Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 646 |

02.02.2011: Palmovka potmě
Začala měsíční zkouška na SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova. Signalizace na křižovatce byla vypnuta a bude ověřeno, zda se zlepší průjezdnost tohoto uzlu a zdali se změna pozitivně projeví i na nedaleké Balabence. Test také ukáže, jakým způsobem se situace změní pro tramvaje, které mají při provozu semaforu účinnou preferenci. Signalizace na Palmovce byla již zhruba měsíc vypnutá na přelomu let 2009 a 2010 při obnově SSZ i později krátce po zprovoznění. Tramvaje, ač musejí dávat přednost autům na Sokolovské, projížděly díky toleranci řidičů aut srovnatelně jako v režimu s preferencí. Od té doby navíc na křižovatce přibyla zrcadla. Pro plynulost průjezdu MHD i IAD by mohlo přispět otočení přednosti na křižovatce ve prospěch tramvají. Odsazený přechod u manipulační zastávky Palmovka zůstává v provozu.

30.01.2011: Preferenci u Masarykova nádraží hatí závada
Na SSZ Havlíčkova - Hybernská nefunguje preference tramvají směrem z centra, což způsobuje až minutová zdržení tramvajové dopravy a běžně i ukončování volna pro tramvaje těsně před nárokem na průjezd. Stav trvá již od podzimu. Příčinou je zřejmě kabelová závada, která vyžaduje náročnější zásah. Běžné závady detekce tramvají jsou totiž řešeny v řádu hodin nebo dní. Křižovatkou projíždí pět denních tramvajových linek, na semaforu je v řádném stavu absolutní preference tramvají. Pro vlaky jedoucí ve směru do centra funguje signalizace korektně.

27.01.2011: Běží obnova semaforu u Nádraží Strašnice
V krátké době by měla přibýt na trase páteřní tramvajové linky 22 další signalizace s preferencí tramvají. Bude obnoveno SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech u zastávky Nádraží Strašnice. Dosud je semafor řízen pevnými programy, nyní už probíhá v rámci kompletní obnovy realizace tramvajové detekce a lze očekávat, že bude zavedeno dynamické řízení s preferencí tramvají. Kromě linky 22 je v místě provozována linka 19, která na křižovatce odbočuje do smyčky Radošovická, a linka 26.

17.01.2011: Přechod Falcká upraven, preferuje tramvaje
SSZ 6.181 Bělohorská - Falcká prošlo úpravou. Na semaforu obnoveném v roce 2010 byl opuštěn krátce trvající režim s trvalou zelenou pro chodce přes trať a přitom výběrem chodecké zelené naráz přes celou šířku komunikace. Nově mají trvalé volno tramvaje (s auty). Přechod je řízen jako dvě nezávislé části oddělené zastávkou. Jednou částí přechodu je tedy pás vozovky do centra, druhá část zahrnuje vozovku z centra a tramvajový pás. Při současném nároku chodců a aut jsou ihned upřednostněni chodci. Při nároku chodců a tramvaje je naopak prodlužováno pro tramvaj, čímž je zajištěna preference. Řízení je tak výhodnější pro chodce i pro tramvaje. Zároveň došlo díky softwarovému dělení přechodu ke snížení délky a frekvence stůj pro auta a tramvaje. Vzhledem k nízké intenzitě chodců nepůsobí zásadní potíže ani okamžité ukončování zelené pro vozidla, byť se jedná o neobvyklé řešení, které pravděpodobně samo o sobě zvyšuje průměrné zdržení účastníků.

28.12.2010: První semafor s preferencí na Evropské: Starodejvická
Závěr roku nečekaně přinesl zavedení první preference MHD na Evropské. Obnovené SSZ 6.132 Evropská - Starodejvická preferuje tramvaje prodloužením fáze. To je umožněno až do délky cca 20 s nad prodlužování od vozidel, což je u signalizací v koordinaci klíčové pro účinnost preference. Prodloužení někdy vyvolá odložení začátku příští zelené, čímž dochází ke snížení komfortu IAD ve prospěch MHD. Prodloužení cyklu se koriguje krácením příštího cyklu. Na rozdíl od ostatních SSZ na Evropské nedochází na SSZ 6.132 pro první tramvaj k typickému ukončování volna i těsně před nárokem na průjezd. Semafor na vlak čeká. Nevýhodou SSZ je nevhodná poloha přihlašovacích kontaktů, především do centra, která je dána polohou SSZ 6.131 Evropská - Na Pískách (bez preference). Otázkou doladění může být vhodnější natočení SSZ do koordinace pro IAD a zavedení účinného předvýběru volna pro tramvaje. Předchozích pět obnov SSZ na Evropské bylo realizováno bez preference, ačkoli všechna jsou vybavena detekcí tramvají.

