Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

26.11.2007: Praha 8 nechce BUSpruh V Holešovičkách
Druhý nejdelší vyhrazený pruh v Praze bude zrušen, pokud město přistoupí na požadavek Prahy 8. Ta chce zrušit kilometrový BUSpruh v ul. V Holešovičkách, nejúčinnější preferenční opatření pro autobusy na svém území. Podle Michala Kindla, zástupce starosty není po prodloužení metra C do Ládví opatření potřeba. „Pruh bychom chtěli využít pro parkování kvůli bezpečnosti chodců. Řidiči totiž často nezvládnou řízení auta a vyjedou z jízdního pruhu až na chodník. Parkující vozy by se staly přirozenou zábranou,“ argumentuje Kindl na webu radnice. Ulice v Holešovičkách bývá ve špičkách zahlcena popojíždějícími auty, vozy MHD zde jezdí v intervalu 4 minuty. Praha 8 v minulosti zablokovala řadu preferenčních opatření na svém území, zmíněný BUSpruh byl již zkrácen, či byla opakovaně znemožněna realizace dělících prahů podél tramvajových kolejí v části Zenklovy ulice.

23.11.2007: SSZ na Palachově náměstí je opravené
Detekce tramvají na SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova je již v pořádku. Byla opravena závada, která znemožňovala preferenci tramvají ve směru z centra. Problémy s detekcí se na místě přes řadu oprav vyskytovaly dlouhodobě, proto není zcela vyloučeno, že se závada opět projeví.

14.11.2007: Signalizace u Pražského hradu upravena
SSZ 1.146 Mariánské hradby - U Prašného mostu nyní projíždějí tramvaje plynuleji. V rámci ukončování zkušebního provozu signalizace došlo k úpravě, díky které je urychleno zařazování signálu volno pro tramvaje, a to až o 15 sekund. Nyní tak projíždí každá první tramvaj plynule, nebo jen s nepatrným zdržením. Stránky Preference pražských tramvají tedy označují semafor jako s absolutní preferencí, místo původní podmíněné. SSZ bylo rekonstruováno do současné podoby v roce 2006 a stránky Preference tehdy upozornily na některé nedostatky v řízení.

13.11.2007: Rekonstrukce SSZ Sokolovská - Vacínova
Na pražské tramvajové síti má dojít k zavedení další preference tramvají na světelné signalizaci. Pražský magistrát zahájil územní a stavební řízení na rekonstrukci SSZ 8.204 Sokolovská-Vacínova. Informoval o tom server města. Semafor se nachází na úseku mezi Balabenkou a horní Pamlovkou a vlaky jím projíždějí pouze manipulačně (linky 12 a 15). Součástí řešení mají být i trolejové kontakty, proto lze očekávat zavedení preference. Dosud nebyla zahájena také připravovaná rekonstrukce sousedního SSZ Sokolovská-Zenklova (horní Palmovka), která je klíčová pro zrychlení provozu tramvají v tomto uzlu.

02.11.2007: SSZ Sokolovská - Za Invalidovnou: preference
Na SSZ 8.673 Sokolovská - Za Invalidovnou v Praze 8 byla dodatečně uvedena do provozu podmíněná preference tramvají. Ta je zajištěna předvýběrem a prodlužováním signálu volno pro tramvaje. Detekci tramvají zajišťují kontakty PTK1. Křižovatkou nyní projíždí cca 75% vlaků bez zdržení.

31.10.2007: Nový semafor na Sokolovské spuštěn. Je bez preference tramvají!
V rámci prodloužení komunikace Pobřežní bylo uvedeno do provozu nové SSZ 8.673 Sokolovská - Za Invalidovnou. Je zde zřízena z obou směrů tramvajová detekce, ovšem semafor na tramvaje nijak nereaguje. Zdržení tramvají na jednoduché křižovatce dosahuje v některých případech až jedné minuty. Není zřejmé, zdali je nefungující preference tramvají způsobena nedostatky v dopravním řešení, nebo závadou detekce tramvají. SSZ je zatím v provizorním režimu.

25.10.2007: SSZ Palackého náměstí po rekonstrukci
Po rekonstrukci křižovatky bylo uvedeno do provozu obnovené SSZ Palackého náměstí. Nové řešení signalizace respektuje, že byly doplněny chybějící kolejové oblouky. Byla vylepšena detekce tramvají z Palackého mostu a od Moráně. Ovládání výhybek je propojeno s SSZ pro zajištění směrové detekce. Ve směru od Moráně jsou na kolejích nově provozovány autobusy linky 176, pro jejich detekci v zastávce je využita kamera. Řízení semaforu však není vyladěné a zatím zdaleka neodpovídá nárokům tramvají i dalších účastníků provozu. Nárazově se z různých směrů tvoří kolony vlaků.

14.10.2007: SSZ U Výstaviště - Bubenská: nová detekce
Na SSZ 7.171 U Výstaviště - Bubenská byl změněn způsob odhlašování tramvají. V místech odhlášení byly v obou směrech vyměněny nefungující indukční čidla za klasické kontakty PTK1. V místech přihlášení jsou osazena nadále indukční čidla firmy Elektroline, která by měla být funkční. Díky úpravě opět začala fungovat preference tramvají ve směru od Nádraží Holešovice, z opačného směru pravděpodobně ale detekce nefunguje, protože SSZ na tramvaje z tohoto směru nereaguje. Navíc dochází k zásahům HDŘÚ, která na SSZ opět nasazuje pevné programy bez preference tramvají.

