Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

20.10.2011: Vzdálené rádio u Národního divadla šetří tramvajím čas
Přes tři týdny funguje na SSZ Národní divadlo vzdálené rádio, které zajišťuje směrovou detekci tramvají ve směru od zastávky Karlovy lázně. Dle měření došlo po spuštění zařízení k přibližně šedesátiprocentnímu poklesu zdržení i podílu zdržených vlaků jedoucích vlevo proti původnímu stavu, kdy byly vozy detekovány kontaktem a směrově se hlásily až těsně u stopčáry. Zatímco dřív zde signalizace zdržela 95 % tramvají, nyní je to pouze 40 %. Průměrné zdržení pokleslo z 20 na 7 sekund. Pokles je způsoben tím, že řadič včas ví o směru jízdy vlaku a může s předstihem reagovat volbou fáze v ideálním případě „do jízdy“. Problém občas způsobí neukázněný řidič auta vybočující z kolony, který znemožní tramvaji plynulý průjezd ke křižovatce. Spolehlivost přihlašování se u tohoto nového zařízení zatím pohybuje kolem 85 %. Rádio je umístěno ve vzdálenosti 200 metrů před křižovatkou, přibližně v pozici původního vzdáleného přihlašovacího kontaktu. V současné době odbočují všechny vlaky ze Smetanova nábřeží vlevo. Po zprovoznění trati na Masarykově nábřeží bude uhýbat jen linka 18.

04.10.2011: SSZ Vinohradská – Želivského spuštěno, zatím bez preference
Bylo zprovozněno obnovené SSZ 3.323 Vinohradská - Želivského. Semafor je řízen dynamicky, ale bez preference tramvají. Ta bude doplněna zřejmě až po rekonstrukci trati ve Vinohradské ulici směrem k Vinici, kterou plánuje Dopravní podnik na příští rok. Signalizace je nyní řízena obdobně jako v předchozím pevném řízení s tím, že tramvajové oblouky jsou vybírány pouze na výzvu. Ve směru od Vinice byl přesunut levý řadící pruh z vlastního pásu k ostatním pruhům, které byly zúženy. Semafor je vybaven detekcí a preferencí autobusů.

03.10.2011: Zahájena výstavba definitivního SSZ Poděbradská – Slévačská
Provizorní SSZ Poděbradská – Slévačská by mělo být ještě letos přestavěno do definitivní podoby a měla by na něm být zavedena preference MHD. V křižovatce začaly výkopové práce. Stávající provizorní signalizace byla realizována souběžně s rekonstrukcí trati v Poděbradské ulici v roce 2010. Pro dynamické řízení byla zřízena pouze chodecká tlačítka, následně vozidlové detektory na bočních vjezdech. Nyní by měla být doplněna detekce vozidel v hlavním směru a především detekce tramvají a autobusů pro zavedení preference. Po zřízení provizorní signalizace došlo v křižovatce k množství nehod tramvají s vozidly odbočujícími vlevo přes koleje. Definitivní semafor by mohl nebezpečné situace řešit oddělením signálů.

01.10.2011: Vzdálené rádio u Národního divadla
Na SSZ 1.010 Národní divadlo bylo uvedeno do provozu nové zařízení pro detekci tramvají. Jde o vzdálené rádio, které je umístěno na Smetanově nábřeží 200 metrů před křižovatkou. Dokáže na rozdíl od trolejového kontaktu zjistit nejen přítomnost tramvaje, ale také směr její jízdy křižovatkou podle signálu vysílaného pro výhybky. Dosud se tramvaje směrově hlásily k SSZ až po postavení výhybky, tedy těsně před stopčárou. Větší předstih přihlášení zajistí v ideálním případě zcela plynulý průjezd i tramvajím jedoucím vlevo. V tuto chvíli probíhá ladění zařízení pro zajištění spolehlivosti detekce, protože přibližně polovina vlaků se nepřihlašuje. Zařízení bylo realizováno jako součást RTT Smetanovo nábřeží. Detekce pomocí rádiových přijímačů se běžně používá například v Liberci. Na SSZ Národní divadlo je v tuto chvíli stále vypnutá preference z mostu, protože je odpojený přihlašovací kontakt. Tramvaje z tohoto směru dostávají signál stůj i těsně před příjezdem ke stopčáře.

