08.08.2022: Malostranská splítka dostala nový semafor. Řízení je podobné původnímu Kompletní obnovou technologie prošlo SSZ 1.106 Letenská – Malostranské náměstí. Signalizace řídí kromě vlastní křižovatky na Malostranském náměstí také provoz kolejové splítky v přilehlé Letenské ulici. Vlastní řízení signalizace je podobné tomu původnímu, které se osvědčilo. Tramvajové fáze lze vybírat ve všech třech polohách cyklu řízení, nanejvýš dvakrát do cyklu. Mírnou změnou prošly polohy některých trolejových kontaktů, což umožňuje mírně pružnější řízení, zejména na vjezdu do splítky od Letenské. Použitý řadič také o něco rychleji reaguje na nároky z detektorů než ten původní. Výzvové signály pro tramvaje před začátkem volna blikají. Zlepšení nastalo pro chodce, kteří dostali nový přechod těsně před křižovatkou ve směru od jihu. Po uvedení do provozu se signalizace opakovaně zasekla s dopadem do plynulosti provozu tramvají. Na semaforu byla preference tramvají zavedena v roce 1999. 21.07.2022: Semafor u Nákladového nádraží Žižkov vylepšen Více než půlroční trápení u Nákladového nádraží skončilo. Na SSZ 3.322 Jana Želivského – Olšanská byla na konci června nasazena definitivní řídicí logika. Preference tramvají je lepší než původní řešení z roku 2005, které bylo tehdy realizováno dodatečně na původní technologii. Hlavní zlepšení spočívá v možnosti změny pořadí fází, kdy oblouk pro linku 9 lze při nároku vybrat ihned po hlavním směru. Kromě toho signalizace umožňuje tramvajím prodlužování vlastní fáze, krácení kolizní fáze a výběr všech oblouků až dvakrát do cyklu řízení. Posledně jmenovaná možnost dříve fungovala pouze pro oblouk linky 26. Nově se všechna tramvajová volna včetně hlavního směru vybírají jen při nároku tramvaje, což přináší pružnější řízení. Přínosem je rovněž zřízení směrového signálu pro auta od jihu vlevo, čímž je vyloučena kolize s přímo jedoucími tramvajemi. Signalizace však potřebuje ještě doladit. Hlavním problémem je, že s volnem pro linku 9 do centra se nevybírá nekolizní signál z centra, což působí zbytečné zdržení, někdy výrazné. Semafor byl obnoven už na konci roku 2021, ale s ohledem na jiné stavební práce procházel dočasnými úpravami, které nebyly příznivé pro tramvaje ani ostatní dopravu. Několik měsíců byly zbytečně rozděleny signály tramvají a aut od Olšanské. Kolony tramvají se tvořily nárazově také od Ohrady. 29.06.2022: Na magistrále cyklus 80 sekund Ke zlepšení podmínek pro tramvaje a pro chodce došlo na náměstí I. P. Pavlova. V oblasti magistrály se od května v denním období používají pevné programy o délce cyklu 80 sekund, namísto původních 100 sekund. V cyklu 80 sekund jsou podíly zelených pro jednotlivé směry přibližně stejné jako ve „stovkách“, ale jednotlivé signály volno i stůj jsou kratší. Díky tomu se výrazně snižuje zdržení chodců a tramvají na SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova – Sokolská a 2.047 náměstí I. P. Pavlova – Legerova. Na obou signalizacích kvůli vysokému zatížení dopravou nereálné ve dne aplikovat preferenci tramvají. Volno pro tramvaje, ač je kratší než v původním řízení, zachovává možnost průjezdu dvou vlaků. Díky tomu úprava zvyšuje kapacitu pro tramvaje o 25 % a je přínosná pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Dochází k výrazné eliminaci situací, kdy se před křižovatkou nahromadí více než 2 tramvaje, což obecně bývá zdrojem vysokých zdržení. I. P. Pavlova je přitom úzkým místem tramvajové sítě. Vliv na kapacitu pro auta je v jednotkách procent a je způsoben zejména snížením produktivního času v cyklu řízení. Oblast magistrály čítá 11 semaforů. S provozem tramvají jsou ještě „Demínka“ a Legerova – Vinohradská, obě s preferencí. „Osmdesátky“ se na magistrále zkoušely poprvé na jaře roku 2021. Následovalo doladění semaforů. Změna je přínosná i v souvislosti s rekonstrukcí Barrandovského mostu, protože odlehčení zajišťují také tramvaje v relaci ze Smíchova právě na I. P. Pavlova. 