Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

08.08.2011: SSZ Průběžná – V Korytech se zapojenou detekcí tramvají
Zlepšení provozu tramvají přinesla úprava obnoveného SSZ Průběžná - V Korytech. Byly zapojeny vzdálené přihlašovací kontakty z centra i od Hostivaře, které slouží k prodlužování volna pro tramvaje. Tím byla značně eliminována největší možná zdržení, včetně ukončování volna těsně před příjezdem vlaku ke stopčáře. Za běžného denního provozu však zůstávají zcela zablokovány preferenční předvýběry, které byly hlavní příčinou tvorby kolon v ulici V Korytech. Zároveň byla na signalizaci osazena doplňková šipka pro odbočení z Průběžné vpravo do ulice V Korytech, která zlepšila plynulost provozu po Průběžné.

21.07.2011: SSZ Bělohorská – Bolívarova v provozu
Nový semafor u zastávky Malý Břevnov byl spuštěn. SSZ 6.186 Bělohorská – Bolívarova, které leží u zastávky Malý Břevnov, preferuje tramvajové vlaky prodlužováním, vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Řízení je třífázové s trvalou zelenou v hlavním směru, ve kterém jezdí také tramvaje. Zatím není jasné, zdali bude SSZ označeno jako s absolutní nebo podmíněnou preferencí tramvají. Současně byla zahájena výstavba SSZ 1.192 Jelení – U Brusnice. Na pražské tramvajové síti je nyní v provozu 232 SSZ. Tramvaje preferuje 152 z nich, což činí podíl 65,5 %.

14.07.2011: Spuštěny nové signalizace
V provozu je SSZ Seifertova - přechod Sladkovského náměstí mezi zastávkami Husinecká a Lipanská. Samostatný přechod pro chodce je vybaven tramvajovou detekcí a funguje na něm podmíněná preference tramvají prodlužováním vlastní fáze. Již funguje další nové SSZ Švehlova - Jahodová u nového nákupního centra na Zahradním Městě. Zde funguje preference tramvají prodlužováním, vkládáním, předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. SSZ je vybaveno předvěstmi. Obě signalizace pro správné fungování z hlediska provozu tramvají ještě nejspíše čeká doladění. Dokončeno je také SSZ Bělohorská - Bolívarova u zastávky Malý Břevnov.

11.07.2011: SSZ Klárov má novou logiku. MHD získala
Semafor na Malostranské dostal nový software. S preferencí! SSZ Klárov - Letenská zjevně reaguje na tramvaje prodlužováním, předvýběrem a vkládáním fází. Výrazně se zkrátily kolony aut v Letenské ulici, což také pomáhá tramvajím. Naopak delší jsou kolony od Mánesova mostu a prodloužil se cyklus. Přesahuje i dvě minuty. Negativní dopady řízení jsou ovlivněny omezením IAD v okolí a odklonem tramvají, jež ve výluce nárokují preferenci pouze v relaci Malostranská - Malostranské náměstí. Na místě dochází k nárazovému řízení policií z ruční skříňky. Logika si tak zřejmě vyžádá doladění. Na SSZ fungovala preference MHD do roku 2002. Po povodních byl vyměněn vytopený řadič a nasazen jiný software, který již nebyl vůči tramvajím příznivý. Přesto bylo SSZ opět označeno jako s preferencí tramvají. V roce 2010 byl ale na základě faktů zjištěných z dokumentace vyňat a zadala se změna dopravního řešení. Bez preference je nyní paradoxně SSZ Národní divadlo, přestože zde tramvaje jezdí výlukově jen v relaci Národní – most Legií a v kolizním směru jsou téměř nulové nároky IAD.

27.06.2011: Semafor Mezi hřbitovy v provozu
SSZ 3.310 Želivského – U Nákladového nádraží bylo po dlouhé výstavbě uvedeno do provozu. Signalizace u zastávky Mezi hřbitovy, která vznikla v souvislosti s probíhající stavbou administrativního komplexu 02, je vybavena detekcí tramvají. Ve směru od Nákladového nádraží Žižkov se vlaky hlásí současně s odhlášením z předchozího SSZ. Preferovány jsou prodlužováním, vkládáním, předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. V místě jsou provozovány čtyři tramvajové linky. Ve směru od Olšanské má křižovatka pro auta směrový signál, v opačném směru pouze plný. Na SSZ by měla být zprovozněna také preference autobusů, provozována je jedna linka.

