Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 605 |

08.10.2008: V rámci stavby Pobřežní zrušena dvě SSZ
Na Sokolovské ulici byly zrušeny dvě signalizace s provozem tramvají. SSZ 8.230 Sokolovská - Molákova řídila přechod pro chodce u zastávky Invalidovna, SSZ 8.673 Sokolovská - Za Invalidovnou bylo dočasné zařízení na provizorním ukončení budované Pobřežní ulice. Díky jejímu zprovoznění byla na části Sokolovské vyloučena automobilová doprava a v místech bývalých semaforů, kde zůstal převážně provoz pouze příčně s tratí, se provoz nyní řídí dopravním značením. To zajišťuje přednost tramvajím. Zrušení signalizací přineslo zrychlení provozu MHD.

19.09.2008: SSZ Na Pankráci - Děkanská Vinice v novém
Probíhá rekonstrukce SSZ 4.414 Na Pankráci - Děkanská vinice na Praze 4. Jsou umístěny nové sloupy, osazena návěstidla a detektory dopravy, je upraveno dopravní značení. Provoz je zatím řízen provizorním SSZ. V novém řešení jsou použity směrové signály pro odbočení aut vlevo, které by měly zajistit bezpečnější průjezd tramvají. Detektory tramvají jsou umístěny dle možností v optimálních polohách. Lze očekávat podmíněnou preferenci tramvají prodlužováním předvýběrem a vkládáním tramvajových fází. V původním stavu zatím zůstává sousední SSZ 4.407 Na Pankráci - Táborská.

11.09.2008: Čechův most: špatné vyklizování aut
Na SSZ Dvořákovo nábřeží - Čechův most mají tramvaje ve směru do centra ztížený průjezd. SSZ často nevhodně reaguje na situaci, kdy na mostě je kolona vozidel a za nimi přijíždí tramvaj, která potřebuje auta vyvést vlevo pomocí vyklizovací šipky. Pokud ta není zařazena, auta uvíznou v křižovatce a blokují tramvaj. Problémy zřejmě způsobuje nespolehlivá detekce vozidel na mostě a nová řídící logika, která neumí optimálně reagovat na některé stavy. V době silného provozu mohou tramvaje i auta zdolávat úsek na mostě i několik minut. Potíže nastaly po jarní úpravě SSZ pro preferenci autobusů.

20.08.2008: Opravena trať v ulici Dukelských hrdinů
Tramvaje už nemusí projíždět křižovatkou Dukelských hrdinů - Kostelní rychlostí do 10 km/h. O víkendu proběhla v místě havárie tramvajové tratě výluka, při níž byly vyměněny BKV panely a nejvyšší povolená rychlost zvýšena na 30 km/h. SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní se tak vrátilo do původního režimu, který uvažuje s kratšími vyklizovacími časy tramvaje v křižovatce. Na původní vysokou úroveň se tak vrátila účinnost preference tramvají.

10.08.2008: První letošní bumlíky jsou u Sparty
V Praze přibyly další podélné dělící prahy. V rámci výstavby městského okruhu a navazujících úprav na Letné bylo v místě dočasné konečné tramvají v zastávce Sparty osazeno celkem 172,5 metru bumlíků. Ochraňují koleje v místě, kde tramvaje při obracení přejíždějí na druhou kolej. Jedná se o první realizaci prahů v roce 2008, celkem jich je na síti 9355 metrů.

10.08.2008: Podmíněné preference u Hradčanské
Na dvou nových semaforech s tramvajovým provozem na Praze 6 je podmíněná preference tramvají. SSZ 6.997 Badeniho - Na Valech a SSZ 6.999 Milady Horákové - přejezd, které byly realizovány na objízdných trasách kvůli výstavbě městského okruhu, jsou vybaveny detektory dopravy. Tramvaje jsou upřednostňovány proti ostatní dopravě. V případě přejezdu ulice Milady Horákové mohla být při vhodnějším umístění trolejových kontaktů dosažena absolutní preference. Na tramvajové síti je nyní 210 SSZ, z toho 113 s preferencí tramvají.

