Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

19.05.2011: Koh-i-noor v provozu. Šetří čas
SSZ 0.334 Vršovická - Moskevská bylo po obnově uvedeno do provozu a byla zde zavedena preference tramvají. Klíčová tramvajová křižovatka, kterou projíždí šest linek, včetně páteřní linky 22, je na všech vjezdech vybavena vzdálenou i blízkou tramvajovou detekcí a propojením ovládání výhybek s řadičem SSZ pro zajištění směrové detekce. Preference je realizována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, případně prodlužováním kolizní fáze. Tramvajové oblouky je možno vkládat ve dvou místech v cyklu, ovšem ve druhé poloze pouze podmíněně, což způsobuje v některých případech jen malý pokles snížení zdržení tramvají oproti původnímu stavu. Přesto přináší obnova významné zlepšení plynulosti provozu MHD, především pokleslo hromadění vlaků před SSZ. Na křižovatce funguje také preference autobusů.

13.05.2011: Semafory Mezi hřbitovy a u Koh-i-nooru finišují. Palmovka potmě
Zprovoznění dalších dvou signalizací s provozem tramvají lze očekávat v blízké době. První na řadu přijde obnovované SSZ 0.334 Vršovická - Moskevská (Koh-i-noor), kde jsou vztyčeny sloupky, osazují se návěstidla a dokončují se stavební úpravy. Jedná se o klíčovou signalizaci, která nyní působí tramvajím průměrné zdržení v řádu desítek sekund. Očekávat lze také dokončení nového SSZ 3.310 Želivského - U Nákladového nádraží, kde je nyní nevyhovující neřízená křižovatka. Naopak možná definitivně zmizelo z pražské mapy semaforů SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova (horní Palmovka), které bylo po několika dnech fungování opět vypnuto a provoz se řídí pouze dopravním značením.

11.05.2011: Palmovka je zapnutá
Po několikaměsíčním zkušebním vypnutí bylo opět uvedeno do provozu SSZ Sokolovská – Zenklova. Mělo by posloužit k pořízení srovnávacích údajů pro vyhodnocení, který stav je výhodnější pro dopravu, jak automobilovou, tak tramvajovou. Podle prvních poznatků se zdá, že se významně zhoršila dopravní situace ve směru od Balabenky, kde se zapnutím semaforů prodloužily kolony. Pro tramvaje situace z hlediska plynulosti provozu také zřejmě není lepší, jejich průjezd je však bezpečně jištěn signalizací. Semafor na Palmovce byl po obnově uveden do provozu na začátku roku 2010 a současně na něm byla zavedena velmi účinná preference tramvají. Vzhledem k vlivu signalizace na individuální dopravu se v únoru tohoto roku přistoupilo ke zkušebnímu vypnutí SSZ, které trvalo do začátku května.

01.05.2011: Nefunguje preference u Národního divadla, tentokrát z mostu
Křižovatka u Národního divadla má další problém. Jen co se podařilo odstranit softwarovou chybu, která způsobovala, že signalizace neprodlužovala pro tramvaje stojící v zastávce ve směru od Národní, nastala pravděpodobně závada detekce ve směru z mostu. V tomto případě nejen že pro tramvaje není volno prodlužováno, ale ani předvybíráno. Tramvaj může být zastavena i těsně před příjezdem ke stopčáře a běžně zdržena i na více než minutu. Stále neodstraněná závada je také na SSZ Havlíčkova - Hybernská u Masarykova nádraží. Ve směru z centra také vůbec nefunguje preference tramvají s podobnými dopady jako u Národního divadla. Oba jevy způsobují snížení rychlosti provozu tramvají a již citelné zvýšení rozptylu jízdních dob s dopadem na přesnost provozu.

