Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 613 |

02.02.2010: SSZ v Kobylisích funguje napevno
Dynamické řízení s preferencí tramvají na SSZ Klapkova - Střelničná je mimo provoz. Důvodem je zřejmě dosud nevyřešená chyba, která způsobovala nárazové zastavení provozu ve směru od Ďáblic. Na semaforu je nasazen pevný program, jenž oproti dynamice nepříznivé doléhá na provoz tramvají a také zbytečně omezuje jízdu vozidel v hlavním směru, protože všechny signální skupiny jsou vybírány, aniž by na ně byl nárok. K obnově SSZ došlo v létě 2009 společně s rekonstrukcí tramvajové trati na Střelničné. Až do prosince fungovalo v pevném řízení, které zatím jen na krátko nahradila dynamika s preferencí. Sousední SSZ Střelničná - Zdibská je s preferencí řízeno trvale.

11.01.2010: Rekonstruované SSZ Palmovka v provozu
SSZ 8.206a Sokolovská - Zenklova na horní Palmovce bylo uvedeno do provozu. Po dlouhé kompletní obnově, kdy byl semafor zcela potmě nebo na blikající žlutou, došlo k minulý týden k jeho spuštění a zároveň zprovoznění podmíněné preference tramvají. SSZ se ihned zařadilo mezi křižovatky s nejlepší preferencí tramvají ve městě, přičemž se chová přátelsky i pro ostatní účastníky provozu. Semafor funguje s trvalou zelenou v hlavním směru přerušovanou pouze nároky tramvají a chodců. Preferenci zajištuje vkládání, předvýběr a prodlužování tramvajových signálů. SSZ inteligentně vybírá jednotlivé signální skupiny podle nároků vlaků, aby nedocházelo k jejich vzájemnému blokování, pokud jedou ve vzájemně nekolizních směrech. Tato volna se navíc mohou flexibilně dovybrat během probíhající tramvajové fáze a i při příjezdu více spojů v různých směrech je zdržení minimalizováno. Ve většině případů je signál volno pro tramvaj udělen do 2 sekund po přihlášení do řadiče. Obnova SSZ významně přispěje k pravidelnosti a rychlosti tramvajového provozu v oblasti. Zároveň došlo ke stavebním úpravám křižovatky, výstavbě ochranných ostrůvků pro chodce, nebo zkrácení délky přechodů.

05.01.2010: Nové SSZ Jičínská - Přemyslovská zatím bez preference
V závěru roku 2009 bylo uvedeno do provozu nové SSZ 3.693 Jičínská - Přemyslovská, které se nachází mezi Florou a Olšanským náměstím na trase tramvajové linky č. 5. Jedná se o stykovou křižovatku s přechody pro chodce. Signalizace je vybavena technologií pro preferenci tramvají, i když ve směru do centra je kontakt umístěn s nedostatečným předstihem před křižovatkou. Na semaforu zatím funguje pevné řízení bez preference tramvají. Do provozu bylo uvedeno také SSZ 2.366 Francouzská - Budečská. Signalizace zde řídí jednak provoz na přechodu pro chodce a jednak funguje jako časový ostrůvek pro společné tramvajové a autobusové zastávky Jana Masaryka. Zprovozněno bylo dynamické řízení, ale pro úspěšně fungující preferenci, zvláště pro směr z centra, se neobejde bez doladění.

22.12.2009: Signalizace v Kobylisích s preferencí
Semafory u stanice metra Kobylisy fungují s preferencí tramvají. Na SSZ 8.242 Klapkova - Střelničná bylo uvedeno do provozu dynamické řízení, které by mělo zlepšit odbavování vlaků především na zatíženém směru z centra. Tramvajová volna se vybírají pouze na výzvu, nikoliv cyklicky. I když se dá očekávat další doladění SSZ, již nyní je zřejmé snížení zdržení tramvají. Jejich podmíněná preference je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vložených tramvajových fází. Sousední SSZ 8.243 Střelničná – Zdibská funguje v dynamickém řízení již od léta, kdy proběhla v koordinaci rekonstrukce tramvajové trati i signalizací.

03.12.2009: Obnovené semafory na Evropské bez preference tramvají
Rekonstrukce světelných signalizací na Evropské se realizuje bez preference tramvají! Semafory jsou sice vybavovány kompletní technologií pro preferenci včetně výzvových návěstidel, avšak řízení na vozidla MHD téměř nereaguje. Běžně tak dochází k ukončování volna pro tramvaj těsně před nárokem na průjezd. Zatím byla takto obnovena SSZ 6.160 Evropská - garáže MV a SSZ 6.131 Evropská - Na Pískách, kde navíc i po rekonstrukci působí tramvajím značné problémy odbočování automobilů vlevo přes kolejové těleso na společný signál s tramvajemi.

01.12.2009: Rekonstrukce SSZ na horní Palmovce
Probíhá dlouho očekávaná rekonstrukce SSZ 8.206 Sokolovská – Zenklova, po jejímž dokončení bude zavedena preference tramvají s příznivým dopadem na plynulost jejich provozu v tomto uzlu. Ze všech směrů jsou osazovány tramvajové detektory a plné propojení ovládání výhybek do SSZ. Zprovoznění signalizace lze očekávat během prosince.

31.10.2009: Nové semafory u Komerčního centra Vypich
Krátce po zahájení provozu zastávky Obora Hvězda u objektu nového komerčního centra bylo uvedena do provozu SSZ 6.134 Bělohorská - Slezanů. Jedná se o dvojici semaforů po obou koncích tramvajové zastávky, jeden pro průsečnou křižovatku, jeden pro samostatný přechod pro chodce. Na SSZ je absolutní preference tramvají. Současně však bylo upraveno SSZ Vypich, kde došlo během pracovního dne k významnému omezení preference proti předchozímu stavu. Například nedochází k vkládání tramvajové fáze.

