13.01.2020: Vylepšeno SSZ pro odbočení na Hládkov Plynulejší průjezd linky 23 přinesla úprava SSZ 6.830 Myslbekova - Hládkov přechod. Signalizace se nachází v pravém odbočení tramvaje do jednokolejné a jednosměrné trati na Hládkově, kterou od loňského roku používá retrolinka 23. Nyní je do SSZ plně implementováno vzdálené rádio pro včasné směrové přihlašování tramvaje. Vzdálené rádio zjistí směr jízdy vlaku, a v případě nároku pro jízdu vpravo s předstihem zastaví silniční vozidla a udělí tramvaji volno. Na signalizaci došlo rovněž k mírnému vylepšení preference pro tramvaje jedoucí v přímých směrech. Semafor na Hládkově byl vybudován v roce 2010 jako provizorní pro objízdnou trasu při budování městského okruhu. Zůstal však zachován i po zrušení objízdné trasy. V místě je velmi slabý provoz vozidel i chodců. V Praze nyní funguje celkem 17 vzdálených rádií.
06.01.2020: Úprava SSZ Národní divadlo V rámci zkušebního provozu došlo k úpravě SSZ 1.010 Národní divadlo, které bylo obnoveno v létě roku 2019. Úprava má za následek zejména zkrácení cyklu řízení, které napomáhá plynulejšímu odbavování vozidel zejména v případě četných levých odbočení z mostu a z Národní třídy. Současně by mělo vést k mírnému posílení nábřeží na úkor kolizního směru. Pro tramvaje vede k eliminaci větších zdržení na úkor nárůstu menších zdržení. Byly odstraněny nedokonalosti řízení, které někdy způsobovaly faktickou celočervenou až na desítky sekund a současně bylo zvýšeno prodlužování tramvajového volna od elektrického ovládání výhybek, které se ukázalo v hustém provozu jako nezbytné. Oproti původnímu řešení před obnovou signalizace se zkvalitnila detekci tramvají. Ve směru od Národní třídy je kontakt umístěn již na vjezdu do zastávky Národní divadlo. Ve směru od Karlových lázní se tramvaje hlásí již jen vzdáleným rádiem, které je umístěno v mírně větší vzdálenosti od křižovatky. Toto rádio bylo navíc na konci roku 2019 zdokonaleno, takže prakticky nedochází k tomu, že by se tramvaj vinou nezaznamenání průjezdu nepřihlásila. Obdobnou úpravou prošlo ve stejné době také vzdálené rádio SSZ Dělnická – Komunardů od Manin. 06.01.2020: Pevný program na SSZ Průběžná - V Korytech kvůli závadě SSZ 0.370 Průběžná – V Korytech je už téměř dva měsíce bez preference tramvají. Důvodem je závada na hardwaru světelné signalizace, kterou se přes veškeré úsilí zatím nedaří odhalit a vyřešit. Na signalizaci je po většinu času nasazen pevný program, v určitých obdobích fungovala dynamika nebo blikající žlutá. 27.11.2019: Preference na Olšanských hřbitovech Částečné dynamické řízení s preferencí tramvají bylo zavedeno na SSZ 3.319 Vinohradská - nám. Jiřího z Lobkovic. Signalizace byla opatřena tramvajovou detekcí a chodeckými tlačítky. Došlo k rozdělení přechodu na tři části. Tramvaje v hlavním směru volno prodlužují, tramvaje ze smyčky krátí hlavní fázi. Na signalizaci mají preferenci rovněž chodci, a to pro přístup na zastávku při přijíždějící tramvaji. Preference byla po krátkodobých opatřeních obnovena také na SSZ 1.192 Jelení – U Brusnice a SSZ 5.515 Štefánikova – Holečkova. 10.11.2019: Preference po obnově semaforu na Kubánském náměstí Bylo obnoveno SSZ 0.358 Vršovická – Litevská. Signalizace nově preferuje tramvajovou dopravu ve všech směrech. Preference je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Pro tramvaje v obloucích ke smyčce je k dispozici výběr volna ve dvou polohách v cyklu, nanejvýš však jednou za cyklus. Pro ostatní účastníky provozu je přínosem, že tramvajové oblouky jsou vybírány pouze při nároku, což v praxi znamená, že nepojížděný oblouk mezi Průběžnou a smyčkou se nevybírá vůbec a oblouk mezi Slavií a smyčkou se vybere jen při jízdě tramvaje do smyčky, nebo z nástupní. Ušetřený čas konzumují ostatní účastníci provozu. 10.11.2019: Do 17. listopadu bude omezen průjezd aut centrem Veřejná doprava v centru města prožívá výjimečné časy. Město se po opravě tramvajové trati v Křižovnické ulici rozhodlo prodloužit omezení provozu aut v centru do 17. listopadu. Cílem je mimo jiné ověřit dopady převedení transitní automobilové dopravy na objízdné trasy, zejména do tunelu Blanka a magistrálu. Po levém břehu Vltavy, tedy Malou Stranou nyní smí projíždět kromě MHD pouze dopravní obsluha a rezidenti. Na opační straně řeky projedou Křižovnickou jen tramvaje a cyklisté. Následkem upraveného režimu dochází k vyšší spolehlivosti provozu tramvají, jež bývají zvláště za silného provozu zdržovány kolonami aut. Tramvaje dokonce projíždí centrum často rychleji, než předepisuje současný jízdní řád, což se