Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

02.02.2011: Palmovka potmě
Začala měsíční zkouška na SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova. Signalizace na křižovatce byla vypnuta a bude ověřeno, zda se zlepší průjezdnost tohoto uzlu a zdali se změna pozitivně projeví i na nedaleké Balabence. Test také ukáže, jakým způsobem se situace změní pro tramvaje, které mají při provozu semaforu účinnou preferenci. Signalizace na Palmovce byla již zhruba měsíc vypnutá na přelomu let 2009 a 2010 při obnově SSZ i později krátce po zprovoznění. Tramvaje, ač musejí dávat přednost autům na Sokolovské, projížděly díky toleranci řidičů aut srovnatelně jako v režimu s preferencí. Od té doby navíc na křižovatce přibyla zrcadla. Pro plynulost průjezdu MHD i IAD by mohlo přispět otočení přednosti na křižovatce ve prospěch tramvají. Odsazený přechod u manipulační zastávky Palmovka zůstává v provozu.

30.01.2011: Preferenci u Masarykova nádraží hatí závada
Na SSZ Havlíčkova - Hybernská nefunguje preference tramvají směrem z centra, což způsobuje až minutová zdržení tramvajové dopravy a běžně i ukončování volna pro tramvaje těsně před nárokem na průjezd. Stav trvá již od podzimu. Příčinou je zřejmě kabelová závada, která vyžaduje náročnější zásah. Běžné závady detekce tramvají jsou totiž řešeny v řádu hodin nebo dní. Křižovatkou projíždí pět denních tramvajových linek, na semaforu je v řádném stavu absolutní preference tramvají. Pro vlaky jedoucí ve směru do centra funguje signalizace korektně.

27.01.2011: Běží obnova semaforu u Nádraží Strašnice
V krátké době by měla přibýt na trase páteřní tramvajové linky 22 další signalizace s preferencí tramvají. Bude obnoveno SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech u zastávky Nádraží Strašnice. Dosud je semafor řízen pevnými programy, nyní už probíhá v rámci kompletní obnovy realizace tramvajové detekce a lze očekávat, že bude zavedeno dynamické řízení s preferencí tramvají. Kromě linky 22 je v místě provozována linka 19, která na křižovatce odbočuje do smyčky Radošovická, a linka 26.

17.01.2011: Přechod Falcká upraven, preferuje tramvaje
SSZ 6.181 Bělohorská - Falcká prošlo úpravou. Na semaforu obnoveném v roce 2010 byl opuštěn krátce trvající režim s trvalou zelenou pro chodce přes trať a přitom výběrem chodecké zelené naráz přes celou šířku komunikace. Nově mají trvalé volno tramvaje (s auty). Přechod je řízen jako dvě nezávislé části oddělené zastávkou. Jednou částí přechodu je tedy pás vozovky do centra, druhá část zahrnuje vozovku z centra a tramvajový pás. Při současném nároku chodců a aut jsou ihned upřednostněni chodci. Při nároku chodců a tramvaje je naopak prodlužováno pro tramvaj, čímž je zajištěna preference. Řízení je tak výhodnější pro chodce i pro tramvaje. Zároveň došlo díky softwarovému dělení přechodu ke snížení délky a frekvence stůj pro auta a tramvaje. Vzhledem k nízké intenzitě chodců nepůsobí zásadní potíže ani okamžité ukončování zelené pro vozidla, byť se jedná o neobvyklé řešení, které pravděpodobně samo o sobě zvyšuje průměrné zdržení účastníků.

28.12.2010: První semafor s preferencí na Evropské: Starodejvická
Závěr roku nečekaně přinesl zavedení první preference MHD na Evropské. Obnovené SSZ 6.132 Evropská - Starodejvická preferuje tramvaje prodloužením fáze. To je umožněno až do délky cca 20 s nad prodlužování od vozidel, což je u signalizací v koordinaci klíčové pro účinnost preference. Prodloužení někdy vyvolá odložení začátku příští zelené, čímž dochází ke snížení komfortu IAD ve prospěch MHD. Prodloužení cyklu se koriguje krácením příštího cyklu. Na rozdíl od ostatních SSZ na Evropské nedochází na SSZ 6.132 pro první tramvaj k typickému ukončování volna i těsně před nárokem na průjezd. Semafor na vlak čeká. Nevýhodou SSZ je nevhodná poloha přihlašovacích kontaktů, především do centra, která je dána polohou SSZ 6.131 Evropská - Na Pískách (bez preference). Otázkou doladění může být vhodnější natočení SSZ do koordinace pro IAD a zavedení účinného předvýběru volna pro tramvaje. Předchozích pět obnov SSZ na Evropské bylo realizováno bez preference, ačkoli všechna jsou vybavena detekcí tramvají.

