15.04.2016: SSZ Koh-i-noor je vybaveno vzdáleným rádiem V rámci RTT Vršovická došlo na SSZ 0.334 Vršovická - Moskevská k významnému zlepšení poměrů především pro tramvaje od Slavie. V zastávce Koh-i-noor byl osazen vzdálený rádiový přijímač, který na rozdíl od kontaktu detekuje směr jízdy tramvaje. Tím dochází k lepší přípravě signalizace k provádění následných preferenčních zásahů, které se odehrávají převážně po odjezdu vlaku ze zastávky. Za tím účelem byl rovněž přesunut vzdálený přihlašovací kontakt na výjezd ze zastávky. Opatřením významně narostla možnost výběru volna pro odbočující vlaky do Moskevské dvakrát do cyklu. V rámci rekonstrukce trati došlo také k obnově SSZ Vršovická - Bělocerkevská a doplnění detekce tramvají a autobusů. Řízení ale zatím zůstává pevné, podobně jako na křižovatkách Sportovní a Petrohradská, které byly obnoveny v roce 2015. Obnoveno bylo také SSZ Vršovická - Užocká, které řídí samostatný přechod. Zde byla vylepšena detekce tramvají a také došlo ke stavebnímu zkrácení přechodu. 14.04.2016: Semafor na Červeném Vrchu v dynamice SSZ 6.159 Evropská - Alžírská dostalo software s dynamickým řízením a podmíněnou preferencí tramvají v hlavním směru. Signalizace řídí provoz ve stykové křižovatce s přechody pro chodce a také na odbočení a výjezdu tramvaje z obratiště. V křižovatce s přechodem pro chodce mají chodci trvalé volno přes tramvajovou trať, které je přerušováno nároky tramvají. Preference je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Jízda tramvají do smyčky a ze smyčky, která není pravidelným provozem užívaná, je umožněna v závislosti na koordinaci po Evropské v určité časové poloze v cyklu. SSZ Evropská – Alžírská bylo obnoveno v roce 2015, ale dosud bylo řízeno pevným programem, který neumožňoval užívání obratiště. Nyní je šestou signalizací na Evropské, která uplatňuje preferenci tramvají. 03.03.2016: Změna software na Kotlářce Tramvaje ze smyčky Kotlářka vyjíždějí plynuleji než v minulosti. Bylo totiž upraveno SSZ 5.524 Plzeňská - Pod Kotlářkou. Signalizace dostala novou řídící logiku a zároveň byly posunuty trolejové kontakty na výjezdu ze smyčky tak, aby se tramvaje přihlašovaly s větším předstihem. Většina z nich nyní dostává volno do jízdy. Došlo také k mírnému zlepšení provozu tramvají na hlavní trati ve směru z centra, kde po chodecké fázi již tramvajové volno nepadá se zpožděním po zelené pro auta, což mělo někdy za následek zablokování kolejí odbočujícím vozidlem. Lepší je provoz také pro auta ve směru do centra, pro něž byla osazena doplňková šipka. Využívána je v době, kdy není možné povolit jízdu aut vlevo. 02.02.2016: Semafor na Zlíchově doladěn a s preferencí Došlo k úpravě SSZ 5.577 Na Zlíchově - přechod u zastávky Zlíchov. Doladěním signalizace, která byla koncem srpna roku 2015 přesunuta do nové polohy, současně dochází k zavedení preference tramvají. Změna spočívá především v úpravě dat, která popisují dobu jízdy tramvaje od detektoru ke stopčáře ve směru z centra. Zde vlaky často nestíhaly své prodlužované volno a i těsně před čelo obdržely signál stůj. Signalizace preferuje tramvaje prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Řízení nadto umožňuje v okamžiku přihlášení tramvaje vyvolat výběr chodecké fáze, i když by tramvaj stihla projet na již probíhající volno. Tento speciální výběr je podmíněn tím, že další volno pro tramvaj nastane dříve, než dojede k přechodu. 20.12.2015: Dovybavování semaforů technologií pro detekci autobusů Na desítkách pražských křižovatek byla v posledních týdnech instalována technologie pro detekci autobusů. Ve velkém množství jsou na světelné signalizace dodávány externí komunikační jednotky, inframajáky a výzvová návěstidla. Zatím nebylo registrováno, že by se autobusy do signalizací přihlašovaly, či na nich začala fungovat preference autobusů. Technologie je instalována na řadě míst, kde preference autobusů velmi schází, ale také na semaforech a vjezdech, kde autobusy MHD provozovány vůbec nejsou. Také se často nachází v místech, která už byla v minulosti vybavena detekcí tramvají, ale preferenci tramvají se na nich nikdy nepodařilo projednat a zprovoznit. V Praze je technologií pro detekci tramvají vybaveno celkem 32 semaforů, které přitom neuplatňují preferenci. Semaforů s detekcí autobusů bez jejich preference bylo ještě donedávna rovněž několik desítek. 02.12.2015: Vzdálené rádio na Otakarově od Bělehradské V rámci rekonstrukce tramvajové trati v Bělehradské ulici bylo zřízeno vzdálené rádio pro SSZ 4.401 Bělehradská – Otakarova. Je umístěno 210 metrů před vlastní křižovatkou. Na tuto vzdálenost detekuje přijíždějící tramvaje včetně směru jízdy křižovatkou. Díky tomu je umožněn vlakům průjezd zcela bez zdržení, pakliže to situace v řízení křižovatky v konkrétní chvíli dovolí. Signalizace na průsečné křižovatce s provozem tramvají na všech vjezdech byla obnovena v roce 2014 a software byl již tehdy na budoucí realizaci rádia připraven, přičemž dočasně byl pro detekci využíván jen povel z elektrického ovládání výhybky. Vzdálené rádio je od počátku zřízeno také ve směru od náměstí Bratří Synků. Výhledově bude osazeno rovněž na vjezdu od Fidlovačky, kde bude do té doby nadále využíván trolejový kontakt.