22.12.2010: Předvěst v Motole vyladěna, další problémy přetrvávají
Bylo upraveno řízení tramvajové předvěsti SSZ 5.528 Plzeňská - rampa Kukulovy. Dosud začínalo volno na předvěsti tak pozdě, že při jízdě traťovou rychlostí ho řidič vlaku nemohl registrovat. Nyní je fungování předsignálu korektní a volno svítí v zorném poli řidiče s dostatečným předstihem. Na sousedním SSZ 5.536 u zastávky Motol však přetrvávají problémy, především ve směru z centra. Dochází k ukončování volna těsně před nárokem tramvaje na průjezd, k výběru vložené fáze dochází v řadě případů příliš brzy a na velmi krátkou dobu (cca 10 s), což způsobuje, že i vložená fáze tramvaji často uteče. Ve směru do centra reaguje SSZ na vlaky občas se zbytečným zpožděním. Schází blikání výzvových signálů před začátkem volna. Na obou signalizacích, které jsou v koordinaci s pevnou délkou cyklu, funguje podmíněná preference tramvají.

16.12.2010: Změny v seznamu SSZ s preferencí
Po prověření některých SSZ v Praze proběhnou k 31. 12. 2010 úpravy v seznamu signalizací na tramvajové síti. Bude se jednat převážně o označení SSZ jako bez preference tramvají. Jedná se například o SSZ 1.156 Klárov - Letenská , kde bylo prověřeno dopravní řešení. Obsahuje chyby a nedostatky nepříznivě působící na tramvaje. Obdobná situace je na trojici signalizací na Výtoni . Preference nefunguje ani na některých SSZ na Poděbradské, kde jsou dopravní řešení bez vad, ale preference nefunguje zřejmě kvůli absenci vybavení vozů k atypické aktivní detekci. Zapojená pasivní čidla jsou přitom často v neodpovídajících polohách. Seznam semaforů s preferencí tak pravděpodobně opustí SSZ 9.217 Poděbradská - U Elektry, 9.223 Poděbradská - Kbelská, v závislosti na dalším prověření i 9.228 Poděbradská - Hloubětínská. SSZ 0.359 Vršovická - Užocká, ač zdrží minimum tramvají, nesplňuje parametry pro SSZ s absolutní preferencí a bude označena jako s preferencí podmíněnou. Kompletní roční zhodnocení SSZ včetně shrnutí všech úprav zveřejní stránky Preference pražských tramvají v lednu.

08.12.2010: Signalizace Černokostelecká - Úvalská zapnuta. S nedostatky
Signalizační finiš na konci roku pokračuje. Do provozu bylo po obnově uvedeno SSZ 0.346 Černokostelecká - Úvalská. Na SSZ v koordinaci byla zavedena preference tramvají (linky 7, 11), na preferenci BUS se zřejmě čeká. Preference snížila nejvyšší zdržení tramvají z cca 1 minuty přibližně na polovinu, avšak zdaleka nevyužívá potenciál a korektně realizovanou detekci TRAM. Většina zásahů probíhá předvýběrem volna, což je způsob preference, který v tomto případě vlakům obvykle nezaručí plynulý průjezd a přitom velmi omezuje uživatele v kolizních směrech, včetně autobusů MHD. Prodlužování fází, které je ke kolizním účastníkům přátelštější, se zde vyskytuje spíše zřídka. Zásadní je absence vkládání fáze, k jejíž realizaci jsou na křižovatce ideální podmínky a které by přineslo relativní jistotu z hlediska plynulosti provozu tramvají. Vkládání v kombinaci s prodlužováním kolizních fází od tramvají by navíc v řadě případů zlepšilo podmínky pro kolizní směry, tedy i pro významné autobusy 133, 177 nebo 195.

04.12.2010: Obnovené SSZ na Divoké Šárce v provozu. Zatím bez preference
SSZ 6.162 Evropská - smyčka Divoká Šárka bylo po rekonstrukci uvedeno do provozu. Křižovatka, kde trať protíná pás vozovky, je však dále bez preference MHD. Tramvaje sice krátí zelenou pro auta až o cca 15 s, avšak při přihlášení během probíhající červené pro auta (délka cca 50 s) si obvykle volno nevyberou, i desítky sekund pokračuje „celočervená“ a tramvaje čekají do příštího cyklu. Na výjezdu ze zastávky dostávají velmi krátké volno, přestože následuje i zde dlouhá „celočervená“. Zdržení vlaků dosahuje až kolem jedné minuty a vyjíždějí na trasu i se zpožděním. SSZ má na druhou stranu zřejmě softwarové zázemí pro preferenci a je svázáno odvozenou koordinací k těsnému SSZ 6.123 Evropská - Libocká, což umožňuje modifikace řízení pro preferenci při zachování koordinace pro IAD. Lze čekat ladění SSZ, stránky Preference budou SSZ sledovat a v případě realizace příslušné úpravy bude označeno jako s preferencí. SSZ 6.162 je pátou tramvajovou signalizací na Evropské, jež byla obnovena. Ani na jediné nebyla zavedena preference, ve všech případech jsou přitom semafory vybaveny tramvajovou detekcí a výzvovými návěstidly.