20.06.2022: Nová světla na Kolbenově ještě budou potřebovat doladit Do provozu byla uvedena dvojice zcela nových semaforů u zastávky Kolbenova. SSZ 9.906 Kolbenova – Na Černé strouze a SSZ 9.908 Kolbenova – Möbelix slouží hlavně k napojení budované bytové a komerční zástavby v území bývalého ČKD v Praze 9. Dvojice křižovatek se nachází přibližně sto metrů od sebe. SSZ 9.906 je položeno západněji a umožňuje rovněž signalizovaný přístup na zastávku Kolbenova. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Zatímco za běžného provozu funguje preference dobře, za slabého provozu je reakce na tramvaje nespolehlivá. Při trvalé zelené v hlavním směru může dojít k okamžitému vypnutí volna pro tramvaj kolizním nárokem, typicky třeba od cestujícího, který vystoupil z tramvaje, nebo jakýmkoli vozidlem z boku. Tento problém se vyskytoval na některých SSZ v minulosti, avšak ve většině se jej podařilo odstranit. V hluboké noci jsou pak semafory na Kolbenově řízeny v režimu fáze blikající žlutá, což znamená, že semafor sice bliká, ale chodec si jej může kdykoli zapnout bez ohledu na tramvaj, která tak může být náhle zastavena. 02.06.2022: U Masarykova nádraží bez aut Nová pěší zóna v Havlíčkově ulicí zklidňuje dopravu u Masarykova nádraží. Zákaz průjezdu aut platí nově v úseku mezi ulicemi V Celnici a Hybernská. Doposud zde nebylo možné projet pouze ve směru z centra, nově platí zákaz v obou směrech. Výjimku má MHD. Na místě již probíhají stavební úpravy. Výsledkem mají být lepší podmínky pro cestující, kteří užívají úzký tramvajový ostrůvek. Nově budou mít k dispozici celý prostor od trati až k fasádě domu, včetně původní vozovky. Opatření přetne jednu z možností, jak při zácpách objíždět severojižní magistrálu skrze komunikace nižších tříd v historickém jádru města. Lze očekávat snížení intenzity provozu v ulici Na Poříčí do centra a mírně také v Jindřišské do centra, kde auta často blokují tramvaje před ulicí Politických vězňů. Naopak se zvýší provoz v ulici Na Poříčí ve směru k Sokolovské, kde jsou však tramvaje oddělené od aut. S opatřením souvisí zobousměrnění Hybernské ulice. V Praze se jedná o čtvrtou pěší zónu s provozem tramvají. Řešení je k MHD vstřícné z pohledu eliminace dopravních kongescí, na druhou stranu však snižuje její rychlost na 20 km/h, což prodlužuje reálné jízdní doby. Omezování individuální dopravy v centru města zvolna postupuje po desetiletí. V roce 1985 byla zřízena pěší zóna v ulici Na Příkopě. V roce 2000 byl zakázán průjezd Vodičkovou a Spálenou ulicí. Od roku 2012 nemohou auta jezdit Jindřišskou ulicí u Václavského náměstí. Dlouho se uvažuje o vyloučení transitu na Smetanově nábřeží a v Karmelitské ulici, nad touto změnou dosud nebyla nalezena politická shoda. 29.05.2022: Semafor na Přístavišti vylepšen. Spuštěna i preference autobusů Dva týdny po uvedení do provozu byla upravena obnovená signalizace na Přístavišti, díky čemuž se zlepšila preference tramvají i provoz aut. Na SSZ 4.628b Modřanská – přejezd TT byla zrušena dynamická koordinace od sousedního SSZ 4.628a Modřanská – Branická, která způsobovala zbytečná zdržení pro tramvaje z centra i auta. Volno pro tramvaje na přejezdu je nyní prodlužováno nezávisle na křižovatce, pouze dle nároků tramvají, jako tomu bylo před obnovou. Na obou semaforech byla naplno zprovozněna preference autobusů. Semafor byl prvním zařízením v Praze s trvalou preferencí tramvají. Do provozu byl uveden v roce 1987 v souvislosti s přeložkou trati a výstavbou Barrandovského mostu (tehdy mostu Antonína Zápotockého). Fungoval s absolutní preferencí ještě na analogovém řadiči. Sousední semafor na křižovatce Modřanská – Branická byl doplněn později a při nedávné obnově dostal navíc přechod přes Modřanskou ulici. Oba uzly jsou řízeny ze společného řadiče. 