Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 613 |

15.01.2017: Vypnutá preference na SSZ Plzeňská - Erbenova a Mahenova
Mimo provoz je preference tramvají na dvou signalizacích na Plzeňské ulici. Jedná se o SSZ 5.508 Plzeňská - Mahenova, která se nachází v zastávce U Zvonu, a nedaleké SSZ 5.647 Plzeňská - Erbenova. Signály volno jsou v současnosti ukončovány zcela náhodně i přímo před tramvají. Dochází ke snížení plynulosti dopravy, nárůstu jízdních dob i spotřeby trakční energie. Obě signalizace byly provozovány v koordinaci pro silniční dopravu s absolutní preferencí tramvají, která v případě potřeby umožnila modifikaci řízení v reálném čase tak, aby i tramvaje, které mají kvůli zastávkám jiný charakter pohybu po Plzeňské než silniční vozidla, projížděly křižovatkami pokud možno plynule. K vypnutí preference došlo již na konci roku 2016.

23.12.2016: Zóna 30 ve Štefánikově ulici neplatí pro tramvaj
Zmírnění dopadu zavedení zón 30 na tramvajovou dopravu v oblasti Smíchova dosáhla poslední úprava provedená ve Štefánikově ulici. Ke značce zóny s omezením rychlosti byly doplněny podtabulky MIMO TRAM, které tak umožňují hromadné dopravě průjezdu rychlostí do 50 km/h. Změnu doporučila dopravní komise Prahy 5. Současně tato komise i rada městské části podporuje zavedení preference tramvají na několika světelných křižovatkách v oblasti Malého smíchovského okruhu, včetně SSZ Štefánikova – Kartouzská. Ve věci signalizací je kompetentním úřadem pražský magistrát. Nadále zatím zůstávají zóny 30 v tramvajové síti v části Nádraží ulice v úseku Anděl – Vltavská a také v Lidické, mezi Andělem a zastávkou Zborovská.

07.09.2016: Výhybka pod tunelem: 50 km/h
Na nové rychlostní výhybce na nábřeží Kapitána Jaroše byla po necelých dvou týdnech provozu zvýšena rychlost na cílových 50 km/h v přímém směru. Do odbočky nadále zůstane rychlost 30 km/h. Bylo také upraveno SSZ 7.002 nábř. Kpt. Jaroše - Štefánikův most, která nyní reaguje na směrové přihlášení tramvaje ve směru do centra. Pokud se na vzdáleném rádiu, které primárně slouží ke stavění výhybky, přihlásí tramvaj na most a současně jsou přihlášeni chodci přes most, vyberou se chodci v předstihu tak, aby při příjezdu tramvaje k SSZ již v optimálním případě svítilo volno vlevo. Díky zřízení rychlostní výhybky se zkrátila doba průjezdu tramvaje přibližně o 10 sekund.

07.09.2016: Na Průběžné pevné programy
Obnovy se dočkaly další dvě signalizace ve Vršovicích. Do provozu bylo uvedeno SSZ 0.339 V Olšinách - Pod Rapidem a SSZ 0.340 V Olšinách - Průběžná. Obě se nacházejí u zastávky Průběžná, která prošla významnou rekonstrukcí. Signalizace jsou vybaveny detekce tramvají. Preference tramvají ani na jedné z nich zatím nebyla zprovozněna a obě jsou řízeny pevnými programy. SSZ V Olšinách - Průběžná je rovněž vybaveno detekcí autobusů. Na radiále Vršovická - V Olšinách bylo za poslední rok obnoveno celkem 6 signalizací. Všechny byly vybaveny detekcí tramvají, v některých případech také autobusů. Preference MHD funguje pouze na přechodu SSZ Vršovická - Užocká.

