Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 641 |

20.05.2013: Buduje se nové SSZ Černokostelecká – Dřevčická
Probíhá výstavba SSZ 0.625 Černokostelecká – Dřevčická. Semafor na stykové křižovatce u zastávky Černokostelecká bude vybaven tramvajovou detekcí a měla by na něm být zavedena preference tramvají. Po delší době se jedná o velmi potřebnou novostavbu SSZ na tramvajové síti v Praze. V místě nejsou optimální rozhledové poměry a vzhledem k silnému provozu na hlavní komunikaci zde auta obtížně odbočují vlevo, což má vliv také na plynulost a bezpečnost provozu tramvají. Místem je vedena jedna tramvajová linka.

05.05.2013: Křižovatka Flora s preferencí
Na SSZ Flora byla spuštěna preference tramvají i autobusů. Preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Zlepšení přinesl nový software, který využívá všech tramvajových detektorů na křižovatce. Ve směru od Želivského se tramvaje přihlašují směrově ještě před zastavením v zastávce a odpadá tak nepříjemné popojíždění. První přihlašování z malé Jičínské je zajištěno vzdáleným rádiem za obloukem z Korunní, z velké Jičínské pak pomocí kontaktu na stopčáře křižovatky s Přemyslovskou. V obloucích mohou projet i dva vlaky za sebou. Doladit bude třeba signalizaci ještě s ohledem na blokování tramvají kolonou aut v malé Jičínské a pro vylepšení kapacity pro malou i velkou Jičínskou. Obnovené SSZ bylo uvedeno do provozu na podzim roku 2012 a od té doby bylo řízeno jen pevným programem s výzvami, podobně jako v předchozím stavu.

06.04.2013: SPK a Kostelní dostaly novou dynamiku. Plná preference je zpět
Na dvojici signalizací, které prošly obnovou v roce 2012, je nasazena nová řídící logika s vylepšenou preferencí tramvají. Na SSZ 7.028 nábřeží kpt. Jaroše – Dukelských hrdinů preference fungovala od 90. let. Obnovou SSZ v březnu loňského roku byla dočasně nahrazena pevným programem a v červnu alespoň částečně obnovena. Na SSZ 7.163 Dukelských hrdinů - Kostelní nebyla po rekonstrukci preference obnovena vůbec. Teď je na semaforech nasazena plnohodnotná preference, lepší i proti původnímu řešení. Spočívá především v přihlašování tramvají „přes křižovatku“. Takže k semaforu na nábřeží se tramvaje přihlašují již vjezdem do SSZ Strossmayerovo náměstí a ke Kostelní již kousek za Letenským tunelem. SSZ 7.028, která také rychleji reaguje na nároky tramvají, bude možné zřejmě označit jako s absolutní preferencí tramvají. Křižovatka přitom nadále funguje se značnou kapacitní rezervou pro kolizní automobilovou dopravu.

17.03.2013: SSZ Chodovská – Baumax v provozu
U nového nákupního centra v Záběhlicích bylo uvedeno do provozu SSZ 0.726 Chodovská – Baumax. Signalizace byla postavena v roce 2012 a je vybavena detekcí tramvají i autobusů. Ve směru do centra je přihlašovací kontakt příliš blízko před křižovatkou, takže některé tramvaje jsou zdrženy jen proto, že signalizace nestihne včas reagovat. Ve směru z centra detekce nyní nefunguje a výrazná většina vlaků je zdržena. ZPRÁVA BUDE DÁLEAKTUALIZOVÁNA.

13.03.2013: Profesor Lehovec: Zklidněme Smetanovo nábřeží
Nejen v sobotu, jak rozhodlo vedení města, by dle Františka Lehovce mělo být uzavřeno Smetanovo nábřeží pro auta. Podle profesora z dopravní fakulty ČVUT by si komunikace zasloužila omezení provozu nejméně po celý víkend a nebojí se ani trvalé změny. „Máme zkušenosti, že pokud dochází ke stavební činnosti, je doprava nesmírně pružná. Myslím, že to překonat lze,“ řekl ve Studiu 6 České televize. „Je to začátek eventuálního konečného řešení. Nábřeží je natolik výjimečné, například svými pohledy na Hradčany, že by mělo být minimálně zjednosměrněno.“ Zásadním problémem je nemožnost kvalitní hromadné i pěší dopravy v dotčené oblasti, protože uliční prostor zabírají především automobily, ačkoli dosahují relativně malého výkonu v počtu přepravených osob. Ještě výrazněji je v tomto ohledu zasažena Karmelitská ulice na druhém břehu Vltavy. Zatím jen sobotní zklidnění Smetanova nábřeží schválila Rada hl. m. Prahy na šest týdnů od května.

