Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 644 |

27.06.2011: Semafor Mezi hřbitovy v provozu
SSZ 3.310 Želivského – U Nákladového nádraží bylo po dlouhé výstavbě uvedeno do provozu. Signalizace u zastávky Mezi hřbitovy, která vznikla v souvislosti s probíhající stavbou administrativního komplexu 02, je vybavena detekcí tramvají. Ve směru od Nákladového nádraží Žižkov se vlaky hlásí současně s odhlášením z předchozího SSZ. Preferovány jsou prodlužováním, vkládáním, předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. V místě jsou provozovány čtyři tramvajové linky. Ve směru od Olšanské má křižovatka pro auta směrový signál, v opačném směru pouze plný. Na SSZ by měla být zprovozněna také preference autobusů, provozována je jedna linka.

27.06.2011: Na Přístavišti je přednost pro tramvaje
Semafor na přejezdu Přístaviště je zapytlovaný. Provoz se řídí dopravními značkami a tramvaje v obou směrech mají před vozidly přednost. Důvodem je špatný technický stav trati, který si v místě vyžádal jízdu tramvají rychlostí do 10 km/h. Vlaky do křižovatky vjížděly dlouho poté, co autům naskočila červená, a zelená pro vozidla naopak začínala ještě v momentě, kdy tramvaj byla na přejezdu. Na pásu komunikace ve směru z centra, který se kříží s tratí, jsou umístěny značky Dej přednost v jízdě tramvaji. Řidiči na změnu reagují. V pátek bude na trati přerušen provoz na dva měsíce. Začne rekonstrukce, po níž zmizí všechny omezené rychlosti mezi Výtoní a Braníkem. V říjnu pak bude uvedena do provozu také opravená trať Braník - Modřany s novými kolejemi v řadě úseků a s definitivně opravenou estakádou u Nádraží Modřany.

14.06.2011: Konec semaforu U Kříže
Z mapy pražských signalizací mizí SSZ 8.215 Zenklova - Hejtmánkova. Semafor, který se nachází v zastávce U Kříže v Praze 8, byl demontován. V posledních letech nefungoval. Naopak vznikají nová zařízení. Mezi zastávkami Zahradní město a Sídliště Zahradní město je budováno SSZ Švehlova - Jahodová, jež bude vybaveno předvěstmi. Další signalizace SSZ Bělohorská – Bolívarova vzniká u zastávky Malý Břevnov z centra. A před uvedením do provozu je konečně SSZ Želivského – U Nákladového nádraží u zastávky Mezi hřbitovy. Všechny semafory by měly fungovat s preferencí tramvají, případně i preferencí autobusů.

10.06.2011: Zlepšení pro tramvaje na Špejcharu
Obnovení provozu IAD v ulici Milady Horákové přineslo úpravu SSZ 6.143 Špejchar v křižovatce s Badeniho ulicí. Semafor nyní účinněji preferuje tramvaje. Krom prodlužování a předvýběru přibyla mezi preferenční zásahy také změna pořadí fází v cyklu. Tramvajové oblouky se navíc již vybírají pouze na výzvu, což umožňuje hlavně při menším zatížení auty pružněji vybírat fáze. Od zastávek Hradčanská byla zajištěna směrová detekce tramvají již v prostoru splítkové výhybky, nikoli až na rozřazení kolejí před křižovatkou. Větší předstih přihlášení tramvaje tak SSZ umožňuje lépe reagovat na její potřeby. Dosud se zřejmě nepodařilo zprovoznit vzdálený přihlašovací kontakt z Badeniho ulice. Zároveň bylo vypnuto SSZ 6.996 Badeniho - Na Valech, které bylo bez preference. Lze očekávat zrušení.

01.06.2011: Preference na Nádraží Vršovice
Díky výpadku koordinace SSZ po části Vršovické ulice je nyní v provozu preference tramvají na SSZ Vršovická – U Vršovického nádraží. Signalizace zřetelně prodlužuje a vkládá tramvajové fáze, byť v některých případech s drobnými nepřesnostmi. Jev je pravděpodobně způsobený vypnutím hlavního SSZ ve skupině (Vršovická – Sportovní ) v důsledku stavební činnosti. Preference tramvají má příznivý vliv na snížení zdržení MHD, izolované řízení však působí nepříznivě na zastavování aut. Koordinované řízení preferenci TRAM neobsahuje. SSZ bylo rekonstruováno loni. Izolované řízení nyní funguje také na čerstvě obnoveném SSZ Koh-i-noor. I zde se jeví pro tramvaje jako výhodnější, přitom bez zřetelných dopadů pro IAD.

