Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

05.10.2010: Úprava u Nádraží Vršovice
SSZ 0.355 Vršovická – U Vršovického nádraží, které bylo obnoveno na jaře bez zavedení preference tramvají, prošlo úpravou. Řídící logika zůstala beze změn, tramvaje jsou nadále bez preference. Došlo však k časovému přetočení cyklu, což zlepšuje podmínky pro jízdu tramvají ve směru z centra. Zatímco po obnově vznikla pro tramvaje červená vlna, nyní alespoň některé vlaky projedou následující křižovatkou s Petrohradskou plynule. Způsob řízení je v současné době uspokojivý, ale téměř nepřináší časové úspory proti stavu před obnovou. Při obnově dalších SSZ je nezbytná zásadní změna a zavedení preference na všech signalizacích, bez čehož by nedošlo k potřebnému snížení zdržení. Vršovická je komunikace v koordinaci pro IAD, ze které tramvaje vypadávají kvůli zastávkám a kolejovým křížením.

01.10.2010: Kolony tramvají na Palackého náměstí
Krátkodobě vyšší počet tramvají nestíhá za silného provozu odbavovat SSZ Palackého nám. Kvůli výluce ve Vyšehradské ulici jsou přes Palackého náměstí vedeny dvě linky navíc (18 a 24), což znamená, že místo 135 tramvají za hodinu musí křižovatkou projet 165 vlaků. Obě linky navíc přibyly na vjezdu od Výtoně. Zde největší zdržování způsobuje jízda přímo (linky 2x17, 18 a 21), která není téměř preferovaná. Tvoří se zde kolony tramvají, zdržení dosahuje hodnot až kolem 10 minut. Na ostatních vjezdech je situace uspokojivá. Výlukový provoz potrvá do 8. října.

24.09.2010: Obnovené SSZ na Stírce zapnuto. S preferencí
Rekonstrukce signalizací a zavádění preference tramvají v oblasti Kobylis je u konce. Bylo uvedeno do provozu obnovené SSZ 8.236 Zenklova - Nad Šutkou. Průsečná křižovatka s kolejovým trojúhelníkem je nyní s preferencí tramvají. Zatímco původní semafor zdržel výraznou většinu tramvají, nyní většina vlaků projíždí bez zastavení. Výhodně je využita splítka ve směru od zastávky Ke Stírce, díky níž je zajištěna směrová detekce tramvají již cca 60 m před stopčárou. Zároveň je zde nově umožněna jízda dvou vlaků těsně za sebou, třebaže každý jede do jiného směru. V lokalitě došlo v poslední době k výstavbě a obnově řady SSZ, například na Bulovce, u zastávky Kobylisy, či na přejezdu Bešťákovy ulice a také byly opraveny tratě, čímž byla zvýšena plynulost a rychlost provozu tramvají. Naopak dosud nefunguje preference tramvají na nových semaforech na Plzeňské ulici (přechody u zastávek Poštovka a Hotel Golf). V pevném řízení jsou také dvě obnovená SSZ u zastávky Motol. Uvedené semafory jsou na rekonstruované trati do Řep.

18.09.2010: BUSpruh na Jižní spojce nebude
Vyhrazený pruh pro autobusy na Jižní spojce nebude. Rozhodlo tak podle serveru iDnes vedení města. Pruh se měl zřídit pro novou linku 125 spojující Jižní Město a Smíchov, která vyjede 1. října. Mělo k tomu dojít v návaznosti na otevření části Pražského okruhu, který odvede těžkou nákladní dopravu i část dopravy osobní z okruhu vnitřního. Linka by přesto měla být zřízena. Je otázkou, zdali v době silného provozu neztratí význam a město tak dopravci nezaplatí pouhé postávání vypravených spojů v koloně.

12.09.2010: Na Hradčanské je preference, vyžaduje však vyladění
Semafory na Hradčanské již preferují tramvaje. Bylo zprovozněno dynamické řízení na dvou přechodech k zastávkám Hradčanská: SSZ 6.173 Milady Horákové - přechod K Brusce a SSZ 6.174 Milady Horákové - přechod Pod Baštami. Přechody přes trať jsou řízeny nezávisle na přechodech přes vozovku, mají trvalé volno pro pěší a výzvu pro tramvaje. Preferenci zajišťuje výběr a prodlužováním volna. Při vjezdu do zastávek ale volno přichází opožděné o cca 10 sekund, takže vlaky musejí před nástupištěm téměř zastavit. Volno ze zastávek zase končí příliš brzy a některé tramvaje ho nestihnou. Preference funguje i na SSZ 6.143 Špejchar, kde je zajištěna prodlužováním a krácením fází. SSZ 6.177 Milady Horákové - smyčka tramvají je v režimu blikající žluté, čímž je zajištěn plynulý průjezd většiny vlaků.

