01.09.2012: Nefungující koordinace na Plzeňské Již přes týden nefunguje zelená vlna pro tramvaje a ostatní dopravu na Plzeňské ulici v úseku mezi Andělem a Bertramkou oběma směry. Na vině je technická závada. Způsobuje značný nárůst zdržení provozu. Semafory v úseku fungují bez preference tramvají, ale právě díky koordinaci dosahovala MHD obvykle přijatelných zdržení. Čekání tramvají bylo ze čtveřice semaforů běžné vždy pouze na prvním ve směru jízdy, nyní vlaky stojí i několikrát. 27.08.2012: Částečné zlepšení na SSZ Stírka Na SSZ Zenklova – Nad Šutkou bylo nasazeno upravené řízení s mírným zlepšením průjezdu tramvají. Je odstraněn problém s mazáním nároků druhé a dalších tramvají od Okrouhlické. Ze stejného směru navíc došlo k odsunu přihlašovacího kontaktu do výhodnější vzdálenosti před SSZ. Byly zkráceny některé mezičasy, což zrychlilo řízení. Trvá však omezení preference ve špičce a naopak poměrně rychlé ukončování zatíženého hlavního směru i slabými nároky bočních aut a chodců. Doladění si zřejmě ještě vyžádá řešení situací s průjezdem tří a více kolizních tramvají v cyklu. Na SSZ byla zavedena preference v roce 2010 při jeho obnově. Malé zlepšení provozu tramvají proti stavu, který trval od jara, doznalo i sousední SSZ Klapkova – Střelničná. Nadále však sled fází není podřízen tramvajím, pokud je nárokováno chodecké volno přes Střelničnou. Na semaforu byla vylepšena preference BUS ve směru od Kobyliského náměstí, především zajištěním včasnějšího přihlášení. 21.08.2012: Zpět. Kostelní znovu bez preference Nekonečný příběh jednoduché křižovatky má pokračování. SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, obnovené v červnu, je po pár dnech opět bez preference tramvají. Semafor nyní funguje pro změnu v dynamické koordinaci s SSZ Strossmayerovo náměstí, která je nadřazená nárokům tramvají. Semafor tak ukončuje vlakům volno i těsně před příjezdem ke stopčáře. Signalizace přitom fungovala do obnovy v dynamické koordinaci a současně s preferencí tramvají. Semafor se stal zřetelným zdrojem zdržení MHD a v místě narostla energetická náročnost provozu. Zhoršení průjezdu tramvají trvá také na sousedním SSZ nábřeží Kapitána Jaroše - Dukelských hrdinů, které bylo obnoveno v březnu. V obou případech je na vině zjevně logika řízení. 21.08.2012: Provoz zdrží od září dvě nové zastávky Karlovo náměstí u křižovatky s Odborů a Korunovační u stejnojmenné ulice. To jsou nové zastávky tramvají od 1. září. Zastávka Karlovo náměstí, ještě jako Odborů, fungovala provizorně v létě 2011. Ve vzdálenosti do 200 metrů od ní jsou přitom další tři zastávky týmž směrem. Metrolinka 22 tak bude zastavovat dvakrát na 170 metrech a zhorší se průjezd křižovatkou s Odborů. Zastávka Korunovační z centra vznikla nešťastným přesunem zastávky Sparta za křižovatku s ulicí U Sparty. Na 520 metrech tak nově budou 3 nástupiště. I v minulosti zastávky občas vznikaly u nových zdrojů a cílů dopravy, třeba Obora Hvězda u nákupního centra Vypich. Nyní však jsou doplněny do stávající funkční sítě, aniž by realizace přinesla razantní zlepšení obsluhy lokalit, či nabídla klíčové přestupní vazby proti původnímu stavu. Zastávky lze vnímat jako preferenci úzkých lokálních zájmů před systémovostí dopravy a dosažením atraktivních cestovních dob. 15.08.2012: Kostelní je upravena. Mírně preferuje Více než dva měsíce po obnově SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní zde byla spuštěna preference tramvají. V minulých dnech proběhla úprava signalizace, jež zajišťuje MHD prodlužování a částečný předvýběr volna. Bylo zřejmě vyřešeno i chybné sčítání vlaků do centra a vypuštěna dynamická koordinace s SSZ Strossmayerovo náměstí. Úprava eliminovala nejhorší zdržení, jež vznikala ukončováním volna i těsně před tramvají. Přesto se jedná o zřetelné zhoršení proti původnímu stavu, především kvůli prodloužení chodecké zelené o 5 sekund. Z centra je k přihlašování tramvají využitý až odhlašovací kontakt SSZ Dukelských hrdinů – nábř. Kpt. Jaroše a předstih přihlášení tak činí pouze 10 sekund, což při typické „červené“ pro tramvaj o délce 29 sekund je zcela nedostatečné. 