30.08.2014: Semafor na Dejvické funguje špatně Do provozu bylo uvedeno SSZ 6.713 Evropská – přechod Dejvická. Jedná se o samostatný přechod pro chodce přes dva pásy vozovky a místo pro přecházení přes tramvajovou trať k zastávce tramvaje Dejvická. Semafor byl zbudován v rámci rekonstrukce stropní desky metra. Část přes tramvajovou trať je řízena s trvalou zelenou pro chodce. Tramvaje si vybírají volno na výzvu. Signalizace významně zdržuje prakticky všechny tramvaje ve směru do centra, protože volno začíná pozdě. V opačném směru občas dochází k ukončení signálu volno po výjezdu tramvaje ze zastávky, ještě těsně před stopčárou. Před rekonstrukcí stropní desky a během ní fungoval chodecký koridor přes koleje jako neřízený. 24.08.2014: Obnova dvou semaforů na Vinohradské Na trase linky 11 bylo obnoveno SSZ 2.303 Vinohradská - Šumavská a navíc probíhá obnova sousedního SSZ 2.380 Vinohradská - Budečská. Obě signalizace se nacházejí u zastávky Vinohradská tržnice ve vzdálenosti 150 metrů od sebe. Zatím ani na jednom semaforu nefunguje preference tramvají, protože není dokončena tramvajová detekce. Ke zprovoznění preference by mělo dojít až s dokončením obnovy SSZ Vinohradská - Budečská, která bude spuštěna zřejmě v září. Před obnovou fungovaly obě signalizace v pevném řízení bez preference. 18.08.2014: Obnova SSZ Táboritská - Ondříčkova Další signalizace, která již funguje s preferencí tramvají, prochází obnovou. Jedná se o SSZ 3.304 Táboritská - Ondříčkova, která se nachází u zastávky Olšanské náměstí. V současné době probíhají výkopové práce, budují se ostrůvky a vztyčují sloupky budoucí signalizace. Ve směru do centra je zřizován směrový signál pro auta. Na semaforu v současné době funguje podmíněná preference tramvají. 31.07.2014: Odpočítadla na dalších signalizacích Chodecká odpočítadla přibyla na dalších signalizacích v Praze. Osazena byla na Čechově mostě a v Korunní ulici na křižovatkách se Sázavskou a Kladskou. Jedná se o první signalizace, které odpočívají čas zbývající do konce signálu i při dynamickém řízení. Odpočítávají však pouze délku zeleného signálu, která je předem známá. Zařízení už delší dobu funguje na některých SSZ v pevném řízení, a to na obou křižovatkách na náměstí I. P. Pavlova, na SSZ Revoluční – Dlouhá a na SSZ Křižovnická – Karlova, kde byla zrušena preference MHD. Plnohodnotné fungování odpočítadel, kdy jsou správné hodnoty zobrazovány neustále pro červenou i zelenou, je možné pouze u řízení pevnými programy. Takové řízení neumožňuje reagovat na aktuální poptávku účastníků provozu ani preferenci vozidel městské hromadné dopravy. 12.07.2014: Bumlík v Komunardů je zpátky Po roce se vrátil do ulice Kumunardů podélný dělící práh, který je umístěn mezi zastávkou Dělnická a křižovatkou se stejnojmennou ulicí. Má délku 47 metrů a segreguje dopravu před signalizací Dělnická – Komunardů. Odstraněn byl v červnu 2013 z důvodů výstavby přilehlého objektu. V minulém roce byl dočasně odstraněn také bumlík ve Francouzské ulici. Vrátil se po několika měsících. 10.07.2014: SORy se začínají hlásit k novým signalizacím Problém neviditelných autobusů může být brzy minulostí. Vozy typu SOR, které se neuměly přihlašovat k signalizacím novějším než ony samy, prochází potřebnými zásahy. Část těchto nejnovějších vozidel v parku Dopravního podniku se tak už umí přihlašovat ke všem SSZ bez ohledu na dobu jejich výstavby či obnovy. Nově tedy například na Spojovací nebo u Lihovaru. Zřejmé je to kromě viditelné preference především ze svícení výzvových návěstidel. Dle poloh odhlášení se zdá, že pro lokalizaci a detekci vozidel je u SORů zprovozňován systém inframajáků. Vozy jsou vybaveny ještě záložním systémem na bázi GPS, který fungoval právě jen na „starých“ křižovatkách. Autobusy SOR s obdobným vybavením vlastní kromě DP také jiní dopravci. 