Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 641 |

08.04.2023: Signalizace na Zelené vylepšena
Mírně lepší preferenci pro tramvaje má nyní SSZ 6.112 Jugoslávských partyzánů – Zelená. Signalizace, na které byla preference tramvají a autobusů zavedena s obnovou SSZ už v roce 2011, dostala některé vylepšené funkce. Dělené přechody pro chodce jsou využity pro selektivní vypínání chodeckého volna přes koleje, které umožňuje dřívější výběr volna pro tramvaj v případě nároku a současně i nadále umožňuje chodcům přejít z chodníku na protější chodník najednou. Také byl vylepšen způsob vložení tramvajové fáze, aby nedocházelo k výběru levých odbočení pro auta krátce před potřebou tramvaje na průjezd. Úprava pro zlepšení preference tramvají byla součástí dalších úprav SSZ, které zlepšily podmínky i pro některé ostatní účastníky provozu, například pro chodce. Na konci loňského roku došlo v ulici Jugoslávských partyzánů k ještě významnějšímu zlepšení pro tramvaje. Semafor na odbočení do smyčky Nádraží Podbaba byl doplněn o preference tramvají ve směru do centra.

26.02.2023: Obnovený semafor na Kbelské a přesunutá zastávka
Obnovené SSZ 9.223 Poděbradská – Kbelská už funguje v dynamickém řízení a preferuje tramvaje, přestože na křižovatce nadále probíhají stavební práce. Preference je uplatňována vkládáním, krácením a prodlužováním vlastních fází a krácením kolizních fází, které je ovšem oproti původnímu řešení velmi omezené. Signalizace navíc neuplatňuje původní prodlužování kolizní fáze. Levé odbočení pro auta ve směru do centra přes trať je řešeno bezkolizně pomocí směrových signálů. Levé odbočení z centra je oproti tomu umožněno plnými kruhovými signály, společně s volnem pro tramvaje a protijedoucími auty. Obnova signalizace ještě není u konce. Nadále probíhá přestavba křižovatky. Dochází k jejímu rozšíření a zvýšení kapacity. Součástí projektu je přesun zastávky Kbelská na opačnou stranu křižovatky, ke kterému došlo v první polovině února. Zastávka dostala název Starý Hloubětín, zlepšila obsluhu oblasti a přestupy s tramvajemi končícími v přilehlém obratišti. Současně byla pro linku 19 (aktuálně 14) zrušena původní zastávka Starý Hloubětín u ulice Na Obrátce.

31.01.2023: Preference tramvají na Štěpánské
Ječná ulice už má také semafor s preferencí tramvají. Na konci minulého roku bylo obnoveno SSZ 2.038 Ječná – Štěpánská a následně v lednu byla doplněna detekce tramvají, jejíž realizace si vyžádala tramvajovou výluku. Nyní signalizace funguje s preferencí tramvají. Je uplatňována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru od Karlova náměstí se tramvaje přihlašují ke světlům na vjezdu do zastávky Štěpánská. Proto byly nedávno upraveny jízdní doby tramvají tak, aby v tomto kontrolním bodě vlaky nevyčkávaly do času odjezdu dle jízdního řádu. V opačném směru se tramvaje přihlašují těsně za řízeným přechodem u Melounovy ulice, takže signalizace nestihne v některých případech optimálně na tramvaj reagovat. Jedná se o první semafor v Ječné ulici, který funguje s preferencí MHD. Ostatní zařízení operují v pevných programech. V horní části ulice se jedná o semafory navázané na oblast magistrály, v dolní části jde o SSZ Karlovo náměstí – Ječná, kam ani po více než roce nebylo dodáno dynamické řízení.