02.12.2010: Nový bumlík ve Francouzské
Linka 22 získává další prospěšné preferenční opatření. V ulici Francouzské mezi Slovenskou a Budečskou ve směru do centra byl realizován podélný dělící práh o délce cca 50 m. Před semaforem, který funguje také jako časový ostrůvek pro zastávku Jana Masaryka, vhodně segreguje tramvajovou dopravu od individuální a eliminuje nelegální parkování, které vytlačovalo kolonu vozidel na koleje. Pro linku 22 byla za poslední rok také zavedena preference na přilehlých SSZ Francouzská - Budečská a SSZ Ruská - Moskevská. Očekávána je obnova SSZ Koh-i-noor. Naopak dosud zcela neřešen je kritický úsek mezi Újezdem a Malostranskou.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 646 |

  NOVINKY
31.01.2025 Tři, dva, jedna! Novinka na Spojovací.
Tramvaje na Spojovací lépe odjíždějí ve směru do centra. Na SSZ 3.364 Hartigova – Spojovací byla nasazena upravená řídicí logika. Volno pro tramvaj se vybírá pouze na výzvu, padá na kratší dobu a častěji. Vlakům z nástupní zastávky jsou vytvořeny lepší podmínky pro splnění odjezdu ve stanovenou minutu dle jízdního řádu. Řízení navíc používá občanský čas a umí odložit výběr, aby volno nepadlo předčasně před začátkem nové minuty. Ve směru z centra se volno vybírá až od blízkého kontaktu, což nutí většinu vlaků zpomalit a následně znovu zadávat jízdu. Zásadní zlepšení mají chodci. Ve vložené tramvajové fázi je možné vybrat přechod přes Českobrodskou ulici, který je velmi vytížený a slouží pro přestup mezi autobusy a tramvajemi. Preference na Spojovací byla zřízena už před více než 20 lety. V roce 2014 byla doplněna preference autobusů a ještě v témže roce byla signalizace obnovena, do pevného řízení. V roce 2015 došlo k opětovnému zavedení preference MHD, ale s horšími podmínkami pro tramvaje. K úpravě semaforu došlo také na Nádraží Libeň. SSZ 9.212 Harfa nově umí vkládání fází dle autobusů i během pracovních dnů.

23.12.2024 Vylepšená preference na semaforu Kobylisy
V důležitém uzlu s provozem tramvají a autobusů došlo k úpravě řízení světelné signalizace. SSZ 8.242 Klapkova – Střelničná má optimalizovanou řídicí logiku, díky čemuž tramvaje o něco plynuleji projíždějí, a to zejména ve směru z centra. Signalizace lépe reaguje na vlaky odbočující vpravo do Ďáblic či k obratišti. Zlepšila se reakce na druhou tramvaj v zastávce, pro kterou se volno prodlužuje, případně může dojít k rychlé změně signálu po následném přestavení výhybky do požadovaného směru. Nevýhodou vjezdu je velmi dlouhý obvod výhybky a tedy dlouhá časová mezera mezi dvěma vlaky. Došlo k vylepšení také ve směru od Ďáblic a Vozovny Kobylisy. Na signalizaci byla současně optimalizována preference autobusů, které zde zajišťují tangenciální páteř veřejné dopravy v kolizním směru vůči tramvajím. Došlo rovněž k úpravě řízení na sousední SSZ 8.243 Střelničná – Zdibská. Volno z centra do obratiště a i do Ďáblic padá obvykle dříve. Do obratiště, kde je již jen manipulační provoz, však byla zrušena preference a v případě, kdy má na sousední křižovatce zelenou hlavní směr, čeká tramvaj obvykle déle než dosud.

19.12.2024 Prodloužení trati na Pankrác přineslo na síť další dva semafory
Hned dvou stávajících světelných signalizací se dotkla nová tramvajová trať na Pankrác, která byla pro cestující uvedena do provozu 14. prosince. SSZ 4.430 Na Pankráci – Hvězdova se nachází na samotném začátku nového úseku. Průsečná křižovatka je řešena se směrovými signály pro levá odbočení přes tramvajovou trať. Preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru z centra z důvodů poruchy na kabelu nefunguje detekce tramvají. Na SSZ je zajištěna rovněž preference autobusů. SSZ 4.415b Na Pankráci – přechod u zastávky Pankrác je naopak těsně před koncem nového úseku. Jedná se o tříuzlový samostatný přechod pro chodce, přičemž přechod přes koleje funguje s trvalým volnem pro chodce, které je přerušováno nároky tramvají. Preference je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2025