Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

26.05.2012: Probíhá obnova SSZ Kostelní
Další semafor na rekonstruované trati v ulici Dukelských hrdinů prochází obnovou. Jedná se o SSZ 7.163 Dukelských hrdinů – Kostelní u Strossmayerova náměstí. Probíhají výkopové práce, výstavba stožárů a další činnost. Původní signalizace byla realizována přibližně v roce 1994 a od té doby fungovala s kvalitní preferencí tramvají. Sousední SSZ nábř. Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů bylo obnoveno v březnu tohoto roku a dosud zde nebyla zprovozněna preference tramvají, což má v tomto extrémně zatíženém úseku významný dopad na přesnost provozu a reálné jízdní doby MHD.

14.05.2012: Klesly výkony automobilové dopravy i počet pasažérů v MHD
O jedno procento klesla v Praze v roce 2011 doprava v hlavním městě. Vyplývá to z Ročenky dopravy, jíž vydává Technická správa komunikací. Stalo se tak poprvé od roku 1990, kdy začala doprava strmě růst. Současně však došlo v roce 2011 také k poklesu cestujících v MHD. Podle dostupných údajů dokonce o 8 procent, byť se do statistik mohl promítnout zpětný výkup neplatných jízdenek a změna tarifu. Příčinami celkového poklesu dopravních výkonů může být ekonomická krize, zvýšené ceny jízdného a pohonných hmot.

22.04.2012: Semafor na Bílé Hoře obnoven
Bylo zprovozněno obnovené SSZ 6.128 Karlovarská - smyčka tramvají. Semafor, který dříve umožňoval výběr tramvajového volna po nároku na kontaktním zámku, nyní preferuje tramvaje po přihlášení klasickým trolejovým kontaktem, jenž je umístěn těsně před označníky zastávek. Řidič už nemusí vystupovat z vozu. Volno pro tramvaje je vybráno většinou 30 sekund po přihlášení. V určitých případech, při nároku na přechodu přes Karlovarskou a kvůli nemožnosti přejít z této chodecké fáze do tramvajové, může tramvaj čekat i 50 sekund.

14.04.2012: U Muzea přichází volno dříve
SSZ Legerova – Vinohradská u zastávky Muzeum mírně zlepšilo podmínky pro tramvaje. Pro průjezd na konci fáze Legerova se vlak dosud musel přihlásit ještě během svícení chodecké zelené přes Vinohradskou. Nově se může přihlásit i během červené, těsně před ukončením zelené po Legerově, nejpozději však přibližně 10 sekund před možným výběrem volna. Ve výsledku nyní volno pro tramvaj padá až o půl minuty dříve než před úpravou semaforu. Zařízení nadále funguje v pevném řízení s prostou výzvou pro tramvaje, jež si mohou své volno vybrat na dvou místech v cyklu. Detektory jsou těsně před křižovatkou. V místě je provozována linka 11.

01.04.2012: Preference tramvají z mostu Legií už funguje
Tramvaje u Národního divadla už tolik nepostávají. Semafor znovu reaguje na vlaky z mostu Legií. Po roce byl opětovně zprovozněn přihlašovací kontakt. Stalo se tak s ukončením výluky na Masarykově nábřeží, v jejíž poslední etapě nejezdily vlaky jedním směrem od Mánesa k divadlu. Preference z mostu Legií nefungovala od dubna 2011, kdy začala rekonstrukce tratí mezi Staroměstskou a Mánesem. Současně proběhla rekonstrukce technologických tunelů Národního divadla a Klementina. Důvodem odpojení kontaktu byla pravděpodobně snaha o zajištění větší kapacity pro individuální dopravu z kolizního Smetanova nábřeží, která byla oslabena právě tramvajovou výlukou.

