Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 645 |

27.08.2013: Obnoveno SSZ na Palachově náměstí. Snese doladění
Po obnově bylo zprovozněno SSZ Křižovnická – Kaprova. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a vkládáním vlastní fáze a prodlužováním a předvýběrem kolizní fáze. Preference funguje obdobně jako v předchozím řešení před obnovou, avšak vyžádá si ještě doladění. Tramvaje například nezřídka nestihnou využít příslušný preferenční zásah, nebo nedojde k výběru příslušné fáze. Tramvajové kontakty zůstaly v původních polohách, nově byla ze všech směrů dosazena výzvová návěstidla, která informují o přihlášení tramvaje a blikají před začátkem příslušného volna. Novinkou je také odložení zelené pro vozidla na bočních vjezdech ve snaze zajistit lepší podmínky pro chodce. Zachován byl režim dopravně závislé světelné závory, která snižuje tvorbu kolon v Křižovnické ulici a na Smetanově nábřeží.

25.07.2013: Cestovní rychlost tramvají vloni zůstala nízká
Jen 18,6 km/h činila cestovní rychlost pražských tramvají v roce 2012. Jedná se o zopakování špatného výsledku z roku 2011. Horší už byl v poslední době jen v letech 2008 a 2009. Naopak v roce 2010 byla cestovní rychlost 19 km/h a v roce 2003 dokonce 19,6 km/h. Informaci přinesla Ročenka dopravy, kterou vydává TSK. Na tvorbě cestovní rychlosti se nepřímo podílí řada faktorů. Vliv má třeba špatný technický stav některých tratí, zvláště do Hostivaře a na Evropské, nebo zřizování nových SSZ na tramvajové síti, navíc někdy s nekvalitní preferencí tramvají (například přechod na zastávce Želivského). Neúspěšná byla v roce 2012 obnova SSZ, která způsobila v některých případech zhoršení plynulosti provozu MHD. Na třech místech byla dokonce zrušena preference tramvají. Vliv má také zřizování nových zastávek, k nimž loni došlo na čtyřech místech, přičemž každá přináší nárůst jízdní doby 20 – 40 sekund. Negativně se projevila také dopravní opatření pro výstavbu metra do Motola. Pozitivně se naopak projevila například rekonstrukce trati v Podolí a do Modřan, která byla dokončena na podzim roku 2011.

11.06.2013: Zapnuto nové SSZ Černokostelecká – Dřevčická. S preferencí
SSZ 0.625 Černokostelecká – Dřevčická bylo uvedeno do provozu. Signalizace zvyšuje bezpečnost dopravy a preferuje tramvaje linky 7 prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru do centra bude vhodné posunout přihlašovací kontakt do větší vzdálenosti před křižovatku, pro zajištění dostatku času po přihlášení, aby tramvaje občas nezastavovaly jen z toho důvodu, že signalizace nestihla včas reagovat na jejich nárok. Od června je ve směru do centra zkrácena v běžném provozu jízdní doba tramvají v úseku Ústřední díly DP – Solidarita o minutu, což přináší snižování nákladů na provozování MHD při zvýšení její kvality. V posledních letech došlo v úseku k obnově a zavedení preference tramvají na SSZ Černokostelecká – Úvalská a Černokostelecká – Tuklatská. Následovat by mělo poslední SSZ Černokostelecká – smyčka tramvají, což přinese zlepšení především pro linku 5 a zlepšit by se mohla také koordinace všech SSZ pro auta. Na SSZ 0.625 bude zprovozněna také preference autobusů.

30.05.2013: SSZ Patočkova – Myslbekova v provozu, s preferencí
Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 6.149 Patočkova – Myslbekova, které se nachází v odbočení tramvaje u zastávky Hládkov. Obnovena byla i preference tramvají, která byla v posledních dnech doladěna. Křižovatka funguje v koordinaci pro auta po Patočkově. Té je nadřízená preference tramvají, která je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Sousední SSZ Patočkova – Střešovická zatím funguje v pevném řízení. Obě signalizace prošly obnovou v rámci výstavby komplexu Blanka.

20.05.2013: Buduje se nové SSZ Černokostelecká – Dřevčická
Probíhá výstavba SSZ 0.625 Černokostelecká – Dřevčická. Semafor na stykové křižovatce u zastávky Černokostelecká bude vybaven tramvajovou detekcí a měla by na něm být zavedena preference tramvají. Po delší době se jedná o velmi potřebnou novostavbu SSZ na tramvajové síti v Praze. V místě nejsou optimální rozhledové poměry a vzhledem k silnému provozu na hlavní komunikaci zde auta obtížně odbočují vlevo, což má vliv také na plynulost a bezpečnost provozu tramvají. Místem je vedena jedna tramvajová linka.

