Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 641 |

22.12.2014: Semafor na Vypichu v provozu
Bylo zapnuto nové SSZ Bělohorská – smyčka Vypich. Řídí provoz především na odbočení tramvají z Bělohorské ulice do obratiště a na přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty přes Bělohorskou ulici. Funguje v režimu trvalé zelené v hlavním směru, která je přerušována nároky chodců a tramvají ze smyčky a do smyčky. Preferenci tramvají v hlavním směru, která funguje korektně, zajišťuje prodlužování vlastní fáze a předvýběry kolizních fází. Signály pro jízdu tramvají ze smyčky a do smyčky jsou vybírány preferenčně i vůči pevným polohám koordinaci, vždy ale po případné zelené pro chodce přes hlavní. V některých případech dochází ke zbytečným zdržením, což může být předmětem doladění SSZ. Signalizace výhodně umožňuje kombinaci volna pro tramvaj do smyčky z centra a volna v hlavním směru do centra. V budoucnosti přibudou na výjezdu z obratiště také autobusy. Ty jsou nyní provozovány pouze v hlavním směru a od letní rekonstrukce tramvajové trati využívají koleje. Signalizace zajistila bezpečnější výjezd tramvají z obratiště Vypich, kde jsou dlouhodobě špatné rozhledové poměry.

11.12.2014: Semafor na Vinohradských hřbitovech doladěn
Lepší průjezd tramvají, hlavně ve směru do centra, je nyní zajištěn přes SSZ 0.350 Vinohradská - přechod zastávka Vinohradské hřbitovy. Řízení nyní zohledňuje velmi slabé obraty cestujících v zastávce do centra, která se nachází před signalizací. Volno začíná tak, aby i tramvaj bez obratu nebyla zdržena. Navíc byly sníženy mezičasy, které vedly ke zbytečnému zdržování chodců či chůzi na červenou a taktéž zdržovaly další tramvaje. V neposlední řadě je umožněno větší prodlužování pro tramvaj, takže signalizace nezastavuje druhý vlak, jak bylo dosud obvyklé. Tento semafor na samostatném přechodu pro chodce byl zbudován v roce 2012 souběžně s rekonstrukcí tramvajové tratě. Část přes koleje funguje s trvalou zelenou pro chodce přerušovanou nároky tramvají.

03.12.2014: Nové bumlíky v kritickém místě Štefánikovy
Nových 100 metrů podélných dělicích prahů přibylo díky právě skončené rekonstrukci trati ve Štefánikově ulici na Smíchově. U křižovatky s Kartouzskou ulicí byla posunuty koleje až o 1,5 metru směrem k řece. Byl tak vytvořen plnohodnotný jízdní pruh v úseku mezi ulicí Viktora Huga a Kartouzskou a současně byla trať oddělena od vozovky bumlíkem o délce 70 metrů. I v protisměru také před křižovatkou došlo k osazení tvarovek o délce 30 metrů. Současně došlo k vylepšení tramvajové detekce na SSZ 5.503 Štefánikova – Kartouzská, což je přípravou na zřízení preference MHD na této křižovatce. Zlepšení dopravních poměrů napomůže také posun zastávky Arbesovo náměstí z centra přibližně 80 metrů proti směru jízdy. Po dokončení prací budou zastávky v obou směrech zřízeny jako mys.

25.11.2014: Další semafor na Vinohradské s preferencí
Na SSZ 3.308 Vinohradská - Boleslavská, které se nachází u zastávky Radhošťská, byla zřízena preference tramvají. Na semaforu byl doplněn směrový signál od Flory vlevo, čímž dochází ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu tramvají. Vlaky se k signalizaci přihlašují ve směru z centra vjezdem do zastávky, ve směru do centra pak na stopčáře křižovatky Flora a výhodně je využit odhlašovací kontakt. Preference je zajištěna prodlužováním a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní a vlastní fáze. Byla zavedena při příležitosti obnovy SSZ. V letošním roce byly na Vinohradské obnoveny také semafory na křižovatkách s Budečskou a Šumavskou. Oba však nefungují optimálně a vyžadují doladění.

15.11.2014: U vozovny Vokovice s preferencí, i pro zátahy a výjezdy
Na Evropské třídě je třetí SSZ s preferencí tramvají. Nová řídící logika byla nasazena na SSZ 6.161 Evropská – Do Vozovny. Tramvaje v hlavním směru jsou preferovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Větší změna ale nastává pro výjezd a zatahování tramvají. V období výjezdů, respektive zátahů jsou tramvaje nadřazeny koordinaci po Evropské. Dochází ke krácení kolon tramvají na Evropské v období především dopoledního zatažení, které mělo nepříznivý vliv na provoz na hlavní trati. Na výjezdu naopak ještě bude třeba doladění. Ve špičkách všedních dnů a v nedělní návratové špičce je naopak koordinace po Evropské nadřazena nárokům kolizních tramvají. Zatahování do vokovické vozovny je specifické tím, že se provádí zpětným pohybem a časově náročné otáčení směru jízdy tramvají se děje na hlavní trati. Další zásadní zlepšení by mělo nastat s budoucí realizací objízdné koleje, která umožní zatahování popředu. S preferencí TRAM fungují na Evropské už jen dvě další signalizace: Starodejvická a zastávka Dejvická.