05.09.2010: Preference na Jiráskově náměstí funguje, na nových semaforech ne
Tramvaje na Jiráskově náměstí mají opět zajištěnu přednost před ostatní dopravou. Po ukončení většiny prázdninových oprav TT vlaky na této křižovatce opět plně prodlužují a vkládají volno. Naopak všechny nové i obnovené signalizace, které byly zprovozněny s koncem prázdnin, preferenci zatím neumožňují. Jedná se o dva nové semafory na Plzeňské (SSZ 5.815 Plzeňská - přechod zastávka Hotel Golf a SSZ 5.816 Plzeňská - přechod zastávka Poštovka) a dvojici nových semaforů na Hradčanské (SSZ 6.173 Milady Horákové - přechod Hradčanská a SSZ 6.174 Milady Horákové - přechod Tychonova). Preference nefunguje ani na obnovených SSZ 6.143 Špejchar a SSZ 6.177 Milady Horákové - smyčka tramvají. Důvodem je zřejmě nefungující detekce tramvají. Stává se tradicí, že při uvedení staveb do provozu dochází ke spuštění preference tramvají až se zpožděním.

03.09.2010: Poděbradská: noční 40 je pryč
Z tramvajové trati Kbelská - Lehovec bylo odstraněno noční omezení rychlosti na 40 km/h. Důvodem jeho osazení byla vysoká hlučnost tramvajového provozu. Na jaře 2010 prošla trať rekonstrukcí, během níž byla technologie BKV panelů nahrazena klasickou kolejovou konstrukcí s pražci a otevřeným svrškem. Snížení hlučnosti podpořilo i použití bezžlábkové železniční kolejnice S49. Poděbradská je prvním místem v Praze, odkud po opravě trati zmizela omezená rychlost pro období 22-6 hodin. Naopak v důsledku zhoršujícího se technického stavu jiných tratí byla na mnohých místech rychlost celodenně omezena. Například na Podolském a Rašínově nábřeží se jezdí nejvýše čtyřicítkou.

03.09.2010: Zahájena obnova semaforu na Stírce
Příležitost pro další významné zlepšení provozu tramvají v oblasti Kobylis přináší zahájená obnova SSZ 8.236 Zenklova - Nad Šutkou. Křižovatka bude vybavena tramvajovou detekcí. Pokud software semaforu umožní účinnou preferenci tramvají, může dojít ke zvýšení plynulosti a rychlosti provozu MHD. Uzel je specifický tím, že ve směru od Kobylis je vybudována kolejová splítka, jež umožňuje jízdu až dvou tramvajových souprav těsně za sebou, a to i do různých směrů. V závislosti na logice je zde reálné značné zrychlení odbavování vlaků ve směru do centra. V oblasti byla v poslední době obnovena řada semaforů a zavedena preference na nich. K posledním akcím patří renovace dvojice SSZ u zastávek Kobylisy a Střelničná a semaforu na Bulovce.

31.08.2010: Na opravené tratě se vrací tramvaje
Zrychlení provozu tramvají přináší dokončení oprav několika významných tratí, na kterých probíhaly práce o prázdninách. Od 1. září je obnoven provoz na Plzeňské ulici v úseku mezi Andělem a Motolem, kde byl opraven úsek k Tomáškově ulici a úsek od Klamovky. Práce proběhly na 3,5 km trati, na kterých se vyskytovalo množství omezených rychlostí od 10 do 40 km/h. Na části stavby jsou použity bezžlábkové kolejnice S49. Zbylý úsek do Řep bude zprovozněn během druhé poloviny září. Tramvaje se vracejí také na Hradčanskou, kde nejezdily kvůli stavbě Blanka. Projedou ulicí Milady Horákové až k Prašnému mostu, odkud budou pokračovat dál do Dejvic. Vlaky se vrátí také do Národní a Spálené. Zničenou konstrukci trati z BKV panelů nahradil systém W-tram. Zmizí omezení rychlosti na 20 a 30 km/h.

