Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

27.07.2020: Světla u metra Vltavská obnovena. S drobnými vylepšeními
Došlo k bleskové obnově SSZ 7.187 nábřeží Kapitána Jaroše - přejezd tramvajové tratě. Semafor, který řídí křížení tramvajové trati u metra Vltavská s navazující magistrálou do centra, fungoval už před obnovou s velmi dobrou preferencí tramvají. Ta zůstala zachována, včetně klíčového nadřazení nároků tramvají koordinaci pro auta. Navíc došlo k drobným vylepšením. Byla dosazena výzvová návěstidla s informací o blížícím se příchodu volna. Ve směru do centra byla upravena detekce tak, aby nárok byl realizován typicky až od blízkého kontaktu, čímž se zpřesnil začátek volna vůči přijíždějící tramvaji. Křižovatka čeká kratší dobu na vlaky přijíždějící od vzdáleného kontaktu, naopak delší dobu od blízkých kontaktů. Třešničkou je možnost návratu do signálu volno, pokud se tramvaj z centra přihlásí do 6 sekund po skončení základního volna. Z centra je totiž přihlašovací kontakt pouhých 45 m před stopčárou a roste tak riziko zdržení z toho, že řadič SSZ nestihne na tramvaj optimálně reagovat.

04.07.2020: Bílá labuť: přechod je neřízený
Signalizace na přechodu u Bílé labuti byla vypnuta do blikající žluté. Změně předcházely úpravy přechodu, zejména byl pomocí baliset zřízen nový ostrůvek pro chodce mezi tratí a vozovkou z centra. Řešení by mělo přinést časové úspory pro veškerou dopravu, zejména pro chodce a pro tramvaje z centra, kde koleje nejsou pojížděny automobily. Signalizace, která dosud fungovala v režimu trvalé zelené pro auta a tramvaje s výzvou pro chodce, byla bez detekce a preference MHD. V roce 2019 se připravovala její obnova, přednost však dostala varianta zrušení. Obdobné samostatné přechody na území centra Prahy fungují rovněž jako neřízené a Bílá labuť byla v tomto ohledu výjimkou.

20.06.2020: Dynamika na semaforu u Obchodního centra Hostivař
Další signalizace obnovená v tomto roce dostala dodatečně dynamické řízení s preferencí tramvají. SSZ 0.622 Švehlova - Práčská u zastávky Obchodní centrum Hostivař bylo po obnově uvedeno do pevného řízení v květnu. Nyní spuštěné dynamické řízení umožňuje preferenci tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Na signalizaci bude fungovat také preference autobusů. Řízení je podobné jako před obnovou signalizace, přibyla výzvová návěstidla, která mimo jiné informují řidiče tramvají o prodlužování signálu volno. Signalizace je nadále vybavena předvěstmi. Z provozu je zřejmé, že zatím nefunguje spolehlivě vzdálené přihlášení tramvají ve směru do centra. Ze semaforů obnovených v roce 2020 zůstává v pevném řízení ještě SSZ Modřanská - Údolní.

14.06.2020: Na Břehu už také s preferencí
Další signalizace, která byla letos po obnově uvedena do provozu v pevném řízení, dostala dynamiku s preferencí tramvají. SSZ 9.233 Sokolovská - Na Břehu upřednostňuje tramvaje prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, a předvýběrem kolizní fáze. Semafor byl obnoven současně s rekonstrukcí tramvajové tratě v dubnu. Zatímco dříve na semaforu fungovala preference, po obnově byl nasazen pevný program, který měl navíc krátké podíly volna v hlavním směru, což komplikovalo provoz aut ve směru do centra a tramvají. V současné době zůstává po obnově v pevném programu ještě SSZ Švehlova - Práčská, které bylo zprovozněno před měsícem, a také nedávno spuštěné SSZ Modřanská - Údolní.

09.06.2020: Na Želivského je preference
Důležitý uzel pražské tramvajové dopravy funguje lépe. Na SSZ 3.323 Želivského – Vinohradská byl nasazen software s preferencí tramvají a autobusů. Nově je v provozu i vzdálené rádio pro směrovou detekci tramvají od Flory, které bylo vybudováno v roce 2018. Nový způsob řízení umožňuje především účinné prodlužování volna pro tramvaj a nepodmíněné výběry tramvajových oblouků až dvakrát do cyklu řízení. I na kritickém vjezdu od Flory je zaručen průjezd nejméně dvou vlaků za cyklus, což je dvojnásobek proti původnímu řešení, které generovalo průměrné zdržení spojů kolem jedné minuty. Nové řešení předchází vzniku kolon tramvají a lze očekávat pokles zdržení pod půl minuty. Zlepšena byla i preference autobusů. Přes křižovatku jezdí 6 tramvajových linek, řada autobusových včetně páteřních a je velmi zatížena automobilovou dopravou. Semafor byl obnoven v roce 2012, kdy bylo původní pevné řízení nahrazeno dynamickým řízením bez preference tramvají. Signalizace byla jednou výrazněji upravena, čímž došlo k mírnému zlepšení pro tramvaje, ale účinná preference byla zavedena až nyní.