09.09.2011: Zahájena obnova semaforu Vinohradská – Želivského
Začala druhá významná rekonstrukce signalizace na tramvajové síti v letošním roce. SSZ 3.323 Vinohradská - Želivského bude po rekonstrukci vybavena detekcí tramvají a měla by preferovat tramvaje. V současné době je signalizace řízena pevnými programy bez preference, což v hlavně při příjezdu více tramvají krátce po sobě způsobuje značné zdržení vlaků. První letošní významná obnova signalizace a zavedení preference tramvají na složité křižovatce proběhla na jaře na Koh-i-nooru.

01.09.2011: Dva nové tramvajové detektory na Výtoni, křižovatka ale dál bez preference
Signalizační story na Výtoni pokračuje. Zdejší signalizace dostaly během letní výluky dva nové tramvajové kontakty, stále však funguje původní software. Signalizace má jediný, přitom velmi slabý preferenční prvek - předvýběr volna. Jeden nový přihlašovací kontakt přibyl ve směru od Vyšehradského tunelu pro SSZ 2.020 Rašínovo nábřeží – Libušina a současně také pro SSZ 2.021 Výtoň. Software signalizace však kontakt „nezná“. Další kontakt byl umístěn na výjezdu ze zastávky Výtoň směr Palackého náměstí a má sloužit ke zjištění obsazení zastávky, tedy k řízení světelné závory pro tramvaje ve směru do centra. Původní časové blokování tak je pouze nahrazeno blokováním konvenčním. Stávající dopravní řešení vzniklo v roce 2004. Od té doby prošlo několika drobnými úpravami. V roce 2010 byla signalizace vyřazena ze seznamu SSZ s preferencí tramvají jak v evidenci stránek Preference, tak v oficiálním seznamu TSK, správce zařízení.

01.09.2011: Nové signalizace na trati do Podbaby
Jeden nový a jeden obnovený semafor vznikl na prodloužené trati do Podbaby, která byla uvedena do provozu po konci prázdnin. Novostavba SSZ 6.164 Podbabská - Ve Struhách se nachází u konečné zastávky Podbaba, na vjezdu a výjezdu ze smyčky. Signalizace je bez preference, ale umožňuje výběr volna ve dvou (ze tří možných) polohách v cyklu. Vlaky semafor projíždí bez cestujících. Navíc bylo obnoveno SSZ 6.112 Jugoslávských Partyzánů - Zelená. Zde má být preference zajištěna, a to prodlužováním a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. V rámci rekonstrukce tratě mezi Vítězným náměstím a Zelenou ulicí byly zrušeny dva ze šesti nesignalizovaných přejezdů, čímž se zvýší plynulost a bezpečnost provozu. V kontrastu s tím byl zřízen přejezd u zastávky Dvorce na Podolském nábřeží v Praze 4, čímž dojde k právě opačnému efektu.

29.08.2011: Od září pražské tramvaje mírně zrychlí
Letošní už druhá úprava jízdních dob bude provedena 1. září na pražské tramvajové síti. Doprava se v průměru mírně zrychlí. Dle uveřejněných jízdních řádů dochází k úpravám jízdních dob na většině linek, u některých jen v určitých denních obdobích. Zkrácení doznají některé relace v okolí Palmovky či Malostranské. Nejvýraznějšího zrychlení se dočká linka 10, která ve slabém provozu ušetří čtyři minuty na jednu jízdu tam a zpět. Nejvíce zpomalena bude naopak linka 26, která v noci nabere v západním směru dvě minuty navíc jízdou na Evropské a Průběžné. Zcela stejná zůstane situace na lince 11. Na rychlosti tramvají se pozitivně projeví také rekonstrukce Podolského a Smetanova nábřeží, konečný efekt těchto akcí ale bude zřejmý až po uvedení všech úseků do provozu. Právě technický stav tratí má vedle preference MHD významný vliv na rychlost a přesnost provozu. První úprava jízdních dob proběhla už na jaře. Znamenala také mírné zrychlení na většině linek.

08.08.2011: SSZ Průběžná – V Korytech se zapojenou detekcí tramvají
Zlepšení provozu tramvají přinesla úprava obnoveného SSZ Průběžná - V Korytech. Byly zapojeny vzdálené přihlašovací kontakty z centra i od Hostivaře, které slouží k prodlužování volna pro tramvaje. Tím byla značně eliminována největší možná zdržení, včetně ukončování volna těsně před příjezdem vlaku ke stopčáře. Za běžného denního provozu však zůstávají zcela zablokovány preferenční předvýběry, které byly hlavní příčinou tvorby kolon v ulici V Korytech. Zároveň byla na signalizaci osazena doplňková šipka pro odbočení z Průběžné vpravo do ulice V Korytech, která zlepšila plynulost provozu po Průběžné.