26.03.2012: Semafor na nábřeží Kapitána Jaroše v pevném řízení. Zatím
S týdenním předstihem proti původnímu plánu byla uvedena do provozu zrekonstruovaná trať na nábřeží Kapitána Jaroše a v ulici Dukelských hrdinů. Během výluky bylo značně přebudováno SSZ 7.028 nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů, které významně zlepšilo podmínky pro chodce a cyklisty. Zatím však semafor funguje v pevném řízení bez preference tramvají a zdrží přibližně 85% všech vlaků, proti necelým 10% v předchozím řízení s preferencí. V dopravní špičce zde může docházet k nárazovému hromadění vlaků z centra. SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní funguje nadále v původním dynamickém řízení, ale ve směru z centra zřejmě nedostává přihlašovací nároky tramvají právě z SSZ 7.028. V rámci rekonstrukce tratě, která umožnila zrušení omezených rychlostí v úseku, bylo před oběma křižovatkami z centra zřízeno celkem 112 metrů bumlíku, jenž odděluje tramvajové těleso od vozovky.

23.03.2012: Volno na Strašnické vydrží déle
SSZ 0.341 V Olšinách – Starostrašnická na výjezdu tramvaje ze zastávky Strašnická je upraveno pro pomalejší jízdu vlaků ve směru od Vinice. Ta je způsobena hlavně omezenou rychlostí 10 km/h na vjezdu do zastávky. Volno nyní začíná běžně 32 sekund a končí 50 sekund po přihlášení, čímž bylo odsunuto přibližně o 9 resp. 12 sekund. Významná většina vlaků stíhá signál napoprvé projet. V případě nezdaru se volno vybírá ještě jednou. O preferenci se zde tramvaje dělí s autobusy, které vyjíždí na vlastní signál ze zastávkového pásu. Omezená rychlost by měla být odstraněna opravou ještě během jara. Je možné, že stávající úprava signalizace bude vyhovovat i pro bezvadný stav trati.

29.02.2012: Preference tramvají na Masaryčce obnovena
SSZ Havlíčkova - Hybernská funguje s plnou preferencí tramvají. Byla vyřešena porucha detekce tramvají ve směru od Senovážného náměstí, která byla způsobena závadou na kabelu v zemi. Přenos dat nyní probíhá nouzově bezdrátovou cestou a po prvních dnech provozu se zařízení zřejmě podařilo vyladit na dostatečnou spolehlivost. Tramvaje ani v jednom směru na této křižovatce téměř nezastavují, stejně jako dříve. Detekce a preference tramvají přestala na SSZ 1.052 Havlíčkova - Hybernská fungovat přibližně v listopadu 2010, tedy před 15 měsíci.

18.02.2012: Výtoň: zavedena preference tramvají
Nový software byl spuštěn na SSZ 2.021 Rašínovo nábřeží - Svobodova - Vnislavova. Obsahuje preferenci tramvají prodlužováním, vkládáním a předvýběrem tramvajových fází a prodlužováním kolizních fází. Dále byly částečně upraveny i sousední 2.022a Svobodova - Vyšehradská, kde preference fungovala již dříve, a 2.020 Rašínovo nábřeží - Libušina, jež bylo bez preference. Všechny signalizace jsou vzájemně dynamicky koordinovány tak, že Výtoň funguje izolovaně jako řídící křižovatka a vysílá povely pro ostatní semafory. Koordinace má proměnnou délkou cyklu s omezenou maximální délkou. Všechny semafory na Rašínově nábřeží současně již využívají přihlašovací kontakt od Vyšehradského tunelu, který byl zřízen v rámci RTT Podolské nábřeží. Úprava, jež může projít doladěním, by měla především zrychlit průjezd tramvají uzlem Výtoň.

