Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 588 |

19.06.2008: Semafory na Kotlářce už nezdržují
Plná preference tramvají již funguje na SSZ Plzeňská - smyčka a na SSZ Plzeňská - Pod Kotlářkou. Tramvaje jedoucí do smyčky a ze smyčky dříve musely na výběr svého volna čekat na pevnou polohu v cyklu, aby nebyla narušována koordinace pro automobilovou dopravu na Plzeňské, což způsobovalo i minutová zdržení MHD. Nyní si mohou vlaky své volno vybírat v libovolné poloze v cyklu, což většinou umožňuje téměř okamžité odbavení. V časových polohách mimo nároky tramvají zůstala koordinace pro automobily zachována.

17.06.2008: Na SSZ Švehlova - Práčská zlobí předvěsti
Nespolehlivé fungování předvěstí na SSZ Švehlova - Práčská u nákupního centra Interspar v Hostivaři mate řidiče tramvají. Předvěsti, které mají v obou směrech zajišťovat větší bezpečnost provozu na křižovatce, totiž signalizují stůj velmi často i v případech, kdy tramvaj může křižovatkou projet bez problémů na signál volno. Video 1, video 2, video 3. Řidiči tramvají tak v poslední době předvěsti povětšinou ignorují. Signalizace funguje s preferencí tramvají i autobusů.

08.06.2008: Úprava SSZ na Poděbradské zdržuje MHD
Na Poděbradské ulici byla v rámci projektu JPD2 na pěti SSZ zprovozněna jako první v Praze aktivní detekce tramvají. Vlaky se ke křižovatkám mezi Harfou a Hloubětínem hlásí radiově, lokalizovány jsou pomocí GPS. Preference je třístupňová dle přesnosti jízdy spoje. Na 4 z 5 SSZ fungovala preference už dříve, a to pro všechny vlaky. Nyní jsou preferována jen vybavená vozidla, kterých má DP pouze 32, takže MHD je nyní více zdržována. Původní pasivní detekce byla odpojena. Křižovatkou, na které preference přibyla, je SSZ Poděbradská - Kbelská. Stránky Preference označují upravená SSZ jako s podmíněnou preferencí.

28.05.2008: SSZ Duk. hrdinů - Kostelní opět s preferencí
Dynamické řízení s preferencí tramvají se vrátilo na SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní. Signalizace na začátku týdne fungovala v pevném řízení bez preference, navíc s nevýhodnými podíly volna pro tramvaje. Nyní již opět téměř všechny tramvaje projíždějí křižovatkou zcela bez zdržení, byť rychlostí do 20 km/h kvůli špatnému stavu trati. 28. května odpoledne navíc krátce fungovala preference tramvají i na dvou SSZ na Bubenském nábřeží, tramvaje jezdily i zde téměř bez zdržení.

26.05.2008: SSZ Duk. hrdinů - Kostelní bez preference
Pevný program bez preference tramvají byl nasazen na SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní u Strossmayerova náměstí. SSZ nyní nereaguje na tramvaje, délka signálu volno je navíc jen 20 sekund z cyklu 51 sekund. Při předchozím dynamickém řízení s preferencí přitom signalizace tramvaje téměř nezastavovala. Vypnutí preference je zřejmě vyvoláno zhoršenou dopravní situací kvůli opravě trati v ulici Milady Horákové. Tramvaje z centra často nevyužívaly kvůli obsazení zastávky Stross. nám. preferenční volno na SSZ. Opatření ale přineslo i nárůst zdržení tramvají, především do centra. Tramvaje navíc kvůli vjíždění neukázněných řidičů do obsazené křižovatky často nestíhají projet ani v rámci jednoho cyklu řízení.

23.05.2008: Střet tramvaje s dodávkou na křižovatce Revoluční - Řásnovka
Došlo k první dopravní nehodě ve speciální tramvajové fázi na křižovatce Revoluční - Řásnovka, které bylo rekonstruováno v létě 2007. V úterý 20. května jela z Řásnovky dodávka a její řidič nerespektoval dopravní značení. Místo přikázaného směru vpravo pokračoval přímo a vjel do cestě tramvaji. Ta přijížděla od Revoluční a vložila si speciální fázi, při níž jsou k tramvajovým signálům vybírány také boční směry vpravo. Tramvaj se s vozidlem střetla a odhodila ho do protisměru, kde stála před stopčárou auta a motocykly. Při nehodě došlo ke zranění. Foto z nehody zde. Diskuse zde.

14.05.2008: Kolaps na Letné
Tramvajová výluka mezi Hradčanskou a Strossmayerovým náměstím způsobila dopravní kolaps na Letné a v okolí. Tramvaje stály v dlouhých kolonách a v zácpách uvízla i náhradní autobusová doprava, která nabírala zpoždění v řádu desítek minut. Na Letné navíc mnozí řidiči aut nerespektovali vyhrazené pruhy pro autobusy. Kvůli vzniklé situaci zasednul na magistrátu krizový štáb a bylo rozhodnuto o některých opatřeních, která by měla zlepšit plynulost provozu, včetně dohledu nad dodržováním pravidel provozu.

