Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 613 |

09.09.2019: Vzdálené rádio na Palackého mostě
SSZ 2.013 Palackého náměstí je vylepšené. Do provozu bylo uvedeno vzdálené rádio ve směru z Palackého mostu. Signalizace tak ví s předstihem přibližně 200 metrů nejen o přítomnosti tramvaje na mostě, ale rovněž o směru jízdy. To se projevuje pružnější reakcí řízení na přijíždějící vlaky. Některým tramvajím padá volno plynule do jízdy. Jako hlavní zlepšení se však ukazuje snížení tvorby kolon na mostě, protože signalizace má o jejich jízdě více informací a dokáže na ně vhodně reagovat. Logikou pro vzdálené rádio je SSZ vybaveno od roku 2018, kdy byla v návaznosti na obnovu technologie signalizace uvedena do provozu nová dokonalejší dynamika.

05.09.2019: Obnovená světla u Smíchovského nádraží. A sousední zrušená
Obnovená světla u Smíchovského nádraží. A sousední zrušená Do provozu bylo uvedeno obnovené SSZ 5.583 Nádražní - U Královské louky na vjezdu do smyčky Smíchovské nádraží. Na signalizaci funguje preference tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze obdobně jako v předchozím způsobu řízení. Současně bylo zrušeno vedlejší SSZ 5.582 Nádražní - nádraží Smíchov, které bylo už několik let mimo provoz.

12.07.2019: Vinohradská s bumlíkem a dvěma upravenými semafory
Rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici přinesla opatření pro zlepšení plynulosti provozu tramvají. Především se podařilo umístit ve směru do centra delší pás oddělovacích tvarovek. Začíná nad ulicí Anny Letenské a vyjma přejezdů končí až před Španělskou ulicí. Oddělený úsek trati tak činí téměř 350 metrů a řeší tak místa nejčastějšího zdržování MHD na Vinohradské. Bumlík do centra přibyl i před Blanickou ulicí, zachován zůstal před Budečskou a Šumavskou, zrušen byl naopak z centra před Šumavskou. Příznivě se na plynulosti provozu tramvají podepisují mysové zastávky Italská a Vinohradská tržnice z centra, které zátkují komunikaci a uvolňují ji před tramvají. Prospěšné jsou i úpravy SSZ 2.317 Vinohradská – Italská a SSZ 2.380 Vinohradská – Budečská. Zásadní změnou na obou semaforech je priorita předvýběru kolizní fáze při příjezdu tramvaje do mysové zastávky tak, aby v době špuntování komunikace dostali zelenou boční směry a chodci přes Vinohradskou. Řešení navíc zvyšuje kvalitu preference tramvají. Za kritické místo lze ze stavebně-provozního hlediska označit mysovou zastávku Vinohradská tržnice ve směru do centra, která nahradila původní ostrůvek. Auta těsně před zastávkou najíždějí na koleje a místo může být zdrojem nižší plynulosti a bezpečnosti provozu.

11.07.2019: Vzdálené rádio na Octárně
Tramvaje na Praze 6 využívají další vzdálené rádio. Na SSZ 6.148 Patočkova - Střešovická ve směru z centra bylo uvedeno do provozu zařízení, které umožňuje směrovou detekci tramvaje na větší vzdálenost. Zařízení je umístěno 110 metrů před stopčárou na výjezdu ze zastávky Vozovna Střešovice. Po trati zde jezdí také autobusy MHD, což vyžaduje speciální opatření v logice detekce a řízení. V místě navíc momentálně probíhají dopravní opatření. Z důvodů opravy vozovky jezdí auta ve směru z centra k signalizaci po kolejích, čímž je účinnost vzdáleného rádia částečně omezena. V Praze je v tuto chvíli v provozu 17 vzdálených rádií.

12.06.2019: Směrový signál a vložená fáze na Podkovářské
Na SSZ 9.213 Poděbradská – Podkovářská došlo ke změně organizace dopravy a také řízení signalizace. Na vjezdu z Poděbradské ve směru do centra je levý řadicí pruh vyhrazen již pouze odbočení vlevo do vznikajícího areálu. Na signalizaci je pro tento pohyb zřízen samostatný směrový signál. Pro zachování kvality preference tramvají byla na signalizaci zřízena vložená fáze, která se dle nároku tramvaje vybírá právě před směrovým signálem. Ostatní funkce signalizace zůstaly zachovány. Volno pro tramvaj se i v hlavní fázi vybírá pouze na výzvu. Řízení je v koordinaci po Poděbradské, které je preference tramvají nadřazena.

