr je rovněž za slabšího provozu. Tramvaje své volno vybírají pouze na výzvu, což znamená, že bez jejich přítomnosti se ušetřený čas využívá pro ostatní účastníky provozu. Nevýhodou křižovatky je vzdálenost přihlašovacích tramvajových detektorů. Ani z jednoho směru nepřesahuje 50 metrů, což znamená, že v řadě případů signalizace nestihne na nárok tramvaje zareagovat optimálně. I tak jde o potřebné zlepšení. Křižovatka by se měla v nejbližších letech dočkat významné změny při výstavbě tramvajové tratě na Václavské náměstí.

31.01.2022: Preference Evropská – verze 1.1
Preference tramvajové dopravy na Evropské třídě se dočkala v posledních měsících několika drobných vylepšení. SSZ 6.158 Evropská – U Hadovky má vylepšenou vazbu pro chodce mezi zastávkou a nejbližším chodníkem, díky čemuž se pro tramvaje snížila doba signálu stůj při výběru chodců přes celou komunikaci. Na SSZ 6.131 Evropská – Na Pískách byla zvýšena míra dynamiky pro tramvaje a především fakticky zavedena preference autobusů. K vyladění došlo také na SSZ 6.818 Evropská – přechod Súdánská, SSZ 6.138 Evropská – Etiopská, SSZ 6.159 Evropská – Alžírská, SSZ 6.160 Evropská – garáže MV, SSZ 6.161 Evropská – Do Vozovny. Všechny tyto semafory mají zároveň upravenou logiku svícení výzvových signálů, které při volnu svítí pouze, pokud signalizace na tramvaj skutečně čeká. Na tento režim postupně přechází všechna SSZ v Praze, zatím jich ale stále několik desítek chybí. Vyladění řízení pro tramvaje se dočkala také SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, která sice zůstává bez preference (přednost má nadále koordinace pro auta), avšak i tak se podařilo zvýšit plynulost provozu tramvají. Preference by měla být zavedena až s prodloužením trati na Dědinu, protože je třeba upravit i signalizace v těsné blízkosti tak, aby byla zajištěna i dostatečná koordinace pro auta a autobusy.

27.12.2021: Vylepšená preference na křižovatce s Argentinskou
Nejzatíženější holešovická křižovatka prošla obnovou. SSZ 7.137 Argentinská – Plynární mezi Nádražím Holešovice a Ortenovým náměstím má vylepšenou preferenci tramvají. K původnímu prodlužování, vkládání a krácení vlastní fáze bylo doplněno také krácení kolizní fáze. Signalizace byla doplněna o výzvová návěstidla pro tramvaje, která sdělují informaci o nároku, blížícím se volnu a prodlužování pro tramvaje. Na rameni od Nádraží Holešovice přibyl nový přechod s ostrůvkem, který si vyžádal snížení počtu řadicích pruhů ze tří na dva. Přes jižní rameno Argentinské a východní rameno Plynární vznikly cyklopřejezdy. Zprovozněna bude preference autobusů. Holešovice, na rozdíl od jiných, patří mezi čtvrtě, kterým pomohla stavba tunelového komplexu Blanka k nižším intenzitám provozu aut. Důsledkem je i lepší možnost úprav některých křižovatek, včetně vylepšení preference MHD.

27.12.2021: Semafor Za Ženskými domovy spuštěn. Mírné zlepšení pro tramvaje
Obnovené SSZ 5.548 Radlická – Za Ženskými domovy bylo po půlroce uvedeno do provozu. Signalizace stejně jako před obnovou neuplatňuje preferenci MHD, přesto došlo ke zlepšení provozu tramvají proti původnímu stavu. Jednak byl zrušen nevyužívaný pevný výběr fáze od severního vjezdu Radlické vlevo, jednak tramvaje v hlavním směru můžou prodlužovat nad maxima podle aut. Prodlužování je však minimální a další preferenční prvky na signalizaci schází, takže nadále dochází ke zbytečnému zdržování MHD. Signalizace byla stavebně dokončena v červnu 2021, avšak nebyl hotový program křižovatky, takže zařízení zůstalo až dosud vypnuté. Do přípravy zasáhlo i vyrušení kolejových oblouků mezi jižním vjezdem Radlické a ulicí Za Ženskými domovy, které byly v havarijním stavu. Pro zřízení preference MHD bude nezbytné doladění řízení, doplnění hardware pro aktivní detekci autobusů a zřetelné vyznačení vyhrazeného pruhu pro autobusy na kolejích na jižním vjezdu Radlické. Tramvaje by měly až do kompletní přestavby Radlické a Za Ženskými domovy jezdit k Andělu po Radlické ulici. Obnovená signalizace k tomu trvale zajišťuje cyklický výběr signálů v hlavním směru, zatímco před obnovu bylo nezbytné dálkově aktivovat režim pro mimořádný stav.