05.06.2020: Semafor u Čechova mostu dostal světelnou závoru
Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 1.089 Čechův most - nábřeží Edvarda Beneše. V rámci obnovy byla signalizace doplněna o světelnou závoru pro krytí zastávky ve směru od Holešovic s nástupem z vozovky. Na signalizaci bliká v základním stavu žlutá. Červený signál pro auta je zapínán jednak tramvají a jednak v koordinaci ve signalizací na vlastní křižovatce za zastávkou. Řízení vlastní křižovatky zůstalo beze změn. Ve směru od mostu bylo pouze doplněno výzvové návěstidlo a jako vzdálený přihlašovací kontakt z mostu byl využit již odhlašovací kontakt sousedního SSZ Dvořákovo nábřeží – Čechův most. Tím dochází k efektivnějšímu vyklizování aut, která se po mostě pohybují po kolejích.

29.05.2020: Semafor u Veletržního paláce po obnově a opět s preferencí
Měsíc trvající obnova SSZ 7.130 Veletržní - Dukelských hrdinů, která byla provázena pevným řízením bez preference tramvají, skončila. Nyní je signalizace opět s preferencí, která je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a také předvýběrem kolizní fáze. Míra preference je obdobná jako v předchozím způsobů řízení z roku 2004, pouze téměř nedochází k prodlužování kolizní fáze. Přibyla výzvová návěstidla pro tramvaje, jejichž volno se vybírá pouze na výzvu. Pro případ závady tramvajové detekce jsou na kolejích zřízeny plochy videodetekce. Vyklizovací šipka od Letné se nově vybírá pouze na výzvu. Křižovatka se stavebně zmenšila a více prostoru dostali cyklisti. V současné době ve městě probíhá nebo byla dokončena obnova více signalizací. V pevném řízení stále zůstává SSZ Švehlova - Práčská, uvedená do provozu před dvěma týdny, SSZ Sokolovská - Na Břehu ze začátku dubna a nově také SSZ Modřanská - Údolní. Rekordmanem v tramvajové síti je SSZ Vršovická - Bělocerkevská, kde je dočasný pevný program od obnovy v roce 2016. Neřízený stav je krátce na obnovovaném SSZ nábřeží Edvarda Beneše - Čechův most.

22.05.2020: Obnova dvou signalizací pro linku 25
Po obnově byly uvedeny do provozu dvě světelné signalizace. Na SSZ 7.125 Dělnická - Jankovcova, bylo se zprovozněním spuštěno dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem a prodlužováním kolizní fáze, stejně jako v předchozím způsobu řízení. Při jízdě tramvaje od Libeňského mostu navíc dochází k odložení volna pro auta pro zajištění větší bezpečnosti a plynulosti provozu. Software by měl být ještě doladěn. Po delší obnově bylo do provozu uvedeno rovněž SSZ 9.228 Poděbradská - Hloubětínská. Z pohledu tramvajové dopravy byla vylepšena detekce, tramvaje se přihlašují již na vjezdu do zastávek Kbelská, respektive Hloubětín. Na výjezdu ze zastávek je další přihlášení. Preference je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Obě signalizace se nacházejí na lince 25, která je v posledních měsících postižena zdržením na západní části Poděbradské v důsledku stavebních prací.

20.05.2020: Zkrácení jízdních dob
Jízdní doby na tramvajové doznaly po delší době zřetelnějších úprav. Na většině tramvajových linek došlo ke zkrácení dojezdových časů. Například linky 5 a 10 jsou na celé své trase urychleny o 3 minuty v každém směru, naopak u linky 25 nedošlo k žádným zásahům. K první vlně změn došlo již v první polovině května, a to na nábřežích, druhá vlna nastala 18. května a zahrnovala širší síť, převážně však centrální úseky. V městě stále cestuje kvůli koronaviru výrazně menší počet cestujících, rychlejšímu provozu pomáhá i mírně slabší provoz tramvají v odpolední špičce. Současně se podařilo ukončit alespoň některá dopravní opatření, která přinesla dočasné vypnutí preference na signalizacích. Zejména se jedná o SSZ Průběžná – V Olšinách a SSZ Vinohradská – nám. Jiřího z Lobkovic, kde již opět funguje dynamické řízení s preferencí. Přibývá i signalizací s nově zavedenou preferencí, naposledy SSZ Bulhar. V květnu bylo také deaktivováno trvalé „namáčknutí“ chodců na řízených přechodech a znovu zavedeny zastávky na znamení.