22.12.2010: Předvěst v Motole vyladěna, další problémy přetrvávají
Bylo upraveno řízení tramvajové předvěsti SSZ 5.528 Plzeňská - rampa Kukulovy. Dosud začínalo volno na předvěsti tak pozdě, že při jízdě traťovou rychlostí ho řidič vlaku nemohl registrovat. Nyní je fungování předsignálu korektní a volno svítí v zorném poli řidiče s dostatečným předstihem. Na sousedním SSZ 5.536 u zastávky Motol však přetrvávají problémy, především ve směru z centra. Dochází k ukončování volna těsně před nárokem tramvaje na průjezd, k výběru vložené fáze dochází v řadě případů příliš brzy a na velmi krátkou dobu (cca 10 s), což způsobuje, že i vložená fáze tramvaji často uteče. Ve směru do centra reaguje SSZ na vlaky občas se zbytečným zpožděním. Schází blikání výzvových signálů před začátkem volna. Na obou signalizacích, které jsou v koordinaci s pevnou délkou cyklu, funguje podmíněná preference tramvají.

16.12.2010: Změny v seznamu SSZ s preferencí
Po prověření některých SSZ v Praze proběhnou k 31. 12. 2010 úpravy v seznamu signalizací na tramvajové síti. Bude se jednat převážně o označení SSZ jako bez preference tramvají. Jedná se například o SSZ 1.156 Klárov - Letenská , kde bylo prověřeno dopravní řešení. Obsahuje chyby a nedostatky nepříznivě působící na tramvaje. Obdobná situace je na trojici signalizací na Výtoni . Preference nefunguje ani na některých SSZ na Poděbradské, kde jsou dopravní řešení bez vad, ale preference nefunguje zřejmě kvůli absenci vybavení vozů k atypické aktivní detekci. Zapojená pasivní čidla jsou přitom často v neodpovídajících polohách. Seznam semaforů s preferencí tak pravděpodobně opustí SSZ 9.217 Poděbradská - U Elektry, 9.223 Poděbradská - Kbelská, v závislosti na dalším prověření i 9.228 Poděbradská - Hloubětínská. SSZ 0.359 Vršovická - Užocká, ač zdrží minimum tramvají, nesplňuje parametry pro SSZ s absolutní preferencí a bude označena jako s preferencí podmíněnou. Kompletní roční zhodnocení SSZ včetně shrnutí všech úprav zveřejní stránky Preference pražských tramvají v lednu.

08.12.2010: Signalizace Černokostelecká - Úvalská zapnuta. S nedostatky
Signalizační finiš na konci roku pokračuje. Do provozu bylo po obnově uvedeno SSZ 0.346 Černokostelecká - Úvalská. Na SSZ v koordinaci byla zavedena preference tramvají (linky 7, 11), na preferenci BUS se zřejmě čeká. Preference snížila nejvyšší zdržení tramvají z cca 1 minuty přibližně na polovinu, avšak zdaleka nevyužívá potenciál a korektně realizovanou detekci TRAM. Většina zásahů probíhá předvýběrem volna, což je způsob preference, který v tomto případě vlakům obvykle nezaručí plynulý průjezd a přitom velmi omezuje uživatele v kolizních směrech, včetně autobusů MHD. Prodlužování fází, které je ke kolizním účastníkům přátelštější, se zde vyskytuje spíše zřídka. Zásadní je absence vkládání fáze, k jejíž realizaci jsou na křižovatce ideální podmínky a které by přineslo relativní jistotu z hlediska plynulosti provozu tramvají. Vkládání v kombinaci s prodlužováním kolizních fází od tramvají by navíc v řadě případů zlepšilo podmínky pro kolizní směry, tedy i pro významné autobusy 133, 177 nebo 195.

04.12.2010: Obnovené SSZ na Divoké Šárce v provozu. Zatím bez preference
SSZ 6.162 Evropská - smyčka Divoká Šárka bylo po rekonstrukci uvedeno do provozu. Křižovatka, kde trať protíná pás vozovky, je však dále bez preference MHD. Tramvaje sice krátí zelenou pro auta až o cca 15 s, avšak při přihlášení během probíhající červené pro auta (délka cca 50 s) si obvykle volno nevyberou, i desítky sekund pokračuje „celočervená“ a tramvaje čekají do příštího cyklu. Na výjezdu ze zastávky dostávají velmi krátké volno, přestože následuje i zde dlouhá „celočervená“. Zdržení vlaků dosahuje až kolem jedné minuty a vyjíždějí na trasu i se zpožděním. SSZ má na druhou stranu zřejmě softwarové zázemí pro preferenci a je svázáno odvozenou koordinací k těsnému SSZ 6.123 Evropská - Libocká, což umožňuje modifikace řízení pro preferenci při zachování koordinace pro IAD. Lze čekat ladění SSZ, stránky Preference budou SSZ sledovat a v případě realizace příslušné úpravy bude označeno jako s preferencí. SSZ 6.162 je pátou tramvajovou signalizací na Evropské, jež byla obnovena. Ani na jediné nebyla zavedena preference, ve všech případech jsou přitom semafory vybaveny tramvajovou detekcí a výzvovými návěstidly.