25.04.2019: Bubenské nábřeží opět s preferencí
Signalizace mezi Pražskou tržnicí a Vltavskou opět preferují tramvaje. Došlo k úpravě dat SSZ 7.135 Bubenské nábřeží - Argentinská a 7.187 Bubenské nábřeží - tramvajová trať. Tím bylo odstraněno nedopatření, kterým byla preference zrušena v průběhu února, kdy se měnila dopravní ústředna pro oblast. Rozdíl doby jízdy v režimu s preferencí a bez preference činí kolem 20 sekund na každý spoj. Preference byla na těchto signalizacích zavedena v roce 2009. Odstraněna již byla také omezená rychlost pro tramvaje u Negrelliho viaduktu z důvodů podzemních prací na kanalizaci.

11.03.2019: U Národního divadla plná zelená místo šipky
Úprava SSZ 1.010 Národní divadlo pomáhá plynulejšímu průjezdu tramvají ve směru od jihu. V době silnějšího provozu, kdy je na této křižovatce povolen průjezd aut od Masarykova nábřeží pouze vpravo, už nesvítí plný kruhový červený signál se zelenou doplňkovou šipkou vpravo. Nahradil ho plný kruhový zelený signál. Řidiči, kteří přehlédnou dopravní značení přikazující směr jízdy vpravo, díky němu neblokují tramvaje, které mají jízdu přímo povolenou. V minulosti zde proto často docházelo ke zdržení, troubení a „vyzvánění“ nepozorných řidičů. Jízda přímo křižovatkou je nadále zakázána a může být tedy postihována. Pro jízdu od Masarykova nábřeží přímo nadále slouží mimoúrovňová trasa Divadelní ulicí.

11.03.2019: Bubenské nábřeží bez preference tramvají
Na obou signalizacích s provozem tramvají na Bubenském nábřeží nefunguje několik týdnů preference tramvají. Oproti stavu s preferencí, kdy byl průjezd tramvají v obou směrech na obou semaforech téměř zcela plynulý, dochází nyní často ke značnému zdržení. Zejména se tak děje vždy na první signalizaci ve směru jízdy. Čekání na udělení signálu volno někdy přesahuje i jednu minutu. Deaktivaci preference mezi zastávkami Vltavská a Pražská tržnice způsobil nový software, který byl nasazen při výměně oblastní dopravní ústředny a který neobsahuje parametry pro preferenci. K nápravě by mohlo dojít v blízké době. Provoz navíc komplikuje vlekoucí se oprava kanalizace pod tratí, která začala na podzim minulého roku a vynutila si výrazné snížení rychlosti tramvají mezi oběma křižovatkami.

25.01.2019: Semafor na křižovatce Nuselská - Vladimírova s preferencí
Do provozu bylo uvedeno dynamické řízení a preference tramvajové dopravy na SSZ 4.402 Nuselská - Vladimírova. Signalizace byla obnovena v závěru roku 2018, avšak bylo třeba provést ještě úpravy software v závislosti na umožnění jízdy autobusů z Nuselské do centra vlevo. Signalizace umí pro tramvaje prodlužovat a krátit vlastní fázi a krátit kolizní fázi. Volna pro tramvaje v obloucích jsou realizována pouze na výzvu a je možné je zařazovat na dvě různá místa v cyklu řízení, vždy však nejvýše jednou za cyklus. V noci je semafor v režimu blikající žluté, kterou si chodci mohou přepnout do řízeného stavu, bez ohledu na nároky tramvají.

