Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 646 |

05.10.2010: Úprava u Nádraží Vršovice
SSZ 0.355 Vršovická – U Vršovického nádraží, které bylo obnoveno na jaře bez zavedení preference tramvají, prošlo úpravou. Řídící logika zůstala beze změn, tramvaje jsou nadále bez preference. Došlo však k časovému přetočení cyklu, což zlepšuje podmínky pro jízdu tramvají ve směru z centra. Zatímco po obnově vznikla pro tramvaje červená vlna, nyní alespoň některé vlaky projedou následující křižovatkou s Petrohradskou plynule. Způsob řízení je v současné době uspokojivý, ale téměř nepřináší časové úspory proti stavu před obnovou. Při obnově dalších SSZ je nezbytná zásadní změna a zavedení preference na všech signalizacích, bez čehož by nedošlo k potřebnému snížení zdržení. Vršovická je komunikace v koordinaci pro IAD, ze které tramvaje vypadávají kvůli zastávkám a kolejovým křížením.

01.10.2010: Kolony tramvají na Palackého náměstí
Krátkodobě vyšší počet tramvají nestíhá za silného provozu odbavovat SSZ Palackého nám. Kvůli výluce ve Vyšehradské ulici jsou přes Palackého náměstí vedeny dvě linky navíc (18 a 24), což znamená, že místo 135 tramvají za hodinu musí křižovatkou projet 165 vlaků. Obě linky navíc přibyly na vjezdu od Výtoně. Zde největší zdržování způsobuje jízda přímo (linky 2x17, 18 a 21), která není téměř preferovaná. Tvoří se zde kolony tramvají, zdržení dosahuje hodnot až kolem 10 minut. Na ostatních vjezdech je situace uspokojivá. Výlukový provoz potrvá do 8. října.

24.09.2010: Obnovené SSZ na Stírce zapnuto. S preferencí
Rekonstrukce signalizací a zavádění preference tramvají v oblasti Kobylis je u konce. Bylo uvedeno do provozu obnovené SSZ 8.236 Zenklova - Nad Šutkou. Průsečná křižovatka s kolejovým trojúhelníkem je nyní s preferencí tramvají. Zatímco původní semafor zdržel výraznou většinu tramvají, nyní většina vlaků projíždí bez zastavení. Výhodně je využita splítka ve směru od zastávky Ke Stírce, díky níž je zajištěna směrová detekce tramvají již cca 60 m před stopčárou. Zároveň je zde nově umožněna jízda dvou vlaků těsně za sebou, třebaže každý jede do jiného směru. V lokalitě došlo v poslední době k výstavbě a obnově řady SSZ, například na Bulovce, u zastávky Kobylisy, či na přejezdu Bešťákovy ulice a také byly opraveny tratě, čímž byla zvýšena plynulost a rychlost provozu tramvají. Naopak dosud nefunguje preference tramvají na nových semaforech na Plzeňské ulici (přechody u zastávek Poštovka a Hotel Golf). V pevném řízení jsou také dvě obnovená SSZ u zastávky Motol. Uvedené semafory jsou na rekonstruované trati do Řep.

18.09.2010: BUSpruh na Jižní spojce nebude
Vyhrazený pruh pro autobusy na Jižní spojce nebude. Rozhodlo tak podle serveru iDnes vedení města. Pruh se měl zřídit pro novou linku 125 spojující Jižní Město a Smíchov, která vyjede 1. října. Mělo k tomu dojít v návaznosti na otevření části Pražského okruhu, který odvede těžkou nákladní dopravu i část dopravy osobní z okruhu vnitřního. Linka by přesto měla být zřízena. Je otázkou, zdali v době silného provozu neztratí význam a město tak dopravci nezaplatí pouhé postávání vypravených spojů v koloně.

12.09.2010: Na Hradčanské je preference, vyžaduje však vyladění
Semafory na Hradčanské již preferují tramvaje. Bylo zprovozněno dynamické řízení na dvou přechodech k zastávkám Hradčanská: SSZ 6.173 Milady Horákové - přechod K Brusce a SSZ 6.174 Milady Horákové - přechod Pod Baštami. Přechody přes trať jsou řízeny nezávisle na přechodech přes vozovku, mají trvalé volno pro pěší a výzvu pro tramvaje. Preferenci zajišťuje výběr a prodlužováním volna. Při vjezdu do zastávek ale volno přichází opožděné o cca 10 sekund, takže vlaky musejí před nástupištěm téměř zastavit. Volno ze zastávek zase končí příliš brzy a některé tramvaje ho nestihnou. Preference funguje i na SSZ 6.143 Špejchar, kde je zajištěna prodlužováním a krácením fází. SSZ 6.177 Milady Horákové - smyčka tramvají je v režimu blikající žluté, čímž je zajištěn plynulý průjezd většiny vlaků.