21.07.2011: SSZ Bělohorská – Bolívarova v provozu
Nový semafor u zastávky Malý Břevnov byl spuštěn. SSZ 6.186 Bělohorská – Bolívarova, které leží u zastávky Malý Břevnov, preferuje tramvajové vlaky prodlužováním, vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Řízení je třífázové s trvalou zelenou v hlavním směru, ve kterém jezdí také tramvaje. Zatím není jasné, zdali bude SSZ označeno jako s absolutní nebo podmíněnou preferencí tramvají. Současně byla zahájena výstavba SSZ 1.192 Jelení – U Brusnice. Na pražské tramvajové síti je nyní v provozu 232 SSZ. Tramvaje preferuje 152 z nich, což činí podíl 65,5 %.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

  NOVINKY
02.09.2021 Zhoršení pro tramvaje u Muzea
Obnova SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská přinesla nárůst zdržení tramvají. Zatímco na původní technologii před obnovou semaforu byl provozován pevný program s výzvou tramvaje ve dvou polohách v cyklu řízení, který zaručoval tramvajím zdržení nanejvýš kolem jedné minuty, nyní je v provozu pevný program s cyklickým výběrem tramvajového volna v jedné poloze v cyklu. Délka signálu volno pro tramvaje je 5 sekund, délka signálu stůj je 95. Jde o nejhorší podmínky na jednom SSZ pro tramvaje v Praze, společně s SSZ Chodovská – U Plynárny, která je po obnově v roce 2020 také stále v pevném řízení. Semafor u Muzea byl uveden do provozu ve druhé polovině srpna a kromě zhoršení pro MHD přinesl naopak zlepšení podmínek pro chodce, protože přes magistrálu byly vytvořeny dva nové přechody.

06.08.2021 Město zaplavují rychlostníky. Někde umožní svižnější jízdu
Pražská tramvajová síť bude mít zřetelně vyznačena místa, kde lze jezdit rychlostí vyšší než 50 km/h. Aktuálně probíhá osazování rychlostníků, tedy vnitropodnikového značení, které místně stanovuje rychlost vyšší od obecné úpravy provozním předpisem. Současně se na některých místech zvyšuje nejvyšší rychlost tramvají ze 60 na 65 km/h, například na vybraných úsecích trati na Barrandov a do Modřan. Zvýšený limit mohou využít tramvaje T3 a KT8, nikoli však vozy Škoda 14T a 15T, které mají nižší maximální rychlost. V Česku není rychlost na tramvajových tratích obecně omezena a stanovuje ji provozovatel dráhy. Rychlostníky přináší rovněž možnost vyznačit zvýšení rychlosti na pozemní komunikaci. V krátkém úseku trati na Podolském nábřeží tak tramvaje mohou dosahovat rychlosti 60 km/h oproti původní padesátce. Už dříve byla vyšší rychlost vyznačena rychlostníkem například v kolejové konstrukci na západní straně budoucího Dvoreckého mostu. Stanovení vyšší rychlosti tramvají obvykle zvýhodňuje veřejnou dopravu oproti individuální. Oproti tomu tramvaje mají na řadě míst rychlost nižší než silniční vozidla, zejména v místech výhybek a kolejových křížení.

14.07.2021 Křižovatka Sokolovská – Na Rozcestí je po rekonstrukci
Další světelná signalizace prošla obnovou. SSZ 9.210 Sokolovská – Na Rozcestí dostala nový přechod pro chodce přes Sokolovskou ulici na západním rameni, čímž dochází ke zlepšení přístupu na tramvajovou zastávku Balabenka ve směru do centra. Z pohledu tramvajové dopravy došlo k doplnění výzvových návěstidel a ke změně řídicí logiky. Zlepšením je, že již neutíká volno tramvajím ve směru z centra. Preference je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Signalizace fungovala již před obnovou s preferencí tramvajové dopravy. Krátce po aktuální obnově ještě nebyla v provozu detekce tramvají z centra. Připravuje se rovněž obnova sousedního SSZ 9.209 Balabenka.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021