24.05.2022: Na Přístavišti po obnově opět preference. Do centra zlepšení, z centra naopak První pražská světelná signalizace s preferencí tramvají prošla obnovou. SSZ 4.628b Modřanská - přejezd TT na odbočení trati na Přístavišti dostalo vylepšenou tramvajovou detekci a výzvová návěstidla. Ve směru do centra se tramvaje přihlašují už na vjezdu do zastávky, což sice zlepšilo preferenci, avšak někdy zbytečně brzy zastavuje auta z centra. Zhoršení pro tramvaje nastalo ve směru z centra. Signalizace nově funguje v dynamické koordinaci pro auta se sousední SSZ 4.628a Modřanská – Branická. Tato koordinace čerpá nevyužité volno pro tramvaje, a pokud se v té době přihlásí vlak z centra, do jízdy si předvybere signál stůj. Dynamická koordinace přitom není optimální ani pro auta. Způsobuje sice méně zastavování, ale větší zdržení. Signalizace je doplněna rovněž o preferenci autobusů. Semafor fungoval od uvedení do provozu v roce 1987 v souvislosti s přeložkou trati s absolutní preferencí tramvají, v té době ještě na analogovém řadiči. Sousední semafor na křižovatce Modřanská – Branická byl doplněn později. Oba uzly byly řízeny ze společného řadiče, avšak izolovaně. 21.05.2022: Na Jiráskově náměstí se změnilo pořadí fází. Preference zůstala Obnovu má za sebou světelná signalizace na Jiráskově náměstí. Na zatížené křižovatce byla vyměněna technologie SSZ 1.012 Jiráskovo náměstí – Masarykovo nábřeží a provedeny stavební úpravy, zejména ve prospěch chodců. V řízení křižovatky došlo ke změně pořadí fází. Po hlavním směru s tramvajemi jsou nově zařazována levá odbočení a pak teprve boční směr. Preference tramvají nadále funguje prodlužováním a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní a vlastní fáze. Oproti původnímu způsobu řízení se snížila kapacita křižovatky pro tramvaje ve směru na sever. Důvodem je, že za křižovatkou je zastávka pro jeden vlak. Zatímco v předchozím způsobu řízení stihla odstanicovat první tramvaj během dlouhé boční fáze a vybrala se vložená fáze pro druhou tramvaj, nyní během kratších levých odbočeních se vložení obvykle nestihne. Reálně tedy obvykle projíždí nanejvýš jeden vlak za cyklus, což snižuje možnosti pro případné odklánění. Na druhou stranu vložené fáze se nově vybírají i od vzdálených kontaktů, čímž se v běžném stavu eliminují vyšší zdržení. Na křižovatce jsou provozovány tramvajové linky 5 a 17 a autobusová linka 176. 02.05.2022: Třetí signalizace v Karmelitské je po obnově. Preference opět není. Obnovena byla poslední signalizace v Karmelitské ulici. SSZ 1.108 Újezd – Hellichova, která je položena nejjižněji ze všech zařízení, byla v březnu uvedena do provozu v dynamickém řízení, avšak bez preference tramvají. Preference je sice nominálně zřízena, důvodem její nefunkčnosti jsou nedostatky v návrhu software. Signalizace nepočítá s reálnými pobyty tramvají v zastávkách, případně vytlačováním aut před stopčárou. Ve směru od severu hraje roli i fakt, že signalizace má pro tramvaje dva přihlašovací kontakty, ovšem ten blízký reálně prodlužuje méně než vzdálený, takže volno nezřídka vyčkává, ale jakmile tramvaj projede blízký kontakt, volno skončí. Navíc se na semaforu prodloužily signály stůj. Další dvě signalizace v Karmelitské, které byly nedávno obnoveny, tedy SSZ 1.107 Karmelitská – přechody u zastávky Hellichova nadále fungují v pevném řízení s výzvou, bez preference. Preference nefungovala v Karmelitské ani před nedávnou obnovou, přestože detekce tramvají byla zřízena už před 20 lety. 26.04.2022: Semafor na Výtoni je po obnově. Kdysi to byl strašák Společně s rekonstrukcí tramvajové trati na Rašínově nábřeží mezi Výtoní a Palackého náměstím byla provedena také obnova světelné signalizace na Výtoni. SSZ 2.021a Rašínovo nábřeží – Svobodova a 2.021b Rašínovo nábřeží – Vnislavova fungují po výměně technologie nadále s preferencí tramvají, řízení je obdobné jako před obnovou, tedy v dynamické koordinaci s okolními SSZ Svobodova – Vyšehradská a SSZ Rašínovo nábřeží – Libušina. Preference je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem a prodlužováním kolizní fáze. Lze očekávat ještě doladění. Na vjezdy, kde dosud nebyla výzvová návěstidla, byla tato zařízení doplněna a vyladěna jejich funkce. Preference tramvají byla na Výtoni zavedena v roce 2012 poté, co dlouhodobě působila problémy v plynulosti provozu MHD. |