Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

24.04.2009: Spuštěno SSZ Bešťákova - přejezd
Do provozu bylo uvedeno SSZ 8.254 Bešťákova - přejezd TT, jež se nachází mezi zastávkami Sídliště Ďáblice a Třebenická. Nový semafor zajišťuje plynulý a bezpečný průjezd tramvají na křížení s obslužnou komunikací, kde je dopravním značením zajištěna přednost silničních vozidel. SSZ funguje s absolutní preferencí tramvají a je opatřeno výzvovými návěstidly, která před začátkem volna blikají. Detekce tramvají je zajištěna kontakty PTK 1, detekce aut kamerami. Videodetekce kontroluje také vlastní prostor křížení, a pokud se na něm vyskytují vozidla, odloží výběr volna pro tramvaj do vyklizení prostoru.

22.04.2009: Začala výstavba SSZ Korunní - Kladská
U zastávky Vinohradská vodárna vzniká nová signalizace. Realizace SSZ 2.049 Korunní - Kladská probíhá na průsečné křižovatce uvedených ulic, bude na něm zajištěna detekce a preference tramvají. Místem projíždějí v pravidelném denním provozu dvě tramvajové linky.

10.04.2009: Chystá se SSZ u zastávky Teplárna Michle
Na tramvajové síti přibude další semafor. Bude se nacházet na přechodu pro chodce přes Chodovskou ulici u zastávky Teplárna Michle. Podle serveru města Prahy začalo spojené územní a stavební řízení. V místě je provoz jedné denní tramvajové linky. V blízké době by na Chodovské měl začít také provoz autobusů na kolejích v úseku mezi odbočením do smyčky Spořilov a autobusovou zastávkou Chodovská.

26.03.2009: Dvacítky na Sokolovské již nezakazují, pouze doporučují
Částečné zlepšení pro plynulost tramvajové dopravy nastalo v Sokolovské ulici mezi náměstím OSN a Balabenkou. Omezení rychlosti na 20 km/h v místě příčných prahů již není nutné bezpodmínečně dodržovat. Značka nejvyšší dovolená rychlost (kruhová s červeným okrajem) byla totiž na všech třech místech obousměrně nahrazena značkou doporučená rychlost. Za zmínku stojí, že není jasné, zdali jakékoli omezení rychlosti použité v kombinaci se značkou upozorňující na příčný práh pro tramvaje vůbec platí. Ministerstvo dopravy i pražský Magistrát dokonce v minulosti vydaly stanovisko, že nikoli. I tak většina řidičů tramvají omezení rychlosti dodržovala.

25.03.2009: Taxi používají BUSpruhy V Holešovičkách a u Lihovaru
Na dvou místech v Praze mohou nově využívat vozidla taxislužby vyhrazené pruhy pro autobusy MHD. Jde o levé odbočení u zastávky Lihovar ze Strakonické ulice do Nádražní a o ulici V Holešovičkách směrem do centra. Podmínkou využití vyhrazeného pruhu je alespoň jeden pasažér ve vozidle, která musejí být ve žluté barvě a mladší osmi let. Na kolejích pro tramvaje, kde se přítomnosti taxikářů mnozí experti obávají, zatím jejich jízda zvlášť nikde povolena není.

24.03.2009: Začala výstavba SSZ Bešťákova - přejezd
Na tramvajové síti přibude další semafor. V křižovatce ulic Ďáblická a Bešťákova vzniká signalizace, která zajistí plynulý a bezpečný průjezd tramvají přes přejezd mezi zastávkami Sídliště Ďáblice a Třebenická. SSZ 8.254 Bešťákova - přejezd TT bude vybavena kromě tramvajové detekce také videodetekcí a smyčkami pro vozidla. V místě dosud musí tramvaje dávat přednost autům jedoucím po bezvýznamné obslužné komunikaci.

19.03.2009: Úprava dat zlepšila řízení signalizace na zastávce Biskupcova
Na SSZ 3.351 Želivského - Jeseniova bylo vylepšeno řízení pro tramvaje ve směru od Olšanské. Došlo k úpravě dat v řadiči, aby odpovídala reálné jízdě tramvají od přihlašovacího kontaktu a volno tak nekončilo těsně před příjezdem vlaků ke stopčáře. Úpravou se dosáhlo absolutní preference tramvají. Preferenční zásahy spočívají v prodlužování vlastní fáze a v předvýběru kolizní fáze dle nároku tramvají. Úprava je první změnou v rámci Programu zrychlení tramvají. Podílel se na ní Dopravní podnik, Technická správa komunikací, Policie ČR a odbor dopravy Magistrátu.

19.03.2009: Na Újezdě funguje preference tramvají
Nový způsob řízení byl zaveden na SSZ 1.501 Újezd - Vítězná. Semafor na stykové křižovatce začal uplatňovat preferenci tramvají vkládáním fází pro vozidla MHD dle jejich nároků, což má příznivý vliv na snížení největších zdržení tramvají. Úpravou bylo nahrazeno původní dynamické řízení, které na tramvaje nereagovalo.

