Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

03.03.2016: Změna software na Kotlářce
Tramvaje ze smyčky Kotlářka vyjíždějí plynuleji než v minulosti. Bylo totiž upraveno SSZ 5.524 Plzeňská - Pod Kotlářkou. Signalizace dostala novou řídící logiku a zároveň byly posunuty trolejové kontakty na výjezdu ze smyčky tak, aby se tramvaje přihlašovaly s větším předstihem. Většina z nich nyní dostává volno do jízdy. Došlo také k mírnému zlepšení provozu tramvají na hlavní trati ve směru z centra, kde po chodecké fázi již tramvajové volno nepadá se zpožděním po zelené pro auta, což mělo někdy za následek zablokování kolejí odbočujícím vozidlem. Lepší je provoz také pro auta ve směru do centra, pro něž byla osazena doplňková šipka. Využívána je v době, kdy není možné povolit jízdu aut vlevo.

02.02.2016: Semafor na Zlíchově doladěn a s preferencí
Došlo k úpravě SSZ 5.577 Na Zlíchově - přechod u zastávky Zlíchov. Doladěním signalizace, která byla koncem srpna roku 2015 přesunuta do nové polohy, současně dochází k zavedení preference tramvají. Změna spočívá především v úpravě dat, která popisují dobu jízdy tramvaje od detektoru ke stopčáře ve směru z centra. Zde vlaky často nestíhaly své prodlužované volno a i těsně před čelo obdržely signál stůj. Signalizace preferuje tramvaje prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Řízení nadto umožňuje v okamžiku přihlášení tramvaje vyvolat výběr chodecké fáze, i když by tramvaj stihla projet na již probíhající volno. Tento speciální výběr je podmíněn tím, že další volno pro tramvaj nastane dříve, než dojede k přechodu.

20.12.2015: Dovybavování semaforů technologií pro detekci autobusů
Na desítkách pražských křižovatek byla v posledních týdnech instalována technologie pro detekci autobusů. Ve velkém množství jsou na světelné signalizace dodávány externí komunikační jednotky, inframajáky a výzvová návěstidla. Zatím nebylo registrováno, že by se autobusy do signalizací přihlašovaly, či na nich začala fungovat preference autobusů. Technologie je instalována na řadě míst, kde preference autobusů velmi schází, ale také na semaforech a vjezdech, kde autobusy MHD provozovány vůbec nejsou. Také se často nachází v místech, která už byla v minulosti vybavena detekcí tramvají, ale preferenci tramvají se na nich nikdy nepodařilo projednat a zprovoznit. V Praze je technologií pro detekci tramvají vybaveno celkem 32 semaforů, které přitom neuplatňují preferenci. Semaforů s detekcí autobusů bez jejich preference bylo ještě donedávna rovněž několik desítek.

02.12.2015: Vzdálené rádio na Otakarově od Bělehradské
V rámci rekonstrukce tramvajové trati v Bělehradské ulici bylo zřízeno vzdálené rádio pro SSZ 4.401 Bělehradská – Otakarova. Je umístěno 210 metrů před vlastní křižovatkou. Na tuto vzdálenost detekuje přijíždějící tramvaje včetně směru jízdy křižovatkou. Díky tomu je umožněn vlakům průjezd zcela bez zdržení, pakliže to situace v řízení křižovatky v konkrétní chvíli dovolí. Signalizace na průsečné křižovatce s provozem tramvají na všech vjezdech byla obnovena v roce 2014 a software byl již tehdy na budoucí realizaci rádia připraven, přičemž dočasně byl pro detekci využíván jen povel z elektrického ovládání výhybky. Vzdálené rádio je od počátku zřízeno také ve směru od náměstí Bratří Synků. Výhledově bude osazeno rovněž na vjezdu od Fidlovačky, kde bude do té doby nadále využíván trolejový kontakt.

22.11.2015: Na Vršovické zatím pevné programy
Rekonstrukce tramvajové trati ve Vršovické ulici přinesla obnovy dvou světelných signalizací. Jedná se o SSZ 0.315 Vršovická – Petrohradská a SSZ 0.356 Vršovická – Sportovní, přes které jsou kromě tramvají provozovány také autobusy MHD. Semafory byly provizorně uvedeny do provozu v pevném řízení. To je pro MHD horší než před obnovou SSZ. Ve směru z centra signály volno pro tramvaje začínají se zpožděním vůči zeleným pro auta. Na SSZ 0.355 Vršovická - U Vršovického nádraží, jež bylo obnoveno už v minulosti, funguje dynamika, ale v provozu není detekce tramvají, což vadí hlavně v nočním celočerveném provozu. Rekonstrukce Vršovické pomohla ke zlepšení přestupů mezi autobusy a tramvajemi v oblasti, protože část trati a zastávku Bohemians začaly využívat autobusy spojující Prahu 4 s Prahou 10. V roce 2016 bude rekonstrukce trati pokračovat ve východní části Vršovické ulice, kde by měly přijít na řadu obnovy dalších semaforů, mimo jiné u Slavie a na Kubánském náměstí.

