Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 |

05.05.2013: Křižovatka Flora s preferencí
Na SSZ Flora byla spuštěna preference tramvají i autobusů. Preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Zlepšení přinesl nový software, který využívá všech tramvajových detektorů na křižovatce. Ve směru od Želivského se tramvaje přihlašují směrově ještě před zastavením v zastávce a odpadá tak nepříjemné popojíždění. První přihlašování z malé Jičínské je zajištěno vzdáleným rádiem za obloukem z Korunní, z velké Jičínské pak pomocí kontaktu na stopčáře křižovatky s Přemyslovskou. V obloucích mohou projet i dva vlaky za sebou. Doladit bude třeba signalizaci ještě s ohledem na blokování tramvají kolonou aut v malé Jičínské a pro vylepšení kapacity pro malou i velkou Jičínskou. Obnovené SSZ bylo uvedeno do provozu na podzim roku 2012 a od té doby bylo řízeno jen pevným programem s výzvami, podobně jako v předchozím stavu.

06.04.2013: SPK a Kostelní dostaly novou dynamiku. Plná preference je zpět
Na dvojici signalizací, které prošly obnovou v roce 2012, je nasazena nová řídící logika s vylepšenou preferencí tramvají. Na SSZ 7.028 nábřeží kpt. Jaroše – Dukelských hrdinů preference fungovala od 90. let. Obnovou SSZ v březnu loňského roku byla dočasně nahrazena pevným programem a v červnu alespoň částečně obnovena. Na SSZ 7.163 Dukelských hrdinů - Kostelní nebyla po rekonstrukci preference obnovena vůbec. Teď je na semaforech nasazena plnohodnotná preference, lepší i proti původnímu řešení. Spočívá především v přihlašování tramvají „přes křižovatku“. Takže k semaforu na nábřeží se tramvaje přihlašují již vjezdem do SSZ Strossmayerovo náměstí a ke Kostelní již kousek za Letenským tunelem. SSZ 7.028, která také rychleji reaguje na nároky tramvají, bude možné zřejmě označit jako s absolutní preferencí tramvají. Křižovatka přitom nadále funguje se značnou kapacitní rezervou pro kolizní automobilovou dopravu.

17.03.2013: SSZ Chodovská – Baumax v provozu
U nového nákupního centra v Záběhlicích bylo uvedeno do provozu SSZ 0.726 Chodovská – Baumax. Signalizace byla postavena v roce 2012 a je vybavena detekcí tramvají i autobusů. Ve směru do centra je přihlašovací kontakt příliš blízko před křižovatkou, takže některé tramvaje jsou zdrženy jen proto, že signalizace nestihne včas reagovat. Ve směru z centra detekce nyní nefunguje a výrazná většina vlaků je zdržena. ZPRÁVA BUDE DÁLEAKTUALIZOVÁNA.

13.03.2013: Profesor Lehovec: Zklidněme Smetanovo nábřeží
Nejen v sobotu, jak rozhodlo vedení města, by dle Františka Lehovce mělo být uzavřeno Smetanovo nábřeží pro auta. Podle profesora z dopravní fakulty ČVUT by si komunikace zasloužila omezení provozu nejméně po celý víkend a nebojí se ani trvalé změny. „Máme zkušenosti, že pokud dochází ke stavební činnosti, je doprava nesmírně pružná. Myslím, že to překonat lze,“ řekl ve Studiu 6 České televize. „Je to začátek eventuálního konečného řešení. Nábřeží je natolik výjimečné, například svými pohledy na Hradčany, že by mělo být minimálně zjednosměrněno.“ Zásadním problémem je nemožnost kvalitní hromadné i pěší dopravy v dotčené oblasti, protože uliční prostor zabírají především automobily, ačkoli dosahují relativně malého výkonu v počtu přepravených osob. Ještě výrazněji je v tomto ohledu zasažena Karmelitská ulice na druhém břehu Vltavy. Zatím jen sobotní zklidnění Smetanova nábřeží schválila Rada hl. m. Prahy na šest týdnů od května.

