Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 626 |

27.11.2010: Semafor na zastávce Zborov: chodec opět zastavuje tramvaj
Obnovené SSZ Černokostelecká - Tuklatská vyžaduje k zajištění plynulého provozu MHD úpravu. Přes řadu preferenčních prvků dochází k náhlému ukončení volna pro tramvaj ve směru do centra, tedy na výjezdu ze zastávky. Důvodem je preference chodců pro přístup k nástupišti. Ta na řadě míst v Praze úspěšně funguje, aniž by docházelo ke zdržování tramvají. V případě současného nároku chodce a tramvaje na vjezdu do zastávky je ukončeno běžící tramvajové volno a udělena zelená pro chodce. Na Zborově ale dochází k ukončení volna pro tramvaj nárokem chodce i v okamžiku, kdy tramvaj už stanicuje, nebo dokonce zavírá dveře a chystá se k odjezdu. Chodec tak může pomocí signalizace zdržet spoj na odjezdu ze zastávky až o 20 sekund. Stejný jev byl nedávno registrován také na obnoveném SSZ Partyzánská - Vrbenského, kde chodec zastavuje i tramvaj jedoucí z širé trati do zastávky. Není zřejmé, zdali se jedná o záměrný postup, nebo o omyl.

25.11.2010: Dvě obnovené signalizace na Praze 10 preferují MHD
Obnova dvou semaforů zlepšuje tramvajový provoz na Praze 10. Zrekonstruováno bylo SSZ 0.320 Ruská - Moskevská u zastávek Ruská na trase linek 22 a 4. SSZ preferuje tramvaje předvýběrem, prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Vlaky zde projíždí takřka bez zdržení. Spuštěno dále bylo SSZ 0.372 Černokostelecká - Tuklatská u zastávky Zborov s provozem linek 7 a 11. MHD je upřednostněna především prodlužováním, vkládáním a předvýběrem tramvajového volna, čímž došlo k výraznému zvýšení plynulosti jejího provozu. Zároveň probíhá rekonstrukce sousedního SSZ 0.346 Černokostelecká - Úvalská, kde lze také očekávat zavedení preference tramvají. Obnova se prozatím netýká SSZ 0.394 Černokostelecká - smyčka tramvají, kde je však možné využít k případné preferenci alespoň částečnou tramvajovou detekci. Na Praze 3 u zastávky Mezi hřbitovy probíhá výstavba zcela nového SSZ Želivského - U Nákladového nádraží.

21.11.2010: Nový bumlík na Těšnově
Před křižovatkou Těšnov - Na Poříčí ve směru od Hlávkova mostu byl osazen podélný dělící práh, který segreguje dopravu tramvajovou od individuální. Betonový prvek měří 40 metrů, začíná na konci oblouku od zastávky Těšnov a končí na stopčáře křižovatky. V místě je pravidelně provozována tramvajová linka 3. V nedávné době byl instalován bumlík také v ulici Dukelských hrdinů před křižovatkou s Veletržní, ve směru do centra. V opačném směru však stále schází.

20.11.2010: Na SSZ Partyzánská – Vrbenského zastavují chodci tramvaj
Signalizace u zastávky Nádraží Holešovice na trati do Troje ukončuje signál volno náhle před příjezdem tramvaje. SSZ 7.176 Partyzánská – Vrbenského je sice navržena s preferencí MHD, ale nárok chodce krátí i preferenčně vybrané fáze pro tramvaj, která stojí v zastávce. Stává se tak i v případě, kdy od Výstaviště jede protijedoucí vlak. Semafor tak preferuje tramvaj jen vůči kolizním automobilům, vůči chodcům nikoli. Stránky Preference označují SSZ jako s podmíněnou preferencí tramvají. Signalizace byla před přestavbou, která proběhla v rámci výstavby tunelu Blanka, s absolutní preferencí tramvají. Přínosem je naopak světelná závora ve směru do centra, která společně s novým stavebním řešením omezuje zahlcování křižovatky a tramvajové trati vozidly.