02.11.2015: Obnoven semafor u smyčky Hlubočepy
Rok obnovy světel s preferencí pokračuje. A zatím až na výjimky bez úhon. Do provozu bylo se zpožděním po rekonstrukci trati uvedeno obnovené SSZ 5.571 Na Zlíchově - smyčka Hlubočepy. Semafor zajišťuje bezpečný a plynulý výjezd tramvají ze samostatného tělesa trati Hlubočepy - Barrandov do ulice Na Zlíchově. Funguje s absolutní preferencí. Oproti předchozímu řešení začíná volno pro tramvaje s příjemným předstihem, který zajistí zcela plynulý průjezd. Dokonce se nabízí začátek tramvajového volna o několik málo sekund opozdit. Pro auta ve směru do centra již není křižovatka signalizovaná, přičemž se využívá lepší geometrie trati a přimknutí aut ke kolejím až nesignalizovaným zúžením za křižovatkou. Přestože jsou v Praze stále desítky semaforů bez preference tramvají, letos již byla obnovena řada zařízení, kde již preference dříve zavedena byla. Jedná se o SSZ Havlíčkova - Hybernská, SSZ Ortenovo náměstí, SSZ Koněvova - Spojovací, SSZ Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou a SSZ Na Zlíchově - přechod u zastávky Zlíchov. Žádný až na poslední nemají zřetelně horší řízení z hlediska provozu tramvají než před obnovou.

29.10.2015: Obnoven semafor na Masarykově nádraží, preference zůstala
Došlo k obnově SSZ 1.052 Havlíčkova – Hybernská. Křižovatka, která už dříve fungovala s preferencí tramvají, dostala novou technologii. Zásady řízení zůstaly zachovány. Zásadních změn se dočkala cyklistická doprava, která nově může používat některá ramena křižovatky, především pak vjezd od Bulhara, kde se cyklisté pohybují v protisměru vůči autům. Tramvajová návěstidla byla doplněna výzvovými návěstidly, která upozorňují na blížící se signál volno. Semafor má pohnutou historii. V době zavádění mikropočítačových řadičů dosud neprošel obnovou. Preference na něm přesto byla zavedena v roce 2003 v rámci pilotního projektu preference tramvají na lince 3, ale nefungovala uspokojivě. V roce 2006 byla nasazena nová řídící logika, která fungovala až do obnovy SSZ v tomto roce. Na signalizaci zůstává zachována absolutní preference tramvají.

21.10.2015: Změny na Evropské: Súdánská s preferencí, zhoršení na Horoměřické
Dva roky po rekonstrukci tramvajové trati na západní Evropské došlo na úpravu signalizací u zastávky Bořislavka. Zlepšení nastalo na SSZ Evropská – přechod Súdánská. Namísto původního pevného programu je zde dynamické řízení s preferencí tramvají. Část přes trať je řízena s trvalou zelenou pro chodce s výběrem tramvaje na výzvu. Pevný program je naopak nadále na sousedním SSZ Evropská – Horoměřická. Byly zprovozněny směrové signály pro auta, které jsou kolizní vůči tramvaji, ale nejsou spínány společně. Takže tramvajové volno se zkrátilo z původních 48 sekund na pouhých 32. Souběžná auta v obou směrech mají delší volno než tramvaj. Jedná se o dočasný stav.

12.10.2015: Obnoven semafor u strašnického krematoria
Po obnově bylo zprovozněno SSZ 0.342 Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou, jež se nachází u zastávky Krematorium Strašnice. Semafor funguje nadále s preferencí tramvají. Je uplatňována prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Semafor je zvláštní tím, že funguje s trvalým volnem pro chodce přes trať s výběrem tramvajového volna na výzvu. Proto je signalizace vybavena kontaktními zámky pro nouzové nárokování tramvaje. Oproti původnímu způsobu řízení byly rovněž doplněny směrové signály pro levá odbočení aut přes koleje, což vede ke zvýšení bezpečnosti provozu.

