Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 588 |

08.08.2011: SSZ Průběžná – V Korytech se zapojenou detekcí tramvají
Zlepšení provozu tramvají přinesla úprava obnoveného SSZ Průběžná - V Korytech. Byly zapojeny vzdálené přihlašovací kontakty z centra i od Hostivaře, které slouží k prodlužování volna pro tramvaje. Tím byla značně eliminována největší možná zdržení, včetně ukončování volna těsně před příjezdem vlaku ke stopčáře. Za běžného denního provozu však zůstávají zcela zablokovány preferenční předvýběry, které byly hlavní příčinou tvorby kolon v ulici V Korytech. Zároveň byla na signalizaci osazena doplňková šipka pro odbočení z Průběžné vpravo do ulice V Korytech, která zlepšila plynulost provozu po Průběžné.

21.07.2011: SSZ Bělohorská – Bolívarova v provozu
Nový semafor u zastávky Malý Břevnov byl spuštěn. SSZ 6.186 Bělohorská – Bolívarova, které leží u zastávky Malý Břevnov, preferuje tramvajové vlaky prodlužováním, vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Řízení je třífázové s trvalou zelenou v hlavním směru, ve kterém jezdí také tramvaje. Zatím není jasné, zdali bude SSZ označeno jako s absolutní nebo podmíněnou preferencí tramvají. Současně byla zahájena výstavba SSZ 1.192 Jelení – U Brusnice. Na pražské tramvajové síti je nyní v provozu 232 SSZ. Tramvaje preferuje 152 z nich, což činí podíl 65,5 %.

14.07.2011: Spuštěny nové signalizace
V provozu je SSZ Seifertova - přechod Sladkovského náměstí mezi zastávkami Husinecká a Lipanská. Samostatný přechod pro chodce je vybaven tramvajovou detekcí a funguje na něm podmíněná preference tramvají prodlužováním vlastní fáze. Již funguje další nové SSZ Švehlova - Jahodová u nového nákupního centra na Zahradním Městě. Zde funguje preference tramvají prodlužováním, vkládáním, předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. SSZ je vybaveno předvěstmi. Obě signalizace pro správné fungování z hlediska provozu tramvají ještě nejspíše čeká doladění. Dokončeno je také SSZ Bělohorská - Bolívarova u zastávky Malý Břevnov.

11.07.2011: SSZ Klárov má novou logiku. MHD získala
Semafor na Malostranské dostal nový software. S preferencí! SSZ Klárov - Letenská zjevně reaguje na tramvaje prodlužováním, předvýběrem a vkládáním fází. Výrazně se zkrátily kolony aut v Letenské ulici, což také pomáhá tramvajím. Naopak delší jsou kolony od Mánesova mostu a prodloužil se cyklus. Přesahuje i dvě minuty. Negativní dopady řízení jsou ovlivněny omezením IAD v okolí a odklonem tramvají, jež ve výluce nárokují preferenci pouze v relaci Malostranská - Malostranské náměstí. Na místě dochází k nárazovému řízení policií z ruční skříňky. Logika si tak zřejmě vyžádá doladění. Na SSZ fungovala preference MHD do roku 2002. Po povodních byl vyměněn vytopený řadič a nasazen jiný software, který již nebyl vůči tramvajím příznivý. Přesto bylo SSZ opět označeno jako s preferencí tramvají. V roce 2010 byl ale na základě faktů zjištěných z dokumentace vyňat a zadala se změna dopravního řešení. Bez preference je nyní paradoxně SSZ Národní divadlo, přestože zde tramvaje jezdí výlukově jen v relaci Národní – most Legií a v kolizním směru jsou téměř nulové nároky IAD.

27.06.2011: Semafor Mezi hřbitovy v provozu
SSZ 3.310 Želivského – U Nákladového nádraží bylo po dlouhé výstavbě uvedeno do provozu. Signalizace u zastávky Mezi hřbitovy, která vznikla v souvislosti s probíhající stavbou administrativního komplexu 02, je vybavena detekcí tramvají. Ve směru od Nákladového nádraží Žižkov se vlaky hlásí současně s odhlášením z předchozího SSZ. Preferovány jsou prodlužováním, vkládáním, předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. V místě jsou provozovány čtyři tramvajové linky. Ve směru od Olšanské má křižovatka pro auta směrový signál, v opačném směru pouze plný. Na SSZ by měla být zprovozněna také preference autobusů, provozována je jedna linka.