05.09.2010: Preference na Jiráskově náměstí funguje, na nových semaforech ne
Tramvaje na Jiráskově náměstí mají opět zajištěnu přednost před ostatní dopravou. Po ukončení většiny prázdninových oprav TT vlaky na této křižovatce opět plně prodlužují a vkládají volno. Naopak všechny nové i obnovené signalizace, které byly zprovozněny s koncem prázdnin, preferenci zatím neumožňují. Jedná se o dva nové semafory na Plzeňské (SSZ 5.815 Plzeňská - přechod zastávka Hotel Golf a SSZ 5.816 Plzeňská - přechod zastávka Poštovka) a dvojici nových semaforů na Hradčanské (SSZ 6.173 Milady Horákové - přechod Hradčanská a SSZ 6.174 Milady Horákové - přechod Tychonova). Preference nefunguje ani na obnovených SSZ 6.143 Špejchar a SSZ 6.177 Milady Horákové - smyčka tramvají. Důvodem je zřejmě nefungující detekce tramvají. Stává se tradicí, že při uvedení staveb do provozu dochází ke spuštění preference tramvají až se zpožděním.

03.09.2010: Poděbradská: noční 40 je pryč
Z tramvajové trati Kbelská - Lehovec bylo odstraněno noční omezení rychlosti na 40 km/h. Důvodem jeho osazení byla vysoká hlučnost tramvajového provozu. Na jaře 2010 prošla trať rekonstrukcí, během níž byla technologie BKV panelů nahrazena klasickou kolejovou konstrukcí s pražci a otevřeným svrškem. Snížení hlučnosti podpořilo i použití bezžlábkové železniční kolejnice S49. Poděbradská je prvním místem v Praze, odkud po opravě trati zmizela omezená rychlost pro období 22-6 hodin. Naopak v důsledku zhoršujícího se technického stavu jiných tratí byla na mnohých místech rychlost celodenně omezena. Například na Podolském a Rašínově nábřeží se jezdí nejvýše čtyřicítkou.

03.09.2010: Zahájena obnova semaforu na Stírce
Příležitost pro další významné zlepšení provozu tramvají v oblasti Kobylis přináší zahájená obnova SSZ 8.236 Zenklova - Nad Šutkou. Křižovatka bude vybavena tramvajovou detekcí. Pokud software semaforu umožní účinnou preferenci tramvají, může dojít ke zvýšení plynulosti a rychlosti provozu MHD. Uzel je specifický tím, že ve směru od Kobylis je vybudována kolejová splítka, jež umožňuje jízdu až dvou tramvajových souprav těsně za sebou, a to i do různých směrů. V závislosti na logice je zde reálné značné zrychlení odbavování vlaků ve směru do centra. V oblasti byla v poslední době obnovena řada semaforů a zavedena preference na nich. K posledním akcím patří renovace dvojice SSZ u zastávek Kobylisy a Střelničná a semaforu na Bulovce.

31.08.2010: Na opravené tratě se vrací tramvaje
Zrychlení provozu tramvají přináší dokončení oprav několika významných tratí, na kterých probíhaly práce o prázdninách. Od 1. září je obnoven provoz na Plzeňské ulici v úseku mezi Andělem a Motolem, kde byl opraven úsek k Tomáškově ulici a úsek od Klamovky. Práce proběhly na 3,5 km trati, na kterých se vyskytovalo množství omezených rychlostí od 10 do 40 km/h. Na části stavby jsou použity bezžlábkové kolejnice S49. Zbylý úsek do Řep bude zprovozněn během druhé poloviny září. Tramvaje se vracejí také na Hradčanskou, kde nejezdily kvůli stavbě Blanka. Projedou ulicí Milady Horákové až k Prašnému mostu, odkud budou pokračovat dál do Dejvic. Vlaky se vrátí také do Národní a Spálené. Zničenou konstrukci trati z BKV panelů nahradil systém W-tram. Zmizí omezení rychlosti na 20 a 30 km/h.

