Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 646 |

08.11.2014: Otakarova s vylepšenou preferencí
Po obnově bylo zprovozněno SSZ Bělehradská - Otakarova. Nejprve v pevném, nyní již v dynamickém řízení. Tramvaje jsou preferovány prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Oproti původnímu řešení lze více kombinovat jednotlivá volna a dochází ke včasnější detekci tramvají. Ve směru od Fidlovačky je doplněn vzdálený trolejový kontakt, který bude výhledově nahrazen vzdáleným rádiem. Od nám. bratří Synků je zřízeno vzdálené rádio. Od Vršovické je zřízen vzdálený kontakt pro rozpoznání tramvaje stanicující ve 2. pozici. Vzdálená detekce zatím chybí od I.P.Pavlova, v příštím roce bude doplněno vzdálené rádio v rámci RTT. Spuštění signalizace provázelo několik závad detekce tramvají. Poslední neodstraněnou zůstává přihlašování většiny vlaků 15T od „Synkáče“ ještě před výjezdem ze zastávky. Dle sledování došlo po obnově k pružnějšímu odbavování tramvají. I tak lze očekávat doladění SSZ dle zkušeností z provozu.

08.11.2014: Preference na Průběžné a Švehlově funguje
Dva měsíce po rekonstrukci trati v ulicích Průběžná a Švehlova je spuštěno na všech dotčených signalizacích dynamické řízení s preferencí tramvají. K zásadnímu zlepšení nyní došlo na SSZ Průběžná - V Korytech, kde byl dočasně pevný program. Vlaky jsou preferovány podmíněně, a to předvýběrem vlastní fáze a kolizní fáze a prodlužováním vlastní fáze. Pro jízdu do smyčky je umožněno vložení fáze až 2x v cyklu, s možností předvýběru. Dále byla obnovena absolutní preference na SSZ Švehlova - Práčská. Nastává prodlužování, předvýběr a vkládání vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Oba semafory si ještě vyžádají drobná doladění a na obou funguje také preference autobusů. Už dříve byla dynamika spuštěna na SSZ Švehlova - Jahodová. Některé další signalizace na trati byly zcela obnoveny a tím na nich byla preference doplněna nebo vylepšena. SSZ Švehlova - SDO na Zahradním Městě, které bude řešeno až v rámci akce SŽDC, zůstává jediné bez preference tramvají. Je sice vybaveno původní tramvajovou detekcí z 80. let minulého století, tu však software SSZ využívá pouze k drobnému prodlužování volna.

01.11.2014: Dopravní kolaps na Malé Straně
K nebývalému zhoršení dopravní situace došlo v posledních dvou týdnech v centru města. Ulicí Karmelitskou se více než kdy dřív line kolona popojíždějících aut a tramvají ve směru na sever k Malostranskému náměstí. Občas se doprava dokonce zcela zastavuje. Navíc se razantně snížila plynulost průjezdu vlaků přes jednokolejnou splítku v Letenské ulici. Jízdní doby mezi Újezdem a Malostranskou, které jsou podle jízdního řádu 6 minut, narostly až na čtyřnásobek. Zpoždění tramvají je ve špičce takové, že se na konečných nestíhají otáčet do pravidelného času. Nastává rozpad provozu na linkách 12, 20 a 22. Koncový úsek na Bílé Hoře se ocitá i na desítky minut bez spojení s centrem města. Příčinou je pravděpodobně aktuální úprava SSZ 1.106 Malostranské náměstí – Letenská pro provoz nové midibusové linky 294. Problém může působit videodetekce pro busy, která obecně není vhodná pro tvrdé aplikace v místech bez rezervy kapacity, ale také změněný software signalizace. Problémy už nejsou pouze v Karmelitské, ale přelévají se již na paralelní Smetanovo nábřeží, kde dochází v severním směru ke vzdutí až do kritické křižovatky Národní divadlo. Semafor v malostranské splítce funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají již téměř 20 let a dosud významně snižoval nepříznivé dopady jednokolejného úseku na provoz tramvají i ostatní dopravy. Provoz v Karmelitské je kvůli neregulované IAD dlouhodobě problematický, ale současný kolaps je výjimečný.

23.10.2014: Rekonstruuje se na Otakarově a Spojovací
Probíhá obnova dvou velkých světelných signalizací. SSZ 4.401 Bělehradská - Otakarova byla vypnuta a probíhají práce za účelem výměny technologie. Součástí je také obnova a doplnění tramvajové detekce. Zcela nový bude software signalizace. Ještě rozsáhlejší činnost probíhá na SSZ 3.364 Koněvova - Spojovací. Zde probíhají rozsáhlé stavební úpravy, zvyšování počtu jízdních pruhů od Koněvovy, od Spojovací a od smyčky tramvají. Současně jsou jízdní pruhy zužovány. Došlo ke zrušení falešného vyhrazeného pruhu pro autobusy ve Spojovací z centra a klasického vyhrazeného pruhu v Českobrodské z centra. Signalizace už několik měsíců dočasně funguje v pevném řízení bez preference MHD.