05.11.2010: SSZ Badeniho - Na Valech nereaguje na tramvaje
Semafor v Badeniho ulici mezi Milady Horákové a Chotkovými sady je bez preference tramvají. SSZ 6.996 Badeniho - Na Valech, které je postaveno jako provizorium v rámci výstavby MO, fungovalo původně s preferencí, ale po zprovoznění uzlu Hradčanská a po změnách polohy či rušení zastávek, na tramvaje nereaguje. Délka signálu stůj pro tramvaj se může blížit až jedné minutě. Semafor je vybaven tramvajovou detekcí.

02.11.2010: Čtveřice semaforů na Plzeňské již preferuje tramvaje
Dvě nová a dvě obnovená SSZ na Plzeňské ulici, která byla uvedena do provozu společně s návratem tramvajové dopravy na zrekonstruovanou trať, již fungují v dynamickém řízení. Jedná se o SSZ 5.815 Plzeňská - přechod zastávka Hotel Golf, SSZ 5.816 Plzeňská - přechod zastávka Poštovka (obě nová), SSZ 5.528 Plzeňská - Kukulova a SSZ 5.536 Plzeňská - rampa AD (obě obnovená). Řízení si v některých případech zřejmě vyžádá ladění, ale na všech signalizacích je fungující preference tramvají, na některých dokonce absolutní. Tramvajová trať byla uvedena do provozu postupně ve dvou termínech v září. Dynamické řízení SSZ bylo tedy spuštěno s více než měsíčním zpožděním. Díky rekonstrukci trati došlo ke zkrácení jízdních dob v úseku Anděl - Řepy o 2 resp. 3 minuty, preference na semaforech může časy ještě vylepšit.

29.10.2010: Nové bumlíky v ulici Na Slupi
Drobný příspěvek k preferenci MHD přineslo osazení podélných dělících prahů v ulici Na Slupi. Před křižovatkou se Svobodovou ulicí ve směru z centra bylo instalováno 11 metrů bulíků. Před křižovatkou s Vyšehradskou ve směru do centra je nově 9,5 metru tvarovek. Opatření v obou případech usměrňuje vozidla mimo kolejové těleso. Bylo provedeno v rámci rekonstrukce tramvajové trati, která skončila v první polovině října. Celková délka podélných prahů v metropoli letos přesáhla 10 km.

19.10.2010: Zahájena obnova SSZ Černokostelecká - Tuklatská
Na dalším semaforu v Praze může být zavedena preference tramvají. Začala rekonstrukce SSZ 0.372 Černokostelecká - Tuklatská, které se nachází u zastávky Zborov - Strašnické divadlo. Křižovatkou projíždí denní tramvajové linky 7 a 11 a signalizace bude vybavena tramvajovou detekcí. V současné době semafor zdrží necelou polovinu vlaků ve směru z centra a většinu vlaků do centra, což je dáno vypadnutím tramvají z koordinace kvůli dvěma zastávkám od předchozího SSZ Černokostelecká - Úvalská.

14.10.2010: Obnovené SSZ Bělohorská – Falcká v provozu. Ale s nedostatky
Bylo uvedeno do provozu zrekonstruované SSZ 6.181 Bělohorská – Falcká, které řídí přechod pro chodce mezi zastávkami Bílá Hora a Malý Břevnov. Přes trať svítí trvalá zelená pro chodce přerušovaná nároky tramvají, přes vozovku zelená pro vozidla. Tramvaje semafor zatím spíše zpomaluje, protože tramvajové volno začíná o několik sekund později, než je třeba pro průjezd traťovou rychlostí. Jeho nízká maximální délka navíc neumožní obvykle ani jízdu dvou vlaků najednou, zatímco auta mají současně trvale volno. Drobnými úpravami prošla SSZ na Hradčanské. Ve směru do centra už přichází volno včas. Problémy však působí střídání řidičů a hlavně kontrolní bod v zastávce. Při provozu 6 až 7 linek dochází až k několikaminutovým zdržením, protože tramvaje jsou nuceně odhlašovány a následně jim není udělováno volno. Řešením je doladění signalizací, nebo úplné vypnutí části přes koleje.