02.08.2012: Semafor u Karlova mostu bez preference tramvají Na SSZ Křižovnická – Karlova byla dosazena odpočívadla pro chodce, což způsobilo vypnutí preference tramvají. Nové zařízení bylo nainstalováno tento týden a semafor od té doby funguje v pevném řízení bez možnosti prodlužování pro tramvaje, která zde fungovala již od poloviny 90. let. Jednalo se o jeden z prvních semaforů s preferencí MHD v Praze a v roce 2011 na něm navíc byla v rámci rekonstrukce tratě obnovena detekce tramvají za spolehlivější technologii. Místem projíždí dvě tramvajové linky, včetně páteřní 17 s polovičním intervalem. Oblast podléhá světelné závoře SSZ Křižovnická – Kaprova, která zabraňuje nadměrnému napouštění vozidel do oblasti Karlových lázní, pro zvýšení plynulosti průjezdu tramvají. Odpočítávala byla dosazena také na semafor na I.P. Pavlova. I zde je kompletní detekce tramvají, ale řídí se pevným programem, zde dlouhodobě. 01.08.2012: Semafor na Podbabě v pevném řízení Ke zhoršení průjezdu tramvají došlo na SSZ Podbabská - Ve Struhách. Signalizace na nové trati je již několik dní řízena pevným programem o délce cyklu 90 sekund. Na výjezdu ze smyčky je tramvajové volno vybíráno na 5 sekund jednou za cyklus, čímž se snižuje přesnost provozu tramvají vyjíždějících na trasu a dochází ke zbytečnému omezování ostatních. Důvodem změny může být závada. Jiný osud, ale zřejmě z podobného důvodu, potkal semafor na smyčce Radlická. Byl vypnut, avšak dopady na plynulost provozu tramvají jsou výrazně menší. Přibližně týden blikala žlutá na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, které funguje od své obnovy nově bez preference tramvají. Důvodem je zřejmě chybný software, ale stále není zcela vyloučena ani závada detekce. Problematické je SSZ Střelničná – Klapkova, které má od jarní rekonstrukce trati v Zenklově ulici stále omezenou změnu pořadí fází dle nároků tramvají, navíc nereaguje na stanicování tramvaje v druhé pozici zastávky Kobylisy z centra. 14.07.2012: Cestovní rychlost tramvají loni klesla Pražské tramvaje jezdily v roce 2011 pomaleji než dřív. Zatímco v roce 2010 měly průměrnou cestovní rychlost 19 km/h, loni to bylo jen 18,6 km/h, což je jeden z nejhorších výsledků po roce 1989. Vyplývá to z Ročenky dopravy Praha, jíž vydává TSK. Důvodem poklesu byl zřejmě především fakt, že více než čtvrt roku byla kvůli rekonstrukci mimo provoz nejrychlejší část sítě mezi Braníkem a Modřany. Dva měsíce nejezdily tramvaje ani po Podolském nábřeží. Výsledky i tak mohly být lepší, s ohledem na provoz zrekonstruované tratě na Plzeňské a úpravy jízdních dob i v jiných lokalitách. Nejlepšího výsledku dosáhly tramvaje v roce 2003, kdy byla cestovní rychlost 19,6 km/h. 30.06.2012: Spuštěn semafor na zastávce Okrouhlická S měsíčním odstupem po zprovoznění rekonstruované trati bylo zprovozněno SSZ Zenklova – přechod zastávka Okrouhlická. Funguje s preferencí tramvají, která je zajištěna prodlužováním volna. Nevýhodou je 5 sekund dlouhý odstup mezi koncem volna pro tramvaje a pro auta, jenž zpomaluje řízení pro všechny včetně tramvají. Je pravděpodobně realizován kvůli rozjezdové křivce tramvaje ze zastávky do svahu, zdá se ovšem jako nadsazený. Navíc mohl být zcela „utopen“, kdyby byl zřízen běžně používaný pozdější začátek chodeckého volna přes trať. Je otázkou, zdali umístění semaforu do tohoto místa je přínosem z hlediska plynulosti a bezpečnosti provozu. 30.06.2012: Na nábřeží Kapitána Jaroše spuštěna částečná preference Po více než třech měsících bylo nasazeno dynamické řízení s preferencí tramvají na SSZ nábřeží Kapitána Jaroše - Dukelských hrdinů. Zatímco v pevném programu, který byl nasazen po březnové obnově, signalizace zdržela kolem 85 % vlaků, nynější řízení snížilo podíl na přibližně 35 %. Stále však není zdaleka dosaženo hodnot pod 10 %, které tu byly před obnovou. Signalizace totiž stále není dokončena, chybí detektory pro vozidla. Preference je realizována prodlužováním a změnou pořadí fází. Naopak se téměř neuplatňuje předvýběr, který je důležitý hlavně do centra, a není možný dvojí výběr tramvaje v cyklu. Limitní je i zbytečně dlouhé chodecké volno na části přechodu přes trať u zastávky. Dál bez preference je sousední SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, kde navíc situaci zhoršuje dvojnásobná chodecká zelená proti původnímu stavu a zřízení vyklizovací šipky pro vozidla od nábřeží vlevo. |