06.01.2023: Nový semafor na Basilejském náměstí
Na konci minulého roku bylo uvedeno do provozu nové SSZ 3.375 Želivského – Malešická. Vzniklo na Basilejském náměstí v rámci developerského projektu, který si klade za cíl nové využití ploch Nákladového nádraží Žižkov. Původní dvě neřízené křižovatky s falešným kruhovým objezdem byly nahrazeny jednou řízenou křižovatkou. Ta funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají a autobusů. Preference tramvají je řešena prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Pro optimální fungování si vyžádá menší doladění. V noci funguje signalizace v režimu fáze blikající žlutá, tedy s možností zapnutí signalizace chodcem přes hlavní směr tlačítkem, bez preference MHD. Přínosem pro chodce je kromě řízeného přechodu, který je součástí křižovatky, také vybudování jednoho plnohodnotného ostrůvku. V předchozím řešení byly dva úzké ostrůvky, alespoň nestavebně vybudované při poslední opravě vozovek. Upravený dopravní režim znemožňuje odbočení aut z ulice Jana Želivského od jihu vlevo. Odbočení od severu je umožněno pomocí směrových signálů. Ulice Jana Želivského mezi Olšanskou a Ohradou patří dlouhodobě mezi místa se zvýšeným množstvím dopravních nehod, včetně nehod auta s tramvají.

23.12.2022: Rekonstrukce Bubenského nábřeží přinesla také obnovu semaforu u tržnice
Na tramvajové trati kolem Holešovické tržnice bylo uvedeno do provozu obnovené SSZ 7.135 Bubenské nábřeží – Argentinská. Signalizace funguje s preferencí tramvajové dopravy, obdobně jako před obnovou. Vzhledem k přestavbě křižovatky, kdy ve směru z centra budou po dokončení stavby najíždět auta přímo v křižovatce na koleje, je řízení mírně odlišné. Preference tramvají funguje předvýběrem, prodlužováním a vkládáním volna. Semafor nadále funguje také v režimu světelné závory pro auta. Ve směru z centra zajistí volné koleje pro možnost stanicování dvou vlaků současně v nové mysové zastávce. Ve směru do centra chrání během stanicování vídeňskou zastávku, také pro dva vlaky. Tyto světelné závory fungovaly i v předchozím řešení, kdy byla nástupiště řešena formou úzkých bariérových ostrůvků. Při rekonstrukci trati byly zvětšeny poloměry oblouků kolejí v křižovatce s Argentinskou. Na nábřeží také dojde k obnově bumlíků ve směru do centra v celé délce. Naopak ve směru z centra budou auta vedena po kolejích, obdobně jako na nábřeží Edvarda Beneše. Rekonstrukce vozovek a chodníků bude dokončena v příštím roce. Do té doby zůstane úsek kolem tržnice bez aut.

18.12.2022: Výjezd ze smyčky Zahradní Město má dynamické řízení
Více než rok trvalo zavedení dynamického řízení a preference tramvajové dopravy na SSZ 0.620 Švehlova – Topolová. Křižovatka byla v létě 2021 částečně přestavěna v souvislosti s výstavbou tramvajové smyčky Zahradní Město. Předtím semafor fungoval v dynamickém řízení s preferencí MHD, ale realizace smyčky znamenala dočasné zavedení pevného programu, který výrazně zvýšil zdržení veškeré dopravy. Obnovená preference tramvají je realizována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Volno do smyčky je možné vybírat ve dvou polohách v cyklu až dvakrát do cyklu, volno ze smyčky v jedné poloze. Na křižovatku se vrátila rovněž preference autobusů. Aktuálně zůstává dočasně v pevném řízení ještě jedna signalizace u tramvajového obratiště, u Depa Hostivař. V listopadu byla naopak zavedena preference tramvají na SSZ 6.164 Podbabská – Ve Struhách u smyčky Nádraží Podbaba.

14.12.2022: Úprava na Jiráskově náměstí a u Masaryčky
Vylepšení preference tramvají se dočkaly dvě signalizace v centru města. Na SSZ 1.012 Jiráskovo náměstí bylo vylepšeno vkládání fáze pro tramvaje ve směru do centra, což umožnuje průjezd dvou tramvají v jednom cyklu řízení. Za křižovatkou je totiž zastávka pro jeden vlak, který obvykle nestihnul odstanicovat dříve, než nastal rozhodující okamžik pro výběr vložené fáze. Provedená úprava je důležitá nejen z pohledu plynulosti provozu tramvají, ale rovněž pro zajištění kapacity pro odklony. Úpravy se dočkalo také SSZ 1.052 Havlíčkova – Hybernská. Zde došlo na jaře k omezení preference tramvají v souvislosti se zobousměrněním Hybernské ulice a uzavřením Havlíčkovy ulice pro auta. Nynější řešení přibližuje preferenci původnímu stavu a navíc zavádí několik novinek pro zvýšení kapacity Hybernské. Protože ve fázi pro tramvaje už nejezdí auta, omezilo se dlouhé prodlužování volna pro tramvaj stojící v zastávce Masarykovo nádraží a současně se zavedlo prodlužování kolizního volna po Hybernské dle této tramvaje. Volno tak často padne přesně po výjezdu ze zastávky dle blízkého přihlašovacího kontaktu, který je za označníkem.