28.02.2013: Nejhorší místa pro zdržení MHD v Praze
Přehled míst, ve kterých má povrchová doprava v Praze největší problémy, přinesla MF Dnes a iDnes. V tramvajové dopravě jde dlouhodobě o trať na Malé Straně mezi Újezdem a Malostranskou, kde se tvoří především v Karmelitské ulici kolony aut přímo na kolejích. V době silného provozu bývá vážně narušována i obsluha tramvajovou dopravou v oblasti Bílé hory, protože zdejší jediná linka sem míří právě z Malé Strany. Problémem je také SSZ Palackého nám. s nedokonalou preferencí tramvají, především od Palackého mostu. Mezi bolavá místa patří delší dobu také Štefánikova ulice od Švandova divadla ke Kartouzské. Zde se v průběhu let situace postupně zhoršuje. Podíl na zpožděních, která v dopravně silných obdobích činí i desítky minut, má úzký uliční profil a SSZ Štefánikova – Kartouzská, které je bez preference tramvají. V autobusové dopravě jsou problematické například ulice Jugoslávských Partyzánů a Průmyslová. Článek zde .

03.02.2013: Přechody na Hradčanské: kamery už jsou v pořádku
Opravdová trvalá zelená pro chodce opět funguje na obou řízených přechodech v zastávce Hradčanská. Signalizace byla ještě donedávna ovlivněna závadami dvou ze čtyř kamer, jež slouží k náhradní tramvajové detekci. Kamery falešně detekovaly vlak před stopčárou a tramvajové volno se opakovaně vybíralo, na úkor chodců. Navíc bylo jakoukoli přihlášenou tramvají ihned prodlužováno. Opravou hardware bylo dosaženo i zlepšení podmínek pro tramvaje, jejich volno je vybíráno efektivněji. Na obou signalizacích již také funguje pozdější nástup a konec tramvajového volna ve špičce.

04.01.2013: Semafory na Vinohradské vylepšeny
Signalizace realizované při rekonstrukci trati ve Vinohradské ulici mezi Želivského a Vinicí, dostaly lepší řízení a byla na nich plně zprovozněna detekce i preference tramvají. SSZ 3.613 Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy se skládá ze dvou vzájemně koordinovaných částí: nového řízeného přechodu k zastávkám a z přilehlé původní křižovatky. Přechod funguje s trvalou zelenou pro chodce přerušovanou nároky tramvají. Ve směru do centra jim padá volno s vhodným předstihem do jízdy. V opačném směru pouští semafor vlaky většinou s krátkou prodlevou po odstanicování. Na přilehlé křižovatce je preference zajištěna prodlužováním a předvýběrem fáze. Stále však nefunguje preference autobusů, asi chybí software na vozech. Nové SSZ 0.350 Vinohradská – zastávka Vinohradské hřbitovy dostala „rychlejší“ data pro oba směry. V typických případech tak signalizace negeneruje pro tramvaje žádné zdržení. Obě signalizace si asi ještě vyžádají menší doladění. Zásadní jsou především nesmyslné mezičasy od konce tramvajového volna do začátku volna pro chodce, které činí 9 sekund a hlavně chodce logicky vedou k nerespektování signálu stůj. Bez preference stále zůstává klíčové SSZ Vinohradská – Želivského.

11.12.2012: Kamery na Hradčanské dávají falešné nároky tramvají
Řízené přechody na Hradčanské trápí nejen tramvaje, ale stále víc i chodce. Už od léta je vadná kamera na východním přechodu směrem do centra. Kamera neustále vyvolává tramvajové volno, aniž by v zastávce byl vlak. Nyní se přidala kamera na západním přechodu, která detekuje tramvaje na volné trati od Prašného mostu. Ve výsledku to znamená, že místo režimu trvalé zelené pro chodce se nyní již na obou přechodech neustále vybírá tramvajové volno, které je navíc ihned prodlužováno jakoukoli přijíždějící tramvají. Ve výsledku tak chodcům klesá podíl zelené pod 20 procent, zatímco za běžné situace činil téměř 50 procent. Navíc se zhoršuje také preference tramvají. Kamery byly na přechody doplněny v únoru roku 2011 z důvodů ztráty přihlášení tramvají, jež konaly dlouhé zastávkové pobyty při střídání řidičů či rovnání času.