29.01.2012: V Praze budou zastávky na znamení
Pražskou tramvajovou dopravu čeká pravděpodobně od dubna novinka. Stejně jako u autobusů by mohly začít fungovat zastávky na znamení. Právě v dubnu nabude účinnosti nový Dopravní a návěstní předpis pro tramvaje D 1/2, který umožňuje zavedení tohoto charakteru zastávek. Také stanoví, že kolem označníku zastávky, kde tramvaj nestaví, je možné čelem jet rychlostí do 15 km/h. Zastavovat se bude v případě, že dá cestující znamení (tlačítkem dveří či bzučákem), nebo pokud bude stát osoba v prostoru zastávky. Zastávky na znamení, v případě rozšíření, mohou přinést snížení spotřeby energie, hlučnosti, opotřebení vozů a trati a zvýšení cestovní rychlosti. Na novinku si budou muset zvyknout ostatní účastníci provozu, proto se předpokládá postupné zavádění. Předpis umožní také poprvé stanovit značkou vyšší rychlost jízdy do výhybek a křížení. Zastávky na znamení fungují v tramvajové dopravě v řadě evropských měst, třeba Berlíně či Amsterdamu. Běžné jsou i v Brně a v Ostravě. V Česku se používají také v železniční dopravě.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

  NOVINKY
02.09.2021 Zhoršení pro tramvaje u Muzea
Obnova SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská přinesla nárůst zdržení tramvají. Zatímco na původní technologii před obnovou semaforu byl provozován pevný program s výzvou tramvaje ve dvou polohách v cyklu řízení, který zaručoval tramvajím zdržení nanejvýš kolem jedné minuty, nyní je v provozu pevný program s cyklickým výběrem tramvajového volna v jedné poloze v cyklu. Délka signálu volno pro tramvaje je 5 sekund, délka signálu stůj je 95. Jde o nejhorší podmínky na jednom SSZ pro tramvaje v Praze, společně s SSZ Chodovská – U Plynárny, která je po obnově v roce 2020 také stále v pevném řízení. Semafor u Muzea byl uveden do provozu ve druhé polovině srpna a kromě zhoršení pro MHD přinesl naopak zlepšení podmínek pro chodce, protože přes magistrálu byly vytvořeny dva nové přechody.

06.08.2021 Město zaplavují rychlostníky. Někde umožní svižnější jízdu
Pražská tramvajová síť bude mít zřetelně vyznačena místa, kde lze jezdit rychlostí vyšší než 50 km/h. Aktuálně probíhá osazování rychlostníků, tedy vnitropodnikového značení, které místně stanovuje rychlost vyšší od obecné úpravy provozním předpisem. Současně se na některých místech zvyšuje nejvyšší rychlost tramvají ze 60 na 65 km/h, například na vybraných úsecích trati na Barrandov a do Modřan. Zvýšený limit mohou využít tramvaje T3 a KT8, nikoli však vozy Škoda 14T a 15T, které mají nižší maximální rychlost. V Česku není rychlost na tramvajových tratích obecně omezena a stanovuje ji provozovatel dráhy. Rychlostníky přináší rovněž možnost vyznačit zvýšení rychlosti na pozemní komunikaci. V krátkém úseku trati na Podolském nábřeží tak tramvaje mohou dosahovat rychlosti 60 km/h oproti původní padesátce. Už dříve byla vyšší rychlost vyznačena rychlostníkem například v kolejové konstrukci na západní straně budoucího Dvoreckého mostu. Stanovení vyšší rychlosti tramvají obvykle zvýhodňuje veřejnou dopravu oproti individuální. Oproti tomu tramvaje mají na řadě míst rychlost nižší než silniční vozidla, zejména v místech výhybek a kolejových křížení.

14.07.2021 Křižovatka Sokolovská – Na Rozcestí je po rekonstrukci
Další světelná signalizace prošla obnovou. SSZ 9.210 Sokolovská – Na Rozcestí dostala nový přechod pro chodce přes Sokolovskou ulici na západním rameni, čímž dochází ke zlepšení přístupu na tramvajovou zastávku Balabenka ve směru do centra. Z pohledu tramvajové dopravy došlo k doplnění výzvových návěstidel a ke změně řídicí logiky. Zlepšením je, že již neutíká volno tramvajím ve směru z centra. Preference je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Signalizace fungovala již před obnovou s preferencí tramvajové dopravy. Krátce po aktuální obnově ještě nebyla v provozu detekce tramvají z centra. Připravuje se rovněž obnova sousedního SSZ 9.209 Balabenka.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021