27.08.2016: Semafory na Malovance na blikačku
Trojice světelných signalizací v oblasti Malovanky, která byla zřízena v rámci objízdné trasy při budování městského okruhu, byla vypnuta do blikající žluté. Jde o SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov, 6.832 Bělohorská - Vaníčkova a 6.834 Bělohorská - Pod Královkou. Vypnutí je celodenní a celotýdenní, zatím nejspíše ve zkušebním režimu. V provozu zůstává SSZ 6.830 Myslbekova - Hládkov, přechod. Všechny signalizace byly zbudovány v roce 2010, protože přes dotčené křižovatky byla zavedena náhradní trasa za dočasně uzavřenou Patočkovu ulici. V roce 2011 byla objízdná trasa zrušena, signalizace ale zůstaly v provozu a byla na nich pouze zavedena preference tramvajové dopravy, která byla postupně vylepšována. Vypnutí semaforů by mělo celkově přinést mírné zlepšení plynulosti provozu pro MHD a především ostatní účastníky provozu. Naopak se skončením prázdnin má nastat zapnutí SSZ Strossmayerovo náměstí, v době pracovních dnů v časech 7 – 18 hod.

20.08.2016: Třetí rychlostní výhybka je pod Letenským tunelem
Na nábřeží Kapitána Jaroše byla uvedena do provozu rychlostní výhybka. Jedná se o rozjezdovou výměnu před rozřazovacími kolejemi ve směru od Strossmayerova náměstí. Rychlosti na výhybce jsou zatím stanoveny na 30 km/h přímo i do odbočky vpravo. Cílová rychlost v přímém směru se předpokládá 50 km/h, do odbočky zůstane 30 km/h. Zatím není dořešena návazná úprava světelné signalizace pod tunelem. Jedná se o třetí rychlostní výhybku na pražské tramvajové síti. První byla realizována v roce 2013 na Prašném mostě ve směru z centra pro rychlosti 50 přímo a 40 km/h do odbočky. Přinesla zkrácení doby průjezdu o cca 10 sekund na každý spoj. Druhá je u vozovny Střešovice (30 / 15). Další kus by měl ještě letos vzniknout v Braníku, na odbočení tramvaje do obratiště z hlavní trati.

08.08.2016: Signalizace Na Pískách už také upřednostňuje tramvaje
Devátá signalizace s preferencí tramvají přibyla na Evropské třídě. SSZ 6.131 Evropská - Na Pískách dostalo upravený software, který alespoň částečně preferuje tramvajovou dopravu. Signalizace umí více prodlužovat tramvajové volno a také předvybírat kolizní fázi. Upravené řízení dokáže v běžných situacích především eliminovat situace, kdy volno tramvaji končilo během stanicování v zastávkách před SSZ, či dokonce těsně před odjezdem. Současně byla provedena navazující úprava sousedního SSZ 6.132 Evropská - Starodejvická pro zajištění dynamické koordinace obou semaforů ve směru do centra. Starodejvická fungovala s preferencí již v minulosti. Z patnácti tramvajových světel na Evropské jich zbývá bez preference šest. Tři z nich jsou vybavena detekcí tramvají.

29.07.2016: SSZ Evropská – Horoměřická je v dynamice s preferencí
Pevné řízení u zastávky Bořislavka skončilo. Po třech letech přechodných stavů bylo na SSZ 6.118 Evropská – Horoměřická zavedeno dynamické řízení s preferencí tramvajové dopravy. Na průsečné křižovatce jsou tramvaje preferovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem a prodlužováním kolizní fáze a také vkládáním speciálních fází, a to na dvě možná místa v cyklu. Signalizace byla obnovena v rámci výstavby metra V.A. Z patnácti semaforů na Evropské třídě preferuje v současné době tramvaje celkem osm signalizací.

26.07.2016: Zavedena preference na SSZ Evropská – Etiopská
Na Evropské třídě byla zřízena preference tramvajové dopravy na další světelné signalizaci. Ke změně došlo na SSZ 6.138 Evropská – Etiopská. Byla zapojena tramvajová detekce ve směru do centra a byl upraven software signalizace. Ta nyní zajišťuje tramvajím účinné prodlužování vlastní fáze, předvýběr kolizní a vlastní fáze. SSZ Evropská – Etiopská bylo obnoveno v roce 2009 bez preference tramvají, tedy nároky tramvají nebyly zohledňovány zřetelně více než nároky ostatních účastníků.

