04.01.2012: Signalizace Poděbradská – Slévačská: problém v detekci Na SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská již funguje preference tramvají. Na konci roku 2011 byla provedena úprava detekce tramvají, která do té doby fungovala nespolehlivě. To bylo příčinou, že signalizace na vlaky většinou nijak nereagovala, což vedlo ke zdržení vozidel MHD. Nyní jsou tramvaje preferovány prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Při detekování vozidel na kolejích by mělo docházet k ukončení protisměru za účelem vyklizení trati před blížící se tramvají. Beze změny je společné volno tramvají do centra a souběžných a aut odbočujících vlevo. Nevhodné projevy řízení SSZ, jako třeba ukončení volna tramvaje těsně před stopčárou, se nyní vyskytují již spíše výjimečně a budou zřejmě otázkou dalšího ladění. Ve směru z centra byla jako odhlašovací kontakt osazena dvojitá podélná pružina namísto klasického PTK1. Na semaforu funguje i preference autobusů. 24.12.2011: Malovanka: upravené semafory pro tramvaje Tři signalizace na Malovance mají upravené řízení. Proběhlo současně se zprovozněním Patočkovy ulice v rámci stavby městského okruhu. Jedná se o SSZ 6.831 Myslbekova – Dlabačov, kde bylo zjednodušeno fázování a zlepšil se průjezd tramvají. Upravena byla také SSZ 6.832 Bělohorská – Vaníčkova a SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou. Není vyloučeno, že některá z těchto SSZ bude možné nově označit jako s preferencí tramvají. Signalizace byly vybudovány v rámci objízdné trasy při stavbě městského okruhu. Zrušeny však nebyly, pravděpodobně z důvodu možnosti dočasného návratu dopravy na objízdnou trasu při další výstavbě. 15.12.2011: Obnova SSZ u metra Kolbenova SSZ 9.264 Kolbenova - přechod, jež slouží k příchodu cestujících k zastávce Kolbenova, bylo obnoveno. Byl změněn způsob řízení. Nově svítí chodcům přes koleje trvalé volno, které je přerušováno nároky tramvají. Tramvajové kontakty zůstaly v původních pozicích. Došlo k doplnění výzvových návěstidel pro tramvaje. Na signalizaci je absolutní preference tramvají. SSZ Kolbenova - přechod bylo vybudováno teprve v roce 2001 a od počátku na něm fungovala absolutní preference tramvají. Ve městě přitom nadále fungují semafory starší 30 let v pevném řízení bez preference. 05.12.2011: Brusnice vyladěna, Slévačská naopak na tramvaje nereaguje SSZ 1.192 Jelení - U Brusnice bylo v rámci zkušebního provozu vyladěno. Semafor u zastávky Brusnice nyní preferuje tramvaje lépe než krátce po zprovoznění signalizace. Především se to týká směru od Pražského hradu, kde tramvaje dostávají volno obvykle do jízdy. Naopak zcela bez preference je SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská, které bylo v říjnu přebudováno z provizoria do definitivního stavu. Semafor byl doplněn detekcí tramvají i detekcí aut na trati. V současné době však signalizace na tramvaje nereaguje a vlaky dostávají signál stůj i těsně před stopčárou. Není zcela zřejmé, zdali se jedná o problém detekce, nebo programu. Ve směru do centra zůstává společné volno tramvají a vlevo odbočujících aut, čímž vznikají nebezpečné situace. 30.11.2011: Semafor na Strašnické obnoven, vyžádá si doladění Rekonstruované SSZ 0.341 V Olšinách - Starostrašnická, které se nachází na výjezdu tramvají ze zastávky Strašnická, bylo uvedeno do provozu. Semafor je řízen trvalou zelenou v hlavním směru. Ta je přerušována nezávisle na poloze v cyklu nároky tramvají a autobusů, jež mají na křižovatce podmíněnou preferenci. Ve směru z centra padá tramvajím signál volno do jízdy, vyjma případů, kdy dříve preferenci nárokuje autobus. Ve směru do centra je průjezd zatím problematický, protože volno tramvají začíná a končí příliš brzy, tudíž část vlaků za běžného