Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 |

11.12.2014: Semafor na Vinohradských hřbitovech doladěn
Lepší průjezd tramvají, hlavně ve směru do centra, je nyní zajištěn přes SSZ 0.350 Vinohradská - přechod zastávka Vinohradské hřbitovy. Řízení nyní zohledňuje velmi slabé obraty cestujících v zastávce do centra, která se nachází před signalizací. Volno začíná tak, aby i tramvaj bez obratu nebyla zdržena. Navíc byly sníženy mezičasy, které vedly ke zbytečnému zdržování chodců či chůzi na červenou a taktéž zdržovaly další tramvaje. V neposlední řadě je umožněno větší prodlužování pro tramvaj, takže signalizace nezastavuje druhý vlak, jak bylo dosud obvyklé. Tento semafor na samostatném přechodu pro chodce byl zbudován v roce 2012 souběžně s rekonstrukcí tramvajové tratě. Část přes koleje funguje s trvalou zelenou pro chodce přerušovanou nároky tramvají.

03.12.2014: Nové bumlíky v kritickém místě Štefánikovy
Nových 100 metrů podélných dělicích prahů přibylo díky právě skončené rekonstrukci trati ve Štefánikově ulici na Smíchově. U křižovatky s Kartouzskou ulicí byla posunuty koleje až o 1,5 metru směrem k řece. Byl tak vytvořen plnohodnotný jízdní pruh v úseku mezi ulicí Viktora Huga a Kartouzskou a současně byla trať oddělena od vozovky bumlíkem o délce 70 metrů. I v protisměru také před křižovatkou došlo k osazení tvarovek o délce 30 metrů. Současně došlo k vylepšení tramvajové detekce na SSZ 5.503 Štefánikova – Kartouzská, což je přípravou na zřízení preference MHD na této křižovatce. Zlepšení dopravních poměrů napomůže také posun zastávky Arbesovo náměstí z centra přibližně 80 metrů proti směru jízdy. Po dokončení prací budou zastávky v obou směrech zřízeny jako mys.

25.11.2014: Další semafor na Vinohradské s preferencí
Na SSZ 3.308 Vinohradská - Boleslavská, které se nachází u zastávky Radhošťská, byla zřízena preference tramvají. Na semaforu byl doplněn směrový signál od Flory vlevo, čímž dochází ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu tramvají. Vlaky se k signalizaci přihlašují ve směru z centra vjezdem do zastávky, ve směru do centra pak na stopčáře křižovatky Flora a výhodně je využit odhlašovací kontakt. Preference je zajištěna prodlužováním a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní a vlastní fáze. Byla zavedena při příležitosti obnovy SSZ. V letošním roce byly na Vinohradské obnoveny také semafory na křižovatkách s Budečskou a Šumavskou. Oba však nefungují optimálně a vyžadují doladění.

15.11.2014: U vozovny Vokovice s preferencí, i pro zátahy a výjezdy
Na Evropské třídě je třetí SSZ s preferencí tramvají. Nová řídící logika byla nasazena na SSZ 6.161 Evropská – Do Vozovny. Tramvaje v hlavním směru jsou preferovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Větší změna ale nastává pro výjezd a zatahování tramvají. V období výjezdů, respektive zátahů jsou tramvaje nadřazeny koordinaci po Evropské. Dochází ke krácení kolon tramvají na Evropské v období především dopoledního zatažení, které mělo nepříznivý vliv na provoz na hlavní trati. Na výjezdu naopak ještě bude třeba doladění. Ve špičkách všedních dnů a v nedělní návratové špičce je naopak koordinace po Evropské nadřazena nárokům kolizních tramvají. Zatahování do vokovické vozovny je specifické tím, že se provádí zpětným pohybem a časově náročné otáčení směru jízdy tramvají se děje na hlavní trati. Další zásadní zlepšení by mělo nastat s budoucí realizací objízdné koleje, která umožní zatahování popředu. S preferencí TRAM fungují na Evropské už jen dvě další signalizace: Starodejvická a zastávka Dejvická.

08.11.2014: Otakarova s vylepšenou preferencí
Po obnově bylo zprovozněno SSZ Bělehradská - Otakarova. Nejprve v pevném, nyní již v dynamickém řízení. Tramvaje jsou preferovány prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Oproti původnímu řešení lze více kombinovat jednotlivá volna a dochází ke včasnější detekci tramvají. Ve směru od Fidlovačky je doplněn vzdálený trolejový kontakt, který bude výhledově nahrazen vzdáleným rádiem. Od nám. bratří Synků je zřízeno vzdálené rádio. Od Vršovické je zřízen vzdálený kontakt pro rozpoznání tramvaje stanicující ve 2. pozici. Vzdálená detekce zatím chybí od I.P.Pavlova, v příštím roce bude doplněno vzdálené rádio v rámci RTT. Spuštění signalizace provázelo několik závad detekce tramvají. Poslední neodstraněnou zůstává přihlašování většiny vlaků 15T od „Synkáče“ ještě před výjezdem ze zastávky. Dle sledování došlo po obnově k pružnějšímu odbavování tramvají. I tak lze očekávat doladění SSZ dle zkušeností z provozu.