27.06.2011: Na Přístavišti je přednost pro tramvaje
Semafor na přejezdu Přístaviště je zapytlovaný. Provoz se řídí dopravními značkami a tramvaje v obou směrech mají před vozidly přednost. Důvodem je špatný technický stav trati, který si v místě vyžádal jízdu tramvají rychlostí do 10 km/h. Vlaky do křižovatky vjížděly dlouho poté, co autům naskočila červená, a zelená pro vozidla naopak začínala ještě v momentě, kdy tramvaj byla na přejezdu. Na pásu komunikace ve směru z centra, který se kříží s tratí, jsou umístěny značky Dej přednost v jízdě tramvaji. Řidiči na změnu reagují. V pátek bude na trati přerušen provoz na dva měsíce. Začne rekonstrukce, po níž zmizí všechny omezené rychlosti mezi Výtoní a Braníkem. V říjnu pak bude uvedena do provozu také opravená trať Braník - Modřany s novými kolejemi v řadě úseků a s definitivně opravenou estakádou u Nádraží Modřany.

14.06.2011: Konec semaforu U Kříže
Z mapy pražských signalizací mizí SSZ 8.215 Zenklova - Hejtmánkova. Semafor, který se nachází v zastávce U Kříže v Praze 8, byl demontován. V posledních letech nefungoval. Naopak vznikají nová zařízení. Mezi zastávkami Zahradní město a Sídliště Zahradní město je budováno SSZ Švehlova - Jahodová, jež bude vybaveno předvěstmi. Další signalizace SSZ Bělohorská – Bolívarova vzniká u zastávky Malý Břevnov z centra. A před uvedením do provozu je konečně SSZ Želivského – U Nákladového nádraží u zastávky Mezi hřbitovy. Všechny semafory by měly fungovat s preferencí tramvají, případně i preferencí autobusů.

10.06.2011: Zlepšení pro tramvaje na Špejcharu
Obnovení provozu IAD v ulici Milady Horákové přineslo úpravu SSZ 6.143 Špejchar v křižovatce s Badeniho ulicí. Semafor nyní účinněji preferuje tramvaje. Krom prodlužování a předvýběru přibyla mezi preferenční zásahy také změna pořadí fází v cyklu. Tramvajové oblouky se navíc již vybírají pouze na výzvu, což umožňuje hlavně při menším zatížení auty pružněji vybírat fáze. Od zastávek Hradčanská byla zajištěna směrová detekce tramvají již v prostoru splítkové výhybky, nikoli až na rozřazení kolejí před křižovatkou. Větší předstih přihlášení tramvaje tak SSZ umožňuje lépe reagovat na její potřeby. Dosud se zřejmě nepodařilo zprovoznit vzdálený přihlašovací kontakt z Badeniho ulice. Zároveň bylo vypnuto SSZ 6.996 Badeniho - Na Valech, které bylo bez preference. Lze očekávat zrušení.

01.06.2011: Preference na Nádraží Vršovice
Díky výpadku koordinace SSZ po části Vršovické ulice je nyní v provozu preference tramvají na SSZ Vršovická – U Vršovického nádraží. Signalizace zřetelně prodlužuje a vkládá tramvajové fáze, byť v některých případech s drobnými nepřesnostmi. Jev je pravděpodobně způsobený vypnutím hlavního SSZ ve skupině (Vršovická – Sportovní ) v důsledku stavební činnosti. Preference tramvají má příznivý vliv na snížení zdržení MHD, izolované řízení však působí nepříznivě na zastavování aut. Koordinované řízení preferenci TRAM neobsahuje. SSZ bylo rekonstruováno loni. Izolované řízení nyní funguje také na čerstvě obnoveném SSZ Koh-i-noor. I zde se jeví pro tramvaje jako výhodnější, přitom bez zřetelných dopadů pro IAD.

