25.01.2019: Úprava signalizací na Karlově náměstí Trojice světelných signalizací od Resslovy ulice až po Štěpánskou je nyní o trochu lépe zkoordinována pro tramvajovou dopravu. SSZ 2.034 Karlovo náměstí - Resslova, 2.038 Ječná - Štěpánská, 2.041 Karlovo náměstí - Ječná prošly úpravami pevného řízení. Na všech signalizacích byl prodloužen cyklus z 54 sekund na 60. Výhodou změny je možnost komfortního projetí dvou vlaků za sebou na Karlově náměstí ve směru od Moráně, čímž se zvyšuje kapacita pro tramvajovou dopravu v přetíženém uzlu. Současně se mírně zlepšuje plynulost provozu na linkách od Ječné vlevo (4, 10, 16). Naopak se mírně zhoršuje plynulost provozu pro linky z Ječné vpravo (6, 22). Pro všechny vlaky by měly být lépe zkoordinovány signalizace po Ječné ulici až ke Štěpánské, o víkendu dokonce až k magistrále. Další případné zlepšení by mohlo přinést až dynamické řízení, které je však závislé na stále odkládaných obnovách semaforů. 20.12.2018: Vršovická v dynamice Trojice signalizací na Vršovické ulici dostala po letech dynamické řízení s preferencí veřejné dopravy. Jedná se o semafory mezi zastávkami Nádraží Vršovice a Bohemians. SSZ 0.355 Vršovická - U Vršovického nádraží a SSZ 0.315 Vršovická - Petrohradská uplatňují preferenci tramvají prodlužováním vlastní fáze, předvýběrem kolizní a vlastní fáze a vložením fáze. SSZ 0.356 Vršovická - Sportovní preferuje tramvaje prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem vlastní a kolizní fáze. Navíc usnadňuje vyklizování kolejí před přijíždějící tramvají a autobusu vypnutím zelené pro auta do centra. Na prostřední signalizaci Petrohradská funguje současně preference autobusů. Situaci zde komplikuje zábor ve vozovce, který zkracuje řadicí pruh, čímž je snížena kapacita křižovatky. Prověření se navíc dočká detekce. Trojice signalizací byla obnovena do roku 2015. Preference nyní chybí doplnit na signalizaci u Slavie a celková obnova ještě bude provedena na Kubánském náměstí. 20.12.2018: Obnovené signalizace bez preference Došlo k obnově dvou světelných signalizací na tramvajové síti. SSZ 1.035 Křižovnická – Karlova, kde je silný provoz chodců a aut, funguje nadále v době od 9 do 19 hodin v pevném řízení bez preference. V období slabšího provozu byla míra preference po obnově zřetelně snížena, či nefunguje. Na SSZ byly při obnově doplněny další dva tramvajové detektory, celkem jich je tedy šest. Pevné řízení však na tramvaje nereaguje. Druhým obnoveným zařízením je SSZ 4.402 Nuselská – Vladimírova. Z důvodů nedořešeného dopravního značení a vyvolané dodatečné úpravě software je v současné době na signalizaci pevný program. Po vyřešení nedostatků bude nahrazen dynamickým řízením s preferencí tramvají. 21.11.2018: SSZ na Dlouhé je s preferencí Na SSZ 1.004 Revoluční - Dlouhá bylo zprovozněno dynamické řízení s preferencí tramvají. Vlaky prodlužují, vkládají a předvybírají vlastní fázi a předvybírají kolizní fázi. Signalizace je vybavena výzvovými návěstidly, která informují o příchodu signálu volno. Svícením výzvy při signálu volno také informují o prodlužování dle přihlášené tramvaje. Signalizace byla obnovena v červenci, ale potýkala se s technickými problémy. Než se vyřešily, byla v pevném řízení. S ohledem na delší pobyty v zastávkách před SSZ v některých dobách není vyloučeno drobné doladění signalizace. Preference tramvají již opět funguje na SSZ 8.220 Sokolovská - U Rustonky, která byla v březnu upravena ve prospěch objízdné trasy pro automobily za uzavřenou Husitskou ulici. 16.11.2018: Obnovuje se signalizace Nuselská – Vladimírova Na tramvajové síti může přibýt signalizace s preferencí tramvají. Bylo sneseno SSZ 4.402 Nuselská - Vladimírova, která se nachází na tříramenné tramvajové křižovatce nad náměstím Bratří Synků. Dosud fungovalo v pevných programech. Na jeho místě už vzniká nové zařízení, které umožní dynamické řízení s preferencí tramvají. Detekce tramvají pomocí trolejových kontaktů byla provedena v předstihu. Komplikovaný je na místě vjezd ve směru od zastávky Horky, ve směru do centra, kde se tramvaje pohybují až ke křižovatce ve sdíleném prostoru s automobily. Akce navazuje na rekonstrukci tramvajové trati a uličního prostoru Nuselské ulice, která probíhá od roku 2016. Na konci října bylo obnoveno SSZ Nuselská – Mendíků, kde fungovala preference MHD již dříve. 