25.01.2019: Úprava signalizací na Karlově náměstí
Trojice světelných signalizací od Resslovy ulice až po Štěpánskou je nyní o trochu lépe zkoordinována pro tramvajovou dopravu. SSZ 2.034 Karlovo náměstí - Resslova, 2.038 Ječná - Štěpánská, 2.041 Karlovo náměstí - Ječná prošly úpravami pevného řízení. Na všech signalizacích byl prodloužen cyklus z 54 sekund na 60. Výhodou změny je možnost komfortního projetí dvou vlaků za sebou na Karlově náměstí ve směru od Moráně, čímž se zvyšuje kapacita pro tramvajovou dopravu v přetíženém uzlu. Současně se mírně zlepšuje plynulost provozu na linkách od Ječné vlevo (4, 10, 16). Naopak se mírně zhoršuje plynulost provozu pro linky z Ječné vpravo (6, 22). Pro všechny vlaky by měly být lépe zkoordinovány signalizace po Ječné ulici až ke Štěpánské, o víkendu dokonce až k magistrále. Další případné zlepšení by mohlo přinést až dynamické řízení, které je však závislé na stále odkládaných obnovách semaforů.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 613 |

  NOVINKY
14.11.2022 Vylepšení semaforu v Podbabě
Tramvaje už neodjíždějí z Podbaby pozdě. Na SSZ 6.164 Podbabská – Ve Struhách byla zavedena preference tramvají pro vlaky jedoucí z obratiště do nástupní zastávky. Volno ze smyčky se nově může vybrat na třech místech v cyklu, namísto původních dvou. Nová poloha pro tramvaj je umožněna mezi hlavní fází a levým odbočením pro auta z centra. Volno může nově padnout nanejvýš dvakrát do cyklu, zatímco dříve to bylo jen jednou. K tomu přibyla možnost mírného krácení kolizních fází a také bonus v podobě dovýběru volna z obratiště při jízdě tramvaje v opačném směru. Zlepšení nastalo také z centra, kde se volno vybírá sice nadále nejvýše jednou za cyklus, nově však ve dvou možných polohách, místo jediné. Vylepšena byla rovněž preference autobusů, znát je zejména účinné prodlužování vlastní fáze. Signalizace v Podbabě byla uvedena do provozu v roce 2011 současně s prodloužením tratě k nově budované železniční zastávce. Dynamika umožnovala určitou modifikaci řízení s ohledem na tramvaje. Avšak nejednalo se o preferenci a část spojů ve směru do centra odjížděla mimo čas určený jízdním řádem. Tramvaje projíždějí křižovatku bez cestujících. V současnosti jsou provozovány bez preference další dvě signalizace u tramvajových obratišť, u Depa Hostivař (provoz od srpna 2022) a na Zahradním Městě (2021). Oba semafory čekají od zprovoznění na dynamiku a dočasně jsou řízeny pevným programem.

03.11.2022 Regulace na Smíchově přináší plynulejší průjezd po Palackého mostě
Na SSZ 5.068 Lidická – Zborovská bylo upraveno řízení. V odpolední špičce dochází k mírnému krácení zelené pro auta ze Zborovské ulice vlevo a z ulice Svornosti vpravo. Tato vozidla totiž míří na Palackého most, kde v době silného provozu někdy vytvořila dlouhou kolonu, ve které uvízly tramvaje. Režim světelné závory snižuje kapacitu křižovatky na Zborovské pro vjezd na Palackého most tak, aby přibližně odpovídala kapacitě křižovatky na Palackého náměstí, do které právě Palackého most ústí. Díky tomu je na mostě kratší kolona a plynulejší jízda tramvají. Pro dotčenou automobilovou dopravu opatření znamená větší zdržení na Smíchově, ale méně čekání na Palackého mostě. K opatření byla již dříve na semaforu ze Zborovské ulice osazena doplňková šipka, která umožňuje pokračovat v jízdě přímo a vpravo i tehdy, když jízdu vlevo už zakazuje plný červený signál. V pravidelném linkovém vedení jezdí po Palackého mostě celkem 6 tramvajových linek, což ve špičce činí průměrný interval 80 sekund.

20.09.2022 Křižovatka plná nehod dostala semafory
Po letech čekání byla na nebezpečné křižovatce na Větrníku vybudována světelná signalizace. Nové SSZ 6.803 Na Petřinách – Na Větrníku je ve směru z centra vybaveno směrovými signály pro auta a na zatíženém levém odbočení přes trať tedy výrazně zvyšuje bezpečnost provozu. Současně uplatňuje preferenci tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním a krácením vlastní fáze, krácením kolizní fáze a vkládáním fáze. Preference tramvají byla uvedena do provozu s mírným zpožděním z důvodů dokončování detekce. Preference autobusů bude také zprovozněna dodatečně. Za posledních pět let je v křižovatce evidováno 61 nehod, včetně nehod s tramvají a nehod se zraněnými osobami.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022