28.11.2012: Nové zbytečné zastávky Další tři zastávky vzniknou od 8. prosince na pražské tramvajové síti. Občasná zastávka Vozovna Strašnice ve Starostrašnické ulici se změní na stálou. Přitom 140, 270 a 300 metrů od ní jsou stávající zastávky Vinice, Voz. Strašnice a Strašnická. Pár občasných zastávek Vozovna Hloubětín se také změní na stálé, ačkoli jsou 150 metrů od zastávek Starý a Nový Hloubětín. Obě lokality jsou nyní přitom obslouženy velmi dobře, změna neúměrně zvýhodní místní cestující na úkor ostatních a povede ke zvýšení nákladů na provoz MHD a zřejmě také ke snížení atraktivity MHD. Za optimální z hlediska celkové doby přepravy, tedy včetně doby docházky, se přitom považuje, pokud v zástavbě neklesá vzdálenost zastávek pod 500 metrů. Průměrná vzdálenost mezi dvěma zastávkami v Praze je přibližně 580 metrů. Linka 26 bude mít na 780 metrech ve Strašnicích hned 4 zastávky. 26.11.2012: SSZ Michelská – U Plynárny v provozu S otevřením Michelské ulice bylo uvedeno do provozu nové SSZ Michelská – U Plynárny. Je s podmíněnou preferencí MHD prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Preferovány jsou tramvaje i autobusy na všech provozovaných vjezdech. Světla přinesla zlepšení především pro autobusy, které dříve obtížně najížděly z Michelské na hlavní komunikaci. Preference, celkové řízení a možná i detekce si však vyžádají doladění. Dochází bez důvodu k pravidelné realizaci obousměrné fáze Michelská – U Plynárny s doplňkovou šipkou vpravo od Michelské. Nárokem pouze na toto odbočení naopak dochází k nesmyslnému výběru plné vozidlové zelené. Tím roste délka cyklu a horší se plynulost provozu MHD. Nedostatečná je vzdálenost přihlašovacího kontaktu ve směru z centra, který se nachází jen 220 metrů před křižovatkou. To přináší předstih přihlášení vlaků pouze kolem 20 sekund. Nezřídka tak signalizace nestíhá vhodně reagovat. 08.11.2012: Koordinace na Plzeňské funguje Čtveřice smíchovských semaforů mezi zastávkami Bertramka a Anděl už je opět zkoordinována. Tramvaje tak na celém úseku zastavují vždy nejvýše na první signalizaci v každém směru jízdy, zbylé projíždí v koordinaci bez zastavení. Plynuleji projíždí i ostatní doprava. Navíc SSZ Plzeňská – Na Čečeličce u Bertramky je ve směru z centra zkoordinováno lépe než dříve. Koordinace na Plzeňské nefungovala od konce prázdnin z důvodů technické závady. 04.11.2012: Propadák: signalizační polotovary dusí tramvaje na Vinohradské Tři semafory byly postaveny, obnoveny, nebo upraveny v koordinaci s rekonstrukcí tratě na Vinohradské mezi Želivského a Vinicí. Ač nejsou v pořádku, byly spuštěny a hned začaly zdržovat tramvaje. Na SSZ Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy byl přesunut řízený přechod do zastávek. Zcela chybí tramvajové kontakty a vlaky se tak hlásí jen nouzově, což vede i k více než minutovému zdržení z centra. V protisměru tramvaje i autoubusy před přechodem téměř zastaví, a znovu se rozjíždí do svahu do zastávky. Nově vzniklo SSZ Vinohradská – přechod zastávka Vinohradské hřbitovy. Z centra chybí kvůli nedokončenosti sousedního SSZ přihlašovací kontakt, vlaky se hlásí nouzově a prakticky všechny zastaví. Ve směru do centra nevyhovuje prodlužování volna pro tramvaj potřebám při velkém zatížení zastávky a volno často „utíká“. Na SSZ Vinohradská – Želivského nově dochází k výběru oblouku pro linky 10 a 16 až dvakrát do cyklu, avšak jen někdy. Oblouk pro linku 26 se nadále vybírá jen jednou v cyklu, což přináší i více než minutová zdržení pro první vlak. Vzdálené kontakty ani po roce zjevně nemají funkci, využito není ani nové vzdálené rádio od Vinice. Nejlépe funguje vlastní křižovatka Vinohradská – Pod Židovskými hřbitovy, která je natolik nedokončená, že ji nebylo možné spustit ani do provizorního režimu. 28.10.2012: Další signalizace ve výstavbě Na pražské tramvajové síti se obnovují či staví další tři signalizace. Ani jedna nebude mít příznivý vliv na snížení zdržení tramvají. V koordinaci s rekonstrukcí tramvajové trati ve Vinohradské ulici se realizuje nové SSZ Vinohradská - přechod zast. Vinohradské hřbitovy. Jde o samostatný přechod pro chodce přes jednopruhy a trať. O 300 metrů výše se přebudovává SSZ Vinohradská - Pod Židovskými hřbitovy. Semafor se rozšířil až k zastávkám Želivského, kde je zřízen signalizovaný přechod, opět i přes tramvajové těleso podobně jako na Hradčanské. Přechod ve vlastní křižovatce je zrušen. Semafor dosud fungoval s absolutní preferencí tramvají. Začala také obnova SSZ Generála Šišky - Čs. Exilu v Modřanech. I tento semafor funguje s absolutní preferencí. 