30.05.2011: Nádraží Strašnice má odpojené kontakty
Preference tramvají prakticky přestala fungovat na SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech u Nádraží Strašnice. Byly odpojeny vzdálené přihlašovací kontakty z centra, od Hostivaře a současně byly pravděpodobně potlačeny předvýběry volna pro tramvaje. Vlaky tak nyní dostávají signál stůj i těsně před příjezdem k SSZ a jediným preferenčním prvkem tak zůstává možnost výběru fáze pro linku 19 z centra ve dvou místech v cyklu. Zdržení tramvají se tak vrátilo přibližně na stav před obnovou SSZ. Podnětem vypnutí preference byly nejspíše dlouhé kolony vozidel ve špičce hlavně od ulice V Korytech, kde jezdí i autobusy MHD. Za důvod potíží lze udat prodloužení cyklu - způsobené významným prodlužováním fází od tramvají a vozidel - v kombinaci s krátkými řadícími pruhy, přidání nové fáze na křižovatku (směrový signál na Průběžné do centra), nárůst dopravy poblíž Jižní spojky a také zřejmě mezičasy upravené dle aktuálních standardů. Lze očekávat ladění signalizace a návrat preference tramvají na přetíženou křižovatku. Preference autobusů podle všeho funguje i nadále.

19.05.2011: Koh-i-noor v provozu. Šetří čas
SSZ 0.334 Vršovická - Moskevská bylo po obnově uvedeno do provozu a byla zde zavedena preference tramvají. Klíčová tramvajová křižovatka, kterou projíždí šest linek, včetně páteřní linky 22, je na všech vjezdech vybavena vzdálenou i blízkou tramvajovou detekcí a propojením ovládání výhybek s řadičem SSZ pro zajištění směrové detekce. Preference je realizována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, případně prodlužováním kolizní fáze. Tramvajové oblouky je možno vkládat ve dvou místech v cyklu, ovšem ve druhé poloze pouze podmíněně, což způsobuje v některých případech jen malý pokles snížení zdržení tramvají oproti původnímu stavu. Přesto přináší obnova významné zlepšení plynulosti provozu MHD, především pokleslo hromadění vlaků před SSZ. Na křižovatce funguje také preference autobusů.

13.05.2011: Semafory Mezi hřbitovy a u Koh-i-nooru finišují. Palmovka potmě
Zprovoznění dalších dvou signalizací s provozem tramvají lze očekávat v blízké době. První na řadu přijde obnovované SSZ 0.334 Vršovická - Moskevská (Koh-i-noor), kde jsou vztyčeny sloupky, osazují se návěstidla a dokončují se stavební úpravy. Jedná se o klíčovou signalizaci, která nyní působí tramvajím průměrné zdržení v řádu desítek sekund. Očekávat lze také dokončení nového SSZ 3.310 Želivského - U Nákladového nádraží, kde je nyní nevyhovující neřízená křižovatka. Naopak možná definitivně zmizelo z pražské mapy semaforů SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova (horní Palmovka), které bylo po několika dnech fungování opět vypnuto a provoz se řídí pouze dopravním značením.

11.05.2011: Palmovka je zapnutá
Po několikaměsíčním zkušebním vypnutí bylo opět uvedeno do provozu SSZ Sokolovská – Zenklova. Mělo by posloužit k pořízení srovnávacích údajů pro vyhodnocení, který stav je výhodnější pro dopravu, jak automobilovou, tak tramvajovou. Podle prvních poznatků se zdá, že se významně zhoršila dopravní situace ve směru od Balabenky, kde se zapnutím semaforů prodloužily kolony. Pro tramvaje situace z hlediska plynulosti provozu také zřejmě není lepší, jejich průjezd je však bezpečně jištěn signalizací. Semafor na Palmovce byl po obnově uveden do provozu na začátku roku 2010 a současně na něm byla zavedena velmi účinná preference tramvají. Vzhledem k vlivu signalizace na individuální dopravu se v únoru tohoto roku přistoupilo ke zkušebnímu vypnutí SSZ, které trvalo do začátku května.

