18.08.2014: Obnova SSZ Táboritská - Ondříčkova Další signalizace, která již funguje s preferencí tramvají, prochází obnovou. Jedná se o SSZ 3.304 Táboritská - Ondříčkova, která se nachází u zastávky Olšanské náměstí. V současné době probíhají výkopové práce, budují se ostrůvky a vztyčují sloupky budoucí signalizace. Ve směru do centra je zřizován směrový signál pro auta. Na semaforu v současné době funguje podmíněná preference tramvají. 31.07.2014: Odpočítadla na dalších signalizacích Chodecká odpočítadla přibyla na dalších signalizacích v Praze. Osazena byla na Čechově mostě a v Korunní ulici na křižovatkách se Sázavskou a Kladskou. Jedná se o první signalizace, které odpočívají čas zbývající do konce signálu i při dynamickém řízení. Odpočítávají však pouze délku zeleného signálu, která je předem známá. Zařízení už delší dobu funguje na některých SSZ v pevném řízení, a to na obou křižovatkách na náměstí I. P. Pavlova, na SSZ Revoluční – Dlouhá a na SSZ Křižovnická – Karlova, kde byla zrušena preference MHD. Plnohodnotné fungování odpočítadel, kdy jsou správné hodnoty zobrazovány neustále pro červenou i zelenou, je možné pouze u řízení pevnými programy. Takové řízení neumožňuje reagovat na aktuální poptávku účastníků provozu ani preferenci vozidel městské hromadné dopravy. 12.07.2014: Bumlík v Komunardů je zpátky Po roce se vrátil do ulice Kumunardů podélný dělící práh, který je umístěn mezi zastávkou Dělnická a křižovatkou se stejnojmennou ulicí. Má délku 47 metrů a segreguje dopravu před signalizací Dělnická – Komunardů. Odstraněn byl v červnu 2013 z důvodů výstavby přilehlého objektu. V minulém roce byl dočasně odstraněn také bumlík ve Francouzské ulici. Vrátil se po několika měsících. 10.07.2014: SORy se začínají hlásit k novým signalizacím Problém neviditelných autobusů může být brzy minulostí. Vozy typu SOR, které se neuměly přihlašovat k signalizacím novějším než ony samy, prochází potřebnými zásahy. Část těchto nejnovějších vozidel v parku Dopravního podniku se tak už umí přihlašovat ke všem SSZ bez ohledu na dobu jejich výstavby či obnovy. Nově tedy například na Spojovací nebo u Lihovaru. Zřejmé je to kromě viditelné preference především ze svícení výzvových návěstidel. Dle poloh odhlášení se zdá, že pro lokalizaci a detekci vozidel je u SORů zprovozňován systém inframajáků. Vozy jsou vybaveny ještě záložním systémem na bázi GPS, který fungoval právě jen na „starých“ křižovatkách. Autobusy SOR s obdobným vybavením vlastní kromě DP také jiní dopravci. 22.06.2014: Signalizace na smyčce Černokostelecká obnovena, preference MHD zavedena Obnovené SSZ Černokostelecká - smyčka tramvají, jehož součástí je kromě připojení tramvajového obratiště i přechod pro chodce přes hlavní komunikaci, bylo uvedeno do provozu. Preferenci tramvají zajišťuje prodlužování a předvýběr vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze, a to pro vlaky v hlavním směru i pro vjezd a výjezd ze smyčky, kde přináší značné časové úspory a zajišťuje výrazně lepší plnění jízdního řádu při odjezdu z nástupní zastávky. Není však ještě dořešena problematika blokování kolejí vozidly, ke kterému dlouhodobě dochází v důsledku nepozornosti a nekázně řidičů aut jedoucích po Černokostelecké do centra. Rovněž zatím není zajištěna spolehlivost vzdáleného rádia pro tramvaje ve směru z centra, které při správné funkci mimo jiné umožňuje zcela hladký průjezd tramvají do smyčky. Na SSZ funguje také preference autobusů. V rámci obnovy došlo ve směru do centra dokonce ke zrušení pasti pro autobusy - autobusového pásu se zastávkou na znamení a vlastním vjezdem do křižovatky. Nyní zastavují autobusy ve veřejném jízdním pruhu za semaforem. 