23.02.2018: Rychlostní výhybka v Braníku umožňuje 30 km/h do Modřan Praha má čtvrtou rychlostní výhybku. Výhybka R-04 byla v říjnu 2017 realizována v Praze 4 na odbočení do smyčky Nádraží Braník. Po testování systému a dolaďování software i hardware byla v první polovině února 2018 zvýšena rychlost přímo na cílových 30 km/h. Do odbočky je umožněna standardní rychlost 15 km/h, a to vzhledem k poloměru odbočení a následujícímu křížení. Oproti ostatním dosud zřízeným rychlostním výhybkám má ta branická z důvodů velkého úhlu křížení kolejnic pouze mělkou srdcovku. Specifická je i tím, že odbočná větev vede přímo do křížení s kolejí od Modřan a uzel je proto zajištěn signalizací proti případné kolizi. Současně s realizací výhybky došlo k vybavení předchozího úseku se zhoršeným rozhledem oddílovou signalizací. 22.02.2018: Na Průběžné spuštěna preference, tramvajím šetří čas Dvě signalizace u zastávky Průběžná na Praze 10 preferují MHD. SSZ 0.339 V Olšinách – Pod Rapidem upřednostňuje tramvaje, a to prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Na SSZ 0.340 V Olšinách – Průběžná je kromě preference tramvají také preference autobusů. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem kolizní fáze, změnou pořadí fází a vložením speciální fáze. Na obou světlech funguje na přechodech přes tramvajovou trať u zastávky režim trvalé zelené pro chodce s výběrem volna pro tramvaj pouze na výzvu. Ve směru od Průběžné ulice zajišťuje včasnou směrovou detekci vzdálené rádio. V budoucnu bude osazeno rovněž od Strašnické. Signalizace byly obnoveny v létě 2016. Od té doby byly provizorně řízeny pevnými programy a stejně jako před obnovou fungovaly velmi nepříznivě vůči tramvajím. Jednou z příčin je i zastávka mezi oběma semafory, které byly koordinovány pro silniční dopravu. Dynamické řízení situaci tramvají zlepšuje. Obě signalizace jsou přitom nadále koordinovány, nově dynamicky povelovými signály a s proměnnou délkou cyklu. 06.02.2018: Na Albertově zapnuta preference Preference tramvají na SSZ 2.023 Svobodova - Na Slupi opět funguje. Po obnově signalizace, jež proběhla v závěru minulého roku, se letos v lednu podařilo zprovoznit dynamické řízení. To v zásadě kopíruje původní řešení s drobnými doladěními dle provozních zkušeností. Hlavní viditelnou změnou je priorita preference dle blízkého přihlášení výhybkou, která je nadřazena prodlužování od vzdálených kontaktů. Už tedy nedochází k situaci, kdy tramvaj stojící těsně před křižovatkou je zdržována vlakem z jiného směru, který teprve stojí v zastávce. Naopak pro větší flexibilitu řízení a zkrácení cyklu je nově zajištěn i výběr společné fáze pro tramvaj od Nuselského údolí přímo a od Výtoně vpravo. K zapnutí dynamiky došlo poté, co byla signalizace z důvodů závady několik týdnů buď v řízení pevným programem, nebo vypnuta na blikající žlutou. Dynamické řízení s preferencí není stále v provozu na SSZ 2.013 Palackého náměstí. Zde více než měsíc funguje pevný program s velmi nepříznivými účinky na pravidelnost provozu tramvají. 13.01.2018: Palackého náměstí a Albertov v pevných programech Dobrý konec zatím nemají obnovy dvou signalizací na Praze 2, které proběhly na konci roku 2017. SSZ 2.013 Palackého náměstí, jež řídí provoz na čtyřramenné křižovatce se špičkovým provozem 150 tramvajových a 6 autobusových spojů za hodinu, bylo obnoveno po mnoha letech požadavků na zlepšení řízení. Limitem křižovatky byla v minulosti kapacita staršího typu řadiče. Proto proběhla výměna technologie a byla vyprojektována nová řídicí logika křižovatky, která umožňuje v reálném čase generovat podobu některých fází skládáním vzájemně nekolizních signálních