01.05.2011: Nefunguje preference u Národního divadla, tentokrát z mostu
Křižovatka u Národního divadla má další problém. Jen co se podařilo odstranit softwarovou chybu, která způsobovala, že signalizace neprodlužovala pro tramvaje stojící v zastávce ve směru od Národní, nastala pravděpodobně závada detekce ve směru z mostu. V tomto případě nejen že pro tramvaje není volno prodlužováno, ale ani předvybíráno. Tramvaj může být zastavena i těsně před příjezdem ke stopčáře a běžně zdržena i na více než minutu. Stále neodstraněná závada je také na SSZ Havlíčkova - Hybernská u Masarykova nádraží. Ve směru z centra také vůbec nefunguje preference tramvají s podobnými dopady jako u Národního divadla. Oba jevy způsobují snížení rychlosti provozu tramvají a již citelné zvýšení rozptylu jízdních dob s dopadem na přesnost provozu.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 644 |

  NOVINKY
19.12.2024 Prodloužení trati na Pankrác přineslo na síť další dva semafory
Hned dvou stávajících světelných signalizací se dotkla nová tramvajová trať na Pankrác, která byla pro cestující uvedena do provozu 14. prosince. SSZ 4.430 Na Pankráci – Hvězdova se nachází na samotném začátku nového úseku. Průsečná křižovatka je řešena se směrovými signály pro levá odbočení přes tramvajovou trať. Preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru z centra z důvodů poruchy na kabelu nefunguje detekce tramvají. Na SSZ je zajištěna rovněž preference autobusů. SSZ 4.415b Na Pankráci – přechod u zastávky Pankrác je naopak těsně před koncem nového úseku. Jedná se o tříuzlový samostatný přechod pro chodce, přičemž přechod přes koleje funguje s trvalým volnem pro chodce, které je přerušováno nároky tramvají. Preference je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze.

15.12.2024 Na Poděbradské vznikl nový přejezd a semafor
Mezi zastávkami Nademlejnská a U Elektry vznikl nový přejezd tramvajové trati a na něm SSZ 9.909 Poděbradská – OP Hloubětín. V cílovém stavu půjde o průsečnou křižovatku s přechody pro chodce. Aktuálně místo funguje jako samostatný přechod pro chodce, přičemž severní a jižní ramena jsou uzavřená do zprovoznění nových komunikací. Na semaforu funguje preference tramvají předvýběrem kolizní fáze. Preference je dostatečně účinná pouze ve směru do centra, kde mají tramvaje předstih přihlášení potřebný s ohledem na dlouhé přechody pro chodce přes Poděbradskou. Preference nefunguje v nočních hodinách, kdy je SSZ v režimu fáze blikající žlutá a chodec zapíná signalizaci do stůj bez ohledu na přítomnost tramvají. V současné době je provoz chodců v místě téměř nulový. Zdržení tramvají lze tedy očekávat až v budoucnu, zatímco jako nové nehodové místo přejezd již začal fungovat. Křižovatka vznikla v rámci developerské výstavby v oblasti pro napojení nových zejména obytných celků, a to přestože ve vzdálenosti do 200 metrů jsou další dvě řízené křižovatky, které nedávno prošly přestavbou a zkapacitněním.

12.11.2024 Na Balabenku se vrátila preference. Vylepšená
Po pětiměsíční rekonstrukci křižovatky byla obnovena preference tramvají na SSZ 9.209 Sokolovská – Českomoravská. Uzel, do kterého se sjíždějí tramvaje ze dvou významných radiál na východě města, fungoval s preferencí tramvají od roku 1997 a prošel řadou úprav řízení. Nyní dokončené dílo přináší pružnější řízení pro veškerou dopravu. Volno pro tramvaje se do všech směrů vybírá pouze na výzvu, dle povelů z elektrického ovládání výhybek. Preference je zajištěna prodlužováním, krácením a vkládáním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Nově lze vkládat fáze pro tramvaje i v přímém směru a vybírat kombinaci vzájemně nekolizních tramvajových relací, což je výhodné hlavně u společné jízdy z centra do Českomoravské a do centra po Sokolovské. Stavba probíhala v mimořádně vlažném tempu a preference tramvají nefungovala více než pět měsíců, přičemž většinu času byla signalizace řízena pevným programem s délkou cyklu přes 2 minuty. To vedlo ke značnému nárůstu zdržení tramvají, zejména ve směru z centra, kde na oblouku do Českomoravské ulice narostlo průměrné zdržení skoro o minutu. Celkově se za dobu prací navýšilo zdržení tramvají o 1413 hodin. Rekonstrukci se oproti tomu podařilo zrealizovat bez výluky tramvají a uzavírek.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024