28.02.2013: Nejhorší místa pro zdržení MHD v Praze
Přehled míst, ve kterých má povrchová doprava v Praze největší problémy, přinesla MF Dnes a iDnes. V tramvajové dopravě jde dlouhodobě o trať na Malé Straně mezi Újezdem a Malostranskou, kde se tvoří především v Karmelitské ulici kolony aut přímo na kolejích. V době silného provozu bývá vážně narušována i obsluha tramvajovou dopravou v oblasti Bílé hory, protože zdejší jediná linka sem míří právě z Malé Strany. Problémem je také SSZ Palackého nám. s nedokonalou preferencí tramvají, především od Palackého mostu. Mezi bolavá místa patří delší dobu také Štefánikova ulice od Švandova divadla ke Kartouzské. Zde se v průběhu let situace postupně zhoršuje. Podíl na zpožděních, která v dopravně silných obdobích činí i desítky minut, má úzký uliční profil a SSZ Štefánikova – Kartouzská, které je bez preference tramvají. V autobusové dopravě jsou problematické například ulice Jugoslávských Partyzánů a Průmyslová. Článek zde .

03.02.2013: Přechody na Hradčanské: kamery už jsou v pořádku
Opravdová trvalá zelená pro chodce opět funguje na obou řízených přechodech v zastávce Hradčanská. Signalizace byla ještě donedávna ovlivněna závadami dvou ze čtyř kamer, jež slouží k náhradní tramvajové detekci. Kamery falešně detekovaly vlak před stopčárou a tramvajové volno se opakovaně vybíralo, na úkor chodců. Navíc bylo jakoukoli přihlášenou tramvají ihned prodlužováno. Opravou hardware bylo dosaženo i zlepšení podmínek pro tramvaje, jejich volno je vybíráno efektivněji. Na obou signalizacích již také funguje pozdější nástup a konec tramvajového volna ve špičce.

04.01.2013: Semafory na Vinohradské vylepšeny
Signalizace realizované při rekonstrukci trati ve Vinohradské ulici mezi Želivského a Vinicí, dostaly lepší řízení a byla na nich plně zprovozněna detekce i preference tramvají. SSZ 3.613 Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy se skládá ze dvou vzájemně koordinovaných částí: nového řízeného přechodu k zastávkám a z přilehlé původní křižovatky. Přechod funguje s trvalou zelenou pro chodce přerušovanou nároky tramvají. Ve směru do centra jim padá volno s vhodným předstihem do jízdy. V opačném směru pouští semafor vlaky většinou s krátkou prodlevou po odstanicování. Na přilehlé křižovatce je preference zajištěna prodlužováním a předvýběrem fáze. Stále však nefunguje preference autobusů, asi chybí software na vozech. Nové SSZ 0.350 Vinohradská – zastávka Vinohradské hřbitovy dostala „rychlejší“ data pro oba směry. V typických případech tak signalizace negeneruje pro tramvaje žádné zdržení. Obě signalizace si asi ještě vyžádají menší doladění. Zásadní jsou především nesmyslné mezičasy od konce tramvajového volna do začátku volna pro chodce, které činí 9 sekund a hlavně chodce logicky vedou k nerespektování signálu stůj. Bez preference stále zůstává klíčové SSZ Vinohradská – Želivského.

11.12.2012: Kamery na Hradčanské dávají falešné nároky tramvají
Řízené přechody na Hradčanské trápí nejen tramvaje, ale stále víc i chodce. Už od léta je vadná kamera na východním přechodu směrem do centra. Kamera neustále vyvolává tramvajové volno, aniž by v zastávce byl vlak. Nyní se přidala kamera na západním přechodu, která detekuje tramvaje na volné trati od Prašného mostu. Ve výsledku to znamená, že místo režimu trvalé zelené pro chodce se nyní již na obou přechodech neustále vybírá tramvajové volno, které je navíc ihned prodlužováno jakoukoli přijíždějící tramvají. Ve výsledku tak chodcům klesá podíl zelené pod 20 procent, zatímco za běžné situace činil téměř 50 procent. Navíc se zhoršuje také preference tramvají. Kamery byly na přechody doplněny v únoru roku 2011 z důvodů ztráty přihlášení tramvají, jež konaly dlouhé zastávkové pobyty při střídání řidičů či rovnání času.

03.12.2012: Nesmyslný semafor pod Nuselákem
V křižovatce ulic Jaromírova a Svatoplukova byla zapnuta nová signalizace, která je koncepčně dosud nejhorším počinem na tramvajové síti. Je terapií pro ty, kteří chtějí k dopravě po městě využívat chůzi, či MHD. Užitečný neřízený přechod s pěšími vazbami na okolí a zastávku byl zrušen a o 30 metrů dál vznikl samostatný řízený přechod mimo přirozené pěší trasy. To vede chodce, a zvláště cestující, k ilegálnímu chování. I řízení není zdařilé. Umělý odklad přihlášení tramvaje z centra, zřejmě kvůli kontrolnímu bodu, neřeší jádro možného problému, a vede ke zbytečnému zdržování MHD. Podivný je značný 10sekundový mezičas od konce volna pro vozidla do chodecké zelené. Přínosné je preferenční krácení chodců. Omezená preference tramvají je zajištěna především prodlužováním volna. SSZ zhoršila podmínky všem účastníkům, podporuje produkci exhalací, a přitom městu odsála několik milionů korun. Levným řešením je jeho likvidace.