24.08.2010: Omezení preference na Jiráskově náměstí?
K nárůstu zdržení tramvají ve směru z centra dochází na SSZ Jiráskovo náměstí, kudy jsou odkláněny linky 18 a 22. Navíc zde kromě pravidelné linky 17 nově jezdí čtrnáctka. Semafor na vlaky z centra nereaguje, přitom dříve docházelo hlavně k prodlužování a vkládání volna. To je nyní ukončováno vlakům i těsně před příjezdem ke stopčáře. Často tak projíždějí ve dvou, což pro druhou tramvaj způsobuje další nárůst zdržení na SSZ Palackého náměstí. Za zrušením preference z centra může být vliv většího množství projíždějících tramvají na podíly zelených pro kolizní směry, kde se za silného provozu často tvoří kolony i bez vlivu MHD.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

  NOVINKY
02.09.2021 Zhoršení pro tramvaje u Muzea
Obnova SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská přinesla nárůst zdržení tramvají. Zatímco na původní technologii před obnovou semaforu byl provozován pevný program s výzvou tramvaje ve dvou polohách v cyklu řízení, který zaručoval tramvajím zdržení nanejvýš kolem jedné minuty, nyní je v provozu pevný program s cyklickým výběrem tramvajového volna v jedné poloze v cyklu. Délka signálu volno pro tramvaje je 5 sekund, délka signálu stůj je 95. Jde o nejhorší podmínky na jednom SSZ pro tramvaje v Praze, společně s SSZ Chodovská – U Plynárny, která je po obnově v roce 2020 také stále v pevném řízení. Semafor u Muzea byl uveden do provozu ve druhé polovině srpna a kromě zhoršení pro MHD přinesl naopak zlepšení podmínek pro chodce, protože přes magistrálu byly vytvořeny dva nové přechody.

06.08.2021 Město zaplavují rychlostníky. Někde umožní svižnější jízdu
Pražská tramvajová síť bude mít zřetelně vyznačena místa, kde lze jezdit rychlostí vyšší než 50 km/h. Aktuálně probíhá osazování rychlostníků, tedy vnitropodnikového značení, které místně stanovuje rychlost vyšší od obecné úpravy provozním předpisem. Současně se na některých místech zvyšuje nejvyšší rychlost tramvají ze 60 na 65 km/h, například na vybraných úsecích trati na Barrandov a do Modřan. Zvýšený limit mohou využít tramvaje T3 a KT8, nikoli však vozy Škoda 14T a 15T, které mají nižší maximální rychlost. V Česku není rychlost na tramvajových tratích obecně omezena a stanovuje ji provozovatel dráhy. Rychlostníky přináší rovněž možnost vyznačit zvýšení rychlosti na pozemní komunikaci. V krátkém úseku trati na Podolském nábřeží tak tramvaje mohou dosahovat rychlosti 60 km/h oproti původní padesátce. Už dříve byla vyšší rychlost vyznačena rychlostníkem například v kolejové konstrukci na západní straně budoucího Dvoreckého mostu. Stanovení vyšší rychlosti tramvají obvykle zvýhodňuje veřejnou dopravu oproti individuální. Oproti tomu tramvaje mají na řadě míst rychlost nižší než silniční vozidla, zejména v místech výhybek a kolejových křížení.

14.07.2021 Křižovatka Sokolovská – Na Rozcestí je po rekonstrukci
Další světelná signalizace prošla obnovou. SSZ 9.210 Sokolovská – Na Rozcestí dostala nový přechod pro chodce přes Sokolovskou ulici na západním rameni, čímž dochází ke zlepšení přístupu na tramvajovou zastávku Balabenka ve směru do centra. Z pohledu tramvajové dopravy došlo k doplnění výzvových návěstidel a ke změně řídicí logiky. Zlepšením je, že již neutíká volno tramvajím ve směru z centra. Preference je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Signalizace fungovala již před obnovou s preferencí tramvajové dopravy. Krátce po aktuální obnově ještě nebyla v provozu detekce tramvají z centra. Připravuje se rovněž obnova sousedního SSZ 9.209 Balabenka.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021