30.05.2011: Nádraží Strašnice má odpojené kontakty
Preference tramvají prakticky přestala fungovat na SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech u Nádraží Strašnice. Byly odpojeny vzdálené přihlašovací kontakty z centra, od Hostivaře a současně byly pravděpodobně potlačeny předvýběry volna pro tramvaje. Vlaky tak nyní dostávají signál stůj i těsně před příjezdem k SSZ a jediným preferenčním prvkem tak zůstává možnost výběru fáze pro linku 19 z centra ve dvou místech v cyklu. Zdržení tramvají se tak vrátilo přibližně na stav před obnovou SSZ. Podnětem vypnutí preference byly nejspíše dlouhé kolony vozidel ve špičce hlavně od ulice V Korytech, kde jezdí i autobusy MHD. Za důvod potíží lze udat prodloužení cyklu - způsobené významným prodlužováním fází od tramvají a vozidel - v kombinaci s krátkými řadícími pruhy, přidání nové fáze na křižovatku (směrový signál na Průběžné do centra), nárůst dopravy poblíž Jižní spojky a také zřejmě mezičasy upravené dle aktuálních standardů. Lze očekávat ladění signalizace a návrat preference tramvají na přetíženou křižovatku. Preference autobusů podle všeho funguje i nadále.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

  NOVINKY
10.05.2021 Na magistrále se zkouší cyklus o délce 80 sekund
Severojižní magistrála by mohla mít v budoucnosti kratší cykly řízení. Pomohlo by to pěším a tramvajové dopravě na zatíženém náměstí I. P. Pavlova. V aktuálně probíhajícím týdnu se testuje na signalizacích na magistrále a okolí řízení s délkou cyklu 80 sekund, namísto dlouhodobě používaných cyklů o délce 100 sekund. Ač je volno pro tramvaje ve zkráceném cyklu adekvátně kratší než ve „stovkách“, zachovává možnost průjezdu dvou tramvají v cyklu. Volno pro tramvaje ve zkoušeném způsobu řízení padne 45 krát za hodinu, zatímco v běžně používaném režimu pouze 36 krát. Úprava tedy může přinést zvýšení kapacity pro tramvaje o 25 % a může být přínosná i pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Rizikem opatření může být doba stanicování tramvají v zastávkách na I. P. Pavlova, koordinace a kapacita pro automobily. Pozitivní dopad má opatření pro chodce, kterým se zkracuje čekání na zelenou. Vedlejším efektem zkoušky je pevný program na SSZ Anglická – Bělehradská a zkrácení zdržení tramvají na semaforu u zastávky Muzeum. Kromě obvyklé délky cyklů 100 sekund se na magistrále ve slabším provozu používají také cykly 50 a 60 sekund. Jejich nasazování se nemění.

09.05.2021 Újezd: obnovená světla v provozu
Ve velice rychlém tempu pokračuje obnova dalších světelných signalizací v hlavním městě. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.501 Újezd – Vítězná. Semafor fungoval s preferencí již před obnovou a aktuální řešení je velmi podobné tomu předchozímu, až na drobná vylepšení. Nově je například možné vrátit některé signály volno pro tramvaj, které právě skončily a o výběru některých vložených fází je možné rozhodovat i později. Nevýhodou křižovatky je, že tramvaje na všech vjezdech mají přibližně 30 metrů před křižovatkou zastávku, často s kontrolním bodem. K přihlašování tramvají dochází až po výjezdu ze zastávky, což nestačí k dostatečně rychlému výběru signálu. Všechna tramvajová volna jsou nadále vybírána cyklicky. Preference tramvají je uplatňována vkládáním, předvýběrem a prodlužováním fází.

23.04.2021 Klárov po obnově pozná stanicování ve druhé pozici
V Praze byla obnovena další světelná signalizace, která už dříve preferovala tramvaje. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.156 Klárov - Letenská. Princip řešení do značné míry kopíruje předchozí způsob řízení z roku 2011. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, krácením a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Pro tramvaje byla doplněna výzvová návěstidla na zbylé dva vjezdy, kde dosud nebyla a proběhlo parametrické vyladění, například uvažovaných dob jízdy od přihlášení. Ve směru od zastávky Malostranská byl doplněn vzdálený přihlašovací kontakt, který slouží k detekování tramvaje ve druhé pozici zastávky. Logika pak rozpoznává, zdali tramvaj v této pozici stanicovala a následně upravuje parametry pro přihlášení blokováním výhybky. Dle skutečného provozu nejsou vyloučena případná doladění. Signalizace, která se nachází v uzlu Malostranská, je velmi zatížena tramvajovou dopravou. V běžném provozu převádí v dopravní špičce přes 100 tramvajových spojů za hodinu. Současně musí na některých ramenech zvládat množství chodců a také značnou automobilovou dopravu, především ve směru z Letenské ulice.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021