01.04.2011: Úprava jízdních dob tramvají Se změnou jízdních řádů, která vstoupila v platnost 1. dubna, došlo k úpravám jízdních dob v pražské tramvajové dopravě. Na většině linek byly jízdní doby mírně zkráceny, nebo byl čas přesunut do koncových úseků. Ke zrychlení provozu dochází například na linkách 3, 9, 15, 17. Opatření by mělo přinést snížení finančních nákladů na provoz MHD a zvýšení její atraktivity pro cestující. Současně lze očekávat alespoň částečné omezení čekání v kontrolních bodech a snížení podílu předjetých vlaků na síti, kterých je v sedlech některých všedních dnů až 25 %. 30.03.2011: Předvěsti v Hostivaři odkryty Semafor u Parku Hostivař opět nabízí tramvajové předvěsti, jež řidičům poskytují informaci o očekávaném signálu hlavních návěstidel. Předvěsti, které jsou osazeny v obou směrech, byly dlouhodobě zakryty, protože nefungovaly spolehlivě. Nyní byl na signalizaci upraven software, který dle pozorování zajišťuje spolehlivé fungování těchto předsignálů i přesné preferenční zásahy pro tramvaje v podobě prodlužování, vkládání a předvýběru volna. Předsignály na SSZ 0.622 Švehlova - Práčská byly zapytlovány přibližně před dvěma lety. 17.03.2011: Preferenci u Národního divadla omezuje nefungující detektor Tramvaje ve směru od Národní třídy jsou zdržovány na SSZ 1.010 Národní divadlo. Semafor nereaguje na nároky tramvají na vzdáleném přihlašovacím kontaktu, který se nachází před označníkem zastávky Národní divadlo. Z výstupu na viditelných zařízeních je přitom zjevné, že detektor funguje. Problém se projevuje především tím, že prakticky nefunguje prodlužování volna pro tramvaje od Národní. Blízké přihlášení, které probíhá pomocí EOV, funguje normálně a zajišťuje standardní předvýběr volna, tedy krácení volna po nábřeží. Na SSZ je nasazena několik týdnů nová řídící logika, která zajišťuje nepřekračování limitní délky cyklu. Nekorektní reakce řízení na nároky od Národní pravděpodobně začaly již v září po rekonstrukci trati. 15.02.2011: Semaforům na Hradčanské už pomáhají kamery Videodetekce začala fungovat na dvojici signalizací, které řídí přechody na Hradčanské. Čtyři kamery, které doplňují klasické trolejové kontakty, zajišťují, aby nárok tramvaje, jíž uniklo první i druhé volno, zůstal zapsán v řadiči a volno pro chodce a pro tramvaje se následně střídalo, dokud vlak neopustí prostor před stopčárou. Signalizace zároveň byly softwarově doladěny pro plynulejší provoz. V místě jezdí tramvajových 7 linek, což ve špičce činí zatížení v intervalu 34 sekund. Řešení původního stavu si vyžádala existence kontrolního bodu, střídacího bodu a vysoká kumulace vlaků, čímž dochází k extrémním nerovnoměrnostem doby jízdy mezi detektorem a stopčárou. Kamery budou muset zřejmě podstoupit ještě doladění pro zajištění spolehlivost detekce. Přechod přes koleje funguje s trvalou zelenou pro chodce. 08.02.2011: SSZ Čk - Úvalská vkládá fáze Vylepšení preference tramvají a přitom zlepšení také pro kolizní směry přinesla dodatečná úprava obnoveného SSZ 0.346 Černokostelecká - Úvalská, jež se nachází v úseku Nové Strašnice - Černokostelecká. Nově semafor vkládá tramvajovou fázi a navíc byl do plného provozu zapojen vzdálený přihlašovací kontakt ve směru z centra, který je umístěn na vjezdu do zastávky Nové Strašnice. Zatímco v předchozím způsobu řízení bylo nejčastějším preferenčním zásahem do řízení krácení kolizních fází, které mělo větší dopady pro ostatní směry, nyní signalizace převážně užívá citlivější prodlužování a vkládání fází. Pozornost je možné ještě věnovat jemnému doladění dat pro tramvaje, sledu fází a zřejmě i zvýšení spolehlivosti detekce autobusů. V místě je kromě provozu denních tramvajových linek 7 a 11, jež zavedením preference značně ušetřily čas, také významná tangenciální autobusová trasa. 