provozu nestihne projet a čeká na další výběr. Vliv na tento stav má omezená rychlost 10 km/h na vjezdu do zastávky z důvodů technického stavu trati. Tramvaje jsou detekovány trolejovými kontakty, autobusy ve vlastním pruhu jsou detekovány kamerou. V původním řešení SSZ zastavilo výraznou většinu vozidel MHD. 28.11.2011: Semafory na I. P. Pavlova prošly obnovou Nejdůležitější křižovatka pražské dopravy dostala nové semafory. Obnova SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova - Sokolská a SSZ 2.047 náměstí I. P. Pavlova - Legerova zatím nepřinesla zlepšení pro MHD. Dopravně přetížený uzel, v němž kříží klíčová tramvajová trať magistrálu, je řízený stejně jako před obnovou signalizací. Proběhly pouze menší stavební úpravy. Semafory jsou vybavené tramvajovou detekcí a výzvovými návěstidly pro tramvaje. Po hardwarové stránce je možné, například v době slabšího provozu, zavést dynamické řízení s preferencí pro tramvaje. 27.11.2011: BUSpruh na Vysočanské estakádě delší O 430 metrů byl prodloužen vyhrazený pruh na estakádě Vysočanská, která spojuje Prosek s Vysočany. Pruh je vyznačený jižním směrem. Zatímco dosud pruh začínal až téměř na konci estakády, nyní je zřízen už od zastávky Nad Jetelkou, která je před mostem i zemním tělesem. Na Prosek bylo v roce 2008 zavedeno metro. Ačkoliv se původně očekávalo, že MHD bude z větší části převedena právě na prodlouženou trasu C, ukázalo se, že vazba oblasti na trasu metra B je velmi silná. Musela být zachována většina autobusové dopravy, která míří z Proseka do Vysočan. Ve městě je v tuto chvíli přibližně 16 kilometrů samostatných vyhrazených pruhů pro autobusy. 09.11.2011: Bumlík na Újezdě Po letech snah byl vybudován na křižovatce Újezd ve směru od Malostranského náměstí bumlík. Nachází se mezi zastávkou a vlastní křižovatkou. Jeho účelem je zabránit autům odbočujícím vlevo ve vjíždění na tramvajový pás přes plnou čáru. Vozidla bránila v jízdě tramvajím, kterým svítil signál přímo. Jeho realizaci bránily obavy, zda nedojde ke zhoršení průjezdu aut i tramvají Karmelitskou ulicí směrem ke křižovatce, protože nově mohou být blokována vozidla jedoucí přímo na doplňkovou šipku. Opatření proto bylo v minulých měsících ověřeno osazením přenosného prahu. Další bumlík byl zřízen na Stírce v Klapkově ulici před křižovatkou se Zenklovou. 31.10.2011: SSZ Sídliště Hloubětín zatím bez preference do centra SSZ 9.666 Poděbradská – Slévačská bylo po více než roce provizoria přebudováno do definitivního stavebního stavu. U zastávky Sídliště Hloubětín začala fungovat preference pro tramvaje z centra. Do centra ale zatím signalizace na vlaky nereaguje, tudíž v tomto směru nadále dochází ke zdržení a zastavování vlaků těsně před stopčárou. Příčinou může být nefunkční tramvajová detekce. Nedostatkem je také umožnění společné jízdy tramvají a aut odbočujících z Poděbradské do centra vlevo, což vytváří nehodové situace a blokuje průjezd tramvají. Je proto možné, že semafor bude v rámci zkušebního provozu doladěn. 29.10.2011: Signalizace na Strašnické: obnova začala V Praze byla zahájena obnova dalšího semaforu. U stanice Strašnická probíhají práce na SSZ 0.341 V Olšinách - výjezd tramvají, které bude zřejmě přejmenováno na SSZ V Olšinách - Starostrašnická. V místě, kde tramvaje opouštějí ulici V Olšinách a najíždějí na vlastní těleso k terminálu metra, docházelo dosud k zastavení skoro všech tramvají, i když jen na krátkou dobu. Výběr tramvajového volna bylo možné realizovat až dvakrát do cyklu a signalizace byla pro tramvaje částečně koordinována se sousedním SSZ Průběžná – Švehlova. V rámci obnovy SSZ bude osazena plnohodnotná tramvajová detekce a lze tedy předpokládat zavedení preference tramvají. Podmínky umožňují preferenci absolutní. |