27.04.2011: Obnova semaforu u Nádraží Strašnice dokončena
Zásadní zlepšení pro průjezd tramvají přináší zprovoznění zrekonstruované signalizace u Nádraží Strašnice. SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech, která dosud fungovala v pevném řízení, nyní preferuje tramvaje prodlužováním, předvýběrem a vkládáním fází. Ve směru z centra je SSZ propojeno s elektrickým ovládáním výhybek, čímž je odvozována směrová detekce tramvají. Výběr volna pro odbočení do smyčky je možný ve dvou polohách v cyklu. Semafor je na trase páteřní tramvajové linky 22, v místě jsou provozovány také denní linky 19 a 26.

24.04.2011: Policie pomáhá tramvajím na Horoměřické
Policie ČR zajišťuje plynulý průjezd tramvají na SSZ 6.118 Evropská - Horoměřická, kde jsou realizována dopravní opatření kvůli prodloužení metra A. Na jednom rameni křižovatky se auta pohybují v obou směrech po kolejích, kde tvoří kolony. Policisté řídí signalizaci z ruční skříňky. Zajišťují přednostní výběr volna pro tramvaje v směru z centra ve speciální tramvajové fázi a vytlačování kolony vozidel před tramvají ve směru do centra. Tramvaje tak většinou mají přes ztížené dopravní poměry zajištěn plynulý průjezd křižovatkou.

15.04.2011: Spuštěno SSZ u vozovny Vokovice. Další kus bez preference
Obnova semaforů na Evropské bez zavádění preference MHD pokračuje. Dalším je SSZ 6.161 Evropská - Do Vozovny, které leží u vjezdu do depa Vokovice. SSZ na tramvaje nereaguje žádnými preferenčními zásahy, k ukončování volna dochází i krátce před nárokem tramvaje na průjezd a k začátku volna dochází dokonce s notným zpožděním po spuštění nekolizní zelené pro vozidla. Tramvajové volno je tak paradoxně výrazně kratší než souběžná volna pro automobily. Detekce tramvají je na SSZ realizována a informace ze zařízení nejsou využívány k zajištění přednostního průjezdu vozidel MHD. Obdobná situace je i na pěti dalších obnovených SSZ na Evropské. Jedinou signalizací, při jejíž obnově byla zavedena preference tramvají, je SSZ Evropská – Starodejvická. Preference MHD je stanovena jako dopravně-politický princip dokumentem 'Zásady dopravní politiky hlavního města Prahy', který schválilo v roce 1996 zastupitelstvo.

01.04.2011: Úprava jízdních dob tramvají
Se změnou jízdních řádů, která vstoupila v platnost 1. dubna, došlo k úpravám jízdních dob v pražské tramvajové dopravě. Na většině linek byly jízdní doby mírně zkráceny, nebo byl čas přesunut do koncových úseků. Ke zrychlení provozu dochází například na linkách 3, 9, 15, 17. Opatření by mělo přinést snížení finančních nákladů na provoz MHD a zvýšení její atraktivity pro cestující. Současně lze očekávat alespoň částečné omezení čekání v kontrolních bodech a snížení podílu předjetých vlaků na síti, kterých je v sedlech některých všedních dnů až 25 %.

30.03.2011: Předvěsti v Hostivaři odkryty
Semafor u Parku Hostivař opět nabízí tramvajové předvěsti, jež řidičům poskytují informaci o očekávaném signálu hlavních návěstidel. Předvěsti, které jsou osazeny v obou směrech, byly dlouhodobě zakryty, protože nefungovaly spolehlivě. Nyní byl na signalizaci upraven software, který dle pozorování zajišťuje spolehlivé fungování těchto předsignálů i přesné preferenční zásahy pro tramvaje v podobě prodlužování, vkládání a předvýběru volna. Předsignály na SSZ 0.622 Švehlova - Práčská byly zapytlovány přibližně před dvěma lety.