08.11.2014: Otakarova s vylepšenou preferencí
Po obnově bylo zprovozněno SSZ Bělehradská - Otakarova. Nejprve v pevném, nyní již v dynamickém řízení. Tramvaje jsou preferovány prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Oproti původnímu řešení lze více kombinovat jednotlivá volna a dochází ke včasnější detekci tramvají. Ve směru od Fidlovačky je doplněn vzdálený trolejový kontakt, který bude výhledově nahrazen vzdáleným rádiem. Od nám. bratří Synků je zřízeno vzdálené rádio. Od Vršovické je zřízen vzdálený kontakt pro rozpoznání tramvaje stanicující ve 2. pozici. Vzdálená detekce zatím chybí od I.P.Pavlova, v příštím roce bude doplněno vzdálené rádio v rámci RTT. Spuštění signalizace provázelo několik závad detekce tramvají. Poslední neodstraněnou zůstává přihlašování většiny vlaků 15T od „Synkáče“ ještě před výjezdem ze zastávky. Dle sledování došlo po obnově k pružnějšímu odbavování tramvají. I tak lze očekávat doladění SSZ dle zkušeností z provozu.

08.11.2014: Preference na Průběžné a Švehlově funguje
Dva měsíce po rekonstrukci trati v ulicích Průběžná a Švehlova je spuštěno na všech dotčených signalizacích dynamické řízení s preferencí tramvají. K zásadnímu zlepšení nyní došlo na SSZ Průběžná - V Korytech, kde byl dočasně pevný program. Vlaky jsou preferovány podmíněně, a to předvýběrem vlastní fáze a kolizní fáze a prodlužováním vlastní fáze. Pro jízdu do smyčky je umožněno vložení fáze až 2x v cyklu, s možností předvýběru. Dále byla obnovena absolutní preference na SSZ Švehlova - Práčská. Nastává prodlužování, předvýběr a vkládání vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Oba semafory si ještě vyžádají drobná doladění a na obou funguje také preference autobusů. Už dříve byla dynamika spuštěna na SSZ Švehlova - Jahodová. Některé další signalizace na trati byly zcela obnoveny a tím na nich byla preference doplněna nebo vylepšena. SSZ Švehlova - SDO na Zahradním Městě, které bude řešeno až v rámci akce SŽDC, zůstává jediné bez preference tramvají. Je sice vybaveno původní tramvajovou detekcí z 80. let minulého století, tu však software SSZ využívá pouze k drobnému prodlužování volna.

01.11.2014: Dopravní kolaps na Malé Straně
K nebývalému zhoršení dopravní situace došlo v posledních dvou týdnech v centru města. Ulicí Karmelitskou se více než kdy dřív line kolona popojíždějících aut a tramvají ve směru na sever k Malostranskému náměstí. Občas se doprava dokonce zcela zastavuje. Navíc se razantně snížila plynulost průjezdu vlaků přes jednokolejnou splítku v Letenské ulici. Jízdní doby mezi Újezdem a Malostranskou, které jsou podle jízdního řádu 6 minut, narostly až na čtyřnásobek. Zpoždění tramvají je ve špičce takové, že se na konečných nestíhají otáčet do pravidelného času. Nastává rozpad provozu na linkách 12, 20 a 22. Koncový úsek na Bílé Hoře se ocitá i na desítky minut bez spojení s centrem města. Příčinou je pravděpodobně aktuální úprava SSZ 1.106 Malostranské náměstí – Letenská pro provoz nové midibusové linky 294. Problém může působit videodetekce pro busy, která obecně není vhodná pro tvrdé aplikace v místech bez rezervy kapacity, ale také změněný software signalizace. Problémy už nejsou pouze v Karmelitské, ale přelévají se již na paralelní Smetanovo nábřeží, kde dochází v severním směru ke vzdutí až do kritické křižovatky Národní divadlo. Semafor v malostranské splítce funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají již téměř 20 let a dosud významně snižoval nepříznivé dopady jednokolejného úseku na provoz tramvají i ostatní dopravy. Provoz v Karmelitské je kvůli neregulované IAD dlouhodobě problematický, ale současný kolaps je výjimečný.

23.10.2014: Rekonstruuje se na Otakarově a Spojovací
Probíhá obnova dvou velkých světelných signalizací. SSZ 4.401 Bělehradská - Otakarova byla vypnuta a probíhají práce za účelem výměny technologie. Součástí je také obnova a doplnění tramvajové detekce. Zcela nový bude software signalizace. Ještě rozsáhlejší činnost probíhá na SSZ 3.364 Koněvova - Spojovací. Zde probíhají rozsáhlé stavební úpravy, zvyšování počtu jízdních pruhů od Koněvovy, od Spojovací a od smyčky tramvají. Současně jsou jízdní pruhy zužovány. Došlo ke zrušení falešného vyhrazeného pruhu pro autobusy ve Spojovací z centra a klasického vyhrazeného pruhu v Českobrodské z centra. Signalizace už několik měsíců dočasně funguje v pevném řízení bez preference MHD.