02.12.2010: Nový bumlík ve Francouzské
Linka 22 získává další prospěšné preferenční opatření. V ulici Francouzské mezi Slovenskou a Budečskou ve směru do centra byl realizován podélný dělící práh o délce cca 50 m. Před semaforem, který funguje také jako časový ostrůvek pro zastávku Jana Masaryka, vhodně segreguje tramvajovou dopravu od individuální a eliminuje nelegální parkování, které vytlačovalo kolonu vozidel na koleje. Pro linku 22 byla za poslední rok také zavedena preference na přilehlých SSZ Francouzská - Budečská a SSZ Ruská - Moskevská. Očekávána je obnova SSZ Koh-i-noor. Naopak dosud zcela neřešen je kritický úsek mezi Újezdem a Malostranskou.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

  NOVINKY
02.09.2021 Zhoršení pro tramvaje u Muzea
Obnova SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská přinesla nárůst zdržení tramvají. Zatímco na původní technologii před obnovou semaforu byl provozován pevný program s výzvou tramvaje ve dvou polohách v cyklu řízení, který zaručoval tramvajím zdržení nanejvýš kolem jedné minuty, nyní je v provozu pevný program s cyklickým výběrem tramvajového volna v jedné poloze v cyklu. Délka signálu volno pro tramvaje je 5 sekund, délka signálu stůj je 95. Jde o nejhorší podmínky na jednom SSZ pro tramvaje v Praze, společně s SSZ Chodovská – U Plynárny, která je po obnově v roce 2020 také stále v pevném řízení. Semafor u Muzea byl uveden do provozu ve druhé polovině srpna a kromě zhoršení pro MHD přinesl naopak zlepšení podmínek pro chodce, protože přes magistrálu byly vytvořeny dva nové přechody.

06.08.2021 Město zaplavují rychlostníky. Někde umožní svižnější jízdu
Pražská tramvajová síť bude mít zřetelně vyznačena místa, kde lze jezdit rychlostí vyšší než 50 km/h. Aktuálně probíhá osazování rychlostníků, tedy vnitropodnikového značení, které místně stanovuje rychlost vyšší od obecné úpravy provozním předpisem. Současně se na některých místech zvyšuje nejvyšší rychlost tramvají ze 60 na 65 km/h, například na vybraných úsecích trati na Barrandov a do Modřan. Zvýšený limit mohou využít tramvaje T3 a KT8, nikoli však vozy Škoda 14T a 15T, které mají nižší maximální rychlost. V Česku není rychlost na tramvajových tratích obecně omezena a stanovuje ji provozovatel dráhy. Rychlostníky přináší rovněž možnost vyznačit zvýšení rychlosti na pozemní komunikaci. V krátkém úseku trati na Podolském nábřeží tak tramvaje mohou dosahovat rychlosti 60 km/h oproti původní padesátce. Už dříve byla vyšší rychlost vyznačena rychlostníkem například v kolejové konstrukci na západní straně budoucího Dvoreckého mostu. Stanovení vyšší rychlosti tramvají obvykle zvýhodňuje veřejnou dopravu oproti individuální. Oproti tomu tramvaje mají na řadě míst rychlost nižší než silniční vozidla, zejména v místech výhybek a kolejových křížení.

14.07.2021 Křižovatka Sokolovská – Na Rozcestí je po rekonstrukci
Další světelná signalizace prošla obnovou. SSZ 9.210 Sokolovská – Na Rozcestí dostala nový přechod pro chodce přes Sokolovskou ulici na západním rameni, čímž dochází ke zlepšení přístupu na tramvajovou zastávku Balabenka ve směru do centra. Z pohledu tramvajové dopravy došlo k doplnění výzvových návěstidel a ke změně řídicí logiky. Zlepšením je, že již neutíká volno tramvajím ve směru z centra. Preference je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Signalizace fungovala již před obnovou s preferencí tramvajové dopravy. Krátce po aktuální obnově ještě nebyla v provozu detekce tramvají z centra. Připravuje se rovněž obnova sousedního SSZ 9.209 Balabenka.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021