22.11.2015: Na Vršovické zatím pevné programy Rekonstrukce tramvajové trati ve Vršovické ulici přinesla obnovy dvou světelných signalizací. Jedná se o SSZ 0.315 Vršovická – Petrohradská a SSZ 0.356 Vršovická – Sportovní, přes které jsou kromě tramvají provozovány také autobusy MHD. Semafory byly provizorně uvedeny do provozu v pevném řízení. To je pro MHD horší než před obnovou SSZ. Ve směru z centra signály volno pro tramvaje začínají se zpožděním vůči zeleným pro auta. Na SSZ 0.355 Vršovická - U Vršovického nádraží, jež bylo obnoveno už v minulosti, funguje dynamika, ale v provozu není detekce tramvají, což vadí hlavně v nočním celočerveném provozu. Rekonstrukce Vršovické pomohla ke zlepšení přestupů mezi autobusy a tramvajemi v oblasti, protože část trati a zastávku Bohemians začaly využívat autobusy spojující Prahu 4 s Prahou 10. V roce 2016 bude rekonstrukce trati pokračovat ve východní části Vršovické ulice, kde by měly přijít na řadu obnovy dalších semaforů, mimo jiné u Slavie a na Kubánském náměstí. 02.11.2015: Obnoven semafor u smyčky Hlubočepy Rok obnovy světel s preferencí pokračuje. A zatím až na výjimky bez úhon. Do provozu bylo se zpožděním po rekonstrukci trati uvedeno obnovené SSZ 5.571 Na Zlíchově - smyčka Hlubočepy. Semafor zajišťuje bezpečný a plynulý výjezd tramvají ze samostatného tělesa trati Hlubočepy - Barrandov do ulice Na Zlíchově. Funguje s absolutní preferencí. Oproti předchozímu řešení začíná volno pro tramvaje s příjemným předstihem, který zajistí zcela plynulý průjezd. Dokonce se nabízí začátek tramvajového volna o několik málo sekund opozdit. Pro auta ve směru do centra již není křižovatka signalizovaná, přičemž se využívá lepší geometrie trati a přimknutí aut ke kolejím až nesignalizovaným zúžením za křižovatkou. Přestože jsou v Praze stále desítky semaforů bez preference tramvají, letos již byla obnovena řada zařízení, kde již preference dříve zavedena byla. Jedná se o SSZ Havlíčkova - Hybernská, SSZ Ortenovo náměstí, SSZ Koněvova - Spojovací, SSZ Vinohradská - Za Strašnickou vozovnou a SSZ Na Zlíchově - přechod u zastávky Zlíchov. Žádný až na poslední nemají zřetelně horší řízení z hlediska provozu tramvají než před obnovou. 29.10.2015: Obnoven semafor na Masarykově nádraží, preference zůstala Došlo k obnově SSZ 1.052 Havlíčkova – Hybernská. Křižovatka, která už dříve fungovala s preferencí tramvají, dostala novou technologii. Zásady řízení zůstaly zachovány. Zásadních změn se dočkala cyklistická doprava, která nově může používat některá ramena křižovatky, především pak vjezd od Bulhara, kde se cyklisté pohybují v protisměru vůči autům. Tramvajová návěstidla byla doplněna výzvovými návěstidly, která upozorňují na blížící se signál volno. Semafor má pohnutou historii. V době zavádění mikropočítačových řadičů dosud neprošel obnovou. Preference na něm přesto byla zavedena v roce 2003 v rámci pilotního projektu preference tramvají na lince 3, ale nefungovala uspokojivě. V roce 2006 byla nasazena nová řídící logika, která fungovala až do obnovy SSZ v tomto roce. Na signalizaci zůstává zachována absolutní preference tramvají. 21.10.2015: Změny na Evropské: Súdánská s preferencí, zhoršení na Horoměřické Dva roky po rekonstrukci tramvajové trati na západní Evropské došlo na úpravu signalizací u zastávky Bořislavka. Zlepšení nastalo na SSZ Evropská – přechod Súdánská. Namísto původního pevného programu je zde dynamické řízení s preferencí tramvají. Část přes trať je řízena s trvalou zelenou pro chodce s výběrem tramvaje na výzvu. Pevný program je naopak nadále na sousedním SSZ Evropská – Horoměřická. Byly zprovozněny směrové signály pro auta, které jsou kolizní vůči tramvaji, ale nejsou spínány společně. Takže tramvajové volno se zkrátilo z původních 48 sekund na pouhých 32. Souběžná auta v obou směrech mají delší volno než tramvaj. Jedná se o dočasný stav. |