07.10.2010: Zahájena obnova SSZ Ruská - Moskevská
Po rekonstrukci signalizace u zastávky Jana Masaryka se chystá další vylepšení plynulosti tramvajové dopravy na trati mezi náměstím Míru a Vršovicemi. Započala obnova SSZ 0.320 Ruská - Moskevská, kde jsou provozovány denní linky 4 a 22. Signalizace bude vybavena tramvajovou detekcí a lze očekávat zavedení preference tramvají.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 626 |

  NOVINKY
20.09.2023 Preference na Paloučku
Do provozu bylo uvedeno dynamické řízení na dvou signalizacích u tramvajové zastávky Palouček. SSZ 4.429a Táborská – Lounských a SSZ 4.429b Táborská – Petra Rezka nově preferují tramvaje prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Obě signalizace spolu fungují v režimu dynamické koordinace s proměnnou délkou cyklu. Linka 19 se díky změně stala sedmou linkou, která má v trvalém vedení všechny signalizace s preferencí tramvají. Kromě devatenáctky místem projíždí také linka 18 a tramvaje, které vyjíždějí nebo zatahují do vozovny Pankrác. Obnova obou signalizací na Paloučku proběhla na jaře roku 2021 společně s rekonstrukcí tramvajové trati. Dosud fungovaly v pevném řízení.

08.09.2023 Semafor na nové trati do Libuše v dynamice
Více než tři měsíce po zprovoznění trati na Libuš byla zavedena preference tramvají na SSZ 4.792 Novodvorská – Generála Šišky, jediném semaforu na tramvajové novostavbě. Jedná se o místo, kde tramvaj obloukem přejíždí ze samostatného tělesa na středový pás Novodvorské ulice. Preference je zajištěna předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Na semaforu funguje také preference autobusů. Signalizace byla uvedena do provozu společně s tratí na konci května, až dosud fungovala v pevném řízení. Používání pevných programů je vcelku běžným jevem i dlouhou dobu po dokončení stavebních akcí. Například zavedení preference na semaforu u obratiště Zahradní Město nastalo s ročním zpožděním. U terminálu Depo Hostivař, který byl dokončen v roce 2022, není preference zprovozněna dosud. V pevném řízení fungují i další obnovené signalizace ve městě. Například SSZ Chodovská – U Plynárny nebo semafory na Karlově náměstí.

16.08.2023 U pošty na Plzeňské je preference tramvají
Během nedávných oprav trati v Plzeňské ulici byla na dvou signalizacích zlepšena plynulost provozu tramvajové dopravy. Na SSZ 5.509 Plzeňská – Vrchlického, které prošlo před několika lety obnovou, došlo k doplnění tramvajové detekce a změně software. Jedná se o samostatný přechod pro chodce. Úprava zajistila tramvajím preferenci, a to prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Dosud signalizace fungovala v pevném řízení bez preference s výzvou chodců. Ke změně řízení došlo i na 5.531 Plzeňská – smyčka Kotlářka. Zde byla realizována rychlostní výhybka, která přinesla zvýšení rychlosti tramvají v přímém směru až na 50 km/h. Zrychlení nastalo i pro tramvaje odbočující na Kotlářku, a to díky semaforu. Nově dostávají tyto vlaky volno do plynulé jízdy. Důvodem je včasnější detekce, která byla vybudována právě jako součást nové výhybky, a upravené řízení SSZ. S ohledem na bezpečnost provozu na výhybce, při jejím postavení do obratiště, již nesvítí na semaforu volno přímo.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2023