Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

09.06.2010: Palmovka na blikačku
SSZ 8.206 Sokolovská - Zenklova na Palmovce, které bylo obnoveno na začátku roku a byla zde zavedena preference TRAM, je v dopravních špičkách vypínána do blikající žluté. Dopady na provoz v křižovatce i okolí jsou pozitivní. Plynulejší je provoz automobilů, výrazného zlepšení se dočkali chodci, jejichž zdržení mnohonásobně kleslo. Tramvaje, přestože nemají přednost, užívají přízně řidičů aut a projíždějí většinou bez zastavení. I u nich zřejmě došlo k poklesu zdržení, které bylo po zavedení preference už tak velmi příznivé. Vypínání signalizace do blikající žluté se jeví jako vhodnější způsob řešení případných kapacitních problémů IAD od Balabenky než ruční řízení policie z místa, které přinášelo až více než minutová zdržení spojů MHD. Problémy nepřináší blikající žlutá ani na odsazeném přechodu u manipulační zastávky linky 12. Dosud nedořešená je problematika špatného výhledu z tramvaje do některých míst, zvláště od Krejcárku vlevo u vozů typu KT. Řešením může být zavedení přednosti pro tramvaje nebo osazení zrcadel.

07.06.2010: Na SSZ Vršovická - Užocká byla obnovena detekce tramvají
Semafor na přechodu pro chodce mezi zastávkami Slavia a Kubánské náměstí funguje nyní lépe pro tramvaje. Původní detekce vlaků na SSZ 0.359 Vršovická - Užocká pomocí pružinových trolejových kontaktů byla nahrazena moderními gumovými prvky PTK1, které jsou výrazně spolehlivější. V místech odhlašovacích kontaktů jezdí tramvaje běžně rychlostí 50 km/h a při nárazu sběrací lišty pantografu do pružinového kontaktu docházelo k jeho destrukci a nefunkčnosti již několik týdnů po osazení. Výsledkem byla nefungující preference tramvají. Nové kontakty fungují cca 2 měsíce a dosud nevyžadovaly opravu.

02.06.2010: Bumlíky a signalizace na Blance v Holešovicích
Se zprovozněním provizorní tramvajové tratě Holešovice - Troja přibyla na pražské tramvajové síti preferenční opatření. V oblasti křižovatky Partyzánská - Vrbenského bylo realizováno 84 metrů podélných dělících prahů, které oddělují tramvajové těleso od vozovky. Zároveň došlo k obnově SSZ 7.176 Partyzánská - Vrbenského. Semafor funguje s preferencí tramvají, ale ještě vyžaduje doladění. Byla zprovozněna také signalizace pro řízení provozu na provizorní jednokolejce přes Vltavu, která je vedena po jedné polovině původního ocelového mostu. SSZ 7.995 jednokolejná TT Troja funguje v režimu trvalého signálu stůj a vlak, který se k úseku přiblíží jako první, dostává volno bez čekání. Pomocí této signalizace je řízen také silniční přejezd na trojské straně mostu.

27.05.2010: SSZ Bělehradská - Rumunská s preferencí
Obnovený semafor na Tylově náměstí již preferuje tramvaje a výraznou měrou přispěl ke zvýšení rychlosti a plynulosti tramvajového provozu. SSZ 2.330 Bělehradská - Rumunská bylo po rekonstrukci uvedeno do provozu minulý týden, ale z technických důvodů pouze v pevném řízení bez preference. Po úpravách došlo k zapnutí preference tramvají. Zatímco před obnovou SSZ přijíždějící vlak obvykle zastavilo, nyní výrazná většina tramvají projíždí zcela bez zdržení, a to i v koordinovaném řízení. Místem projíždějí dvě denní tramvajové linky.

21.05.2010: SSZ Bělehradská – Rumunská po obnově, zatím napevno
Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 2.330 Bělehradská - Rumunská. Realizovaná byla také tramvajová detekce a výzvová návěstidla, ale signalizace dosud funguje z technických důvodů v pevném řízení, tedy bez preference tramvají. Termín zprovoznění preference je zatím neznámý. V místě jsou provozovány dvě tramvajové linky.

