Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

28.02.2013: Nejhorší místa pro zdržení MHD v Praze
Přehled míst, ve kterých má povrchová doprava v Praze největší problémy, přinesla MF Dnes a iDnes. V tramvajové dopravě jde dlouhodobě o trať na Malé Straně mezi Újezdem a Malostranskou, kde se tvoří především v Karmelitské ulici kolony aut přímo na kolejích. V době silného provozu bývá vážně narušována i obsluha tramvajovou dopravou v oblasti Bílé hory, protože zdejší jediná linka sem míří právě z Malé Strany. Problémem je také SSZ Palackého nám. s nedokonalou preferencí tramvají, především od Palackého mostu. Mezi bolavá místa patří delší dobu také Štefánikova ulice od Švandova divadla ke Kartouzské. Zde se v průběhu let situace postupně zhoršuje. Podíl na zpožděních, která v dopravně silných obdobích činí i desítky minut, má úzký uliční profil a SSZ Štefánikova – Kartouzská, které je bez preference tramvají. V autobusové dopravě jsou problematické například ulice Jugoslávských Partyzánů a Průmyslová. Článek zde .

03.02.2013: Přechody na Hradčanské: kamery už jsou v pořádku
Opravdová trvalá zelená pro chodce opět funguje na obou řízených přechodech v zastávce Hradčanská. Signalizace byla ještě donedávna ovlivněna závadami dvou ze čtyř kamer, jež slouží k náhradní tramvajové detekci. Kamery falešně detekovaly vlak před stopčárou a tramvajové volno se opakovaně vybíralo, na úkor chodců. Navíc bylo jakoukoli přihlášenou tramvají ihned prodlužováno. Opravou hardware bylo dosaženo i zlepšení podmínek pro tramvaje, jejich volno je vybíráno efektivněji. Na obou signalizacích již také funguje pozdější nástup a konec tramvajového volna ve špičce.

04.01.2013: Semafory na Vinohradské vylepšeny
Signalizace realizované při rekonstrukci trati ve Vinohradské ulici mezi Želivského a Vinicí, dostaly lepší řízení a byla na nich plně zprovozněna detekce i preference tramvají. SSZ 3.613 Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy se skládá ze dvou vzájemně koordinovaných částí: nového řízeného přechodu k zastávkám a z přilehlé původní křižovatky. Přechod funguje s trvalou zelenou pro chodce přerušovanou nároky tramvají. Ve směru do centra jim padá volno s vhodným předstihem do jízdy. V opačném směru pouští semafor vlaky většinou s krátkou prodlevou po odstanicování. Na přilehlé křižovatce je preference zajištěna prodlužováním a předvýběrem fáze. Stále však nefunguje preference autobusů, asi chybí software na vozech. Nové SSZ 0.350 Vinohradská – zastávka Vinohradské hřbitovy dostala „rychlejší“ data pro oba směry. V typických případech tak signalizace negeneruje pro tramvaje žádné zdržení. Obě signalizace si asi ještě vyžádají menší doladění. Zásadní jsou především nesmyslné mezičasy od konce tramvajového volna do začátku volna pro chodce, které činí 9 sekund a hlavně chodce logicky vedou k nerespektování signálu stůj. Bez preference stále zůstává klíčové SSZ Vinohradská – Želivského.

11.12.2012: Kamery na Hradčanské dávají falešné nároky tramvají
Řízené přechody na Hradčanské trápí nejen tramvaje, ale stále víc i chodce. Už od léta je vadná kamera na východním přechodu směrem do centra. Kamera neustále vyvolává tramvajové volno, aniž by v zastávce byl vlak. Nyní se přidala kamera na západním přechodu, která detekuje tramvaje na volné trati od Prašného mostu. Ve výsledku to znamená, že místo režimu trvalé zelené pro chodce se nyní již na obou přechodech neustále vybírá tramvajové volno, které je navíc ihned prodlužováno jakoukoli přijíždějící tramvají. Ve výsledku tak chodcům klesá podíl zelené pod 20 procent, zatímco za běžné situace činil téměř 50 procent. Navíc se zhoršuje také preference tramvají. Kamery byly na přechody doplněny v únoru roku 2011 z důvodů ztráty přihlášení tramvají, jež konaly dlouhé zastávkové pobyty při střídání řidičů či rovnání času.