27.06.2011: Na Přístavišti je přednost pro tramvaje
Semafor na přejezdu Přístaviště je zapytlovaný. Provoz se řídí dopravními značkami a tramvaje v obou směrech mají před vozidly přednost. Důvodem je špatný technický stav trati, který si v místě vyžádal jízdu tramvají rychlostí do 10 km/h. Vlaky do křižovatky vjížděly dlouho poté, co autům naskočila červená, a zelená pro vozidla naopak začínala ještě v momentě, kdy tramvaj byla na přejezdu. Na pásu komunikace ve směru z centra, který se kříží s tratí, jsou umístěny značky Dej přednost v jízdě tramvaji. Řidiči na změnu reagují. V pátek bude na trati přerušen provoz na dva měsíce. Začne rekonstrukce, po níž zmizí všechny omezené rychlosti mezi Výtoní a Braníkem. V říjnu pak bude uvedena do provozu také opravená trať Braník - Modřany s novými kolejemi v řadě úseků a s definitivně opravenou estakádou u Nádraží Modřany.

14.06.2011: Konec semaforu U Kříže
Z mapy pražských signalizací mizí SSZ 8.215 Zenklova - Hejtmánkova. Semafor, který se nachází v zastávce U Kříže v Praze 8, byl demontován. V posledních letech nefungoval. Naopak vznikají nová zařízení. Mezi zastávkami Zahradní město a Sídliště Zahradní město je budováno SSZ Švehlova - Jahodová, jež bude vybaveno předvěstmi. Další signalizace SSZ Bělohorská – Bolívarova vzniká u zastávky Malý Břevnov z centra. A před uvedením do provozu je konečně SSZ Želivského – U Nákladového nádraží u zastávky Mezi hřbitovy. Všechny semafory by měly fungovat s preferencí tramvají, případně i preferencí autobusů.

10.06.2011: Zlepšení pro tramvaje na Špejcharu
Obnovení provozu IAD v ulici Milady Horákové přineslo úpravu SSZ 6.143 Špejchar v křižovatce s Badeniho ulicí. Semafor nyní účinněji preferuje tramvaje. Krom prodlužování a předvýběru přibyla mezi preferenční zásahy také změna pořadí fází v cyklu. Tramvajové oblouky se navíc již vybírají pouze na výzvu, což umožňuje hlavně při menším zatížení auty pružněji vybírat fáze. Od zastávek Hradčanská byla zajištěna směrová detekce tramvají již v prostoru splítkové výhybky, nikoli až na rozřazení kolejí před křižovatkou. Větší předstih přihlášení tramvaje tak SSZ umožňuje lépe reagovat na její potřeby. Dosud se zřejmě nepodařilo zprovoznit vzdálený přihlašovací kontakt z Badeniho ulice. Zároveň bylo vypnuto SSZ 6.996 Badeniho - Na Valech, které bylo bez preference. Lze očekávat zrušení.

01.06.2011: Preference na Nádraží Vršovice
Díky výpadku koordinace SSZ po části Vršovické ulice je nyní v provozu preference tramvají na SSZ Vršovická – U Vršovického nádraží. Signalizace zřetelně prodlužuje a vkládá tramvajové fáze, byť v některých případech s drobnými nepřesnostmi. Jev je pravděpodobně způsobený vypnutím hlavního SSZ ve skupině (Vršovická – Sportovní ) v důsledku stavební činnosti. Preference tramvají má příznivý vliv na snížení zdržení MHD, izolované řízení však působí nepříznivě na zastavování aut. Koordinované řízení preferenci TRAM neobsahuje. SSZ bylo rekonstruováno loni. Izolované řízení nyní funguje také na čerstvě obnoveném SSZ Koh-i-noor. I zde se jeví pro tramvaje jako výhodnější, přitom bez zřetelných dopadů pro IAD.

30.05.2011: Nádraží Strašnice má odpojené kontakty
Preference tramvají prakticky přestala fungovat na SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech u Nádraží Strašnice. Byly odpojeny vzdálené přihlašovací kontakty z centra, od Hostivaře a současně byly pravděpodobně potlačeny předvýběry volna pro tramvaje. Vlaky tak nyní dostávají signál stůj i těsně před příjezdem k SSZ a jediným preferenčním prvkem tak zůstává možnost výběru fáze pro linku 19 z centra ve dvou místech v cyklu. Zdržení tramvají se tak vrátilo přibližně na stav před obnovou SSZ. Podnětem vypnutí preference byly nejspíše dlouhé kolony vozidel ve špičce hlavně od ulice V Korytech, kde jezdí i autobusy MHD. Za důvod potíží lze udat prodloužení cyklu - způsobené významným prodlužováním fází od tramvají a vozidel - v kombinaci s krátkými řadícími pruhy, přidání nové fáze na křižovatku (směrový signál na Průběžné do centra), nárůst dopravy poblíž Jižní spojky a také zřejmě mezičasy upravené dle aktuálních standardů. Lze očekávat ladění signalizace a návrat preference tramvají na přetíženou křižovatku. Preference autobusů podle všeho funguje i nadále.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 588 |