16.07.2008: Nové mezičasy na SSZ kvůli špatné trati
Na SSZ Dukelských hrdinů - Kostelní byly změněny mezičasy kvůli delšímu vyklizování tramvají z křižovatky. Důvodem je havarijní stav trati, po které tramvaje mohou projíždět rychlostí pouze do 10 km/h. Zatímco dříve se tramvajové volno vypínalo společně se zelenou pro vozidla, nyní přichází tramvajový signál stůj s 10 - 15 sekundovým předstihem (dle směru jízdy), aby tramvaj stihla bezpečně vyklidit prostor před najíždějícími vozidly a vstupujícími chodci. Došlo ke zhoršení preference tramvají. Oprava trati je problematická, protože kvůli výluce Letné neexistuje objízdná trasa.

19.06.2008: Semafory na Kotlářce už nezdržují
Plná preference tramvají již funguje na SSZ Plzeňská - smyčka a na SSZ Plzeňská - Pod Kotlářkou. Tramvaje jedoucí do smyčky a ze smyčky dříve musely na výběr svého volna čekat na pevnou polohu v cyklu, aby nebyla narušována koordinace pro automobilovou dopravu na Plzeňské, což způsobovalo i minutová zdržení MHD. Nyní si mohou vlaky své volno vybírat v libovolné poloze v cyklu, což většinou umožňuje téměř okamžité odbavení. V časových polohách mimo nároky tramvají zůstala koordinace pro automobily zachována.

17.06.2008: Na SSZ Švehlova - Práčská zlobí předvěsti
Nespolehlivé fungování předvěstí na SSZ Švehlova - Práčská u nákupního centra Interspar v Hostivaři mate řidiče tramvají. Předvěsti, které mají v obou směrech zajišťovat větší bezpečnost provozu na křižovatce, totiž signalizují stůj velmi často i v případech, kdy tramvaj může křižovatkou projet bez problémů na signál volno. Video 1, video 2, video 3. Řidiči tramvají tak v poslední době předvěsti povětšinou ignorují. Signalizace funguje s preferencí tramvají i autobusů.

08.06.2008: Úprava SSZ na Poděbradské zdržuje MHD
Na Poděbradské ulici byla v rámci projektu JPD2 na pěti SSZ zprovozněna jako první v Praze aktivní detekce tramvají. Vlaky se ke křižovatkám mezi Harfou a Hloubětínem hlásí radiově, lokalizovány jsou pomocí GPS. Preference je třístupňová dle přesnosti jízdy spoje. Na 4 z 5 SSZ fungovala preference už dříve, a to pro všechny vlaky. Nyní jsou preferována jen vybavená vozidla, kterých má DP pouze 32, takže MHD je nyní více zdržována. Původní pasivní detekce byla odpojena. Křižovatkou, na které preference přibyla, je SSZ Poděbradská - Kbelská. Stránky Preference označují upravená SSZ jako s podmíněnou preferencí.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 605 |