14.10.2009: SSZ na Korunní
V Korunní ulici na Praze 3 byl zrekonstruován jeden semafor a další byl postaven. Obnovou prošlo SSZ 3.377 Korunní - Benešovská u zastávky Orionka. V rámci realizace byla zavedena podmíněná preference tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním tramvajové fáze. Dále bylo zřízeno SSZ 2.049 Korunní - Kladská u zastávky Vinohradská vodárna s prodlužováním tramvajové fáze. Zde je preference absolutní.

24.08.2009: Vyhrazené pruhy u krčské nemocnice
V Praze přibývají vyhrazené pruhy, které zrychlí provoz autobusů. Po nedávném vyznačení pruhů v Chodovské, Bělocerkevské a Českobrodské ulici se pokračuje v jejich realizaci také v oblasti Prahy 4, zatím ve Vídeňské ulici mezi Nemocnicí Krč a Michelským lesem. Další mohou přibýt mimo jiné v Michelské ulici, mezi zastávkami Zálesí a Nemocnice Krč a na tramvajových kolejích v Radlické ulici. Úpravy jsou součástí několika projektů Dopravního podniku Praha.

05.08.2009: Pražcová návěstidla v Ďáblicích
Na dalším místě v Praze se zkouší tramvajová návěstidla obsahující signál „pozor“. Po odbočení tramvaje do smyčky Braník byl vybaven zkušební signalizací podjezd Ďáblice. Na rozdíl od Braníka, kde jsou použity barevné signály, je v Ďáblicích použito pražcových návěstidel. Jedná se o modifikovaná návěstidla známá z Německa. Hlavní odlišnost české varianty je v tom, že všechny signály jsou pro každý směr sloučeny do dvou lamp. Zkušební provoz by měl trvat jeden rok, jedna ze signalizací by poté mohla být vybrána pro schválení do provozu na pozemních komunikacích.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 613 |

  NOVINKY
14.11.2022 Vylepšení semaforu v Podbabě
Tramvaje už neodjíždějí z Podbaby pozdě. Na SSZ 6.164 Podbabská – Ve Struhách byla zavedena preference tramvají pro vlaky jedoucí z obratiště do nástupní zastávky. Volno ze smyčky se nově může vybrat na třech místech v cyklu, namísto původních dvou. Nová poloha pro tramvaj je umožněna mezi hlavní fází a levým odbočením pro auta z centra. Volno může nově padnout nanejvýš dvakrát do cyklu, zatímco dříve to bylo jen jednou. K tomu přibyla možnost mírného krácení kolizních fází a také bonus v podobě dovýběru volna z obratiště při jízdě tramvaje v opačném směru. Zlepšení nastalo také z centra, kde se volno vybírá sice nadále nejvýše jednou za cyklus, nově však ve dvou možných polohách, místo jediné. Vylepšena byla rovněž preference autobusů, znát je zejména účinné prodlužování vlastní fáze. Signalizace v Podbabě byla uvedena do provozu v roce 2011 současně s prodloužením tratě k nově budované železniční zastávce. Dynamika umožnovala určitou modifikaci řízení s ohledem na tramvaje. Avšak nejednalo se o preferenci a část spojů ve směru do centra odjížděla mimo čas určený jízdním řádem. Tramvaje projíždějí křižovatku bez cestujících. V současnosti jsou provozovány bez preference další dvě signalizace u tramvajových obratišť, u Depa Hostivař (provoz od srpna 2022) a na Zahradním Městě (2021). Oba semafory čekají od zprovoznění na dynamiku a dočasně jsou řízeny pevným programem.

03.11.2022 Regulace na Smíchově přináší plynulejší průjezd po Palackého mostě
Na SSZ 5.068 Lidická – Zborovská bylo upraveno řízení. V odpolední špičce dochází k mírnému krácení zelené pro auta ze Zborovské ulice vlevo a z ulice Svornosti vpravo. Tato vozidla totiž míří na Palackého most, kde v době silného provozu někdy vytvořila dlouhou kolonu, ve které uvízly tramvaje. Režim světelné závory snižuje kapacitu křižovatky na Zborovské pro vjezd na Palackého most tak, aby přibližně odpovídala kapacitě křižovatky na Palackého náměstí, do které právě Palackého most ústí. Díky tomu je na mostě kratší kolona a plynulejší jízda tramvají. Pro dotčenou automobilovou dopravu opatření znamená větší zdržení na Smíchově, ale méně čekání na Palackého mostě. K opatření byla již dříve na semaforu ze Zborovské ulice osazena doplňková šipka, která umožňuje pokračovat v jízdě přímo a vpravo i tehdy, když jízdu vlevo už zakazuje plný červený signál. V pravidelném linkovém vedení jezdí po Palackého mostě celkem 6 tramvajových linek, což ve špičce činí průměrný interval 80 sekund.

20.09.2022 Křižovatka plná nehod dostala semafory
Po letech čekání byla na nebezpečné křižovatce na Větrníku vybudována světelná signalizace. Nové SSZ 6.803 Na Petřinách – Na Větrníku je ve směru z centra vybaveno směrovými signály pro auta a na zatíženém levém odbočení přes trať tedy výrazně zvyšuje bezpečnost provozu. Současně uplatňuje preferenci tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním a krácením vlastní fáze, krácením kolizní fáze a vkládáním fáze. Preference tramvají byla uvedena do provozu s mírným zpožděním z důvodů dokončování detekce. Preference autobusů bude také zprovozněna dodatečně. Za posledních pět let je v křižovatce evidováno 61 nehod, včetně nehod s tramvají a nehod se zraněnými osobami.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022