Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 648 |

17.06.2010: Vyhrazený pruh v Poděbradské ulici
V rámci opravy vozovek v Poděbradské ulici na Praze 14 byl zřízen vyhrazený pruh pro autobusy, vozidla taxi a cyklisty ve směru do centra. Začíná pod křižovatkou se Slévačskou ulicí a končí za zastávkou Hloubětín. Délka VJP je cca 400 metrů. Pruh má především redukovat nadměrný příjezd vozidel od Černého mostu tak, aby se zvýšila plynulost průjezdu autobusů Poděbradskou ulicí. Po rekonstrukci tramvajové tratě, která skončila v dubnu, je tento krok dalším přínosem ke kvalitě veřejné dopravy v lokalitě. Jsou zde provozovány tři denní autobusové linky. Další zlepšení by mělo přinést letošní zprovoznění Vysočanské radiály, které by mělo odvést alespoň malou část tranzitní dopravy.

16.06.2010: Úprava semaforu na náměstí Jana Palacha
SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova dostalo novou řídící logiku. Software, jenž funguje několik týdnů, umožňuje redukovat množství vozidel směrem k Národnímu divadlu tak, aby nebyla zahlcována křižovatka nám. Jana Palacha, Křižovnická ulice a Smetanovo nábřeží, kde se kolony aut kvůli nedostatečné šířce komunikace pohybují po kolejích. Systém redukce vjezdu prozatím nefunguje naplno, k zahlcování tedy dosud dochází. Současně s úpravou byla vylepšena detekce a preference tramvají. Byly zřízeny nové vzdálené detektory pro tramvaje, což bylo umožněno nahrazením blízkých detektorů přímými výstupy z EOV. Protože pro vzdálené kontakty nebylo možné použít gumové PTK1, byly zvoleny dvojité podélné pružiny, jež nevyžadují ukolejnění. Při vyšších rychlostech tramvají jsou odolnější než staré pružinové kontakty. Nová logika a data, stejně jako výběr redukčních programů ještě vyžadují ladění.

09.06.2010: Palmovka na blikačku
SSZ 8.206 Sokolovská - Zenklova na Palmovce, které bylo obnoveno na začátku roku a byla zde zavedena preference TRAM, je v dopravních špičkách vypínána do blikající žluté. Dopady na provoz v křižovatce i okolí jsou pozitivní. Plynulejší je provoz automobilů, výrazného zlepšení se dočkali chodci, jejichž zdržení mnohonásobně kleslo. Tramvaje, přestože nemají přednost, užívají přízně řidičů aut a projíždějí většinou bez zastavení. I u nich zřejmě došlo k poklesu zdržení, které bylo po zavedení preference už tak velmi příznivé. Vypínání signalizace do blikající žluté se jeví jako vhodnější způsob řešení případných kapacitních problémů IAD od Balabenky než ruční řízení policie z místa, které přinášelo až více než minutová zdržení spojů MHD. Problémy nepřináší blikající žlutá ani na odsazeném přechodu u manipulační zastávky linky 12. Dosud nedořešená je problematika špatného výhledu z tramvaje do některých míst, zvláště od Krejcárku vlevo u vozů typu KT. Řešením může být zavedení přednosti pro tramvaje nebo osazení zrcadel.

07.06.2010: Na SSZ Vršovická - Užocká byla obnovena detekce tramvají
Semafor na přechodu pro chodce mezi zastávkami Slavia a Kubánské náměstí funguje nyní lépe pro tramvaje. Původní detekce vlaků na SSZ 0.359 Vršovická - Užocká pomocí pružinových trolejových kontaktů byla nahrazena moderními gumovými prvky PTK1, které jsou výrazně spolehlivější. V místech odhlašovacích kontaktů jezdí tramvaje běžně rychlostí 50 km/h a při nárazu sběrací lišty pantografu do pružinového kontaktu docházelo k jeho destrukci a nefunkčnosti již několik týdnů po osazení. Výsledkem byla nefungující preference tramvají. Nové kontakty fungují cca 2 měsíce a dosud nevyžadovaly opravu.