05.05.2010: SSZ u nádraží Vršovice v provozu. Opět bez preference
Obnovených signalizací bez preference tramvají dramaticky přibývá! Do provozu bylo uvedeno SSZ 0.355 Vršovická - U Vršovického nádraží. Semafor je kompletně vybaven detekcí tramvají (kontakty, kabeláží, detektory, dále výzvovými návěstidly), avšak funguje bez preference! Nebyla zachována ani původní koordinace z centra, takže zatímco dříve tramvaje projely od zastávky Nádraží Vršovice až na Obloukovou (další 2 SSZ) zcela plynule, nyní výrazná většina vlaků zastavuje na sousedním SSZ Vršovická - Petrohradská. Naopak se mírně zrychlil provoz do centra. Po Evropské a Malovance se jedná o další obnovené a nové semafory s kompletní výstrojí pro preferenci MHD, které však preferenci MHD neuplatňují. Započala také obnova SSZ 2.330 Bělehradská - Rumunská.

26.04.2010: SSZ Poděbradská-Slévačská v provozu. Bez preference
Do provozu bylo uvedeno SSZ Poděbradská-Slévačská, které se nachází u zastávky Sídliště Hloubětín na opravené tramvajové trati na Lehovec. Signalizace je realizována jako provizorní, nebyly na ní zřízeny tramvajové detektory a nefunguje na ní preference tramvají. Jediným dynamickým prvkem křižovatky jsou chodci, kteří jsou vybíráni pouze při zmáčknutí tlačítka. Jinak mají fáze pevnou délku. Preferenci by mělo pravděpodobně přinést definitivní řešení, jehož termín realizace není znám.

22.04.2010: Tramvaje na SSZ horní Palmovka omezovány ručním řízením
Rekonstruovaná signalizace na horní Palmovce, která výrazně zlepšila průjezd tramvají uzlem, bývá v dopravních špičkách řízena příslušníky Policie ČR z ruční skříňky, čímž dochází k zásadnímu omezování plynulosti tramvajové dopravy. Podnětem pro ruční řízení je pravděpodobně tvorba kolon vozidel po Sokolovské ulici. Protože ruční řízení nemůže obsahovat všechny kombinace tramvajových relací, tramvaje oproti dynamickému řízení často zbytečně čekají před křižovatkou i v případě, kdy projíždí vlak jiný, v nekolizní relaci. Dochází tím ke snížení reálné produktivity křižovatky, tramvajová volna zabírají v cyklu zbytečně mnoho času a zlepšení pro individuální dopravu je možné jen při velmi razantním zásahu do plynulosti provozu tramvají. Zatímco v dynamickém řízení s preferencí projíždí většina tramvají zcela bez zastavení, při ručním řízení křižovatky dosahují běžná zdržení desítek sekund až několika minut. SSZ 8.206 Sokolovská – Zenklova bylo po obnově uvedeno do provozu v lednu a obsahuje unikátní řídící logiku, která pružně reaguje na příjezdy tramvají ze všech směrů, inteligentně vybírá příslušné tramvajové relace a na minimum krátí neproduktivní čas v cyklu uvažováním vyklizovacích a najížděcích časů mezi jednotlivými relacemi.

07.04.2010: Začala výstavba nového SSZ Poděbradská - Slévačská
Byla zahájena výstavba SSZ 9.666 Poděbradská - Slévačská u zastávky Sídliště Hloubětín. Realizace probíhá na území městské části Praha 14 v koordinaci s rekonstrukcí tramvajové tratě Kbelská - Lehovec. Zároveň dochází k rušení podchodu a posunu nástupišť blíže ke křižovatce a nově budovaným přechodům. Přes křižovatku jezdí dvě denní tramvajové a tři autobusové linky. Zároveň započala obnova SSZ 0.355 Vršovická - U vršovického nádraží na Praze 10, které v současné době funguje bez preference tramvají.