22.06.2014: Strossmayerovo náměstí v noci na blikačku V nočním přestupním uzlu tramvají Strossmayerovo náměstí se ve velmi slabém provozu vypíná světelná signalizace. Blikající žlutá je nasazena v čase 23 – 5:30 hod a pokrývá tak výraznou většinu nočních spojů. Ty v zastávkách vyčkávají kvůli řízenému přestupu, což vedlo k nepříznivému ovlivňování řízení SSZ přihlášenými tramvajemi a také k problémům při odjezdu vlaků. Vypnutí signalizace má za následek vyšší plynulost dopravy. Noční blikačka funguje na SSZ od května. Na přelomu dubna a května byla dokonce v provozu několik týdnů celodenní blikačka, a to v rámci dočasných dopravních opatření na obnovu vozovek na nábřeží Kapitána Jaroše. Bylo zaznamenáno snížení zdržení tramvají a chodců. Proto není vyloučeno, že dojde k úplnému vypnutí signalizace. SSZ funguje s preferencí tramvají, ve špičce jí však projíždí 120 tramvajových spojů za hodinu. 12.05.2014: Semafor na Podkovářské v dynamice SSZ 9.213 Poděbradská - Podkovářská, jež bylo obnoveno v roce 2013, dostalo dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajišťována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ač se jedná o křižovatku, na části přechodu přes tramvajovou trať je netradičně použita trvalá zelená pro chodce a tramvaj si vybírá volno pouze na výzvu. Na druhou stranu lze tramvají krátit boční fázi s chodci. Na semaforu ale občas dojde k nestabilnímu chování, například k ukončení vlastní fáze pro tramvaj z centra hluboko po jejím přihlášení, což vede ke zbytečnému zdržení. Pokud se řízení podaří doladit, budou již všechny signalizace na Poděbradské ulici z pohledu preference tramvají v přijatelném stavu. 07.05.2014: Vzniká signalizace U Vorlíků Po delší době byla obnovena výstavba signalizace na Letné u vjezdu do tunelu Blanka. SSZ Milady Horákové – U Vorlíků, které se bude nacházet mezi zastávkou Sparta a smyčkou Špejchar, pomalu dostává svoji definitivní podobu. Bude s preferencí tramvají. Největší přínos pro tramvaje bude mít z tohoto díla vedlejší signalizace na vjezdu do obratiště Špejchar. Díky „Vorlíkům“ se budou tramvaje ve směru z centra přihlašovat k signalizaci u smyčky s větším předstihem. Zatímco nyní se vlaky hlásí až postavením výhybky, nově se kontaktem budou přihlašovat už u předvěsti sousední signalizace. Semafory jsou součástí stavby tunelového komplexu Blanka. 22.04.2014: První semafor na Malovance upraven SSZ Bělohorská – Vaníčkova u zastávky Malovanka bylo upraveno. Nyní je na signalizaci zajištěna lepší preference tramvají, která se realizuje prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze, a také předvýběrem kolizní fáze. Nejsou již registrovány nestabilní stavy chování signalizace, která byla původně zřízena jako provizorní. Nyní zde zastaví zanedbatelné množství tramvají a vzhledem k levému odbočení aut přes koleje má nyní pro MHD pozitivní přínos. Úpravou mají projít i další semafory na Malovance. SSZ Bělohorská – Pod Královkou je dočasně v blikající žluté a i zde tramvaje nyní nezastavují. Na SSZ Myslbekova – Dlabačov dosud není zlepšení zřetelné. 06.03.2014: Flora upravena. Co teď umí vzdálené rádio? Po 10 měsících bylo upraveno SSZ 3.309 Vinohradská - Jičínská. Zásadní změnou prošla funkce vzdáleného rádia od malé Jičínské. Tramvaje, které se na něm přihlásí, typicky generují výzvu a prodlužování na zelenou pro auta z malé Jičínské, zatímco dosud si vybíraly své volno vpravo. To se nyní vybírá až po nároku na EOV. Nová funkce má zajistit vytlačení kolony vozidel před tramvají. Signalizace si tak lépe poradí v době extrémních kolon v malé Jičínské, při kterých přicházela tramvajová volna nezřídka nazmar. Naopak v době běžného provozu, kdy mají vlaky obvykle relativně volný průjezd ke křižovatce, je funkce na škodu: před přijíždějící tramvaj často padá cizí fáze a SSZ tak zastaví více tramvají než dříve. Součástí úpravy je i omezení, či úplně vyřazení zakoordinovávání po Vinohradské, takže boční směry tolik netrpí dlouhými červenými. Chybí však stále nezbytná dynamická koordinace s SSZ Jičínská - Přemyslovská. |