02.06.2010: Bumlíky a signalizace na Blance v Holešovicích
Se zprovozněním provizorní tramvajové tratě Holešovice - Troja přibyla na pražské tramvajové síti preferenční opatření. V oblasti křižovatky Partyzánská - Vrbenského bylo realizováno 84 metrů podélných dělících prahů, které oddělují tramvajové těleso od vozovky. Zároveň došlo k obnově SSZ 7.176 Partyzánská - Vrbenského. Semafor funguje s preferencí tramvají, ale ještě vyžaduje doladění. Byla zprovozněna také signalizace pro řízení provozu na provizorní jednokolejce přes Vltavu, která je vedena po jedné polovině původního ocelového mostu. SSZ 7.995 jednokolejná TT Troja funguje v režimu trvalého signálu stůj a vlak, který se k úseku přiblíží jako první, dostává volno bez čekání. Pomocí této signalizace je řízen také silniční přejezd na trojské straně mostu.

27.05.2010: SSZ Bělehradská - Rumunská s preferencí
Obnovený semafor na Tylově náměstí již preferuje tramvaje a výraznou měrou přispěl ke zvýšení rychlosti a plynulosti tramvajového provozu. SSZ 2.330 Bělehradská - Rumunská bylo po rekonstrukci uvedeno do provozu minulý týden, ale z technických důvodů pouze v pevném řízení bez preference. Po úpravách došlo k zapnutí preference tramvají. Zatímco před obnovou SSZ přijíždějící vlak obvykle zastavilo, nyní výrazná většina tramvají projíždí zcela bez zdržení, a to i v koordinovaném řízení. Místem projíždějí dvě denní tramvajové linky.

21.05.2010: SSZ Bělehradská – Rumunská po obnově, zatím napevno
Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 2.330 Bělehradská - Rumunská. Realizovaná byla také tramvajová detekce a výzvová návěstidla, ale signalizace dosud funguje z technických důvodů v pevném řízení, tedy bez preference tramvají. Termín zprovoznění preference je zatím neznámý. V místě jsou provozovány dvě tramvajové linky.

05.05.2010: SSZ u nádraží Vršovice v provozu. Opět bez preference
Obnovených signalizací bez preference tramvají dramaticky přibývá! Do provozu bylo uvedeno SSZ 0.355 Vršovická - U Vršovického nádraží. Semafor je kompletně vybaven detekcí tramvají (kontakty, kabeláží, detektory, dále výzvovými návěstidly), avšak funguje bez preference! Nebyla zachována ani původní koordinace z centra, takže zatímco dříve tramvaje projely od zastávky Nádraží Vršovice až na Obloukovou (další 2 SSZ) zcela plynule, nyní výrazná většina vlaků zastavuje na sousedním SSZ Vršovická - Petrohradská. Naopak se mírně zrychlil provoz do centra. Po Evropské a Malovance se jedná o další obnovené a nové semafory s kompletní výstrojí pro preferenci MHD, které však preferenci MHD neuplatňují. Započala také obnova SSZ 2.330 Bělehradská - Rumunská.

26.04.2010: SSZ Poděbradská-Slévačská v provozu. Bez preference
Do provozu bylo uvedeno SSZ Poděbradská-Slévačská, které se nachází u zastávky Sídliště Hloubětín na opravené tramvajové trati na Lehovec. Signalizace je realizována jako provizorní, nebyly na ní zřízeny tramvajové detektory a nefunguje na ní preference tramvají. Jediným dynamickým prvkem křižovatky jsou chodci, kteří jsou vybíráni pouze při zmáčknutí tlačítka. Jinak mají fáze pevnou délku. Preferenci by mělo pravděpodobně přinést definitivní řešení, jehož termín realizace není znám.

22.04.2010: Tramvaje na SSZ horní Palmovka omezovány ručním řízením
Rekonstruovaná signalizace na horní Palmovce, která výrazně zlepšila průjezd tramvají uzlem, bývá v dopravních špičkách řízena příslušníky Policie ČR z ruční skříňky, čímž dochází k zásadnímu omezování plynulosti tramvajové dopravy. Podnětem pro ruční řízení je pravděpodobně tvorba kolon vozidel po Sokolovské ulici. Protože ruční řízení nemůže obsahovat všechny kombinace tramvajových relací, tramvaje oproti dynamickému řízení často zbytečně čekají před křižovatkou i v případě, kdy projíždí vlak jiný, v nekolizní relaci. Dochází tím ke snížení reálné produktivity křižovatky, tramvajová volna zabírají v cyklu zbytečně mnoho času a zlepšení pro individuální dopravu je možné jen při velmi razantním zásahu do plynulosti provozu tramvají. Zatímco v dynamickém řízení s preferencí projíždí většina tramvají zcela bez zastavení, při ručním řízení křižovatky dosahují běžná zdržení desítek sekund až několika minut. SSZ 8.206 Sokolovská – Zenklova bylo po obnově uvedeno do provozu v lednu a obsahuje unikátní řídící logiku, která pružně reaguje na příjezdy tramvají ze všech směrů, inteligentně vybírá příslušné tramvajové relace a na minimum krátí neproduktivní čas v cyklu uvažováním vyklizovacích a najížděcích časů mezi jednotlivými relacemi.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 648 |