skupin dle aktuálních nároků účastníků, zejména tramvají. Dynamické řízení však dosud bylo v provozu pouze několik hodin, protože se vyskytly problémy s výběrem některých signálů. Příčinou mohou být problémy v hardwaru nebo i softwaru zařízení. Druhou signalizací s podobným osudem je SSZ 2.023 Svobodova - Na Slupi. Dochází k vypínání zařízení do blikající žluté z důvodů závady, pravděpodobně hardwaru. Na obou signalizacích působí pevné řízení nepříjemná zdržení vozidel MHD. Na odstranění závad se pracuje. Na Palackého náměstí je dokonce umístěno záznamové zařízení, jež bylo dříve využito na SSZ 4.401 Otakarova - Bělehradská nebo SSZ 7.141 Dělnická - Komunardů a pomohlo k odhalení příčiny problémů. 10.12.2017: Pokračují obnovy „starých“ semaforů s preferencí Zatímco zavádění preference tramvají na pražských světelných signalizacích se v posledních letech velmi zpomalilo, pokračuje obnova zařízení, na kterých preference již dlouhodobě funguje. V souvislosti s výstavbou rampy z Jižní Spojky na Chodovskou ulici bylo obnoveno a rozšířeno SSZ 4.040. Chodovská - rampa Jižní spojka, které spojuje Chodovskou ulici se smyčkou Spořilov a které užívají jízdou po kolejích ve směru do centra také autobusy. Signalizace bohužel fungovala několik týdnů v pevném programu se zdržením MHD až přes délku jednoho cyklu. Následně bylo zavedeno dynamické řízení, které dosahuje poměrně vysoké míry preference MHD, ale s ohledem na další okolnosti pravděpodobně nebude možné SSZ nadále označovat za semafor s absolutní preferencí. Další signalizace byla obnovena v Holešovicích. SSZ 7.141 Dělnická - Komunardů je ihned od obnovy v dynamickém řízení s preferencí. Docházelo však k zásadním chybám v řízení, které byly převážně odstraněny po dvou týdnech. Na vyloučení nedokonalostí se stále pracuje, ale signalizace v běžném provozu již funguje s kvalitní preferencí tramvají podobně jako před obnovou. Nově byl zaveden noční režim blikající žluté, ve kterém mohou chodci signalizaci zapnout tlačítkem nebo slepeckým ovladačem. Chodecké nároky jsou přitom nadřazené nárokům tramvají, za slabého provozu tedy preference tramvají obvykle nefunguje. 03.09.2017: Zrušená signalizace na Sídlišti Červený Vrch Na tramvajové síti byla demontována světelná signalizace. SSZ 6.119 Evropská – Červený Vrch prodělalo stavební úpravu, při níž se odsunulo místo pro přecházení tramvajové trati mírně ve směru do centra tak, aby se nenacházelo v přímé trase s přechody přes vozovku. Nově vzniklý labyrint byl doplněn zábradlím a byla upravena slepecká dlažba. Ze světelné signalizace byla demontována příslušná chodecká tlačítka a návěstidla a také tramvajová návěstidla. Místo pro přecházení přes koleje je tak nově neřízené. Došlo k úpravě řízení SSZ. Volno pro chodce přes vozovku se vybírá častěji než dosud, na dobu pouze pro přejití příslušného uzlu a nezávisle na uzlu s vozovkou v opačném směru. Řešení umožní plynulejší přecházení chodců a zajistí nulové zdržení tramvají. Světelných signalizací na tramvajové síti v posledních letech mírně ubývá. Ve vrcholném roce 2015 bylo evidováno celkem 248 zařízení, nyní jich je 243. Ve většině případů došlo k jejich vypnutí. 03.09.2017: Obnovená světla na Florenci Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 8.237 Sokolovská – Ke Štvanici. Do signalizace je nově zakomponován kolejový oblouk ve směru z centra do smyčky Těšnov, který vznikl na začátku roku 2016 a dosud byl nesignalizovaný. Pro přihlašování tramvají jsou ve směru z centra nově použita vzdálená rádia, která rozlišují směr jízdy vlaku vlevo na novou kolej do smyčky a přímo směrem do Karlína. Preference tramvají byla v zásadě zachována z původního řízení. Je zajištěna prodlužováním vlastní a kolizní fáze a předvýběrem vlastní a kolizní fáze. Volna do smyčky, která se používá pouze manipulačně, je možné vybírat na více místech v cyklu řízení, a to ve směru z centra i od Karlína. 