20.10.2018: Preference u Arbesova náměstí Do provozu byla uvedena preference tramvají na SSZ 5.503 Štefánikova - Kartouzská. Je řešena předvýběrem, prodlužováním vlastní fáze a částečně prodlužovánám kolizní fáze. Pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu je při příjezdu tramvaje ke stopčáře odloženo souběžné volno pro auta. Auta v obou směrech totiž najíždějí za křižovatkou na koleje. Podmínky pro zřízení preference tramvají byly vytvořeny při rekonstrukci trati v roce 2014, kdy byly mírně přeloženy koleje a byla vylepšena tramvajová detekce. Od té doby došlo k řadě testů preference. Po projednání a několika úpravách programu je nyní preference nasazena standardním způsobem. Poslední úprava programu přinesla kromě funkce odložení zelené pro auta ve směru od Arbesova náměstí také lepší podmínky pro zachování a obnovení koordinace pro auta jedoucí z ulice V Botanice, tedy po Malém smíchovském okruhu. 04.10.2018: Elsnicovo náměstí v dynamice s preferencí. Harfa také Dvě signalizace ve východní části města, které prošly obnovou, už fungují v dynamickém řízení. Preference se vrátila na SSZ 8.251 Zenklova - Elsnicovo náměstí, přestože na Zenklově ulici nadále probíhají dopravní opatření pro její rekonstrukci. Preference je zatím v dočasném režimu, nefungují například některé kontakty a výzvová návěstidla. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. S preferencí funguje také obnovené SSZ 9.212 Harfa. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Kromě toho zde funguje také preference autobusů, které jezdí v kolizním směru. Na signalizaci se zásadně změnil způsob fázování, kdy levá odbočení jsou vybírána současně, čímž se zjednodušilo řízení a snížila délka cyklu.
08.09.2018: Na Zenklovu se vrátila preference zatím jen částečně Po osmiměsíční výluce byl obnoven provoz tramvají v Zenklově ulici. V rámci rekonstrukce uličního prostoru byly obnoveny dvě signalizace. SSZ 8.251 Zenklova – Elsnicovo náměstí na mostě přes Rokytku zatím funguje v pevném řízení bez preference tramvají. V noci je vypnuté do blikající žluté. V místě probíhají dopravní opatření pro dokončení mostu a okolí. SSZ 8.951 Zenklova – U Meteoru vznikla v místě bývalé signalizace na přechodu u zastávky Stejskalova. Nově řídí celou křižovatku a přístup na nové zastávkové ostrůvky. Signalizace již funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají. V souvislosti s rekonstrukcí tratě byla také upravena SSZ 8.235 na Bulovce. Na signalizace byla vyladěna preference tramvají, autobusů a vylepšeny podmínky pro chodce. 19.08.2018: Obnovena signalizace na Dlouhé, zatím bez preference Na přelomu července a srpna došlo k obnově technologie SSZ 1.004 Revoluční – Dlouhá. Byl kompletně vyměněn hardware včetně řadiče. Doplněny byly detektory dopravy, včetně trolejových kontaktů pro tramvaje. Na signalizaci však dochází k nezjištěným chybám a přestože již fungovalo dynamické řízení s preferencí tramvají, většinou se zatím nadále používá pevné řízení. Navíc nebylo obnoveno propojení detekce tramvají na sousední SSZ Revoluční – Řásnovka, na kterém tak tramvaje dočasně přišly o preferenci ve směru z centra. Obnovou technologie a přepnutím do pevného řízení prochází také SSZ Harfa, která dosud fungovala s preferencí, a SSZ Lidická – Zborovská, která byla bez preference. 18.07.2018: Nová signalizace na Kolbenově V souvislosti s rekonstrukcí tramvajové trati v Kolbenově ulici bylo zřízeno nové SSZ 9.905 Kolbenova - Laponská. Nachází se 80 metrů před odbočením trati z Kolbenovy ulice na vlastní těleso u vozovny Hloubětín. Nová křižovatka slouží k napojení nového obytného souboru. Na semaforu je zajištěna preference tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Zařízení současně slouží k zajištění bezpečného odbočení tramvají z Kolbenovy, případně také k umožnění výjezdu tramvaje v opačném směru. Současně s rekonstrukcí tratě bylo zrušeno SSZ Kolbenova – přechod u zastávky Kolbenova. |