03.12.2012: Nesmyslný semafor pod Nuselákem
V křižovatce ulic Jaromírova a Svatoplukova byla zapnuta nová signalizace, která je koncepčně dosud nejhorším počinem na tramvajové síti. Je terapií pro ty, kteří chtějí k dopravě po městě využívat chůzi, či MHD. Užitečný neřízený přechod s pěšími vazbami na okolí a zastávku byl zrušen a o 30 metrů dál vznikl samostatný řízený přechod mimo přirozené pěší trasy. To vede chodce, a zvláště cestující, k ilegálnímu chování. I řízení není zdařilé. Umělý odklad přihlášení tramvaje z centra, zřejmě kvůli kontrolnímu bodu, neřeší jádro možného problému, a vede ke zbytečnému zdržování MHD. Podivný je značný 10sekundový mezičas od konce volna pro vozidla do chodecké zelené. Přínosné je preferenční krácení chodců. Omezená preference tramvají je zajištěna především prodlužováním volna. SSZ zhoršila podmínky všem účastníkům, podporuje produkci exhalací, a přitom městu odsála několik milionů korun. Levným řešením je jeho likvidace.

30.11.2012: Vinohradské hřbitovy: tramvaje už netrčí
S měsíčním zpožděním byla naplno uvedena do provozu preference tramvají na SSZ Vinohradská – přechod zastávka Vinohradské hřbitovy. Dosud fungovala jen do centra. Na vině bylo nedokončené sousední SSZ Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy, kterým se mají tramvaje z centra přihlašovat. Nyní byla detekce zprovozněna a odpadla tak více než dvacetisekundová zdržení každého vlaku. Přechod funguje efektivně se třemi odděleně řízenými částmi a s trvalou zelenou pro pěší přes trať. Potřebuje však doladění. Tramvaje jsou nuceny zbytečně brzdit, což kazí komfort i rychlost cestování. Příčinou může být opožděná reakce řadiče. Ve směru do centra zase semafor plně nepočítá s rozptyly pobytů v zastávce, od nulového obratu cestujících až po velké zatížení. Někdy tak vlak čeká nadarmo. Velmi nepříznivé jsou mezičasy. Chodcům obvykle padne zelená přes koleje teprve, když je vlak 50 až 100 metrů daleko, což zdržuje teoreticky pěší a reálně i případnou další tramvaj. Ostatní semafory dotčené RTT fungují nadále bez preference.

28.11.2012: Nové zbytečné zastávky
Další tři zastávky vzniknou od 8. prosince na pražské tramvajové síti. Občasná zastávka Vozovna Strašnice ve Starostrašnické ulici se změní na stálou. Přitom 140, 270 a 300 metrů od ní jsou stávající zastávky Vinice, Voz. Strašnice a Strašnická. Pár občasných zastávek Vozovna Hloubětín se také změní na stálé, ačkoli jsou 150 metrů od zastávek Starý a Nový Hloubětín. Obě lokality jsou nyní přitom obslouženy velmi dobře, změna neúměrně zvýhodní místní cestující na úkor ostatních a povede ke zvýšení nákladů na provoz MHD a zřejmě také ke snížení atraktivity MHD. Za optimální z hlediska celkové doby přepravy, tedy včetně doby docházky, se přitom považuje, pokud v zástavbě neklesá vzdálenost zastávek pod 500 metrů. Průměrná vzdálenost mezi dvěma zastávkami v Praze je přibližně 580 metrů. Linka 26 bude mít na 780 metrech ve Strašnicích hned 4 zastávky.

26.11.2012: SSZ Michelská – U Plynárny v provozu
S otevřením Michelské ulice bylo uvedeno do provozu nové SSZ Michelská – U Plynárny. Je s podmíněnou preferencí MHD prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Preferovány jsou tramvaje i autobusy na všech provozovaných vjezdech. Světla přinesla zlepšení především pro autobusy, které dříve obtížně najížděly z Michelské na hlavní komunikaci. Preference, celkové řízení a možná i detekce si však vyžádají doladění. Dochází bez důvodu k pravidelné realizaci obousměrné fáze Michelská – U Plynárny s doplňkovou šipkou vpravo od Michelské. Nárokem pouze na toto odbočení naopak dochází k nesmyslnému výběru plné vozidlové zelené. Tím roste délka cyklu a horší se plynulost provozu MHD. Nedostatečná je vzdálenost přihlašovacího kontaktu ve směru z centra, který se nachází jen 220 metrů před křižovatkou. To přináší předstih přihlášení vlaků pouze kolem 20 sekund. Nezřídka tak signalizace nestíhá vhodně reagovat.

08.11.2012: Koordinace na Plzeňské funguje
Čtveřice smíchovských semaforů mezi zastávkami Bertramka a Anděl už je opět zkoordinována. Tramvaje tak na celém úseku zastavují vždy nejvýše na první signalizaci v každém směru jízdy, zbylé projíždí v koordinaci bez zastavení. Plynuleji projíždí i ostatní doprava. Navíc SSZ Plzeňská – Na Čečeličce u Bertramky je ve směru z centra zkoordinováno lépe než dříve. Koordinace na Plzeňské nefungovala od konce prázdnin z důvodů technické závady.