08.11.2014: Preference na Průběžné a Švehlově funguje
Dva měsíce po rekonstrukci trati v ulicích Průběžná a Švehlova je spuštěno na všech dotčených signalizacích dynamické řízení s preferencí tramvají. K zásadnímu zlepšení nyní došlo na SSZ Průběžná - V Korytech, kde byl dočasně pevný program. Vlaky jsou preferovány podmíněně, a to předvýběrem vlastní fáze a kolizní fáze a prodlužováním vlastní fáze. Pro jízdu do smyčky je umožněno vložení fáze až 2x v cyklu, s možností předvýběru. Dále byla obnovena absolutní preference na SSZ Švehlova - Práčská. Nastává prodlužování, předvýběr a vkládání vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Oba semafory si ještě vyžádají drobná doladění a na obou funguje také preference autobusů. Už dříve byla dynamika spuštěna na SSZ Švehlova - Jahodová. Některé další signalizace na trati byly zcela obnoveny a tím na nich byla preference doplněna nebo vylepšena. SSZ Švehlova - SDO na Zahradním Městě, které bude řešeno až v rámci akce SŽDC, zůstává jediné bez preference tramvají. Je sice vybaveno původní tramvajovou detekcí z 80. let minulého století, tu však software SSZ využívá pouze k drobnému prodlužování volna.

01.11.2014: Dopravní kolaps na Malé Straně
K nebývalému zhoršení dopravní situace došlo v posledních dvou týdnech v centru města. Ulicí Karmelitskou se více než kdy dřív line kolona popojíždějících aut a tramvají ve směru na sever k Malostranskému náměstí. Občas se doprava dokonce zcela zastavuje. Navíc se razantně snížila plynulost průjezdu vlaků přes jednokolejnou splítku v Letenské ulici. Jízdní doby mezi Újezdem a Malostranskou, které jsou podle jízdního řádu 6 minut, narostly až na čtyřnásobek. Zpoždění tramvají je ve špičce takové, že se na konečných nestíhají otáčet do pravidelného času. Nastává rozpad provozu na linkách 12, 20 a 22. Koncový úsek na Bílé Hoře se ocitá i na desítky minut bez spojení s centrem města. Příčinou je pravděpodobně aktuální úprava SSZ 1.106 Malostranské náměstí – Letenská pro provoz nové midibusové linky 294. Problém může působit videodetekce pro busy, která obecně není vhodná pro tvrdé aplikace v místech bez rezervy kapacity, ale také změněný software signalizace. Problémy už nejsou pouze v Karmelitské, ale přelévají se již na paralelní Smetanovo nábřeží, kde dochází v severním směru ke vzdutí až do kritické křižovatky Národní divadlo. Semafor v malostranské splítce funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají již téměř 20 let a dosud významně snižoval nepříznivé dopady jednokolejného úseku na provoz tramvají i ostatní dopravy. Provoz v Karmelitské je kvůli neregulované IAD dlouhodobě problematický, ale současný kolaps je výjimečný.

23.10.2014: Rekonstruuje se na Otakarově a Spojovací
Probíhá obnova dvou velkých světelných signalizací. SSZ 4.401 Bělehradská - Otakarova byla vypnuta a probíhají práce za účelem výměny technologie. Součástí je také obnova a doplnění tramvajové detekce. Zcela nový bude software signalizace. Ještě rozsáhlejší činnost probíhá na SSZ 3.364 Koněvova - Spojovací. Zde probíhají rozsáhlé stavební úpravy, zvyšování počtu jízdních pruhů od Koněvovy, od Spojovací a od smyčky tramvají. Současně jsou jízdní pruhy zužovány. Došlo ke zrušení falešného vyhrazeného pruhu pro autobusy ve Spojovací z centra a klasického vyhrazeného pruhu v Českobrodské z centra. Signalizace už několik měsíců dočasně funguje v pevném řízení bez preference MHD.

17.10.2014: Řízení semaforu na Dejvické opraveno
SSZ 6.713 Evropská – přechod Dejvická už nezdržuje tramvaje. Byl upraven tak, aby volno ve směru do centra padlo vlakům s předstihem do jízdy a ty projížděly plynule. Dosud byla výrazná většina tramvají nucena téměř nebo úplně zastavit. Doladěn byl také směr z centra. Ten je zvláštní tím, že kromě kontaktu v zastávce, má další přihlašovací kontakt na výjezdu ze zastávky, těsně před stopčárou, takže vlaky, které mají krátký, nulový, nebo naopak extrémně dlouhý pobyt, dostávají volno co možná nejdříve po cuknutí ze zastávky. Přechod přes tramvajovou trať je řízen s trvalou zelenou pro chodce přes koleje, tramvaj dostává volno na výzvu. Před rekonstrukcí stropní desky a během ní fungoval chodecký koridor přes koleje jako neřízený. Další novinkou v oblasti Prahy 6 je zavedení rychlosti 40 km/h na rychlostní výhybce Prašný most, a to do obou směrů.