17.10.2014: Řízení semaforu na Dejvické opraveno
SSZ 6.713 Evropská – přechod Dejvická už nezdržuje tramvaje. Byl upraven tak, aby volno ve směru do centra padlo vlakům s předstihem do jízdy a ty projížděly plynule. Dosud byla výrazná většina tramvají nucena téměř nebo úplně zastavit. Doladěn byl také směr z centra. Ten je zvláštní tím, že kromě kontaktu v zastávce, má další přihlašovací kontakt na výjezdu ze zastávky, těsně před stopčárou, takže vlaky, které mají krátký, nulový, nebo naopak extrémně dlouhý pobyt, dostávají volno co možná nejdříve po cuknutí ze zastávky. Přechod přes tramvajovou trať je řízen s trvalou zelenou pro chodce přes koleje, tramvaj dostává volno na výzvu. Před rekonstrukcí stropní desky a během ní fungoval chodecký koridor přes koleje jako neřízený. Další novinkou v oblasti Prahy 6 je zavedení rychlosti 40 km/h na rychlostní výhybce Prašný most, a to do obou směrů.

13.10.2014: Dva obnovené semafory na Vinohradské zatím s potížemi
Na Vinohradské ulici pokračuje obnova světelných signalizací a zavádění dynamického řízení dopravy. Došlo k obnově dvou semaforů u zastávky Vinohradská tržnice. Obě signalizace nově zohledňují provoz tramvají prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze, ale zatím ne optimálně. Na SSZ 2.303 Vinohradská - Šumavská, které se nachází nad zmíněnou zastávkou, zatím nefunguje řádně detekce vlaků. Velká část z nich se nepřihlásí, ve směru do centra dokonce zřejmě více než polovina. V opačném směru zase dochází v důsledku dočasného omezení rychlosti k ukončení signálu volno i těsně před příjezdem tramvaje ke křižovatce. Na SSZ 2.380 Vinohradská - Budečská, které se nachází pod zastávkou, dochází nezřídka k ukončování prodlužovaného signálu volno i těsně před příjezdem tramvaje ke stopčáře.

08.10.2014: Trojský most otevřen, v provozu nová signalizace
Společně s otevřením nového Trojského mostu bylo uvedeno v život také několik preferenčních opatření. Byly zřízeny dvě zcela nové světelné signalizace v místě křížení městského okruhu s tratí na severním po předmostí. SSZ 7.099 Pod Lisem – rampa Nové Povltavské a SSZ 7.100 Pod Lisem – rampa Bubenečského tunelu jsou vybavené detekcí tramvají. SSZ 7.009 tramvaje již preferuje, ale pouze z centra, protože v opačném směru nefunguje detekce tramvají. SSZ 7.100 je přepnuto na blikající žlutou do doby zprovoznění tunelů. Ani jedno z těchto zařízení však nebude s absolutní preferencí tramvají. Kompletně bylo obnoveno 7.266 Trojská - Pod Lisem, kde byla zásadně vylepšena podmíněná preference tramvají a doplněna preference autobusů. Doladěno bylo SSZ 7.176 Partyzánská – Vrbenského před jižním předmostím. Navíc bylo na severním předmostí osazeno na 360 metrů podélných dělicích prahů. Zbytek trati je povětšinou kryt klasickými obrubami, nebo sítí ocelových táhel, které tvoří nosnou konstrukci mostu.

30.09.2014: SSZ Švehlova - Pražská s preferencí
Největší řízená křižovatka na zrekonstruované tramvajové trati do Hostivaře již funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají. SSZ 0.391 Švehlova - Pražská, která se nachází u zastávky Na Groši, upřednostňuje tramvaje prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Většina tramvají tak projede bez zdržení. Signalizace je vybavena také detekcí autobusů, jejich preference zatím nefunguje. V pevném řízení prozatím zůstávají na Průběžné a Švehlově ulici ještě tři signalizace.

24.09.2014: Pevné programy po RTT Průběžná - Švehlova
Celkem na čtyřech řízených křižovatkách na zrekonstruované tramvajové trati v Průběžné a Švehlově ulici, které prošly úpravami či obnovou, zatím nefunguje preference tramvají. SSZ Průběžná - V Korytech, SSZ Švehlova - Jahodová, SSZ Švehlova - Práčská a SSZ Švehlova - Pražská jsou řízeny pevnými programy. Všechny tyto semafory přitom před letní výlukou fungovaly s preferencí tramvají, takže přesnost provozu na rekonstruované trati zatím zaostává za očekáváním. Preference se naopak nově dočkaly SSZ Švehlova - přechod zastávka Zahradní město a SSZ Švehlova - Topolová. Na trati přibyly dvě nové zastávky, přitom se například ve směru do centra snížila jízdní doba dle jízdního řádu o jednu minutu. Zlepšení průjezdu přes řízené křižovatky, které by mělo nastat v nejbližší době, má být vedle zlepšení technického stavu tratí zásadním prvkem ke zrychlení provozu tramvají v oblasti.