22.10.2012: Nový semafor na Letenském náměstí: preference MHD zrušena Přestavba Letenského náměstí a obnova světelné signalizace nepřinesla zlepšení pro průjezd MHD frekventovanou křižovatkou! Původní preference tramvají, která zde fungovala nejméně do zahájení stavby Blanky nejen že nebyla vylepšena, naopak byla zcela zrušena. Semafor funguje v dynamickém řízení, ale na MHD nijak nereaguje. Volno pro tramvaje je ukončováno i těsně před příjezdem ke stopčáře. Tramvaj si volno neprodlužuje, nekrátí, ani nepředvybírá. Chybí i vkládání fáze, jež ve třífázovém řízení má značný potenciál časových a finančních úspor. Signalizace bez větvení tratí tak zdrží ve směru do centra 70 % vlaků s průměrným zdržením kolem 26 sekund! Ve směru z centra jsou výsledky ještě horší. Systémovým omylem je navíc snaha o počítání tramvají (nikoli pantografů) pomocí časového blokování detektoru, které průřezově generuje chybové stavy. Signalizace si tedy pro uvedení do řádného stavu žádá výraznou úpravu. V Praze se letos jedná již o třetí zrušenou preferenci tramvají na SSZ! Ta už padla na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, obnoveném na jaře, a na SSZ Křižovnická – Karlova, kde byla dosazena chodecká odpočítávadla a nasazen pevný program. 15.10.2012: Staví se dvě nové signalizace Nový signalizovaný přechod pro chodce vzniká u tramvajové zastávky Svatoplukova, přímo pod Nuselským mostem. SSZ 2.062 Jaromírova – přechod Svatoplukova nebude sloužit pro přístup chodců k zastávce, ale pouze k přecházení komunikace mimo zastávku. Na signalizaci bude tramvajová detekce a zřejmě tedy i preference. Další semafor je před spuštěním na Chodovské ulici. SSZ 0.726 Chodovská – Baumax bude sloužit především pro vjezd a výjezd z budovaného nákupního centra. I zde je detekce tramvají a tedy předpoklad zavedení preference. 09.10.2012: Semafor na dolním náměstí Míru obnoven. Bez preference Po obnově bylo zprovozněno SSZ náměstí Míru – Jugoslávská. Semafor, který dosud fungoval v pevném řízení, byl doplněn tramvajovou detekcí. Zatím však na tramvaje nijak nereaguje a preferenci neuplatňuje, kvůli čemuž bude muset podstoupit další úpravy. Původní špatný stav se po obnově z hlediska plynulosti jízdy tramvají ještě zhoršil, protože ve směru od I. P. Pavlova podíly signálu volno pro tramvaje klesly z původních 40 % na nových cca 30 %. Navíc zůstává pro tramvaje nevýhodně nastavená koordinace s křižovatkou v horní části náměstí Míru, takže signalizace zdrží kolem 75 % tramvají. Křižovatka je na páteřní trati s nízkou zátěží automobilovou dopravou. 07.10.2012: Semafor u Sparty v provozu, MHD preferuje Do provozu bylo uvedeno nové SSZ 7.102 Milady Horákové – U Sparty. Od počátku funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají, které je realizováno prodlužováním a vkládáním vlastní fáze, a také předvýběrem kolizní fáze. Z obou směrů jsou dosazeny předvěsti, jež jsou umístěny netradičně vlevo po směru jízdy. Jejich fungování je dle pozorování spolehlivé. Nevýhodou signalizace je umístění přihlašovacího kontaktu ve směru z centra poměrně blízko před křižovatkou, což je částečně dáno zřízením nové zastávky Korunovační. Semafor tak někdy nestačí reagovat na nárok tramvaje, která pak musí zastavit, což zvláště s ohledem na zahuštění zastávek a jejich umístění zásadně za křižovatky, vede k nárůstu zastavování a rozjezdů vlaků. Signalizace byla vybudována v rámci výstavby komplexu Blanka. 26.09.2012: Flora v kopii původního řešení. Bez preference Signalizace Flora ani po obnově zatím nefunguje s preferencí tramvají. Je řízena v částečné dynamice s pevnou délkou cyklu, s prostými výzvami tramvají do oblouků. Nefunguje vzdálené přihlašování, včetně vzdáleného rádia od Korunní, ani detektory odhlašovací. Odhlašování se děje výběrem příslušného volna. Tramvajové oblouky se vybírají až 2x do cyklu, vždy po a před rovinami a vždy pro oba protější směry. Směrové přihlášení probíhá od blízkého kontaktu, nikoli zablokováním výhybky, takže výrazná většina vlaků od Želivského se do oblouků hlásí až po odstanicování, zatímco dříve se hlásily před zastavením v zastávce. Flora je od začátku roku již třetí obnovenou či postavenou signalizací, kde s uvedením do provozu nebyla spuštěna preference tramvají. Řádně byly spuštěny pouze SSZ Karlovarská - smyčka tramvají a SSZ Zenklova – přechod zastávka Okrouhlická. |