22.06.2014: Signalizace na smyčce Černokostelecká obnovena, preference MHD zavedena Obnovené SSZ Černokostelecká - smyčka tramvají, jehož součástí je kromě připojení tramvajového obratiště i přechod pro chodce přes hlavní komunikaci, bylo uvedeno do provozu. Preferenci tramvají zajišťuje prodlužování a předvýběr vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze, a to pro vlaky v hlavním směru i pro vjezd a výjezd ze smyčky, kde přináší značné časové úspory a zajišťuje výrazně lepší plnění jízdního řádu při odjezdu z nástupní zastávky. Není však ještě dořešena problematika blokování kolejí vozidly, ke kterému dlouhodobě dochází v důsledku nepozornosti a nekázně řidičů aut jedoucích po Černokostelecké do centra. Rovněž zatím není zajištěna spolehlivost vzdáleného rádia pro tramvaje ve směru z centra, které při správné funkci mimo jiné umožňuje zcela hladký průjezd tramvají do smyčky. Na SSZ funguje také preference autobusů. V rámci obnovy došlo ve směru do centra dokonce ke zrušení pasti pro autobusy - autobusového pásu se zastávkou na znamení a vlastním vjezdem do křižovatky. Nyní zastavují autobusy ve veřejném jízdním pruhu za semaforem. 22.06.2014: Strossmayerovo náměstí v noci na blikačku V nočním přestupním uzlu tramvají Strossmayerovo náměstí se ve velmi slabém provozu vypíná světelná signalizace. Blikající žlutá je nasazena v čase 23 – 5:30 hod a pokrývá tak výraznou většinu nočních spojů. Ty v zastávkách vyčkávají kvůli řízenému přestupu, což vedlo k nepříznivému ovlivňování řízení SSZ přihlášenými tramvajemi a také k problémům při odjezdu vlaků. Vypnutí signalizace má za následek vyšší plynulost dopravy. Noční blikačka funguje na SSZ od května. Na přelomu dubna a května byla dokonce v provozu několik týdnů celodenní blikačka, a to v rámci dočasných dopravních opatření na obnovu vozovek na nábřeží Kapitána Jaroše. Bylo zaznamenáno snížení zdržení tramvají a chodců. Proto není vyloučeno, že dojde k úplnému vypnutí signalizace. SSZ funguje s preferencí tramvají, ve špičce jí však projíždí 120 tramvajových spojů za hodinu. 12.05.2014: Semafor na Podkovářské v dynamice SSZ 9.213 Poděbradská - Podkovářská, jež bylo obnoveno v roce 2013, dostalo dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajišťována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ač se jedná o křižovatku, na části přechodu přes tramvajovou trať je netradičně použita trvalá zelená pro chodce a tramvaj si vybírá volno pouze na výzvu. Na druhou stranu lze tramvají krátit boční fázi s chodci. Na semaforu ale občas dojde k nestabilnímu chování, například k ukončení vlastní fáze pro tramvaj z centra hluboko po jejím přihlášení, což vede ke zbytečnému zdržení. Pokud se řízení podaří doladit, budou již všechny signalizace na Poděbradské ulici z pohledu preference tramvají v přijatelném stavu. 07.05.2014: Vzniká signalizace U Vorlíků Po delší době byla obnovena výstavba signalizace na Letné u vjezdu do tunelu Blanka. SSZ Milady Horákové – U Vorlíků, které se bude nacházet mezi zastávkou Sparta a smyčkou Špejchar, pomalu dostává svoji definitivní podobu. Bude s preferencí tramvají. Největší přínos pro tramvaje bude mít z tohoto díla vedlejší signalizace na vjezdu do obratiště Špejchar. Díky „Vorlíkům“ se budou tramvaje ve směru z centra přihlašovat k signalizaci u smyčky s větším předstihem. Zatímco nyní se vlaky hlásí až postavením výhybky, nově se kontaktem budou přihlašovat už u předvěsti sousední signalizace. Semafory jsou součástí stavby tunelového komplexu Blanka. |