17.03.2011: Preferenci u Národního divadla omezuje nefungující detektor
Tramvaje ve směru od Národní třídy jsou zdržovány na SSZ 1.010 Národní divadlo. Semafor nereaguje na nároky tramvají na vzdáleném přihlašovacím kontaktu, který se nachází před označníkem zastávky Národní divadlo. Z výstupu na viditelných zařízeních je přitom zjevné, že detektor funguje. Problém se projevuje především tím, že prakticky nefunguje prodlužování volna pro tramvaje od Národní. Blízké přihlášení, které probíhá pomocí EOV, funguje normálně a zajišťuje standardní předvýběr volna, tedy krácení volna po nábřeží. Na SSZ je nasazena několik týdnů nová řídící logika, která zajišťuje nepřekračování limitní délky cyklu. Nekorektní reakce řízení na nároky od Národní pravděpodobně začaly již v září po rekonstrukci trati.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

  NOVINKY
10.05.2021 Na magistrále se zkouší cyklus o délce 80 sekund
Severojižní magistrála by mohla mít v budoucnosti kratší cykly řízení. Pomohlo by to pěším a tramvajové dopravě na zatíženém náměstí I. P. Pavlova. V aktuálně probíhajícím týdnu se testuje na signalizacích na magistrále a okolí řízení s délkou cyklu 80 sekund, namísto dlouhodobě používaných cyklů o délce 100 sekund. Ač je volno pro tramvaje ve zkráceném cyklu adekvátně kratší než ve „stovkách“, zachovává možnost průjezdu dvou tramvají v cyklu. Volno pro tramvaje ve zkoušeném způsobu řízení padne 45 krát za hodinu, zatímco v běžně používaném režimu pouze 36 krát. Úprava tedy může přinést zvýšení kapacity pro tramvaje o 25 % a může být přínosná i pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Rizikem opatření může být doba stanicování tramvají v zastávkách na I. P. Pavlova, koordinace a kapacita pro automobily. Pozitivní dopad má opatření pro chodce, kterým se zkracuje čekání na zelenou. Vedlejším efektem zkoušky je pevný program na SSZ Anglická – Bělehradská a zkrácení zdržení tramvají na semaforu u zastávky Muzeum. Kromě obvyklé délky cyklů 100 sekund se na magistrále ve slabším provozu používají také cykly 50 a 60 sekund. Jejich nasazování se nemění.

09.05.2021 Újezd: obnovená světla v provozu
Ve velice rychlém tempu pokračuje obnova dalších světelných signalizací v hlavním městě. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.501 Újezd – Vítězná. Semafor fungoval s preferencí již před obnovou a aktuální řešení je velmi podobné tomu předchozímu, až na drobná vylepšení. Nově je například možné vrátit některé signály volno pro tramvaj, které právě skončily a o výběru některých vložených fází je možné rozhodovat i později. Nevýhodou křižovatky je, že tramvaje na všech vjezdech mají přibližně 30 metrů před křižovatkou zastávku, často s kontrolním bodem. K přihlašování tramvají dochází až po výjezdu ze zastávky, což nestačí k dostatečně rychlému výběru signálu. Všechna tramvajová volna jsou nadále vybírána cyklicky. Preference tramvají je uplatňována vkládáním, předvýběrem a prodlužováním fází.

23.04.2021 Klárov po obnově pozná stanicování ve druhé pozici
V Praze byla obnovena další světelná signalizace, která už dříve preferovala tramvaje. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.156 Klárov - Letenská. Princip řešení do značné míry kopíruje předchozí způsob řízení z roku 2011. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, krácením a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Pro tramvaje byla doplněna výzvová návěstidla na zbylé dva vjezdy, kde dosud nebyla a proběhlo parametrické vyladění, například uvažovaných dob jízdy od přihlášení. Ve směru od zastávky Malostranská byl doplněn vzdálený přihlašovací kontakt, který slouží k detekování tramvaje ve druhé pozici zastávky. Logika pak rozpoznává, zdali tramvaj v této pozici stanicovala a následně upravuje parametry pro přihlášení blokováním výhybky. Dle skutečného provozu nejsou vyloučena případná doladění. Signalizace, která se nachází v uzlu Malostranská, je velmi zatížena tramvajovou dopravou. V běžném provozu převádí v dopravní špičce přes 100 tramvajových spojů za hodinu. Současně musí na některých ramenech zvládat množství chodců a také značnou automobilovou dopravu, především ve směru z Letenské ulice.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021