03.12.2012: Nesmyslný semafor pod Nuselákem
V křižovatce ulic Jaromírova a Svatoplukova byla zapnuta nová signalizace, která je koncepčně dosud nejhorším počinem na tramvajové síti. Je terapií pro ty, kteří chtějí k dopravě po městě využívat chůzi, či MHD. Užitečný neřízený přechod s pěšími vazbami na okolí a zastávku byl zrušen a o 30 metrů dál vznikl samostatný řízený přechod mimo přirozené pěší trasy. To vede chodce, a zvláště cestující, k ilegálnímu chování. I řízení není zdařilé. Umělý odklad přihlášení tramvaje z centra, zřejmě kvůli kontrolnímu bodu, neřeší jádro možného problému, a vede ke zbytečnému zdržování MHD. Podivný je značný 10sekundový mezičas od konce volna pro vozidla do chodecké zelené. Přínosné je preferenční krácení chodců. Omezená preference tramvají je zajištěna především prodlužováním volna. SSZ zhoršila podmínky všem účastníkům, podporuje produkci exhalací, a přitom městu odsála několik milionů korun. Levným řešením je jeho likvidace.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 641 |

  NOVINKY
02.10.2024 Tramvaje odbočují do Královky svižněji
Nostalgická linka 23 už nečeká tak dlouho na odbočení do smyčky Královka. Bylo upraveno SSZ 6.834 Bělohorská – Pod Královkou, které řídí provoz vlastní křižovatky i přilehlého odbočení do obratiště. Řízení po úpravě umožňuje výběr volna do smyčky ve dvou polohách v cyklu, namísto původní jediné polohy. Odbočující tramvaje navíc mohou krátit kolizní fáze a došlo i k dalším drobným vyladěním signalizace včetně preference tramvají. Linka 23 má sice za signalizací již svoji výstupní zastávku, avšak nezřídka docházelo k tomu, že zdržela i další vlaky, které po Bělohorské ulici pokračovaly dále na západ. Semafor byl zřízen v roce 2010 jako provizorní v rámci objízdné trasy pro výstavbu SAT 2B společně s dalšími třemi signalizacemi. Dvě zařízení byla snesena. Další dvě, včetně SSZ 6.834, naopak zůstala a jsou nadále v provozu.

06.09.2024 Nový semafor na Ostrčilově náměstí odděluje auta od tramvají
Do provozu bylo uvedeno nové provizorní SSZ 2.987 Na Slupi – přechod Sekaninova. Jedná se o signalizaci na stávajícím přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty na Ostrčilově náměstí u napojení Sekaninovy do ulice Na Slupi. Semafor rovněž řeší i kolizi mezi většími auty od Sekaninovy a tramvajemi od Ostrčilova náměstí. Tramvaj se s výjezdem ze zastávky přihlásí do signalizace, následně se ukončí zelená pro auta a vybere se volno tramvaji. V opačném směru funguje rovněž preference tramvají, a sice prodlužováním vlastní fáze. Zařízení vzniklo na požadavek Prahy 2 s ohledem na pěší trasu do školy. V období slabého provozu je semafor vypnutý do režimu klasické blikající žluté. Zatím je zřízen jako provizorní. Tomu odpovídá i detekce tramvají, která není zajištěna běžnými kontakty, nýbrž indukčními čidly. Omezená je i poloha tramvajových detektorů, takže ve směru od Albertova se tramvaje nepřihlašují v dostatečné vzdálenosti a část tramvají je tak zdržena proto, že signalizace nestačí včas reagovat na nárok tramvaje.

04.09.2024 Obnovený semafor U Elektry, tramvaj je na výzvu
Rozvoj Vysočan a Hloubětína přinesl stavební úpravy Poděbradské ulice a s tím i obnovu SSZ 9.217 Poděbradská – U Elektry. Na hlavní komunikaci byly zřízeny samostatné pruhy pro levá odbočení, které byly v rámci obnovy signalizace opatřeny směrovými signály, což umožňuje plynulejší a bezpečnější průjezd tramvají. Preference je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Přechod přes tramvajovou trať, který rovněž slouží pro přístup k zastávkám, je dvakrát zalomen a volno přes koleje svítí chodcům trvale. Tramvaje tedy dostávají volno na výzvu. V některých případech dochází oproti zvyklostem k odložení signálu volno pro tramvaj a jejímu zdržení. V noci se na semaforu používá režim fáze blikající žlutá, což znamená, že chodec si může signalizaci zapnout nárokem na tlačítku. Tento režim funguje bez preference tramvají. Dvě stě metrů východně vznikl zcela nový přejezd, který bude rovněž signalizovaný. Toto SSZ 9.909 Poděbradská – OC Hloubětín je zatím vypnuté v klasické blikající žluté.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024