17.10.2014: Řízení semaforu na Dejvické opraveno
SSZ 6.713 Evropská – přechod Dejvická už nezdržuje tramvaje. Byl upraven tak, aby volno ve směru do centra padlo vlakům s předstihem do jízdy a ty projížděly plynule. Dosud byla výrazná většina tramvají nucena téměř nebo úplně zastavit. Doladěn byl také směr z centra. Ten je zvláštní tím, že kromě kontaktu v zastávce, má další přihlašovací kontakt na výjezdu ze zastávky, těsně před stopčárou, takže vlaky, které mají krátký, nulový, nebo naopak extrémně dlouhý pobyt, dostávají volno co možná nejdříve po cuknutí ze zastávky. Přechod přes tramvajovou trať je řízen s trvalou zelenou pro chodce přes koleje, tramvaj dostává volno na výzvu. Před rekonstrukcí stropní desky a během ní fungoval chodecký koridor přes koleje jako neřízený. Další novinkou v oblasti Prahy 6 je zavedení rychlosti 40 km/h na rychlostní výhybce Prašný most, a to do obou směrů.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 641 |

  NOVINKY
02.10.2024 Tramvaje odbočují do Královky svižněji
Nostalgická linka 23 už nečeká tak dlouho na odbočení do smyčky Královka. Bylo upraveno SSZ 6.834 Bělohorská – Pod Královkou, které řídí provoz vlastní křižovatky i přilehlého odbočení do obratiště. Řízení po úpravě umožňuje výběr volna do smyčky ve dvou polohách v cyklu, namísto původní jediné polohy. Odbočující tramvaje navíc mohou krátit kolizní fáze a došlo i k dalším drobným vyladěním signalizace včetně preference tramvají. Linka 23 má sice za signalizací již svoji výstupní zastávku, avšak nezřídka docházelo k tomu, že zdržela i další vlaky, které po Bělohorské ulici pokračovaly dále na západ. Semafor byl zřízen v roce 2010 jako provizorní v rámci objízdné trasy pro výstavbu SAT 2B společně s dalšími třemi signalizacemi. Dvě zařízení byla snesena. Další dvě, včetně SSZ 6.834, naopak zůstala a jsou nadále v provozu.

06.09.2024 Nový semafor na Ostrčilově náměstí odděluje auta od tramvají
Do provozu bylo uvedeno nové provizorní SSZ 2.987 Na Slupi – přechod Sekaninova. Jedná se o signalizaci na stávajícím přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty na Ostrčilově náměstí u napojení Sekaninovy do ulice Na Slupi. Semafor rovněž řeší i kolizi mezi většími auty od Sekaninovy a tramvajemi od Ostrčilova náměstí. Tramvaj se s výjezdem ze zastávky přihlásí do signalizace, následně se ukončí zelená pro auta a vybere se volno tramvaji. V opačném směru funguje rovněž preference tramvají, a sice prodlužováním vlastní fáze. Zařízení vzniklo na požadavek Prahy 2 s ohledem na pěší trasu do školy. V období slabého provozu je semafor vypnutý do režimu klasické blikající žluté. Zatím je zřízen jako provizorní. Tomu odpovídá i detekce tramvají, která není zajištěna běžnými kontakty, nýbrž indukčními čidly. Omezená je i poloha tramvajových detektorů, takže ve směru od Albertova se tramvaje nepřihlašují v dostatečné vzdálenosti a část tramvají je tak zdržena proto, že signalizace nestačí včas reagovat na nárok tramvaje.

04.09.2024 Obnovený semafor U Elektry, tramvaj je na výzvu
Rozvoj Vysočan a Hloubětína přinesl stavební úpravy Poděbradské ulice a s tím i obnovu SSZ 9.217 Poděbradská – U Elektry. Na hlavní komunikaci byly zřízeny samostatné pruhy pro levá odbočení, které byly v rámci obnovy signalizace opatřeny směrovými signály, což umožňuje plynulejší a bezpečnější průjezd tramvají. Preference je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Přechod přes tramvajovou trať, který rovněž slouží pro přístup k zastávkám, je dvakrát zalomen a volno přes koleje svítí chodcům trvale. Tramvaje tedy dostávají volno na výzvu. V některých případech dochází oproti zvyklostem k odložení signálu volno pro tramvaj a jejímu zdržení. V noci se na semaforu používá režim fáze blikající žlutá, což znamená, že chodec si může signalizaci zapnout nárokem na tlačítku. Tento režim funguje bez preference tramvají. Dvě stě metrů východně vznikl zcela nový přejezd, který bude rovněž signalizovaný. Toto SSZ 9.909 Poděbradská – OC Hloubětín je zatím vypnuté v klasické blikající žluté.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024