03.05.2008: 17 nových omezení na Plzeňské
Na tramvajové trati v Plzeňské ulici, kterou jezdí tramvaje na sídliště Řepy, bylo zavedeno celkem 17 nových omezení rychlosti na 30 a 40 km/h. Důvodem je špatný technický stav trati, který byl monitorován zkušební tramvají. Na klíčové lince číslo 9 je podle serveru DP-Aréna v současnosti celkem 41 omezení, které ovlivňují cestovní rychlost i potřebu vozového parku. Kompletní rekonstrukce trati v Plzeňské se plánuje na rok 2010.

20.04.2008: Dvě SSZ s absolutní preferencí
V Praze přibyly dvě signalizace s absolutní preferencí tramvají. U Palmovky bylo uvedeno do provozu zrekonstruované SSZ Sokolovská - Vacínova, na kterém byla realizována detekce tramvají a zavedeno dynamické řízení. Stránky Preference označují SSZ jako s absolutní preferencí tramvají, stejně jako nové SSZ Švehlova - Vladycká v Praze 15, které bylo uvedeno do provozu počátkem dubna. Na pražské tramvajové síti evidují stránky Preference v současné době 208 SSZ, toho 110 SSZ s preferencí tramvají, což činí podíl 53 %.

09.04.2008: Nový semafor na Švehlově v provozu
Mezi zastávkami Na Groši a Hostivařská byla uvedena do provozu nová signalizace SSZ 0.384 Švehlova - Vladycká (dříve uváděno jako Švehlova - BOK). Na křižovatce funguje preference tramvají, z obou směrů jsou kontaktní zámky a výzvová návěstidla. Semafor je připravený i na budoucí zavedení preference autobusů.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 588 |

  NOVINKY
27.12.2021 Vylepšená preference na křižovatce s Argentinskou
Nejzatíženější holešovická křižovatka prošla obnovou. SSZ 7.137 Argentinská – Plynární mezi Nádražím Holešovice a Ortenovým náměstím má vylepšenou preferenci tramvají. K původnímu prodlužování, vkládání a krácení vlastní fáze bylo doplněno také krácení kolizní fáze. Signalizace byla doplněna o výzvová návěstidla pro tramvaje, která sdělují informaci o nároku, blížícím se volnu a prodlužování pro tramvaje. Na rameni od Nádraží Holešovice přibyl nový přechod s ostrůvkem, který si vyžádal snížení počtu řadicích pruhů ze tří na dva. Přes jižní rameno Argentinské a východní rameno Plynární vznikly cyklopřejezdy. Zprovozněna bude preference autobusů. Holešovice, na rozdíl od jiných, patří mezi čtvrtě, kterým pomohla stavba tunelového komplexu Blanka k nižším intenzitám provozu aut. Důsledkem je i lepší možnost úprav některých křižovatek, včetně vylepšení preference MHD.

27.12.2021 Semafor Za Ženskými domovy spuštěn. Mírné zlepšení pro tramvaje
Obnovené SSZ 5.548 Radlická – Za Ženskými domovy bylo po půlroce uvedeno do provozu. Signalizace stejně jako před obnovou neuplatňuje preferenci MHD, přesto došlo ke zlepšení provozu tramvají proti původnímu stavu. Jednak byl zrušen nevyužívaný pevný výběr fáze od severního vjezdu Radlické vlevo, jednak tramvaje v hlavním směru můžou prodlužovat nad maxima podle aut. Prodlužování je však minimální a další preferenční prvky na signalizaci schází, takže nadále dochází ke zbytečnému zdržování MHD. Signalizace byla stavebně dokončena v červnu 2021, avšak nebyl hotový program křižovatky, takže zařízení zůstalo až dosud vypnuté. Do přípravy zasáhlo i vyrušení kolejových oblouků mezi jižním vjezdem Radlické a ulicí Za Ženskými domovy, které byly v havarijním stavu. Pro zřízení preference MHD bude nezbytné doladění řízení, doplnění hardware pro aktivní detekci autobusů a zřetelné vyznačení vyhrazeného pruhu pro autobusy na kolejích na jižním vjezdu Radlické. Tramvaje by měly až do kompletní přestavby Radlické a Za Ženskými domovy jezdit k Andělu po Radlické ulici. Obnovená signalizace k tomu trvale zajišťuje cyklický výběr signálů v hlavním směru, zatímco před obnovu bylo nezbytné dálkově aktivovat režim pro mimořádný stav.

27.12.2021 Signalizace u nákladového nádraží Žižkov obnovena při rekonstrukci sítí
Na konci roku 2021 byla obnovena signalizace na křižovatce ulic Jana Želivského a Olšanská. Vzhledem k tomu, že v ulici Jana Želivského probíhá ražba kanalizace, kvůli které jezdí auta ve směru k Ohradě po kolejích, byl semafor uveden do režimu dočasného dopravního opatření, a to v dynamickém řízení. To zahrnuje mimo jiné bezkolizní průjezd tramvají a aut ve zúženém úseku přímo v křižovatce. Semafor je na všech vjezdech doplněn výzvovými návěstidly pro tramvaje, dlouhý přechod přes Olšanskou byl opatřen chodeckými ostrůvky a souběžně vznikl cyklo přejezd. Přestože je na křižovatce preference tramvají, která umožňuje například prodlužování a krácení fází, zdržení tramvají je v dočasném stavu dopravního omezení zjevně delší než v původním dynamickém řízení. Definitivní stav signalizace s upravenou organizací dopravy a s plnohodnotnou preferencí tramvají by měl nastat v průběhu roku 2022.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022