31.03.2010: Semafory po objízdné trase na Malovance jsou řízeny pevnými programy
Provizorní světelné signalizace na objízdné trase kvůli výstavbě městského okruhu jsou řízeny převážně pevnými programy bez preference MHD a způsobují významné zdržení tramvají. Čtveřice signalizací (SSZ 6.834 Bělohorská - Pod Královkou, SSZ 6.832 Bělohorská - Vaníčkova, SSZ 6.831 Myslbekova - Dlabačov a SSZ 6.830 Myslbekova - Hládkov, přechod) je sice vybaveny technologií i řídící logikou pro preferenci tramvají, avšak ta je používána pouze za velmi slabého provozu, např. v noci. V ostatních dobách funguje pevné řízení, které na tramvaje nijak nereaguje. Bývá obvyklé, že tramvaj zastaví na všech semaforech, které projíždí. Vznikají zde i několikaminutová zdržení s dopadem na kvalitu cestování. Přes Malovanku jezdí dvě tramvajové linky, včetně metrolinky 22, která je provozována v polovičních intervalech. Podnětem pro pevné řízení křižovatek je pravděpodobně fakt, že objízdná trasa, jež vznikla z potřeb stavby pro individuální dopravu, je za silného provozu zahlcována vozidly, včetně autobusů MHD. Stránky Preference uvedené signalizace zařadí do seznamu SSZ, ale dosud budou vedeny jako zcela bez preference tramvají.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

  NOVINKY
02.09.2021 Zhoršení pro tramvaje u Muzea
Obnova SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská přinesla nárůst zdržení tramvají. Zatímco na původní technologii před obnovou semaforu byl provozován pevný program s výzvou tramvaje ve dvou polohách v cyklu řízení, který zaručoval tramvajím zdržení nanejvýš kolem jedné minuty, nyní je v provozu pevný program s cyklickým výběrem tramvajového volna v jedné poloze v cyklu. Délka signálu volno pro tramvaje je 5 sekund, délka signálu stůj je 95. Jde o nejhorší podmínky na jednom SSZ pro tramvaje v Praze, společně s SSZ Chodovská – U Plynárny, která je po obnově v roce 2020 také stále v pevném řízení. Semafor u Muzea byl uveden do provozu ve druhé polovině srpna a kromě zhoršení pro MHD přinesl naopak zlepšení podmínek pro chodce, protože přes magistrálu byly vytvořeny dva nové přechody.

06.08.2021 Město zaplavují rychlostníky. Někde umožní svižnější jízdu
Pražská tramvajová síť bude mít zřetelně vyznačena místa, kde lze jezdit rychlostí vyšší než 50 km/h. Aktuálně probíhá osazování rychlostníků, tedy vnitropodnikového značení, které místně stanovuje rychlost vyšší od obecné úpravy provozním předpisem. Současně se na některých místech zvyšuje nejvyšší rychlost tramvají ze 60 na 65 km/h, například na vybraných úsecích trati na Barrandov a do Modřan. Zvýšený limit mohou využít tramvaje T3 a KT8, nikoli však vozy Škoda 14T a 15T, které mají nižší maximální rychlost. V Česku není rychlost na tramvajových tratích obecně omezena a stanovuje ji provozovatel dráhy. Rychlostníky přináší rovněž možnost vyznačit zvýšení rychlosti na pozemní komunikaci. V krátkém úseku trati na Podolském nábřeží tak tramvaje mohou dosahovat rychlosti 60 km/h oproti původní padesátce. Už dříve byla vyšší rychlost vyznačena rychlostníkem například v kolejové konstrukci na západní straně budoucího Dvoreckého mostu. Stanovení vyšší rychlosti tramvají obvykle zvýhodňuje veřejnou dopravu oproti individuální. Oproti tomu tramvaje mají na řadě míst rychlost nižší než silniční vozidla, zejména v místech výhybek a kolejových křížení.

14.07.2021 Křižovatka Sokolovská – Na Rozcestí je po rekonstrukci
Další světelná signalizace prošla obnovou. SSZ 9.210 Sokolovská – Na Rozcestí dostala nový přechod pro chodce přes Sokolovskou ulici na západním rameni, čímž dochází ke zlepšení přístupu na tramvajovou zastávku Balabenka ve směru do centra. Z pohledu tramvajové dopravy došlo k doplnění výzvových návěstidel a ke změně řídicí logiky. Zlepšením je, že již neutíká volno tramvajím ve směru z centra. Preference je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Signalizace fungovala již před obnovou s preferencí tramvajové dopravy. Krátce po aktuální obnově ještě nebyla v provozu detekce tramvají z centra. Připravuje se rovněž obnova sousedního SSZ 9.209 Balabenka.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021