12.11.2023: Semafor na Dvorcích po obnově Kompletní obnovou prošlo SSZ 4.420 Podolské nábřeží – Jeremenkova u tramvajové zastávky Dvorce. Tramvaje dostaly výzvová návěstidla, která upozorňují na blížící se volno a na fakt, že tramvaj je přihlášena a signál se prodlužuje. Semafor uplatňuje preferenci tramvají prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Je však třeba doladit správné začátky volna pro tramvaje, aby nemusely někdy zbytečně brzdit, nebo aby volno nebylo vynucováno zbytečně brzy. Došlo ke zlepšení podmínek pro chodce, zejména pro přístup na tramvajovou zastávku ve směru od Jeremenkovy ulice, kde jsou zastávky autobusu. Doplněna byla rovněž preference autobusů, což je příčinou změny preference tramvají z absolutní na podmíněnou. Dopravní uzel Dvorce nabude na významu po zprovoznění Dvoreckého mostu, ke kterému by mělo dojít v roce 2025. 20.10.2023: Semafor na Karlově náměstí má dynamiku SSZ 2.034 Karlovo náměstí – Resslova funguje v dynamickém řízení. Jedná se o řešení bez preference tramvají, kdy zelená pro auta od Resslovy ulice svítí obdobně jako v původním pevném programu s výzvou. Zlepšení pro tramvaje však nastalo jen díky samotnému dynamickému řízení. V době, kdy mají auta z Resslovy červenou, jsou jednotlivé tramvajové signály vybírány dle nároků tramvají dle poptávky, nikoli napevno. Zrychlení se tak dočkaly zejména vlaky od Ječné vlevo, ale také tramvaje v oblouku linky 22 (Ječná – Spálená v obou směrech), kterým svítí volno trvale, pokud nejsou jiné nároky. Nedostatky k doladění jsou patrné od Moráně, kde v původním řízení mohly projíždět obvykle dva vlaky na jedno volno za sebou, což se v současném stavu daří méně. 20.09.2023: Preference na Paloučku Do provozu bylo uvedeno dynamické řízení na dvou signalizacích u tramvajové zastávky Palouček. SSZ 4.429a Táborská – Lounských a SSZ 4.429b Táborská – Petra Rezka nově preferují tramvaje prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Obě signalizace spolu fungují v režimu dynamické koordinace s proměnnou délkou cyklu. Linka 19 se díky změně stala sedmou linkou, která má v trvalém vedení všechny signalizace s preferencí tramvají. Kromě devatenáctky místem projíždí také linka 18 a tramvaje, které vyjíždějí nebo zatahují do vozovny Pankrác. Obnova obou signalizací na Paloučku proběhla na jaře roku 2021 společně s rekonstrukcí tramvajové trati. Dosud fungovaly v pevném řízení. 08.09.2023: Semafor na nové trati do Libuše v dynamice Více než tři měsíce po zprovoznění trati na Libuš byla zavedena preference tramvají na SSZ 4.792 Novodvorská – Generála Šišky, jediném semaforu na tramvajové novostavbě. Jedná se o místo, kde tramvaj obloukem přejíždí ze samostatného tělesa na středový pás Novodvorské ulice. Preference je zajištěna předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Na semaforu funguje také preference autobusů. Signalizace byla uvedena do provozu společně s tratí na konci května, až dosud fungovala v pevném řízení. Používání pevných programů je vcelku běžným jevem i dlouhou dobu po dokončení stavebních akcí. Například zavedení preference na semaforu u obratiště Zahradní Město nastalo s ročním zpožděním. U terminálu Depo Hostivař, který byl dokončen v roce 2022, není preference zprovozněna dosud. V pevném řízení fungují i další obnovené signalizace ve městě. Například SSZ Chodovská – U Plynárny nebo semafory na Karlově náměstí. 16.08.2023: U pošty na Plzeňské je preference tramvají Během nedávných oprav trati v Plzeňské ulici byla na dvou signalizacích zlepšena plynulost provozu tramvajové dopravy. Na SSZ 5.509 Plzeňská – Vrchlického, které prošlo před několika lety obnovou, došlo k doplnění tramvajové detekce a změně software. Jedná se o samostatný přechod pro chodce. Úprava zajistila tramvajím preferenci, a to prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Dosud signalizace fungovala v pevném řízení bez preference s výzvou chodců. Ke změně řízení došlo i na 5.531 Plzeňská – smyčka Kotlářka. Zde byla realizována rychlostní výhybka, která přinesla zvýšení rychlosti tramvají v přímém směru až na 50 km/h. Zrychlení nastalo i pro tramvaje odbočující na Kotlářku, a to díky semaforu. Nově dostávají tyto vlaky volno do plynulé jízdy. Důvodem je včasnější detekce, která byla vybudována právě jako součást nové výhybky, a upravené řízení SSZ. S ohledem na bezpečnost provozu na výhybce, při jejím postavení do obratiště, již nesvítí na semaforu volno přímo. 