projevuje častějším čekáním v kontrolních bodech, které tramvaje nesmí opustit před pravidelným odjezdem. Na objízdných trasách bylo současně zjištěno mírné prodloužení jízdních dob aut. Není jasné, zdali po 17. listopadu nebude opět dovolen plný průjezd centrem města. O omezení dopravy v centru se hovořilo v minulosti několikrát, zejména v souvislosti se stavbou městského okruhu na západní straně města. Už v 90. letech se uvažovalo o omezení průjezdu Malou Stranou po dokončení Strahovského tunelu, následně se stejné úvahy vedly s ohledem na dokončení tunelu Mrázovka. Naposledy byly záměry na zklidnění centra spojeny s dokončením tunelu Blanka. K omezení však nedošlo. Dočasnou výjimkou byly roky 2002 a 2013 při povodních. 10.11.2019: Vypnutá preference na horní Brusnici a u tanku Na dvou semaforech byla v posledních týdnech vypnuta preference tramvajové dopravy. SSZ 1.192 Jelení - U Brusnice přestala preferovat tramvaje v souvislosti s uzavírkou ulice Mariánské hradby. Tramvajové volno je stejně jako dříve vybíráno pouze na výzvu a je v kolizi s objízdnou trasou pro auta, která je současnou úpravou zvýhodněna proti tramvajové lince 22. Nedávno byla vypnuta preference také na SSZ 5.515 Štefánikova – Holečkova. V Holečkově probíhají stavební práce vyžadující zúžení jízdního pruhu. Zatímco v režimu s preferencí se průměrné zdržení tramvají pohybuje kolem jedné sekundy, nyní je to více než 15 sekund. Vzhledem k tomu, že křižovatkou často projede v jednom cyklu řízení v jednom směru nanejvýš jedna tramvaj, přesahuje zdržení vlaků výjimečně i 2 minuty. 20.10.2019: Semafor u Karlova mostu s preferencí, Národní divadlo po obnově Na tramvajové síti ubyla další signalizace, která je vybavena detekcí tramvají, ale fungovala bez preference. SSZ 1.035 Křižovnická - Karlova má už od prázdnin novou logiku a časový rozvrh. Signalizace je řízena trvale s preferencí tramvají. Je umožněna prodlužováním volna a předvýběrem chodecké fáze. Vzhledem k silnému provozu chodců i aut je prodlužování výrazně kratší v porovnání s preferencí z 90. let a je podmíněno průjezdností komunikace v daném směru. Delší signál stůj pro chodce je pak kompenzován delším volnem pro chodce. Obnovena byla technologie SSZ 1.010 Národní divadlo. Dopravní řešení však změnilo poměry na křižovatce ve prospěch mostu a Národní, čímž se zhoršila situace na nábřeží a snížila se účinnost preference na přechodu u Karlovy. Logika signalizace u Národního divadla proto bude muset být upravena. Situaci na nábřeží navíc komplikuje nefungující světelná závora na SSZ 1.056 na náměstí Jana Palacha. Důvodem byl dlouhodobý výpadek spojení s ústřednou a také bude třeba doladit videodetekci. 09.09.2019: Semafor na horním náměstím Míru znovu s preferencí Další snaha o zavedení preference tramvají na SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na křižovatku byl nasazen upravený software a spuštěna dynamika. Signalizace funguje nadále v koordinovaném řízení pro auta, které tramvaje nemohou volně říznout, ale mohou si své volno zřetelně prodloužit, předvybrat a krátce mohou prodlužovat kolizní fázi. Řízení je s trvalou zelenou pro chodce přes trať, volno pro tramvaje je vybíráno v každém směru zvlášť pouze na výzvu. Jedná se už o třetí zavedení preference tramvají na této signalizaci. Naposledy k němu došlo na jaře roku 2018. Detekce autobusů pomocí videokamer, jež mají obecně nižší spolehlivost, se stala s odstupem času hlavní příčinou kolon aut a byl nasazen pevný program. V současném řešení slouží videokamery pouze pro nepreferenční nárokování autobusů a došlo i k dalším zpřesňujícím úpravám logiky, které by měly vést jednak ke zlepšení preference tramvají, jednak k menšímu ovlivňování ostatních účastníků. Přihlašovací trolejový kontakt ve směru z centra byl přiblížen k SSZ tak, aby se nepřihlašovaly tramvaje v době, kdy ještě stojí před zastávkou. 09.09.2019: Vzdálené rádio na Palackého mostě SSZ 2.013 Palackého náměstí je vylepšené. Do provozu bylo uvedeno vzdálené rádio ve směru z Palackého mostu. Signalizace tak ví s předstihem přibližně 200 metrů nejen o přítomnosti tramvaje na mostě, ale rovněž o směru jízdy. To se projevuje pružnější reakcí řízení na přijíždějící vlaky. Některým tramvajím padá volno plynule do jízdy. Jako hlavní zlepšení se však ukazuje snížení tvorby kolon na mostě, protože signalizace má o jejich jízdě více informací a dokáže na ně vhodně reagovat. Logikou pro vzdálené rádio je SSZ vybaveno od roku 2018, kdy byla v návaznosti na obnovu technologie signalizace uvedena do provozu nová dokonalejší dynamika. |