30.11.2012: Vinohradské hřbitovy: tramvaje už netrčí
S měsíčním zpožděním byla naplno uvedena do provozu preference tramvají na SSZ Vinohradská – přechod zastávka Vinohradské hřbitovy. Dosud fungovala jen do centra. Na vině bylo nedokončené sousední SSZ Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy, kterým se mají tramvaje z centra přihlašovat. Nyní byla detekce zprovozněna a odpadla tak více než dvacetisekundová zdržení každého vlaku. Přechod funguje efektivně se třemi odděleně řízenými částmi a s trvalou zelenou pro pěší přes trať. Potřebuje však doladění. Tramvaje jsou nuceny zbytečně brzdit, což kazí komfort i rychlost cestování. Příčinou může být opožděná reakce řadiče. Ve směru do centra zase semafor plně nepočítá s rozptyly pobytů v zastávce, od nulového obratu cestujících až po velké zatížení. Někdy tak vlak čeká nadarmo. Velmi nepříznivé jsou mezičasy. Chodcům obvykle padne zelená přes koleje teprve, když je vlak 50 až 100 metrů daleko, což zdržuje teoreticky pěší a reálně i případnou další tramvaj. Ostatní semafory dotčené RTT fungují nadále bez preference.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 |

  NOVINKY
30.11.2023 Čechův most bez bariér přinesl úpravu signalizace
SSZ 1.089 Čechův most – nábřeží Edvarda Beneše má nově doplněný přechod pro chodce a zcela novou řídicí logiku, která mírně zlepšuje podmínky pro vyklizování aut z mostu před tramvají. K úpravě došlo v rámci bezbariérového zpřístupnění zastávek Čechův most na nábřeží, která navázala na rekonstrukci tratě z roku 2021. Původně byly obě zastávky s nástupem z vozovky. Nástupiště ve směru z centra je nově formou zastávkového mysu. Zastávka do centra je vídeňského typu. Řešení je stejně jako před změnou doplněno časovým ostrůvkem pomocí předsazeného semaforu. Preference tramvají je nadále uplatňována prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze. Nový přechod pro chodce vznikl na rameni ve směru od Klárova.

26.11.2023 Novostavba na Dědinu zatím přinesla jediný semafor s preferencí
Tři světelné signalizace přibyly na tramvajové síti se zprovozněním tramvajové trati na Dědinu v Praze 6. Preference tramvají byla zprovozněna na jediném z nich, SSZ 6.843 Drnovská – Vlastina. Semafor byl vybudován jako zcela nový na odbočení tramvaje na samostatné těleso a preference zde funguje od zahájení provozu. Je uplatňována předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Preferovány jsou rovněž autobusy. Přestavěná SSZ 6.169 Evropská – Vlastina a 6.123 Evropská – Libocká, kterými tramvaje nově projíždějí, jsou zatím řízeny pevnými programy a pracuje se na doplnění dynamiky. Především na světlech do Vlastiny ulice vznikají velká zdržení tramvají, která přesahují i jednu minutu. Upraveno bylo také SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, které bylo na tramvajové síti už dříve. I tento semafor nadále zatím funguje bez preference tramvají.

12.11.2023 Semafor na Dvorcích po obnově
Kompletní obnovou prošlo SSZ 4.420 Podolské nábřeží – Jeremenkova u tramvajové zastávky Dvorce. Tramvaje dostaly výzvová návěstidla, která upozorňují na blížící se volno a na fakt, že tramvaj je přihlášena a signál se prodlužuje. Semafor uplatňuje preferenci tramvají prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Je však třeba doladit správné začátky volna pro tramvaje, aby nemusely někdy zbytečně brzdit, nebo aby volno nebylo vynucováno zbytečně brzy. Došlo ke zlepšení podmínek pro chodce, zejména pro přístup na tramvajovou zastávku ve směru od Jeremenkovy ulice, kde jsou zastávky autobusu. Doplněna byla rovněž preference autobusů, což je příčinou změny preference tramvají z absolutní na podmíněnou. Dopravní uzel Dvorce nabude na významu po zprovoznění Dvoreckého mostu, ke kterému by mělo dojít v roce 2025.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2023