21.09.2014: Dvě obnovené signalizace na Praze 3
Do provozu byly po obnově uvedeny SSZ 3.304 Táboritská - Ondříčkova a SSZ 3.351 Želivského - Jeseniova. Obě byly již před obnovou v režimu s preferencí tramvají. Na SSZ Táboritská - Ondříčkova byl doplněn směrový signál pro auta vlevo do centra. Současně došlo ke snížení počtu řadicích pruhů na hlavním vjezdu z centra ze tří na jeden. Preference funguje prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem kolizní fáze a v některých obdobích také vkládáním fáze. Signalizace bude potřebovat doladění, protože nárazově dochází k tvorbě kolon aut ve směru z centra, což má nepřivý vliv také na tramvaje. Nastávají také nesprávné výběry vložené fáze od tramvají do centra. Na SSZ Želivského - Jeseniova jsou tramvaje preferovány prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Bylo zrušeno levé odbočení od Vinohradské, čímž došlo ke zvýšení bezpečnosti provozu, a byl zkrácen cyklus. Bude třeba doladit délku zelené pro chodce přes hlavní směr.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 646 |

  NOVINKY
31.01.2025 Tři, dva, jedna! Novinka na Spojovací.
Tramvaje na Spojovací lépe odjíždějí ve směru do centra. Na SSZ 3.364 Hartigova – Spojovací byla nasazena upravená řídicí logika. Volno pro tramvaj se vybírá pouze na výzvu, padá na kratší dobu a častěji. Vlakům z nástupní zastávky jsou vytvořeny lepší podmínky pro splnění odjezdu ve stanovenou minutu dle jízdního řádu. Řízení navíc používá občanský čas a umí odložit výběr, aby volno nepadlo předčasně před začátkem nové minuty. Ve směru z centra se volno vybírá až od blízkého kontaktu, což nutí většinu vlaků zpomalit a následně znovu zadávat jízdu. Zásadní zlepšení mají chodci. Ve vložené tramvajové fázi je možné vybrat přechod přes Českobrodskou ulici, který je velmi vytížený a slouží pro přestup mezi autobusy a tramvajemi. Preference na Spojovací byla zřízena už před více než 20 lety. V roce 2014 byla doplněna preference autobusů a ještě v témže roce byla signalizace obnovena, do pevného řízení. V roce 2015 došlo k opětovnému zavedení preference MHD, ale s horšími podmínkami pro tramvaje. K úpravě semaforu došlo také na Nádraží Libeň. SSZ 9.212 Harfa nově umí vkládání fází dle autobusů i během pracovních dnů.

23.12.2024 Vylepšená preference na semaforu Kobylisy
V důležitém uzlu s provozem tramvají a autobusů došlo k úpravě řízení světelné signalizace. SSZ 8.242 Klapkova – Střelničná má optimalizovanou řídicí logiku, díky čemuž tramvaje o něco plynuleji projíždějí, a to zejména ve směru z centra. Signalizace lépe reaguje na vlaky odbočující vpravo do Ďáblic či k obratišti. Zlepšila se reakce na druhou tramvaj v zastávce, pro kterou se volno prodlužuje, případně může dojít k rychlé změně signálu po následném přestavení výhybky do požadovaného směru. Nevýhodou vjezdu je velmi dlouhý obvod výhybky a tedy dlouhá časová mezera mezi dvěma vlaky. Došlo k vylepšení také ve směru od Ďáblic a Vozovny Kobylisy. Na signalizaci byla současně optimalizována preference autobusů, které zde zajišťují tangenciální páteř veřejné dopravy v kolizním směru vůči tramvajím. Došlo rovněž k úpravě řízení na sousední SSZ 8.243 Střelničná – Zdibská. Volno z centra do obratiště a i do Ďáblic padá obvykle dříve. Do obratiště, kde je již jen manipulační provoz, však byla zrušena preference a v případě, kdy má na sousední křižovatce zelenou hlavní směr, čeká tramvaj obvykle déle než dosud.

19.12.2024 Prodloužení trati na Pankrác přineslo na síť další dva semafory
Hned dvou stávajících světelných signalizací se dotkla nová tramvajová trať na Pankrác, která byla pro cestující uvedena do provozu 14. prosince. SSZ 4.430 Na Pankráci – Hvězdova se nachází na samotném začátku nového úseku. Průsečná křižovatka je řešena se směrovými signály pro levá odbočení přes tramvajovou trať. Preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru z centra z důvodů poruchy na kabelu nefunguje detekce tramvají. Na SSZ je zajištěna rovněž preference autobusů. SSZ 4.415b Na Pankráci – přechod u zastávky Pankrác je naopak těsně před koncem nového úseku. Jedná se o tříuzlový samostatný přechod pro chodce, přičemž přechod přes koleje funguje s trvalým volnem pro chodce, které je přerušováno nároky tramvají. Preference je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2025