13.07.2023: Koh-i-noor má vylepšené řízení Na křižovatce u Koh-i-nooru projíždějí tramvaje plynuleji. SSZ 0.334 Vršovická – Moskevská prošlo na konci června úpravou řízení i detekce tramvají. Především došlo k odstranění nedokonalosti, kdy linka 22 ve směru do centra musela čekat na průjezd protisměrných tramvají a autobusů od Bohemians, aniž by přitom s nimi byla v kolizi. Zatímco dříve tak tramvaje v podobných situacích čekaly na volno i více než půlminutu, nyní projedou obvykle bez zdržení. Současně byl doplněn další trolejový kontakt ve směru od Čechova náměstí, podle kterého dochází k prodlužování kolizních fází, dokud tramvaj nepřijede do obvodu výhybky. Preference tramvají a autobusů byla na Koh-i-nooru zavedena v roce 2011. Následně v rámci rekonstrukce trati bylo v roce 2016 doplněno vzdálené rádio od Slavie a poprvé významně vylepšeno řízení. 05.06.2023: Semafor na nové trati do Libuše funguje bez preference tramvají Jediná světelná signalizace, která byla zřízena na nové tramvajové trati Modřany – Libuš, byla uvedena do provozu v pevném řízení bez preference tramvajové dopravy. SSZ 4.792 Generála Šišky – Novodvorská, které se nachází na posledním úseku trati, je sice vybaveno detekcí tramvají a dokonce i autobusů, avšak na SSZ je od počátku nastaveno pevné řízení, které na žádná vozidla MHD nereaguje. Zdržení tramvaje dosahuje i jedné minuty. Zdržována je ostatní doprava, mimo jiné proto, že volno pro tramvaj, která zde odbočuje ze samostatného tělesa do Novodvorské ulice, se vybírá cyklicky, tedy aniž by tramvaj potřebovala projet. Nejedná se o zdaleka první podobný problém. U tramvajových novostaveb jsou obdobné potíže pravidlem. Preference dosud nefunguje na dvou semaforech u obratiště Depo Hostivař (v provozu od 08/2022), což způsobuje významné nepravidelnosti zejména pro linku 16. Přibližně rok trvalo spuštění preference na semaforu u nově vybudované smyčky Zahradní Město. 08.04.2023: Signalizace na Zelené vylepšena Mírně lepší preferenci pro tramvaje má nyní SSZ 6.112 Jugoslávských partyzánů – Zelená. Signalizace, na které byla preference tramvají a autobusů zavedena s obnovou SSZ už v roce 2011, dostala některé vylepšené funkce. Dělené přechody pro chodce jsou využity pro selektivní vypínání chodeckého volna přes koleje, které umožňuje dřívější výběr volna pro tramvaj v případě nároku a současně i nadále umožňuje chodcům přejít z chodníku na protější chodník najednou. Také byl vylepšen způsob vložení tramvajové fáze, aby nedocházelo k výběru levých odbočení pro auta krátce před potřebou tramvaje na průjezd. Úprava pro zlepšení preference tramvají byla součástí dalších úprav SSZ, které zlepšily podmínky i pro některé ostatní účastníky provozu, například pro chodce. Na konci loňského roku došlo v ulici Jugoslávských partyzánů k ještě významnějšímu zlepšení pro tramvaje. Semafor na odbočení do smyčky Nádraží Podbaba byl doplněn o preference tramvají ve směru do centra. 26.02.2023: Obnovený semafor na Kbelské a přesunutá zastávka Obnovené SSZ 9.223 Poděbradská – Kbelská už funguje v dynamickém řízení a preferuje tramvaje, přestože na křižovatce nadále probíhají stavební práce. Preference je uplatňována vkládáním, krácením a prodlužováním vlastních fází a krácením kolizních fází, které je ovšem oproti původnímu řešení velmi omezené. Signalizace navíc neuplatňuje původní prodlužování kolizní fáze. Levé odbočení pro auta ve směru do centra přes trať je řešeno bezkolizně pomocí směrových signálů. Levé odbočení z centra je oproti tomu umožněno plnými kruhovými signály, společně s volnem pro tramvaje a protijedoucími auty. Obnova signalizace ještě není u konce. Nadále probíhá přestavba křižovatky. Dochází k jejímu rozšíření a zvýšení kapacity. Součástí projektu je přesun zastávky Kbelská na opačnou stranu křižovatky, ke kterému došlo v první polovině února. Zastávka dostala název Starý Hloubětín, zlepšila obsluhu oblasti a přestupy s tramvajemi končícími v přilehlém obratišti. Současně byla pro linku 19 (aktuálně 14) zrušena původní zastávka Starý Hloubětín u ulice Na Obrátce. 31.01.2023: Preference tramvají na Štěpánské Ječná ulice už má také semafor s preferencí tramvají. Na konci minulého roku bylo obnoveno SSZ 2.038 Ječná – Štěpánská a následně v lednu byla doplněna detekce tramvají, jejíž realizace si vyžádala tramvajovou výluku. Nyní signalizace funguje s preferencí tramvají. Je uplatňována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru od Karlova náměstí se tramvaje přihlašují ke světlům na vjezdu do zastávky Štěpánská. Proto byly nedávno upraveny jízdní doby tramvají tak, aby v tomto kontrolním bodě vlaky nevyčkávaly do času odjezdu dle jízdního řádu. V opačném směru se tramvaje přihlašují těsně za řízeným přechodem u Melounovy ulice, takže signalizace nestihne v některých případech optimálně na tramvaj reagovat. Jedná se o první semafor v Ječné ulici, který funguje s preferencí MHD. Ostatní zařízení operují v pevných programech. V horní části ulice se jedná o semafory navázané na oblast magistrály, v dolní části jde o SSZ Karlovo náměstí – Ječná, kam ani po více než roce nebylo dodáno dynamické řízení. |