02.02.2011: Palmovka potmě Začala měsíční zkouška na SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova. Signalizace na křižovatce byla vypnuta a bude ověřeno, zda se zlepší průjezdnost tohoto uzlu a zdali se změna pozitivně projeví i na nedaleké Balabence. Test také ukáže, jakým způsobem se situace změní pro tramvaje, které mají při provozu semaforu účinnou preferenci. Signalizace na Palmovce byla již zhruba měsíc vypnutá na přelomu let 2009 a 2010 při obnově SSZ i později krátce po zprovoznění. Tramvaje, ač musejí dávat přednost autům na Sokolovské, projížděly díky toleranci řidičů aut srovnatelně jako v režimu s preferencí. Od té doby navíc na křižovatce přibyla zrcadla. Pro plynulost průjezdu MHD i IAD by mohlo přispět otočení přednosti na křižovatce ve prospěch tramvají. Odsazený přechod u manipulační zastávky Palmovka zůstává v provozu. 30.01.2011: Preferenci u Masarykova nádraží hatí závada Na SSZ Havlíčkova - Hybernská nefunguje preference tramvají směrem z centra, což způsobuje až minutová zdržení tramvajové dopravy a běžně i ukončování volna pro tramvaje těsně před nárokem na průjezd. Stav trvá již od podzimu. Příčinou je zřejmě kabelová závada, která vyžaduje náročnější zásah. Běžné závady detekce tramvají jsou totiž řešeny v řádu hodin nebo dní. Křižovatkou projíždí pět denních tramvajových linek, na semaforu je v řádném stavu absolutní preference tramvají. Pro vlaky jedoucí ve směru do centra funguje signalizace korektně. 27.01.2011: Běží obnova semaforu u Nádraží Strašnice V krátké době by měla přibýt na trase páteřní tramvajové linky 22 další signalizace s preferencí tramvají. Bude obnoveno SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech u zastávky Nádraží Strašnice. Dosud je semafor řízen pevnými programy, nyní už probíhá v rámci kompletní obnovy realizace tramvajové detekce a lze očekávat, že bude zavedeno dynamické řízení s preferencí tramvají. Kromě linky 22 je v místě provozována linka 19, která na křižovatce odbočuje do smyčky Radošovická, a linka 26. 17.01.2011: Přechod Falcká upraven, preferuje tramvaje SSZ 6.181 Bělohorská - Falcká prošlo úpravou. Na semaforu obnoveném v roce 2010 byl opuštěn krátce trvající režim s trvalou zelenou pro chodce přes trať a přitom výběrem chodecké zelené naráz přes celou šířku komunikace. Nově mají trvalé volno tramvaje (s auty). Přechod je řízen jako dvě nezávislé části oddělené zastávkou. Jednou částí přechodu je tedy pás vozovky do centra, druhá část zahrnuje vozovku z centra a tramvajový pás. Při současném nároku chodců a aut jsou ihned upřednostněni chodci. Při nároku chodců a tramvaje je naopak prodlužováno pro tramvaj, čímž je zajištěna preference. Řízení je tak výhodnější pro chodce i pro tramvaje. Zároveň došlo díky softwarovému dělení přechodu ke snížení délky a frekvence stůj pro auta a tramvaje. Vzhledem k nízké intenzitě chodců nepůsobí zásadní potíže ani okamžité ukončování zelené pro vozidla, byť se jedná o neobvyklé řešení, které pravděpodobně samo o sobě zvyšuje průměrné zdržení účastníků. 28.12.2010: První semafor s preferencí na Evropské: Starodejvická Závěr roku nečekaně přinesl zavedení první preference MHD na Evropské. Obnovené SSZ 6.132 Evropská - Starodejvická preferuje tramvaje prodloužením fáze. To je umožněno až do délky cca 20 s nad prodlužování od vozidel, což je u signalizací v koordinaci klíčové pro účinnost preference. Prodloužení někdy vyvolá odložení začátku příští zelené, čímž dochází ke snížení komfortu IAD ve prospěch MHD. Prodloužení cyklu se koriguje krácením příštího cyklu. Na rozdíl od ostatních SSZ na Evropské nedochází na SSZ 6.132 pro první tramvaj k typickému ukončování volna i těsně před nárokem na průjezd. Semafor na vlak čeká. Nevýhodou SSZ je nevhodná poloha přihlašovacích kontaktů, především do centra, která je dána polohou SSZ 6.131 Evropská - Na Pískách (bez preference). Otázkou doladění může být vhodnější natočení SSZ do koordinace pro IAD a zavedení účinného předvýběru volna pro tramvaje. Předchozích pět obnov SSZ na Evropské bylo realizováno bez preference, ačkoli všechna jsou vybavena detekcí tramvají. |