02.12.2022: Na magistrálu se vrátil cyklus 100 sekund
Křižovatky na náměstí I. P. Pavlova a další semafory na magistrále jsou opět v denním provozu řízeny programy o délce cyklu 100 sekund. Režim se tak vrátil do stavu před jarem tohoto roku, kdy oblast přešla do řízení o délkách cyklu 80 sekund. Kratší cykly řízení generovaly menší zdržení tramvajové dopravy a zejména o 25 % vyšší kapacitu pro tramvaje. To pomáhalo při řešení následků nepravidelností, mimořádností a rychleji likvidovalo fronty tramvají, které vznikly při zásahu do řízení od hasičů. Kratší cykly byly také příznivější pro chodce. Křižovatkou na I. P. Pavlova projede v pravidelném provozu 47 tramvají za hodinu v každém směru. Je současně značně zatížena automobilovou dopravou, a proto v běžném provozu není možné aplikovat preferenci tramvajové dopravy, ačkoli je semafor vybaven detektory. Reálnou možností ke zlepšení podmínek pro tramvaje tak zůstává právě kratší cyklus. Ten naopak z principu snižuje kapacitu pro auta o jednotky procent, zejména snížením produktivního času v cyklu řízení. Oblast magistrály čítá 11 semaforů. S provozem tramvají jsou ještě „Demínka“ a Legerova – Vinohradská, které fungují s preferencí tramvají a vlivem změny na nich nedochází ke zhoršení pro MHD.

14.11.2022: Vylepšení semaforu v Podbabě
Tramvaje už neodjíždějí z Podbaby pozdě. Na SSZ 6.164 Podbabská – Ve Struhách byla zavedena preference tramvají pro vlaky jedoucí z obratiště do nástupní zastávky. Volno ze smyčky se nově může vybrat na třech místech v cyklu, namísto původních dvou. Nová poloha pro tramvaj je umožněna mezi hlavní fází a levým odbočením pro auta z centra. Volno může nově padnout nanejvýš dvakrát do cyklu, zatímco dříve to bylo jen jednou. K tomu přibyla možnost mírného krácení kolizních fází a také bonus v podobě dovýběru volna z obratiště při jízdě tramvaje v opačném směru. Zlepšení nastalo také z centra, kde se volno vybírá sice nadále nejvýše jednou za cyklus, nově však ve dvou možných polohách, místo jediné. Vylepšena byla rovněž preference autobusů, znát je zejména účinné prodlužování vlastní fáze. Signalizace v Podbabě byla uvedena do provozu v roce 2011 současně s prodloužením tratě k nově budované železniční zastávce. Dynamika umožnovala určitou modifikaci řízení s ohledem na tramvaje. Avšak nejednalo se o preferenci a část spojů ve směru do centra odjížděla mimo čas určený jízdním řádem. Tramvaje projíždějí křižovatku bez cestujících. V současnosti jsou provozovány bez preference další dvě signalizace u tramvajových obratišť, u Depa Hostivař (provoz od srpna 2022) a na Zahradním Městě (2021). Oba semafory čekají od zprovoznění na dynamiku a dočasně jsou řízeny pevným programem.

