Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 613 |

02.11.2015: Obnoven semafor u smyčky Hlubočepy
Rok obnovy světel s preferencí pokračuje. A zatím až na výjimky bez úhon. Do provozu bylo se zpožděním po rekonstrukci trati uvedeno obnovené SSZ 5.571 Na Zlíchově - smyčka Hlubočepy. Semafor zajišťuje bezpečný a plynulý výjezd tramvají ze samostatného tělesa trati Hlubočepy - Barrandov do ulice Na Zlíchově. Funguje s absolutní preferencí. Oproti předchozímu řešení začíná volno pro tramvaje s příjemným předstihem, který zajistí zcela plynulý průjezd. Dokonce se nabízí začátek tramvajového volna o několik málo sekund opozdit. Pro auta ve směru do centra již není křižovatka signalizovaná, přičemž se využívá lepší geometrie trati a přimknutí aut ke kolejím až nesignalizovaným zúžením za křižovatkou. Přestože jsou v Praze stále desítky semaforů bez preference tramvají, letos již byla obnovena řada zařízení, kde již preference dříve zavedena byla. Jedná se o SSZ Havlíčkova - Hybernská, SSZ Ortenovo náměstí, SSZ Koněvova - Spojovací, SSZ Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou a SSZ Na Zlíchově - přechod u zastávky Zlíchov. Žádný až na poslední nemají zřetelně horší řízení z hlediska provozu tramvají než před obnovou.

29.10.2015: Obnoven semafor na Masarykově nádraží, preference zůstala
Došlo k obnově SSZ 1.052 Havlíčkova – Hybernská. Křižovatka, která už dříve fungovala s preferencí tramvají, dostala novou technologii. Zásady řízení zůstaly zachovány. Zásadních změn se dočkala cyklistická doprava, která nově může používat některá ramena křižovatky, především pak vjezd od Bulhara, kde se cyklisté pohybují v protisměru vůči autům. Tramvajová návěstidla byla doplněna výzvovými návěstidly, která upozorňují na blížící se signál volno. Semafor má pohnutou historii. V době zavádění mikropočítačových řadičů dosud neprošel obnovou. Preference na něm přesto byla zavedena v roce 2003 v rámci pilotního projektu preference tramvají na lince 3, ale nefungovala uspokojivě. V roce 2006 byla nasazena nová řídící logika, která fungovala až do obnovy SSZ v tomto roce. Na signalizaci zůstává zachována absolutní preference tramvají.

21.10.2015: Změny na Evropské: Súdánská s preferencí, zhoršení na Horoměřické
Dva roky po rekonstrukci tramvajové trati na západní Evropské došlo na úpravu signalizací u zastávky Bořislavka. Zlepšení nastalo na SSZ Evropská – přechod Súdánská. Namísto původního pevného programu je zde dynamické řízení s preferencí tramvají. Část přes trať je řízena s trvalou zelenou pro chodce s výběrem tramvaje na výzvu. Pevný program je naopak nadále na sousedním SSZ Evropská – Horoměřická. Byly zprovozněny směrové signály pro auta, které jsou kolizní vůči tramvaji, ale nejsou spínány společně. Takže tramvajové volno se zkrátilo z původních 48 sekund na pouhých 32. Souběžná auta v obou směrech mají delší volno než tramvaj. Jedná se o dočasný stav.

12.10.2015: Obnoven semafor u strašnického krematoria
Po obnově bylo zprovozněno SSZ 0.342 Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou, jež se nachází u zastávky Krematorium Strašnice. Semafor funguje nadále s preferencí tramvají. Je uplatňována prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Semafor je zvláštní tím, že funguje s trvalým volnem pro chodce přes trať s výběrem tramvajového volna na výzvu. Proto je signalizace vybavena kontaktními zámky pro nouzové nárokování tramvaje. Oproti původnímu způsobu řízení byly rovněž doplněny směrové signály pro levá odbočení aut přes koleje, což vede ke zvýšení bezpečnosti provozu.

10.10.2015: Obnovy a výstavby signalizací
Na tramvajové síti dochází k obnově dvou světelných signalizací. Jedná se o SSZ 1.052 Havlíčkova - Hybernská a SSZ 0.342 Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou. Obě v současné době fungují s absolutní preferencí tramvají a plynulost jejich provozu je na nich tedy velmi dobrá. Současně dochází k výstavbě nového SSZ 9.222 Poděbradská - Nademlejnská u napojení přilehlého obytného souboru. Signalizace bude vybavena detekcí a preferencí tramvají, která bude zajištěna prodlužováním, předvýběrem vlastní fáze a krácením kolizní fáze. V souvislosti s RTT Vršovická rovněž dojde letos k obnově semaforů na křižovatkách s Petrohradskou a Sportovní ulicí.