15.05.2020: Preference tramvají na Bulharu
Signalizace na křižovatce Bulhar má nový software, který na rozdíl od původního řešení preferuje tramvajovou dopravu. Většina tramvají tak na křižovatce projíždí bez zdržení. Zatímco dosud na semaforu fungovalo dynamické řízení, ve kterém docházelo od tramvají ke krácení kolizních fází a k prodlužování vlastní fáze, nové řešení umožňuje kromě prodlužování také výběr volna pro tramvaje až na třech místech v cyklu. Naopak došlo k potlačení krácení kolizních fází. Tím došlo kromě zvýšení plynulosti tramvajového provozu také ke stabilnějšímu odbavování vozidel v kolizních relacích. SSZ Bulhar je jednou z nejsložitějších křižovatek v Praze. Má hned 5 základních fází řízení a vyznačuje se vysokou nehodovostí. Do současného stavebního stavu byl uveden v roce 2004 v souvislosti se stavbou nového železničního mostu přes Seifertovu ulici. Signalizace prošla několika úpravami softwaru, které vylepšovaly zejména zpočátku tristní řízení pro tramvajovou dopravu. Aktuální úprava je v tomto směru nejvýraznějším počinem.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

  NOVINKY
10.05.2021 Na magistrále se zkouší cyklus o délce 80 sekund
Severojižní magistrála by mohla mít v budoucnosti kratší cykly řízení. Pomohlo by to pěším a tramvajové dopravě na zatíženém náměstí I. P. Pavlova. V aktuálně probíhajícím týdnu se testuje na signalizacích na magistrále a okolí řízení s délkou cyklu 80 sekund, namísto dlouhodobě používaných cyklů o délce 100 sekund. Ač je volno pro tramvaje ve zkráceném cyklu adekvátně kratší než ve „stovkách“, zachovává možnost průjezdu dvou tramvají v cyklu. Volno pro tramvaje ve zkoušeném způsobu řízení padne 45 krát za hodinu, zatímco v běžně používaném režimu pouze 36 krát. Úprava tedy může přinést zvýšení kapacity pro tramvaje o 25 % a může být přínosná i pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Rizikem opatření může být doba stanicování tramvají v zastávkách na I. P. Pavlova, koordinace a kapacita pro automobily. Pozitivní dopad má opatření pro chodce, kterým se zkracuje čekání na zelenou. Vedlejším efektem zkoušky je pevný program na SSZ Anglická – Bělehradská a zkrácení zdržení tramvají na semaforu u zastávky Muzeum. Kromě obvyklé délky cyklů 100 sekund se na magistrále ve slabším provozu používají také cykly 50 a 60 sekund. Jejich nasazování se nemění.

09.05.2021 Újezd: obnovená světla v provozu
Ve velice rychlém tempu pokračuje obnova dalších světelných signalizací v hlavním městě. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.501 Újezd – Vítězná. Semafor fungoval s preferencí již před obnovou a aktuální řešení je velmi podobné tomu předchozímu, až na drobná vylepšení. Nově je například možné vrátit některé signály volno pro tramvaj, které právě skončily a o výběru některých vložených fází je možné rozhodovat i později. Nevýhodou křižovatky je, že tramvaje na všech vjezdech mají přibližně 30 metrů před křižovatkou zastávku, často s kontrolním bodem. K přihlašování tramvají dochází až po výjezdu ze zastávky, což nestačí k dostatečně rychlému výběru signálu. Všechna tramvajová volna jsou nadále vybírána cyklicky. Preference tramvají je uplatňována vkládáním, předvýběrem a prodlužováním fází.

23.04.2021 Klárov po obnově pozná stanicování ve druhé pozici
V Praze byla obnovena další světelná signalizace, která už dříve preferovala tramvaje. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.156 Klárov - Letenská. Princip řešení do značné míry kopíruje předchozí způsob řízení z roku 2011. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, krácením a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Pro tramvaje byla doplněna výzvová návěstidla na zbylé dva vjezdy, kde dosud nebyla a proběhlo parametrické vyladění, například uvažovaných dob jízdy od přihlášení. Ve směru od zastávky Malostranská byl doplněn vzdálený přihlašovací kontakt, který slouží k detekování tramvaje ve druhé pozici zastávky. Logika pak rozpoznává, zdali tramvaj v této pozici stanicovala a následně upravuje parametry pro přihlášení blokováním výhybky. Dle skutečného provozu nejsou vyloučena případná doladění. Signalizace, která se nachází v uzlu Malostranská, je velmi zatížena tramvajovou dopravou. V běžném provozu převádí v dopravní špičce přes 100 tramvajových spojů za hodinu. Současně musí na některých ramenech zvládat množství chodců a také značnou automobilovou dopravu, především ve směru z Letenské ulice.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021