02.02.2009: Preference na SSZ Plzeňská - Erbenova!
Po měsíci a půl byla dodatečně zprovozněna preference tramvají na SSZ Plzeňská - Erbenova, jež se nachází mezi zastávkami Bertramka a U Zvonu. Nové SSZ nyní upřednostňuje tramvaje prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a funguje v koordinaci pro plynulý průjezd IAD po Plzeňské s možným odsunem začátků zelené pro hlavní směr z důvodů potřeb MHD. Dosud preference nefungovala kvůli odpojení detekce tramvají.

28.01.2009: Horší preference pod Letenským tunelem
V důsledku prodloužení volna chodců přes oba přechody na nábřeží narostlo na SSZ 7.002 Nábřeží Kpt. Jaroše - Štefánikův most zdržení tramvají. Zelená byla z 5 sekund prodloužena na 13, aniž by ji přitom tramvaj mohla zkrátit. Podobná opatření obvykle zaviní řidiči aut. Část z nich jen neochotně umožňuje chodcům dokončení přecházení na červenou, na něž mají právo. Kvůli neukázněným motoristům je tedy zpomalován provoz MHD. K obdobné úpravě došlo na SSZ Křižovnická - Kaprova. Ani v jednom případě nebylo na nový stav reagováno dalšími úpravami, například umožněním většího prodlužování volna pro tramvaje, nebo změnou polohy tramvajových detektorů.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

  NOVINKY
02.09.2021 Zhoršení pro tramvaje u Muzea
Obnova SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská přinesla nárůst zdržení tramvají. Zatímco na původní technologii před obnovou semaforu byl provozován pevný program s výzvou tramvaje ve dvou polohách v cyklu řízení, který zaručoval tramvajím zdržení nanejvýš kolem jedné minuty, nyní je v provozu pevný program s cyklickým výběrem tramvajového volna v jedné poloze v cyklu. Délka signálu volno pro tramvaje je 5 sekund, délka signálu stůj je 95. Jde o nejhorší podmínky na jednom SSZ pro tramvaje v Praze, společně s SSZ Chodovská – U Plynárny, která je po obnově v roce 2020 také stále v pevném řízení. Semafor u Muzea byl uveden do provozu ve druhé polovině srpna a kromě zhoršení pro MHD přinesl naopak zlepšení podmínek pro chodce, protože přes magistrálu byly vytvořeny dva nové přechody.

06.08.2021 Město zaplavují rychlostníky. Někde umožní svižnější jízdu
Pražská tramvajová síť bude mít zřetelně vyznačena místa, kde lze jezdit rychlostí vyšší než 50 km/h. Aktuálně probíhá osazování rychlostníků, tedy vnitropodnikového značení, které místně stanovuje rychlost vyšší od obecné úpravy provozním předpisem. Současně se na některých místech zvyšuje nejvyšší rychlost tramvají ze 60 na 65 km/h, například na vybraných úsecích trati na Barrandov a do Modřan. Zvýšený limit mohou využít tramvaje T3 a KT8, nikoli však vozy Škoda 14T a 15T, které mají nižší maximální rychlost. V Česku není rychlost na tramvajových tratích obecně omezena a stanovuje ji provozovatel dráhy. Rychlostníky přináší rovněž možnost vyznačit zvýšení rychlosti na pozemní komunikaci. V krátkém úseku trati na Podolském nábřeží tak tramvaje mohou dosahovat rychlosti 60 km/h oproti původní padesátce. Už dříve byla vyšší rychlost vyznačena rychlostníkem například v kolejové konstrukci na západní straně budoucího Dvoreckého mostu. Stanovení vyšší rychlosti tramvají obvykle zvýhodňuje veřejnou dopravu oproti individuální. Oproti tomu tramvaje mají na řadě míst rychlost nižší než silniční vozidla, zejména v místech výhybek a kolejových křížení.

14.07.2021 Křižovatka Sokolovská – Na Rozcestí je po rekonstrukci
Další světelná signalizace prošla obnovou. SSZ 9.210 Sokolovská – Na Rozcestí dostala nový přechod pro chodce přes Sokolovskou ulici na západním rameni, čímž dochází ke zlepšení přístupu na tramvajovou zastávku Balabenka ve směru do centra. Z pohledu tramvajové dopravy došlo k doplnění výzvových návěstidel a ke změně řídicí logiky. Zlepšením je, že již neutíká volno tramvajím ve směru z centra. Preference je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Signalizace fungovala již před obnovou s preferencí tramvajové dopravy. Krátce po aktuální obnově ještě nebyla v provozu detekce tramvají z centra. Připravuje se rovněž obnova sousedního SSZ 9.209 Balabenka.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021