03.11.2022: Regulace na Smíchově přináší plynulejší průjezd po Palackého mostě
Na SSZ 5.068 Lidická – Zborovská bylo upraveno řízení. V odpolední špičce dochází k mírnému krácení zelené pro auta ze Zborovské ulice vlevo a z ulice Svornosti vpravo. Tato vozidla totiž míří na Palackého most, kde v době silného provozu někdy vytvořila dlouhou kolonu, ve které uvízly tramvaje. Režim světelné závory snižuje kapacitu křižovatky na Zborovské pro vjezd na Palackého most tak, aby přibližně odpovídala kapacitě křižovatky na Palackého náměstí, do které právě Palackého most ústí. Díky tomu je na mostě kratší kolona a plynulejší jízda tramvají. Pro dotčenou automobilovou dopravu opatření znamená větší zdržení na Smíchově, ale méně čekání na Palackého mostě. K opatření byla již dříve na semaforu ze Zborovské ulice osazena doplňková šipka, která umožňuje pokračovat v jízdě přímo a vpravo i tehdy, když jízdu vlevo už zakazuje plný červený signál. V pravidelném linkovém vedení jezdí po Palackého mostě celkem 6 tramvajových linek, což ve špičce činí průměrný interval 80 sekund.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 641 |

  NOVINKY
02.10.2024 Tramvaje odbočují do Královky svižněji
Nostalgická linka 23 už nečeká tak dlouho na odbočení do smyčky Královka. Bylo upraveno SSZ 6.834 Bělohorská – Pod Královkou, které řídí provoz vlastní křižovatky i přilehlého odbočení do obratiště. Řízení po úpravě umožňuje výběr volna do smyčky ve dvou polohách v cyklu, namísto původní jediné polohy. Odbočující tramvaje navíc mohou krátit kolizní fáze a došlo i k dalším drobným vyladěním signalizace včetně preference tramvají. Linka 23 má sice za signalizací již svoji výstupní zastávku, avšak nezřídka docházelo k tomu, že zdržela i další vlaky, které po Bělohorské ulici pokračovaly dále na západ. Semafor byl zřízen v roce 2010 jako provizorní v rámci objízdné trasy pro výstavbu SAT 2B společně s dalšími třemi signalizacemi. Dvě zařízení byla snesena. Další dvě, včetně SSZ 6.834, naopak zůstala a jsou nadále v provozu.

06.09.2024 Nový semafor na Ostrčilově náměstí odděluje auta od tramvají
Do provozu bylo uvedeno nové provizorní SSZ 2.987 Na Slupi – přechod Sekaninova. Jedná se o signalizaci na stávajícím přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty na Ostrčilově náměstí u napojení Sekaninovy do ulice Na Slupi. Semafor rovněž řeší i kolizi mezi většími auty od Sekaninovy a tramvajemi od Ostrčilova náměstí. Tramvaj se s výjezdem ze zastávky přihlásí do signalizace, následně se ukončí zelená pro auta a vybere se volno tramvaji. V opačném směru funguje rovněž preference tramvají, a sice prodlužováním vlastní fáze. Zařízení vzniklo na požadavek Prahy 2 s ohledem na pěší trasu do školy. V období slabého provozu je semafor vypnutý do režimu klasické blikající žluté. Zatím je zřízen jako provizorní. Tomu odpovídá i detekce tramvají, která není zajištěna běžnými kontakty, nýbrž indukčními čidly. Omezená je i poloha tramvajových detektorů, takže ve směru od Albertova se tramvaje nepřihlašují v dostatečné vzdálenosti a část tramvají je tak zdržena proto, že signalizace nestačí včas reagovat na nárok tramvaje.

04.09.2024 Obnovený semafor U Elektry, tramvaj je na výzvu
Rozvoj Vysočan a Hloubětína přinesl stavební úpravy Poděbradské ulice a s tím i obnovu SSZ 9.217 Poděbradská – U Elektry. Na hlavní komunikaci byly zřízeny samostatné pruhy pro levá odbočení, které byly v rámci obnovy signalizace opatřeny směrovými signály, což umožňuje plynulejší a bezpečnější průjezd tramvají. Preference je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Přechod přes tramvajovou trať, který rovněž slouží pro přístup k zastávkám, je dvakrát zalomen a volno přes koleje svítí chodcům trvale. Tramvaje tedy dostávají volno na výzvu. V některých případech dochází oproti zvyklostem k odložení signálu volno pro tramvaj a jejímu zdržení. V noci se na semaforu používá režim fáze blikající žlutá, což znamená, že chodec si může signalizaci zapnout nárokem na tlačítku. Tento režim funguje bez preference tramvají. Dvě stě metrů východně vznikl zcela nový přejezd, který bude rovněž signalizovaný. Toto SSZ 9.909 Poděbradská – OC Hloubětín je zatím vypnuté v klasické blikající žluté.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024