21.09.2015: Blanka otevřena, na tramvajové síti spuštěny dva semafory
Zprovoznění komplexu Blanka přineslo zapnutí dvou světelných signalizací. Na Letné je spuštěno SSZ 6.998 Milady Horákové - U Vorlíků, které slouží k vjezdu a výjezdu automobilů z tunelu. Semafor je vybaven předvěstmi, preferencí tramvají a dynamickou koordinací se světly u smyčky Špejchar. Zatím nefunguje vzdálené přihlášení do centra. SSZ 7.100 Pod Lisem - rampa Bubenečského tunelu se nachází na severním předmostí Trojského mostu. Mělo by fungovat s preferencí, zatím však zřejmě není v pořádku detekce tramvají z centra, včetně předávání povelových signálů k sousednímu SSZ 7.099 Pod Lisem - rampa Nové Povltavské, které bylo uvedeno do provozu v roce 2014. Došlo k doladění dalších semaforů. Kritizované řízené přechody na Hradčanské umožňují nyní v denním období mírně rychlejší výběry volna ze zastávek. Rovněž od Špejcharu jsou nastavené tak, aby sepnuly volno na zábrzdnou vzdálenost. Na samostatném přechodu na Prašném mostě byl zaveden celočervený režim. Umožňuje plynulý průjezd autobusům, které jsou detekovány až kamerou těsně před stopčárou. Zprovoznění Blanky přineslo v prvním pracovním dni zhoršení provozu tramvají na křižovatce Prašný most a v navazující Svatovítské ulici, která se zahltila auty včetně blokování přejezdu. Zlepšení nastalo například v Holešovicích.

21.09.2015: Další bumlík ve Francouzské ulici
Šedesátimetrový úsek tramvajové trati mezi Blanicklou a Záhřebskou ulicí ve směru z centra byl oddělen betonovou tvarovkou. Opatření navazuje na již v minulosti realizovaný bumlík mezi náměstím Míru a Blanickou ulicí a rovněž zrcadlí stejné řešení v protisměru. V novém úseku bumlík také zajistí správné vedení aut před příčným prahem, který byl často objížděn právě po kolejích. Segregovaný úsek nevyužívají pouze tramvaje, ale také autobusy, které jedou již od náměstí Míru po kolejích. Z toho důvodu je bumlík realizován ve větší vzdálenosti od osy koleje.

18.09.2015: Bezpečnostní zastavovací místo pod Krejcárkem zrušeno
Z Prahy zmizelo poslední bezpečnostní zastavovací místo, jež se nacházelo mimo zastávku tramvají. Opatření bylo zrušeno v úseku Krejcárek - Palmovka, z části mezi estakádou a uzlem horní Palmovka v uvedeném směru. Zajišťovalo bezpečnost provozu v místě s prudkým klesáním trati a špatnými rozhledovými poměry. Nahrazeno bylo omezenou rychlostí 20 km/h v krátkém úseku, které rovněž zajišťuje bezpečnost provozu, ale negeneruje takové zdržení a je příznivější pro opotřebení vozů, trati a jízda je příjemnější pro cestující. Bezpečnostní zastavovací místo zde bylo zřízeno v roce 1990 při uvedení tratě do provozu. V Praze bylo v posledních letech rovněž odstraněno opatření v Jičínské ulici ve směru do centra. Místo bylo přesunuto do zastávky Flora a úsek trati v klesání doplněn omezenou rychlostí 40 km/h. Do zastávky Hercovka bylo rovněž přesunuto zastavovací místo v Trojské ulici do centra, kde platí rychlost 25 km/h.

14.09.2015: Nový bumlík na Smetanově nábřeží
O 40 metrů byl prodloužen segregovaný úsek tramvajové trati na Smetanově nábřeží ve směru na sever. Před ulicí Karolíny Světlé byl zřízen bumlík, který tak navazuje na původní opatření, jež začíná u Divadelní ulice. V místě se často řadily auta na koleje a způsobovaly tramvajím zdržení. Zatím však nevyřešen zůstává navazující úsek směrem ke Křižovnickému náměstí. Úvahy o omezení provozu v lokalitě v souvislosti se zprovozněním tunelového komplexu Blanka dosud nebyly naplněny a rovněž světelná závora, která by mohla řešit problém kolon aut na kolejích, se zatím nevybudovala. Navíc přechod na Křižovnickém náměstí je řízen přes den v pevném řízení bez preference tramvají.