21.07.2016: Probíhá obnova signalizací u zastávky Průběžná
Rekonstrukce nástupišť, doplnění zeleně a obnova světelných signalizací probíhá v prostoru zastávek Průběžná na Praze 10. Akce, která navazuje na rekonstrukci tramvajové trati, provedenou v roce 2013, by měla v cílovém stavu přinést preferenci tramvajové dopravy na SSZ 0.339 V Olšinách-Pod Rapidem, a preferenci tramvajové i autobusové dopravy na SSZ 0.340 V Olšinách-Průběžná, která je v současnosti významným zdrojem zdržení MHD. Součástí projektu je také realizace vzdáleného rádia ve směru od Průběžné ulice, jehož část byla připravena v rámci již realizované rekonstrukce tramvajové trati v Průběžné a Švehlově ulici. Z ostatních směrů budou pro detekci tramvají využity trolejové kontakty.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 613 |

  NOVINKY
14.11.2022 Vylepšení semaforu v Podbabě
Tramvaje už neodjíždějí z Podbaby pozdě. Na SSZ 6.164 Podbabská – Ve Struhách byla zavedena preference tramvají pro vlaky jedoucí z obratiště do nástupní zastávky. Volno ze smyčky se nově může vybrat na třech místech v cyklu, namísto původních dvou. Nová poloha pro tramvaj je umožněna mezi hlavní fází a levým odbočením pro auta z centra. Volno může nově padnout nanejvýš dvakrát do cyklu, zatímco dříve to bylo jen jednou. K tomu přibyla možnost mírného krácení kolizních fází a také bonus v podobě dovýběru volna z obratiště při jízdě tramvaje v opačném směru. Zlepšení nastalo také z centra, kde se volno vybírá sice nadále nejvýše jednou za cyklus, nově však ve dvou možných polohách, místo jediné. Vylepšena byla rovněž preference autobusů, znát je zejména účinné prodlužování vlastní fáze. Signalizace v Podbabě byla uvedena do provozu v roce 2011 současně s prodloužením tratě k nově budované železniční zastávce. Dynamika umožnovala určitou modifikaci řízení s ohledem na tramvaje. Avšak nejednalo se o preferenci a část spojů ve směru do centra odjížděla mimo čas určený jízdním řádem. Tramvaje projíždějí křižovatku bez cestujících. V současnosti jsou provozovány bez preference další dvě signalizace u tramvajových obratišť, u Depa Hostivař (provoz od srpna 2022) a na Zahradním Městě (2021). Oba semafory čekají od zprovoznění na dynamiku a dočasně jsou řízeny pevným programem.

03.11.2022 Regulace na Smíchově přináší plynulejší průjezd po Palackého mostě
Na SSZ 5.068 Lidická – Zborovská bylo upraveno řízení. V odpolední špičce dochází k mírnému krácení zelené pro auta ze Zborovské ulice vlevo a z ulice Svornosti vpravo. Tato vozidla totiž míří na Palackého most, kde v době silného provozu někdy vytvořila dlouhou kolonu, ve které uvízly tramvaje. Režim světelné závory snižuje kapacitu křižovatky na Zborovské pro vjezd na Palackého most tak, aby přibližně odpovídala kapacitě křižovatky na Palackého náměstí, do které právě Palackého most ústí. Díky tomu je na mostě kratší kolona a plynulejší jízda tramvají. Pro dotčenou automobilovou dopravu opatření znamená větší zdržení na Smíchově, ale méně čekání na Palackého mostě. K opatření byla již dříve na semaforu ze Zborovské ulice osazena doplňková šipka, která umožňuje pokračovat v jízdě přímo a vpravo i tehdy, když jízdu vlevo už zakazuje plný červený signál. V pravidelném linkovém vedení jezdí po Palackého mostě celkem 6 tramvajových linek, což ve špičce činí průměrný interval 80 sekund.

20.09.2022 Křižovatka plná nehod dostala semafory
Po letech čekání byla na nebezpečné křižovatce na Větrníku vybudována světelná signalizace. Nové SSZ 6.803 Na Petřinách – Na Větrníku je ve směru z centra vybaveno směrovými signály pro auta a na zatíženém levém odbočení přes trať tedy výrazně zvyšuje bezpečnost provozu. Současně uplatňuje preferenci tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním a krácením vlastní fáze, krácením kolizní fáze a vkládáním fáze. Preference tramvají byla uvedena do provozu s mírným zpožděním z důvodů dokončování detekce. Preference autobusů bude také zprovozněna dodatečně. Za posledních pět let je v křižovatce evidováno 61 nehod, včetně nehod s tramvají a nehod se zraněnými osobami.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022