24.08.2010: Omezení preference na Jiráskově náměstí?
K nárůstu zdržení tramvají ve směru z centra dochází na SSZ Jiráskovo náměstí, kudy jsou odkláněny linky 18 a 22. Navíc zde kromě pravidelné linky 17 nově jezdí čtrnáctka. Semafor na vlaky z centra nereaguje, přitom dříve docházelo hlavně k prodlužování a vkládání volna. To je nyní ukončováno vlakům i těsně před příjezdem ke stopčáře. Často tak projíždějí ve dvou, což pro druhou tramvaj způsobuje další nárůst zdržení na SSZ Palackého náměstí. Za zrušením preference z centra může být vliv většího množství projíždějících tramvají na podíly zelených pro kolizní směry, kde se za silného provozu často tvoří kolony i bez vlivu MHD.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 646 |

  NOVINKY
31.01.2025 Tři, dva, jedna! Novinka na Spojovací.
Tramvaje na Spojovací lépe odjíždějí ve směru do centra. Na SSZ 3.364 Hartigova – Spojovací byla nasazena upravená řídicí logika. Volno pro tramvaj se vybírá pouze na výzvu, padá na kratší dobu a častěji. Vlakům z nástupní zastávky jsou vytvořeny lepší podmínky pro splnění odjezdu ve stanovenou minutu dle jízdního řádu. Řízení navíc používá občanský čas a umí odložit výběr, aby volno nepadlo předčasně před začátkem nové minuty. Ve směru z centra se volno vybírá až od blízkého kontaktu, což nutí většinu vlaků zpomalit a následně znovu zadávat jízdu. Zásadní zlepšení mají chodci. Ve vložené tramvajové fázi je možné vybrat přechod přes Českobrodskou ulici, který je velmi vytížený a slouží pro přestup mezi autobusy a tramvajemi. Preference na Spojovací byla zřízena už před více než 20 lety. V roce 2014 byla doplněna preference autobusů a ještě v témže roce byla signalizace obnovena, do pevného řízení. V roce 2015 došlo k opětovnému zavedení preference MHD, ale s horšími podmínkami pro tramvaje. K úpravě semaforu došlo také na Nádraží Libeň. SSZ 9.212 Harfa nově umí vkládání fází dle autobusů i během pracovních dnů.

23.12.2024 Vylepšená preference na semaforu Kobylisy
V důležitém uzlu s provozem tramvají a autobusů došlo k úpravě řízení světelné signalizace. SSZ 8.242 Klapkova – Střelničná má optimalizovanou řídicí logiku, díky čemuž tramvaje o něco plynuleji projíždějí, a to zejména ve směru z centra. Signalizace lépe reaguje na vlaky odbočující vpravo do Ďáblic či k obratišti. Zlepšila se reakce na druhou tramvaj v zastávce, pro kterou se volno prodlužuje, případně může dojít k rychlé změně signálu po následném přestavení výhybky do požadovaného směru. Nevýhodou vjezdu je velmi dlouhý obvod výhybky a tedy dlouhá časová mezera mezi dvěma vlaky. Došlo k vylepšení také ve směru od Ďáblic a Vozovny Kobylisy. Na signalizaci byla současně optimalizována preference autobusů, které zde zajišťují tangenciální páteř veřejné dopravy v kolizním směru vůči tramvajím. Došlo rovněž k úpravě řízení na sousední SSZ 8.243 Střelničná – Zdibská. Volno z centra do obratiště a i do Ďáblic padá obvykle dříve. Do obratiště, kde je již jen manipulační provoz, však byla zrušena preference a v případě, kdy má na sousední křižovatce zelenou hlavní směr, čeká tramvaj obvykle déle než dosud.

19.12.2024 Prodloužení trati na Pankrác přineslo na síť další dva semafory
Hned dvou stávajících světelných signalizací se dotkla nová tramvajová trať na Pankrác, která byla pro cestující uvedena do provozu 14. prosince. SSZ 4.430 Na Pankráci – Hvězdova se nachází na samotném začátku nového úseku. Průsečná křižovatka je řešena se směrovými signály pro levá odbočení přes tramvajovou trať. Preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru z centra z důvodů poruchy na kabelu nefunguje detekce tramvají. Na SSZ je zajištěna rovněž preference autobusů. SSZ 4.415b Na Pankráci – přechod u zastávky Pankrác je naopak těsně před koncem nového úseku. Jedná se o tříuzlový samostatný přechod pro chodce, přičemž přechod přes koleje funguje s trvalým volnem pro chodce, které je přerušováno nároky tramvají. Preference je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2025