06.08.2017: Plynulejší jízda tramvají na Koněvově Úprava dopravního značení pomohla veřejné dopravě na Žižkově a některých dalších místech. Ve vybraných lokalitách byly odstraněny značky, které nařizovaly nejvyšší dovolenou rychlost na komunikaci 30 km/h. Osm značek zmizelo z Koněvovy ulice, kde se šest z nich nacházelo v úsecích tramvajových zastávek, čímž znemožňovaly plynulé dobrzďování tramvají k označníku. Pro vyšší ochranu chodců byly na zastávkách ve směru do centra nedávno instalovány city bloky a zábradlí. Po jedné značce zmizelo z Masarykova nábřeží, Bělohorské ulice (zastávka Malý Břevnov do centra) a z Korunní ulice (zastávka Orionka z centra). Už v průběhu jara bylo odstraněno omezení rychlosti ze Sokolovské ulice, zastávky Nádraží Vysočany ve směru z centra. Dodatkovou tabulkou "MIMO TRAM" bylo opatřeno omezení v Zenklově ulici před zastávkou Vosmíkových z centra. Doporučená rychlost „30“ za zákazovou je nově realizována v zastávce Albertov ve směru z centra, přičemž trať bude uvedena do plného provozu po rekonstrukci kanalizace na konci září. Omezení na rychlost 30 naopak nově vzniklo na 4 místech v ulici U Plynárny u zastávek Plynárna Michle a Chodovská. 28.05.2017: Nová logika na Staroměstské Na SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova, na náměstí Jana Palacha, byla nasazena nová řídicí logika, která odstraňuje většinu neduhů té předchozí. Byla zdokonalena detekce vozidel MHD a již nedochází k falešným nárokům od videodetekce, která zjišťuje autobusy na kolejích, a odstraněna chyba při výběru vložené fáze pro linku 17 ve směru z centra přímo, která byla ukončována po 5 sekundách volna. Byla upravena data pro jízdu tramvají, takže byla eliminována většina případů, kdy tramvaj nestihla prodlužované volno. Pro umožnění vyklizení vozidel z křižovatky byl po ukončení zelené z boků mírně odložen výběr dalších signálních skupin. Byla zachována funkce světelné závory pro auta směrem ke Smetanovu nábřeží. Trasa je ovšem nadále, i po otevření tunelového komplexu Blanka, přetížená, a proto nadále dochází ke zdržování tramvají v samotné křižovatce a v Křižovnické ulici. Problém působí nadále hlavně napouštění kritického úseku z Platnéřské ulice, která umožňuje objíždění závory. Situaci ještě zhoršilo doplnění další tramvajové linky v roce 2016, která snížila kapacitu komunikace tím, že vzniklo nové hrdlo provozu v oblasti zastávky Karlovy lázně, v kombinaci se stávajícími přechody u této zastávky a u Karlovy ulice. Oproti období před 10 lety narostl provoz tramvají o sto procent. 19.05.2017: U Rustonky bezpečněji Provoz tramvají mezi Palmovkou a Invalidovnou bude nyní bezpečnější a plynulejší. Na SSZ 8.220 Sokolovská – U Rustonky byla nasazena upravená řídící logika, která při jízdě tramvají ve směru do centra ke křižovatce odkládá začátek plné kruhové zelené pro souběžné automobily, místo které k červené rozsvěcuje doplňkovou šipku pro jízdu vpravo. Toto opatření zamezuje odbočování aut do centra vlevo na koleje při příjezdu tramvaje, což bylo příčinou dopravních nehod. Jejich množství narostlo v roce 2016 po provedené rekonstrukci tramvajové trati a optimalizaci návrhových parametrů. Úpravou SSZ byly současně zlepšeny podmínky pro toto odbočení aut prodloužením zelené. Řízení také zajišťuje vyklizení kolejí před tramvají do centra, pokud už na ně auta vjela. SSZ funguje dlouhodobě s preferencí tramvají. |