05.05.2013: Křižovatka Flora s preferencí
Na SSZ Flora byla spuštěna preference tramvají i autobusů. Preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Zlepšení přinesl nový software, který využívá všech tramvajových detektorů na křižovatce. Ve směru od Želivského se tramvaje přihlašují směrově ještě před zastavením v zastávce a odpadá tak nepříjemné popojíždění. První přihlašování z malé Jičínské je zajištěno vzdáleným rádiem za obloukem z Korunní, z velké Jičínské pak pomocí kontaktu na stopčáře křižovatky s Přemyslovskou. V obloucích mohou projet i dva vlaky za sebou. Doladit bude třeba signalizaci ještě s ohledem na blokování tramvají kolonou aut v malé Jičínské a pro vylepšení kapacity pro malou i velkou Jičínskou. Obnovené SSZ bylo uvedeno do provozu na podzim roku 2012 a od té doby bylo řízeno jen pevným programem s výzvami, podobně jako v předchozím stavu.

06.04.2013: SPK a Kostelní dostaly novou dynamiku. Plná preference je zpět
Na dvojici signalizací, které prošly obnovou v roce 2012, je nasazena nová řídící logika s vylepšenou preferencí tramvají. Na SSZ 7.028 nábřeží kpt. Jaroše – Dukelských hrdinů preference fungovala od 90. let. Obnovou SSZ v březnu loňského roku byla dočasně nahrazena pevným programem a v červnu alespoň částečně obnovena. Na SSZ 7.163 Dukelských hrdinů - Kostelní nebyla po rekonstrukci preference obnovena vůbec. Teď je na semaforech nasazena plnohodnotná preference, lepší i proti původnímu řešení. Spočívá především v přihlašování tramvají „přes křižovatku“. Takže k semaforu na nábřeží se tramvaje přihlašují již vjezdem do SSZ Strossmayerovo náměstí a ke Kostelní již kousek za Letenským tunelem. SSZ 7.028, která také rychleji reaguje na nároky tramvají, bude možné zřejmě označit jako s absolutní preferencí tramvají. Křižovatka přitom nadále funguje se značnou kapacitní rezervou pro kolizní automobilovou dopravu.

17.03.2013: SSZ Chodovská – Baumax v provozu
U nového nákupního centra v Záběhlicích bylo uvedeno do provozu SSZ 0.726 Chodovská – Baumax. Signalizace byla postavena v roce 2012 a je vybavena detekcí tramvají i autobusů. Ve směru do centra je přihlašovací kontakt příliš blízko před křižovatkou, takže některé tramvaje jsou zdrženy jen proto, že signalizace nestihne včas reagovat. Ve směru z centra detekce nyní nefunguje a výrazná většina vlaků je zdržena. ZPRÁVA BUDE DÁLEAKTUALIZOVÁNA.

13.03.2013: Profesor Lehovec: Zklidněme Smetanovo nábřeží
Nejen v sobotu, jak rozhodlo vedení města, by dle Františka Lehovce mělo být uzavřeno Smetanovo nábřeží pro auta. Podle profesora z dopravní fakulty ČVUT by si komunikace zasloužila omezení provozu nejméně po celý víkend a nebojí se ani trvalé změny. „Máme zkušenosti, že pokud dochází ke stavební činnosti, je doprava nesmírně pružná. Myslím, že to překonat lze,“ řekl ve Studiu 6 České televize. „Je to začátek eventuálního konečného řešení. Nábřeží je natolik výjimečné, například svými pohledy na Hradčany, že by mělo být minimálně zjednosměrněno.“ Zásadním problémem je nemožnost kvalitní hromadné i pěší dopravy v dotčené oblasti, protože uliční prostor zabírají především automobily, ačkoli dosahují relativně malého výkonu v počtu přepravených osob. Ještě výrazněji je v tomto ohledu zasažena Karmelitská ulice na druhém břehu Vltavy. Zatím jen sobotní zklidnění Smetanova nábřeží schválila Rada hl. m. Prahy na šest týdnů od května.