  NOVINKY
27.12.2021 Vylepšená preference na křižovatce s Argentinskou
Nejzatíženější holešovická křižovatka prošla obnovou. SSZ 7.137 Argentinská – Plynární mezi Nádražím Holešovice a Ortenovým náměstím má vylepšenou preferenci tramvají. K původnímu prodlužování, vkládání a krácení vlastní fáze bylo doplněno také krácení kolizní fáze. Signalizace byla doplněna o výzvová návěstidla pro tramvaje, která sdělují informaci o nároku, blížícím se volnu a prodlužování pro tramvaje. Na rameni od Nádraží Holešovice přibyl nový přechod s ostrůvkem, který si vyžádal snížení počtu řadicích pruhů ze tří na dva. Přes jižní rameno Argentinské a východní rameno Plynární vznikly cyklopřejezdy. Zprovozněna bude preference autobusů. Holešovice, na rozdíl od jiných, patří mezi čtvrtě, kterým pomohla stavba tunelového komplexu Blanka k nižším intenzitám provozu aut. Důsledkem je i lepší možnost úprav některých křižovatek, včetně vylepšení preference MHD.

27.12.2021 Semafor Za Ženskými domovy spuštěn. Mírné zlepšení pro tramvaje
Obnovené SSZ 5.548 Radlická – Za Ženskými domovy bylo po půlroce uvedeno do provozu. Signalizace stejně jako před obnovou neuplatňuje preferenci MHD, přesto došlo ke zlepšení provozu tramvají proti původnímu stavu. Jednak byl zrušen nevyužívaný pevný výběr fáze od severního vjezdu Radlické vlevo, jednak tramvaje v hlavním směru můžou prodlužovat nad maxima podle aut. Prodlužování je však minimální a další preferenční prvky na signalizaci schází, takže nadále dochází ke zbytečnému zdržování MHD. Signalizace byla stavebně dokončena v červnu 2021, avšak nebyl hotový program křižovatky, takže zařízení zůstalo až dosud vypnuté. Do přípravy zasáhlo i vyrušení kolejových oblouků mezi jižním vjezdem Radlické a ulicí Za Ženskými domovy, které byly v havarijním stavu. Pro zřízení preference MHD bude nezbytné doladění řízení, doplnění hardware pro aktivní detekci autobusů a zřetelné vyznačení vyhrazeného pruhu pro autobusy na kolejích na jižním vjezdu Radlické. Tramvaje by měly až do kompletní přestavby Radlické a Za Ženskými domovy jezdit k Andělu po Radlické ulici. Obnovená signalizace k tomu trvale zajišťuje cyklický výběr signálů v hlavním směru, zatímco před obnovu bylo nezbytné dálkově aktivovat režim pro mimořádný stav.

27.12.2021 Signalizace u nákladového nádraží Žižkov obnovena při rekonstrukci sítí
Na konci roku 2021 byla obnovena signalizace na křižovatce ulic Jana Želivského a Olšanská. Vzhledem k tomu, že v ulici Jana Želivského probíhá ražba kanalizace, kvůli které jezdí auta ve směru k Ohradě po kolejích, byl semafor uveden do režimu dočasného dopravního opatření, a to v dynamickém řízení. To zahrnuje mimo jiné bezkolizní průjezd tramvají a aut ve zúženém úseku přímo v křižovatce. Semafor je na všech vjezdech doplněn výzvovými návěstidly pro tramvaje, dlouhý přechod přes Olšanskou byl opatřen chodeckými ostrůvky a souběžně vznikl cyklo přejezd. Přestože je na křižovatce preference tramvají, která umožňuje například prodlužování a krácení fází, zdržení tramvají je v dočasném stavu dopravního omezení zjevně delší než v původním dynamickém řízení. Definitivní stav signalizace s upravenou organizací dopravy a s plnohodnotnou preferencí tramvají by měl nastat v průběhu roku 2022.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022