  NOVINKY
14.08.2022 Smetanovo nábřeží: nová zastávka, auta na kolejích a tramvaj na hlavní
Smetanovo nábřeží a část Masarykova nábřeží jsou po částečné rekonstrukci. Došlo k přestěhování zastávky Národní divadlo ve směru na sever před stejnojmennou křižovatku. Mezi Národním divadlem a Betlémskou ulicí byl zřízen cyklistický pás a omezena automobilová doprava. Dopravní značení zakazuje odbočení aut z mostu Legií vlevo a přijíždět tedy mohou pouze auta od Národní, přičemž nově jedou po kolejích. Současně bylo v úseku zrušeno parkování. Na křižovatce s Betlémskou ulicí mají nově tramvaje přednost před auty, což přináší plynulejší jízdu MHD. Nově byla zřízena zastávka Karlovy lázně ve směru na sever. Řešena je formou mysu pro jeden vlak. V místě jsou svedena auta na koleje, což, stejně jako nová zastávka, působí nárůst doby jízdy tramvají. Došlo k úpravám SSZ 1.010 Národní divadlo a SSZ 1.035 Křižovnická – Karlova, které nadále fungují s preferencí tramvají a nově reflektují změněné polohy zastávek. Kromě zákazu odbočení u Národního divadla nedošlo k žádné regulaci provozu aut, což snižuje kvalitu tramvajové dopravy s přesahem do navazujících úseků. Mírná regulace na Smetanově nábřeží funguje dlouhodobě ve směru na jih pomocí SSZ 1.056 Křižovnická – Kaprova. V roce 2019 došlo krátce ke zkušebnímu obousměrnému uzavření průjezdu nábřeží pro auta, avšak na definitivním řešení zatím nebyla nalezena politická shoda. Úsekem ve špičce za hodinu projede přibližně 1000 osob v automobilech a přibližně 2500 osob v tramvajích každým směrem.

08.08.2022 Malostranská splítka dostala nový semafor. Řízení je podobné původnímu
Kompletní obnovou technologie prošlo SSZ 1.106 Letenská – Malostranské náměstí. Signalizace řídí kromě vlastní křižovatky na Malostranském náměstí také provoz kolejové splítky v přilehlé Letenské ulici. Vlastní řízení signalizace je podobné tomu původnímu, které se osvědčilo. Tramvajové fáze lze vybírat ve všech třech polohách cyklu řízení, nanejvýš dvakrát do cyklu. Mírnou změnou prošly polohy některých trolejových kontaktů, což umožňuje mírně pružnější řízení, zejména na vjezdu do splítky od Letenské. Použitý řadič také o něco rychleji reaguje na nároky z detektorů než ten původní. Výzvové signály pro tramvaje před začátkem volna blikají. Zlepšení nastalo pro chodce, kteří dostali nový přechod těsně před křižovatkou ve směru od jihu. Po uvedení do provozu se signalizace opakovaně zasekla s dopadem do plynulosti provozu tramvají. Na semaforu byla preference tramvají zavedena v roce 1999.

21.07.2022 Semafor u Nákladového nádraží Žižkov vylepšen
Více než půlroční trápení u Nákladového nádraží skončilo. Na SSZ 3.322 Jana Želivského – Olšanská byla na konci června nasazena definitivní řídicí logika. Preference tramvají je lepší než původní řešení z roku 2005, které bylo tehdy realizováno dodatečně na původní technologii. Hlavní zlepšení spočívá v možnosti změny pořadí fází, kdy oblouk pro linku 9 lze při nároku vybrat ihned po hlavním směru. Kromě toho signalizace umožňuje tramvajím prodlužování vlastní fáze, krácení kolizní fáze a výběr všech oblouků až dvakrát do cyklu řízení. Posledně jmenovaná možnost dříve fungovala pouze pro oblouk linky 26. Nově se všechna tramvajová volna včetně hlavního směru vybírají jen při nároku tramvaje, což přináší pružnější řízení. Přínosem je rovněž zřízení směrového signálu pro auta od jihu vlevo, čímž je vyloučena kolize s přímo jedoucími tramvajemi. Signalizace však potřebuje ještě doladit. Hlavním problémem je, že s volnem pro linku 9 do centra se nevybírá nekolizní signál z centra, což působí zbytečné zdržení, někdy výrazné. Semafor byl obnoven už na konci roku 2021, ale s ohledem na jiné stavební práce procházel dočasnými úpravami, které nebyly příznivé pro tramvaje ani ostatní dopravu. Několik měsíců byly zbytečně rozděleny signály tramvají a aut od Olšanské. Kolony tramvají se tvořily nárazově také od Ohrady.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022