28.02.2013: Nejhorší místa pro zdržení MHD v Praze
Přehled míst, ve kterých má povrchová doprava v Praze největší problémy, přinesla MF Dnes a iDnes. V tramvajové dopravě jde dlouhodobě o trať na Malé Straně mezi Újezdem a Malostranskou, kde se tvoří především v Karmelitské ulici kolony aut přímo na kolejích. V době silného provozu bývá vážně narušována i obsluha tramvajovou dopravou v oblasti Bílé hory, protože zdejší jediná linka sem míří právě z Malé Strany. Problémem je také SSZ Palackého nám. s nedokonalou preferencí tramvají, především od Palackého mostu. Mezi bolavá místa patří delší dobu také Štefánikova ulice od Švandova divadla ke Kartouzské. Zde se v průběhu let situace postupně zhoršuje. Podíl na zpožděních, která v dopravně silných obdobích činí i desítky minut, má úzký uliční profil a SSZ Štefánikova – Kartouzská, které je bez preference tramvají. V autobusové dopravě jsou problematické například ulice Jugoslávských Partyzánů a Průmyslová. Článek zde .


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 645 |

  NOVINKY
23.12.2024 Vylepšená preference na semaforu Kobylisy
V důležitém uzlu s provozem tramvají a autobusů došlo k úpravě řízení světelné signalizace. SSZ 8.242 Klapkova – Střelničná má optimalizovanou řídicí logiku, díky čemuž tramvaje o něco plynuleji projíždějí, a to zejména ve směru z centra. Signalizace lépe reaguje na vlaky odbočující vpravo do Ďáblic či k obratišti. Zlepšila se reakce na druhou tramvaj v zastávce, pro kterou se volno prodlužuje, případně může dojít k rychlé změně signálu po následném přestavení výhybky do požadovaného směru. Nevýhodou vjezdu je velmi dlouhý obvod výhybky a tedy dlouhá časová mezera mezi dvěma vlaky. Došlo k vylepšení také ve směru od Ďáblic a Vozovny Kobylisy. Na signalizaci byla současně optimalizována preference autobusů, které zde zajišťují tangenciální páteř veřejné dopravy v kolizním směru vůči tramvajím. Došlo rovněž k úpravě řízení na sousední SSZ 8.243 Střelničná – Zdibská. Volno z centra do obratiště a i do Ďáblic padá obvykle dříve. Do obratiště, kde je již jen manipulační provoz, však byla zrušena preference a v případě, kdy má na sousední křižovatce zelenou hlavní směr, čeká tramvaj obvykle déle než dosud.

19.12.2024 Prodloužení trati na Pankrác přineslo na síť další dva semafory
Hned dvou stávajících světelných signalizací se dotkla nová tramvajová trať na Pankrác, která byla pro cestující uvedena do provozu 14. prosince. SSZ 4.430 Na Pankráci – Hvězdova se nachází na samotném začátku nového úseku. Průsečná křižovatka je řešena se směrovými signály pro levá odbočení přes tramvajovou trať. Preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru z centra z důvodů poruchy na kabelu nefunguje detekce tramvají. Na SSZ je zajištěna rovněž preference autobusů. SSZ 4.415b Na Pankráci – přechod u zastávky Pankrác je naopak těsně před koncem nového úseku. Jedná se o tříuzlový samostatný přechod pro chodce, přičemž přechod přes koleje funguje s trvalým volnem pro chodce, které je přerušováno nároky tramvají. Preference je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze.

15.12.2024 Na Poděbradské vznikl nový přejezd a semafor
Mezi zastávkami Nademlejnská a U Elektry vznikl nový přejezd tramvajové trati a na něm SSZ 9.909 Poděbradská – OP Hloubětín. V cílovém stavu půjde o průsečnou křižovatku s přechody pro chodce. Aktuálně místo funguje jako samostatný přechod pro chodce, přičemž severní a jižní ramena jsou uzavřená do zprovoznění nových komunikací. Na semaforu funguje preference tramvají předvýběrem kolizní fáze. Preference je dostatečně účinná pouze ve směru do centra, kde mají tramvaje předstih přihlášení potřebný s ohledem na dlouhé přechody pro chodce přes Poděbradskou. Preference nefunguje v nočních hodinách, kdy je SSZ v režimu fáze blikající žlutá a chodec zapíná signalizaci do stůj bez ohledu na přítomnost tramvají. V současné době je provoz chodců v místě téměř nulový. Zdržení tramvají lze tedy očekávat až v budoucnu, zatímco jako nové nehodové místo přejezd již začal fungovat. Křižovatka vznikla v rámci developerské výstavby v oblasti pro napojení nových zejména obytných celků, a to přestože ve vzdálenosti do 200 metrů jsou další dvě řízené křižovatky, které nedávno prošly přestavbou a zkapacitněním.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2025