  NOVINKY
13.04.2025 Na Pankráci z centra funguje detekce tramvají
Na SSZ 4.430 Na Pankráci – Hvězdova byla zprovozněna detekce tramvají z centra. Detekce nefungovala od uvedení prodlužené tratě do provozu, z důvodů závady na koordinačním kabelu, který vede k signalizaci na Pražského povstání. Právě tam bylo vedení od přihlašovacího trolejového kontaktu zapojeno. Kabel dosud není opraven, avšak díky doplněnému zařízení jsou nároky tramvají dopravovány mezi řadiči bezdrátově. Dá se očekávat nižší spolehlivost přenosu, zatím se pohybuje přes 90 %. Ve směru do centra funguje detekce od počátku bez obtíží, reálně má však nepříznivý vliv na plynulost případná jízda na zadní pantograf. Na lince 19 došlo k vylepšení také na SSZ 0.355 Vršovická – U Vršovického nádraží, pro období slabšího provozu. Ve směru z centra zde byly původně nastaveny příliš krátké časy pro zastávkové pobyty, nyní došlo k vyladění dat.

13.04.2025 Na části Evropské a Modřanské 60
Na dvou místech tramvajové sítě je nově umožněna jízda rychlostí 60 km/h namísto rychlosti 50 km/ h, kterou stanoví obecná úprava zákona o provozu na pozemních komunikacích. Jedná se o úsek Modřanské ulice mezi smyčkou Dvorce a přejezdem na Přístavišti o délce 250 metrů a úsek Evropské ulice mezi zastávkou Thákurova a Kanadskou ulicí o délce 450 metrů. Delší dobu jsou takto upraveny úseky mezi Podolskou vodárnou a přejezdem před podolským bazénem a Kolbenova ulice mezi ulicí Smržových a odbočením tramvaje u vozovny Hloubětín. Zvýšení rychlosti je umožňováno pouze na vybraných úsecích sítě bez přejezdů a přechodů pro chodce na zatravněném nebo otevřeném kolejovém svršku. Je stanoveno rychlostníkem a současně bývá doplněno silniční značkou Nejvyšší dovolená rychlost 50 km/h s podtabulkou MIMO TRAM. Kromě toho je vyšší rychlost než 50 km/h umožněna na tratích mimo pozemní komunikace, například v Modřanech nebo na Barrandově, a také v místech, kde je vyšší rychlost umožněna na pozemní komunikaci pro všechna vozidla. Všechny úseky dráhy, kde se smí jet rychleji než 50 km/h, jsou vyznačeny rychlostníkem.

31.01.2025 Tři, dva, jedna! Novinka na Spojovací.
Tramvaje na Spojovací lépe odjíždějí ve směru do centra. Na SSZ 3.364 Hartigova – Spojovací byla nasazena upravená řídicí logika. Volno pro tramvaj se vybírá pouze na výzvu, padá na kratší dobu a častěji. Vlakům z nástupní zastávky jsou vytvořeny lepší podmínky pro splnění odjezdu ve stanovenou minutu dle jízdního řádu. Řízení navíc používá občanský čas a umí odložit výběr, aby volno nepadlo předčasně před začátkem nové minuty. Ve směru z centra se volno vybírá až od blízkého kontaktu, což nutí většinu vlaků zpomalit a následně znovu zadávat jízdu. Zásadní zlepšení mají chodci. Ve vložené tramvajové fázi je možné vybrat přechod přes Českobrodskou ulici, který je velmi vytížený a slouží pro přestup mezi autobusy a tramvajemi. Preference na Spojovací byla zřízena už před více než 20 lety. V roce 2014 byla doplněna preference autobusů a ještě v témže roce byla signalizace obnovena, do pevného řízení. V roce 2015 došlo k opětovnému zavedení preference MHD, ale s horšími podmínkami pro tramvaje. K úpravě semaforu došlo také na Nádraží Libeň. SSZ 9.212 Harfa nově umí vkládání fází dle autobusů i během pracovních dnů.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2025