13.09.2015: Po RTT byla dotažena úprava SSZ Ruská – Mokevská
Byla provedena úprava SSZ 0.320 Ruská - Moskevská, a to v návaznosti na rekonstrukci trati v roce 2014. Během ní byla nově zřízena před křižovatkou ve směru do centra zastávka s názvem Ruská. Úprava spočívá v doplnění trolejového kontaktu na vjezd do zastávky a zřízení videodetekce v zastávce, především za účelem vytlačování kolony vozidel před tramvají přijíždějící do zastávky. Systém však zatím podle pozorování nefunguje spolehlivě, autům jsou zelené kráceny nevhodně brzy. Zastávka navíc vznikla v místě, jež je dopravně velmi nevhodné. Signalizace je zatížena po dlouhou dobu nároky vozidel MHD, čímž se znesnadňuje řízení, roste zdržení účastníků a rovněž klesá propustnost vjezdu do centra, což nese v období silnějšího provozu nepříznivé dopady i pro veřejnou dopravu.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 613 |

  NOVINKY
14.11.2022 Vylepšení semaforu v Podbabě
Tramvaje už neodjíždějí z Podbaby pozdě. Na SSZ 6.164 Podbabská – Ve Struhách byla zavedena preference tramvají pro vlaky jedoucí z obratiště do nástupní zastávky. Volno ze smyčky se nově může vybrat na třech místech v cyklu, namísto původních dvou. Nová poloha pro tramvaj je umožněna mezi hlavní fází a levým odbočením pro auta z centra. Volno může nově padnout nanejvýš dvakrát do cyklu, zatímco dříve to bylo jen jednou. K tomu přibyla možnost mírného krácení kolizních fází a také bonus v podobě dovýběru volna z obratiště při jízdě tramvaje v opačném směru. Zlepšení nastalo také z centra, kde se volno vybírá sice nadále nejvýše jednou za cyklus, nově však ve dvou možných polohách, místo jediné. Vylepšena byla rovněž preference autobusů, znát je zejména účinné prodlužování vlastní fáze. Signalizace v Podbabě byla uvedena do provozu v roce 2011 současně s prodloužením tratě k nově budované železniční zastávce. Dynamika umožnovala určitou modifikaci řízení s ohledem na tramvaje. Avšak nejednalo se o preferenci a část spojů ve směru do centra odjížděla mimo čas určený jízdním řádem. Tramvaje projíždějí křižovatku bez cestujících. V současnosti jsou provozovány bez preference další dvě signalizace u tramvajových obratišť, u Depa Hostivař (provoz od srpna 2022) a na Zahradním Městě (2021). Oba semafory čekají od zprovoznění na dynamiku a dočasně jsou řízeny pevným programem.

03.11.2022 Regulace na Smíchově přináší plynulejší průjezd po Palackého mostě
Na SSZ 5.068 Lidická – Zborovská bylo upraveno řízení. V odpolední špičce dochází k mírnému krácení zelené pro auta ze Zborovské ulice vlevo a z ulice Svornosti vpravo. Tato vozidla totiž míří na Palackého most, kde v době silného provozu někdy vytvořila dlouhou kolonu, ve které uvízly tramvaje. Režim světelné závory snižuje kapacitu křižovatky na Zborovské pro vjezd na Palackého most tak, aby přibližně odpovídala kapacitě křižovatky na Palackého náměstí, do které právě Palackého most ústí. Díky tomu je na mostě kratší kolona a plynulejší jízda tramvají. Pro dotčenou automobilovou dopravu opatření znamená větší zdržení na Smíchově, ale méně čekání na Palackého mostě. K opatření byla již dříve na semaforu ze Zborovské ulice osazena doplňková šipka, která umožňuje pokračovat v jízdě přímo a vpravo i tehdy, když jízdu vlevo už zakazuje plný červený signál. V pravidelném linkovém vedení jezdí po Palackého mostě celkem 6 tramvajových linek, což ve špičce činí průměrný interval 80 sekund.

20.09.2022 Křižovatka plná nehod dostala semafory
Po letech čekání byla na nebezpečné křižovatce na Větrníku vybudována světelná signalizace. Nové SSZ 6.803 Na Petřinách – Na Větrníku je ve směru z centra vybaveno směrovými signály pro auta a na zatíženém levém odbočení přes trať tedy výrazně zvyšuje bezpečnost provozu. Současně uplatňuje preferenci tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním a krácením vlastní fáze, krácením kolizní fáze a vkládáním fáze. Preference tramvají byla uvedena do provozu s mírným zpožděním z důvodů dokončování detekce. Preference autobusů bude také zprovozněna dodatečně. Za posledních pět let je v křižovatce evidováno 61 nehod, včetně nehod s tramvají a nehod se zraněnými osobami.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022