10.10.2015: Obnovy a výstavby signalizací
Na tramvajové síti dochází k obnově dvou světelných signalizací. Jedná se o SSZ 1.052 Havlíčkova - Hybernská a SSZ 0.342 Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou. Obě v současné době fungují s absolutní preferencí tramvají a plynulost jejich provozu je na nich tedy velmi dobrá. Současně dochází k výstavbě nového SSZ 9.222 Poděbradská - Nademlejnská u napojení přilehlého obytného souboru. Signalizace bude vybavena detekcí a preferencí tramvají, která bude zajištěna prodlužováním, předvýběrem vlastní fáze a krácením kolizní fáze. V souvislosti s RTT Vršovická rovněž dojde letos k obnově semaforů na křižovatkách s Petrohradskou a Sportovní ulicí.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

  NOVINKY
10.05.2021 Na magistrále se zkouší cyklus o délce 80 sekund
Severojižní magistrála by mohla mít v budoucnosti kratší cykly řízení. Pomohlo by to pěším a tramvajové dopravě na zatíženém náměstí I. P. Pavlova. V aktuálně probíhajícím týdnu se testuje na signalizacích na magistrále a okolí řízení s délkou cyklu 80 sekund, namísto dlouhodobě používaných cyklů o délce 100 sekund. Ač je volno pro tramvaje ve zkráceném cyklu adekvátně kratší než ve „stovkách“, zachovává možnost průjezdu dvou tramvají v cyklu. Volno pro tramvaje ve zkoušeném způsobu řízení padne 45 krát za hodinu, zatímco v běžně používaném režimu pouze 36 krát. Úprava tedy může přinést zvýšení kapacity pro tramvaje o 25 % a může být přínosná i pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Rizikem opatření může být doba stanicování tramvají v zastávkách na I. P. Pavlova, koordinace a kapacita pro automobily. Pozitivní dopad má opatření pro chodce, kterým se zkracuje čekání na zelenou. Vedlejším efektem zkoušky je pevný program na SSZ Anglická – Bělehradská a zkrácení zdržení tramvají na semaforu u zastávky Muzeum. Kromě obvyklé délky cyklů 100 sekund se na magistrále ve slabším provozu používají také cykly 50 a 60 sekund. Jejich nasazování se nemění.

09.05.2021 Újezd: obnovená světla v provozu
Ve velice rychlém tempu pokračuje obnova dalších světelných signalizací v hlavním městě. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.501 Újezd – Vítězná. Semafor fungoval s preferencí již před obnovou a aktuální řešení je velmi podobné tomu předchozímu, až na drobná vylepšení. Nově je například možné vrátit některé signály volno pro tramvaj, které právě skončily a o výběru některých vložených fází je možné rozhodovat i později. Nevýhodou křižovatky je, že tramvaje na všech vjezdech mají přibližně 30 metrů před křižovatkou zastávku, často s kontrolním bodem. K přihlašování tramvají dochází až po výjezdu ze zastávky, což nestačí k dostatečně rychlému výběru signálu. Všechna tramvajová volna jsou nadále vybírána cyklicky. Preference tramvají je uplatňována vkládáním, předvýběrem a prodlužováním fází.

23.04.2021 Klárov po obnově pozná stanicování ve druhé pozici
V Praze byla obnovena další světelná signalizace, která už dříve preferovala tramvaje. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.156 Klárov - Letenská. Princip řešení do značné míry kopíruje předchozí způsob řízení z roku 2011. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, krácením a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Pro tramvaje byla doplněna výzvová návěstidla na zbylé dva vjezdy, kde dosud nebyla a proběhlo parametrické vyladění, například uvažovaných dob jízdy od přihlášení. Ve směru od zastávky Malostranská byl doplněn vzdálený přihlašovací kontakt, který slouží k detekování tramvaje ve druhé pozici zastávky. Logika pak rozpoznává, zdali tramvaj v této pozici stanicovala a následně upravuje parametry pro přihlášení blokováním výhybky. Dle skutečného provozu nejsou vyloučena případná doladění. Signalizace, která se nachází v uzlu Malostranská, je velmi zatížena tramvajovou dopravou. V běžném provozu převádí v dopravní špičce přes 100 tramvajových spojů za hodinu. Současně musí na některých ramenech zvládat množství chodců a také značnou automobilovou dopravu, především ve směru z Letenské ulice.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021