27.12.2021: Signalizace u nákladového nádraží Žižkov obnovena při rekonstrukci sítí
Na konci roku 2021 byla obnovena signalizace na křižovatce ulic Jana Želivského a Olšanská. Vzhledem k tomu, že v ulici Jana Želivského probíhá ražba kanalizace, kvůli které jezdí auta ve směru k Ohradě po kolejích, byl semafor uveden do režimu dočasného dopravního opatření, a to v dynamickém řízení. To zahrnuje mimo jiné bezkolizní průjezd tramvají a aut ve zúženém úseku přímo v křižovatce. Semafor je na všech vjezdech doplněn výzvovými návěstidly pro tramvaje, dlouhý přechod přes Olšanskou byl opatřen chodeckými ostrůvky a souběžně vznikl cyklo přejezd. Přestože je na křižovatce preference tramvají, která umožňuje například prodlužování a krácení fází, zdržení tramvají je v dočasném stavu dopravního omezení zjevně delší než v původním dynamickém řízení. Definitivní stav signalizace s upravenou organizací dopravy a s plnohodnotnou preferencí tramvají by měl nastat v průběhu roku 2022.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 605 |

  NOVINKY
14.08.2022 Smetanovo nábřeží: nová zastávka, auta na kolejích a tramvaj na hlavní
Smetanovo nábřeží a část Masarykova nábřeží jsou po částečné rekonstrukci. Došlo k přestěhování zastávky Národní divadlo ve směru na sever před stejnojmennou křižovatku. Mezi Národním divadlem a Betlémskou ulicí byl zřízen cyklistický pás a omezena automobilová doprava. Dopravní značení zakazuje odbočení aut z mostu Legií vlevo a přijíždět tedy mohou pouze auta od Národní, přičemž nově jedou po kolejích. Současně bylo v úseku zrušeno parkování. Na křižovatce s Betlémskou ulicí mají nově tramvaje přednost před auty, což přináší plynulejší jízdu MHD. Nově byla zřízena zastávka Karlovy lázně ve směru na sever. Řešena je formou mysu pro jeden vlak. V místě jsou svedena auta na koleje, což, stejně jako nová zastávka, působí nárůst doby jízdy tramvají. Došlo k úpravám SSZ 1.010 Národní divadlo a SSZ 1.035 Křižovnická – Karlova, které nadále fungují s preferencí tramvají a nově reflektují změněné polohy zastávek. Kromě zákazu odbočení u Národního divadla nedošlo k žádné regulaci provozu aut, což snižuje kvalitu tramvajové dopravy s přesahem do navazujících úseků. Mírná regulace na Smetanově nábřeží funguje dlouhodobě ve směru na jih pomocí SSZ 1.056 Křižovnická – Kaprova. V roce 2019 došlo krátce ke zkušebnímu obousměrnému uzavření průjezdu nábřeží pro auta, avšak na definitivním řešení zatím nebyla nalezena politická shoda. Úsekem ve špičce za hodinu projede přibližně 1000 osob v automobilech a přibližně 2500 osob v tramvajích každým směrem.

08.08.2022 Malostranská splítka dostala nový semafor. Řízení je podobné původnímu
Kompletní obnovou technologie prošlo SSZ 1.106 Letenská – Malostranské náměstí. Signalizace řídí kromě vlastní křižovatky na Malostranském náměstí také provoz kolejové splítky v přilehlé Letenské ulici. Vlastní řízení signalizace je podobné tomu původnímu, které se osvědčilo. Tramvajové fáze lze vybírat ve všech třech polohách cyklu řízení, nanejvýš dvakrát do cyklu. Mírnou změnou prošly polohy některých trolejových kontaktů, což umožňuje mírně pružnější řízení, zejména na vjezdu do splítky od Letenské. Použitý řadič také o něco rychleji reaguje na nároky z detektorů než ten původní. Výzvové signály pro tramvaje před začátkem volna blikají. Zlepšení nastalo pro chodce, kteří dostali nový přechod těsně před křižovatkou ve směru od jihu. Po uvedení do provozu se signalizace opakovaně zasekla s dopadem do plynulosti provozu tramvají. Na semaforu byla preference tramvají zavedena v roce 1999.

21.07.2022 Semafor u Nákladového nádraží Žižkov vylepšen
Více než půlroční trápení u Nákladového nádraží skončilo. Na SSZ 3.322 Jana Želivského – Olšanská byla na konci června nasazena definitivní řídicí logika. Preference tramvají je lepší než původní řešení z roku 2005, které bylo tehdy realizováno dodatečně na původní technologii. Hlavní zlepšení spočívá v možnosti změny pořadí fází, kdy oblouk pro linku 9 lze při nároku vybrat ihned po hlavním směru. Kromě toho signalizace umožňuje tramvajím prodlužování vlastní fáze, krácení kolizní fáze a výběr všech oblouků až dvakrát do cyklu řízení. Posledně jmenovaná možnost dříve fungovala pouze pro oblouk linky 26. Nově se všechna tramvajová volna včetně hlavního směru vybírají jen při nároku tramvaje, což přináší pružnější řízení. Přínosem je rovněž zřízení směrového signálu pro auta od jihu vlevo, čímž je vyloučena kolize s přímo jedoucími tramvajemi. Signalizace však potřebuje ještě doladit. Hlavním problémem je, že s volnem pro linku 9 do centra se nevybírá nekolizní signál z centra, což působí zbytečné zdržení, někdy výrazné. Semafor byl obnoven už na konci roku 2021, ale s ohledem na jiné stavební práce procházel dočasnými úpravami, které nebyly příznivé pro tramvaje ani ostatní dopravu. Několik měsíců byly zbytečně rozděleny signály tramvají a aut od Olšanské. Kolony tramvají se tvořily nárazově také od Ohrady.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022