13.10.2014: Dva obnovené semafory na Vinohradské zatím s potížemi
Na Vinohradské ulici pokračuje obnova světelných signalizací a zavádění dynamického řízení dopravy. Došlo k obnově dvou semaforů u zastávky Vinohradská tržnice. Obě signalizace nově zohledňují provoz tramvají prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze, ale zatím ne optimálně. Na SSZ 2.303 Vinohradská - Šumavská, které se nachází nad zmíněnou zastávkou, zatím nefunguje řádně detekce vlaků. Velká část z nich se nepřihlásí, ve směru do centra dokonce zřejmě více než polovina. V opačném směru zase dochází v důsledku dočasného omezení rychlosti k ukončení signálu volno i těsně před příjezdem tramvaje ke křižovatce. Na SSZ 2.380 Vinohradská - Budečská, které se nachází pod zastávkou, dochází nezřídka k ukončování prodlužovaného signálu volno i těsně před příjezdem tramvaje ke stopčáře.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 |

  NOVINKY
26.02.2023 Obnovený semafor na Kbelské a přesunutá zastávka
Obnovené SSZ 9.223 Poděbradská – Kbelská už funguje v dynamickém řízení a preferuje tramvaje, přestože na křižovatce nadále probíhají stavební práce. Preference je uplatňována vkládáním, krácením a prodlužováním vlastních fází a krácením kolizních fází, které je ovšem oproti původnímu řešení velmi omezené. Signalizace navíc neuplatňuje původní prodlužování kolizní fáze. Levé odbočení pro auta ve směru do centra přes trať je řešeno bezkolizně pomocí směrových signálů. Levé odbočení z centra je oproti tomu umožněno plnými kruhovými signály, společně s volnem pro tramvaje a protijedoucími auty. Obnova signalizace ještě není u konce. Nadále probíhá přestavba křižovatky. Dochází k jejímu rozšíření a zvýšení kapacity. Součástí projektu je přesun zastávky Kbelská na opačnou stranu křižovatky, ke kterému došlo v první polovině února. Zastávka dostala název Starý Hloubětín, zlepšila obsluhu oblasti a přestupy s tramvajemi končícími v přilehlém obratišti. Současně byla pro linku 19 (aktuálně 14) zrušena původní zastávka Starý Hloubětín u ulice Na Obrátce.

31.01.2023 Preference tramvají na Štěpánské
Ječná ulice už má také semafor s preferencí tramvají. Na konci minulého roku bylo obnoveno SSZ 2.038 Ječná – Štěpánská a následně v lednu byla doplněna detekce tramvají, jejíž realizace si vyžádala tramvajovou výluku. Nyní signalizace funguje s preferencí tramvají. Je uplatňována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru od Karlova náměstí se tramvaje přihlašují ke světlům na vjezdu do zastávky Štěpánská. Proto byly nedávno upraveny jízdní doby tramvají tak, aby v tomto kontrolním bodě vlaky nevyčkávaly do času odjezdu dle jízdního řádu. V opačném směru se tramvaje přihlašují těsně za řízeným přechodem u Melounovy ulice, takže signalizace nestihne v některých případech optimálně na tramvaj reagovat. Jedná se o první semafor v Ječné ulici, který funguje s preferencí MHD. Ostatní zařízení operují v pevných programech. V horní části ulice se jedná o semafory navázané na oblast magistrály, v dolní části jde o SSZ Karlovo náměstí – Ječná, kam ani po více než roce nebylo dodáno dynamické řízení.

06.01.2023 Nový semafor na Basilejském náměstí
Na konci minulého roku bylo uvedeno do provozu nové SSZ 3.375 Želivského – Malešická. Vzniklo na Basilejském náměstí v rámci developerského projektu, který si klade za cíl nové využití ploch Nákladového nádraží Žižkov. Původní dvě neřízené křižovatky s falešným kruhovým objezdem byly nahrazeny jednou řízenou křižovatkou. Ta funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají a autobusů. Preference tramvají je řešena prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Pro optimální fungování si vyžádá menší doladění. V noci funguje signalizace v režimu fáze blikající žlutá, tedy s možností zapnutí signalizace chodcem přes hlavní směr tlačítkem, bez preference MHD. Přínosem pro chodce je kromě řízeného přechodu, který je součástí křižovatky, také vybudování jednoho plnohodnotného ostrůvku. V předchozím řešení byly dva úzké ostrůvky, alespoň nestavebně vybudované při poslední opravě vozovek. Upravený dopravní režim znemožňuje odbočení aut z ulice Jana Želivského od jihu vlevo. Odbočení od severu je umožněno pomocí směrových signálů. Ulice Jana Želivského mezi Olšanskou a Ohradou patří dlouhodobě mezi místa se zvýšeným množstvím dopravních nehod, včetně nehod auta s tramvají.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2023