07.10.2007: SSZ Sokolovská - Za Invalidovnou ve výstavbě
V Praze 8 probíhá výstavba nového SSZ 8.673 Sokolovská - Za Invalidovnou. Křižovatkou prochází v hlavním směru po Sokolovské ulici tramvajová trať. Signalizace je součástí stavby 'Pobřežní III, 1.etapa, úsek Šaldova - Za invalidovnou'. Na místě by měly být osazeny také tramvajové detektory a lze tedy předpokládat, že signalizace bude preferovat tramvaje.

13.09.2007: Obnova SSZ Na Pankráci - Děkanská vinice
Na dalším pražském semaforu má být zavedena preference tramvají. Bylo vydáno územní rozhodnutí a stavební povolení na změnu stavby SSZ 4.414 Na Pankráci - Děkanská vinice I. Uvádí to web hl. m. Prahy. Semafor se nachází na stanici metra Pražského povstání a v současnosti je řízen pevnými programy bez preference tramvají. V novém řešení má být zajištěna mimo jiné detekce tramvají a bude tedy umožněna i jejich preference. V rámci této akce dojde také k softwarové úpravě sousedního SSZ 4.407 Na Pankráci - Táborská, kde ale preference zřejmě zavedena nebude. Akce je pravděpodobně vyvolána stavbou blízkého komplexu Kavčí Hory Office Park, který by měl svůj provoz zahájit v létě roku 2008.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

  NOVINKY
10.05.2021 Na magistrále se zkouší cyklus o délce 80 sekund
Severojižní magistrála by mohla mít v budoucnosti kratší cykly řízení. Pomohlo by to pěším a tramvajové dopravě na zatíženém náměstí I. P. Pavlova. V aktuálně probíhajícím týdnu se testuje na signalizacích na magistrále a okolí řízení s délkou cyklu 80 sekund, namísto dlouhodobě používaných cyklů o délce 100 sekund. Ač je volno pro tramvaje ve zkráceném cyklu adekvátně kratší než ve „stovkách“, zachovává možnost průjezdu dvou tramvají v cyklu. Volno pro tramvaje ve zkoušeném způsobu řízení padne 45 krát za hodinu, zatímco v běžně používaném režimu pouze 36 krát. Úprava tedy může přinést zvýšení kapacity pro tramvaje o 25 % a může být přínosná i pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Rizikem opatření může být doba stanicování tramvají v zastávkách na I. P. Pavlova, koordinace a kapacita pro automobily. Pozitivní dopad má opatření pro chodce, kterým se zkracuje čekání na zelenou. Vedlejším efektem zkoušky je pevný program na SSZ Anglická – Bělehradská a zkrácení zdržení tramvají na semaforu u zastávky Muzeum. Kromě obvyklé délky cyklů 100 sekund se na magistrále ve slabším provozu používají také cykly 50 a 60 sekund. Jejich nasazování se nemění.

09.05.2021 Újezd: obnovená světla v provozu
Ve velice rychlém tempu pokračuje obnova dalších světelných signalizací v hlavním městě. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.501 Újezd – Vítězná. Semafor fungoval s preferencí již před obnovou a aktuální řešení je velmi podobné tomu předchozímu, až na drobná vylepšení. Nově je například možné vrátit některé signály volno pro tramvaj, které právě skončily a o výběru některých vložených fází je možné rozhodovat i později. Nevýhodou křižovatky je, že tramvaje na všech vjezdech mají přibližně 30 metrů před křižovatkou zastávku, často s kontrolním bodem. K přihlašování tramvají dochází až po výjezdu ze zastávky, což nestačí k dostatečně rychlému výběru signálu. Všechna tramvajová volna jsou nadále vybírána cyklicky. Preference tramvají je uplatňována vkládáním, předvýběrem a prodlužováním fází.

23.04.2021 Klárov po obnově pozná stanicování ve druhé pozici
V Praze byla obnovena další světelná signalizace, která už dříve preferovala tramvaje. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.156 Klárov - Letenská. Princip řešení do značné míry kopíruje předchozí způsob řízení z roku 2011. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, krácením a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Pro tramvaje byla doplněna výzvová návěstidla na zbylé dva vjezdy, kde dosud nebyla a proběhlo parametrické vyladění, například uvažovaných dob jízdy od přihlášení. Ve směru od zastávky Malostranská byl doplněn vzdálený přihlašovací kontakt, který slouží k detekování tramvaje ve druhé pozici zastávky. Logika pak rozpoznává, zdali tramvaj v této pozici stanicovala a následně upravuje parametry pro přihlášení blokováním výhybky. Dle skutečného provozu nejsou vyloučena případná doladění. Signalizace, která se nachází v uzlu Malostranská, je velmi zatížena tramvajovou dopravou. V běžném provozu převádí v dopravní špičce přes 100 tramvajových spojů za hodinu. Současně musí na některých ramenech zvládat množství chodců a také značnou automobilovou dopravu, především ve směru z Letenské ulice.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021