04.11.2012: Propadák: signalizační polotovary dusí tramvaje na Vinohradské
Tři semafory byly postaveny, obnoveny, nebo upraveny v koordinaci s rekonstrukcí tratě na Vinohradské mezi Želivského a Vinicí. Ač nejsou v pořádku, byly spuštěny a hned začaly zdržovat tramvaje. Na SSZ Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy byl přesunut řízený přechod do zastávek. Zcela chybí tramvajové kontakty a vlaky se tak hlásí jen nouzově, což vede i k více než minutovému zdržení z centra. V protisměru tramvaje i autoubusy před přechodem téměř zastaví, a znovu se rozjíždí do svahu do zastávky. Nově vzniklo SSZ Vinohradská – přechod zastávka Vinohradské hřbitovy. Z centra chybí kvůli nedokončenosti sousedního SSZ přihlašovací kontakt, vlaky se hlásí nouzově a prakticky všechny zastaví. Ve směru do centra nevyhovuje prodlužování volna pro tramvaj potřebám při velkém zatížení zastávky a volno často „utíká“. Na SSZ Vinohradská – Želivského nově dochází k výběru oblouku pro linky 10 a 16 až dvakrát do cyklu, avšak jen někdy. Oblouk pro linku 26 se nadále vybírá jen jednou v cyklu, což přináší i více než minutová zdržení pro první vlak. Vzdálené kontakty ani po roce zjevně nemají funkci, využito není ani nové vzdálené rádio od Vinice. Nejlépe funguje vlastní křižovatka Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy, která je natolik nedokončená, že ji nebylo možné spustit ani do provizorního režimu.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

  NOVINKY
02.09.2021 Zhoršení pro tramvaje u Muzea
Obnova SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská přinesla nárůst zdržení tramvají. Zatímco na původní technologii před obnovou semaforu byl provozován pevný program s výzvou tramvaje ve dvou polohách v cyklu řízení, který zaručoval tramvajím zdržení nanejvýš kolem jedné minuty, nyní je v provozu pevný program s cyklickým výběrem tramvajového volna v jedné poloze v cyklu. Délka signálu volno pro tramvaje je 5 sekund, délka signálu stůj je 95. Jde o nejhorší podmínky na jednom SSZ pro tramvaje v Praze, společně s SSZ Chodovská – U Plynárny, která je po obnově v roce 2020 také stále v pevném řízení. Semafor u Muzea byl uveden do provozu ve druhé polovině srpna a kromě zhoršení pro MHD přinesl naopak zlepšení podmínek pro chodce, protože přes magistrálu byly vytvořeny dva nové přechody.

06.08.2021 Město zaplavují rychlostníky. Někde umožní svižnější jízdu
Pražská tramvajová síť bude mít zřetelně vyznačena místa, kde lze jezdit rychlostí vyšší než 50 km/h. Aktuálně probíhá osazování rychlostníků, tedy vnitropodnikového značení, které místně stanovuje rychlost vyšší od obecné úpravy provozním předpisem. Současně se na některých místech zvyšuje nejvyšší rychlost tramvají ze 60 na 65 km/h, například na vybraných úsecích trati na Barrandov a do Modřan. Zvýšený limit mohou využít tramvaje T3 a KT8, nikoli však vozy Škoda 14T a 15T, které mají nižší maximální rychlost. V Česku není rychlost na tramvajových tratích obecně omezena a stanovuje ji provozovatel dráhy. Rychlostníky přináší rovněž možnost vyznačit zvýšení rychlosti na pozemní komunikaci. V krátkém úseku trati na Podolském nábřeží tak tramvaje mohou dosahovat rychlosti 60 km/h oproti původní padesátce. Už dříve byla vyšší rychlost vyznačena rychlostníkem například v kolejové konstrukci na západní straně budoucího Dvoreckého mostu. Stanovení vyšší rychlosti tramvají obvykle zvýhodňuje veřejnou dopravu oproti individuální. Oproti tomu tramvaje mají na řadě míst rychlost nižší než silniční vozidla, zejména v místech výhybek a kolejových křížení.

14.07.2021 Křižovatka Sokolovská – Na Rozcestí je po rekonstrukci
Další světelná signalizace prošla obnovou. SSZ 9.210 Sokolovská – Na Rozcestí dostala nový přechod pro chodce přes Sokolovskou ulici na západním rameni, čímž dochází ke zlepšení přístupu na tramvajovou zastávku Balabenka ve směru do centra. Z pohledu tramvajové dopravy došlo k doplnění výzvových návěstidel a ke změně řídicí logiky. Zlepšením je, že již neutíká volno tramvajím ve směru z centra. Preference je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Signalizace fungovala již před obnovou s preferencí tramvajové dopravy. Krátce po aktuální obnově ještě nebyla v provozu detekce tramvají z centra. Připravuje se rovněž obnova sousedního SSZ 9.209 Balabenka.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021