Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 613 |

12.02.2008: Zákaz zastavení v Plynární ulici pomůže MHD
V rámci zavádění placeného stání na Praze 7 byl v Plynární ulici zřízen pro oba směry zákaz zastavení v úseku Ortenovo náměstí - Argentinská. Ve směru k Argentinské bude zajištěn plynulejší průjezd tramvají, které nebudou zdržovány kolonou aut na kolejích. Dosud zde nebyl přes prohlášení představitelů města dobudován podélný dělící práh. V opačném směru bude mít zřízení zákazu zastavení vliv především na bezpečnost provozu, kdy auta těsně za křižovatkou vjížděla pod mrtvým úhlem na koleje a docházelo zde k nehodám s tramvají. Zhoršení situace naopak nastane v úseku Za Papírnou - Rajská u terminálu Nádraží Holešovice, kde byla do stávajícího časově omezeného zákazu zastavení umístěna modrá zóna.

27.01.2008: SSZ U Výstaviště - Bubenská bez závad
Detekce tramvají na SSZ U Výstaviště - Bubenská již funguje bez závad. Poté co byly osazeny odhlašovací trolejové detektory PTK1 namísto zničených indukčních čidel, se podařilo zprovoznit odhlašování tramvají již z obou směrů. Došlo k významnému zvýšení plynulosti provozu tramvají. Problémy pro MHD však nastávají v dobách, kdy křižovatku řídí Policie ČR z místa nebo z HDŘÚ. Pak klesají podíly zelených pro hlavní směr a od Nádraží Holešovice se tvoří kolona aut, ve které uvíznou také tramvaje.

14.12.2007: Zprovozněno SSZ Nuselská - Mendíků
Na pražské tramvajové síti přibyla další signalizace. Bylo uvedeno do provozu SSZ 4.463 Nuselská - Mendíků u zastávky Pod Jezerkou. Jedná se semafor na stykové křižovatce s přechody pro chodce. Tramvaje jezdí v hlavním směru. Červené signály v tomto směru jsou díky krátkým kolizním zeleným nejkratší možné. Detekce tramvají je zajištěna trolejovými kontakty, SSZ bude pravděpodobně označeno jako s absolutní preferencí.

07.12.2007: SSZ Karlovo náměstí - Odborů také bliká
Další semafor byl upraven tak, aby na něm řidiči tramvají byli informování o blížícím se signálu stůj. SSZ Karlovo náměstí - Odborů bylo doplněno výzvovými návěstidly, která upozorňují blikáním na každou změnu signálu. Semafor funguje v pevném řízení bez preference.

06.12.2007: U Výtoně je další upozornění na signál stůj
Praha má další křižovatku, kde jsou řidiči tramvají varováni před nástupem signálu stůj. SSZ Rašínovo nábř. - Libušina bylo ve směru do centra vybaveno výzvovým návěstidlem, které před ukončením volna bliká. Semafor z tohoto směru nadále zůstává bez preference tramvají, protože při úpravě v roce 2004 byla opomenuta realizace přihlašovacího detektoru. Upozornění na blížící se signál stůj v Praze funguje také na SSZ Trojská - Pod Lisem.

26.11.2007: Praha 8 nechce BUSpruh V Holešovičkách
Druhý nejdelší vyhrazený pruh v Praze bude zrušen, pokud město přistoupí na požadavek Prahy 8. Ta chce zrušit kilometrový BUSpruh v ul. V Holešovičkách, nejúčinnější preferenční opatření pro autobusy na svém území. Podle Michala Kindla, zástupce starosty není po prodloužení metra C do Ládví opatření potřeba. „Pruh bychom chtěli využít pro parkování kvůli bezpečnosti chodců. Řidiči totiž často nezvládnou řízení auta a vyjedou z jízdního pruhu až na chodník. Parkující vozy by se staly přirozenou zábranou,“ argumentuje Kindl na webu radnice. Ulice v Holešovičkách bývá ve špičkách zahlcena popojíždějícími auty, vozy MHD zde jezdí v intervalu 4 minuty. Praha 8 v minulosti zablokovala řadu preferenčních opatření na svém území, zmíněný BUSpruh byl již zkrácen, či byla opakovaně znemožněna realizace dělících prahů podél tramvajových kolejí v části Zenklovy ulice.

23.11.2007: SSZ na Palachově náměstí je opravené
Detekce tramvají na SSZ 1.056 Křižovnická - Kaprova je již v pořádku. Byla opravena závada, která znemožňovala preferenci tramvají ve směru z centra. Problémy s detekcí se na místě přes řadu oprav vyskytovaly dlouhodobě, proto není zcela vyloučeno, že se závada opět projeví.

14.11.2007: Signalizace u Pražského hradu upravena
SSZ 1.146 Mariánské hradby - U Prašného mostu nyní projíždějí tramvaje plynuleji. V rámci ukončování zkušebního provozu signalizace došlo k úpravě, díky které je urychleno zařazování signálu volno pro tramvaje, a to až o 15 sekund. Nyní tak projíždí každá první tramvaj plynule, nebo jen s nepatrným zdržením. Stránky Preference pražských tramvají tedy označují semafor jako s absolutní preferencí, místo původní podmíněné. SSZ bylo rekonstruováno do současné podoby v roce 2006 a stránky Preference tehdy upozornily na některé nedostatky v řízení.

13.11.2007: Rekonstrukce SSZ Sokolovská - Vacínova
Na pražské tramvajové síti má dojít k zavedení další preference tramvají na světelné signalizaci. Pražský magistrát zahájil územní a stavební řízení na rekonstrukci SSZ 8.204 Sokolovská-Vacínova. Informoval o tom server města. Semafor se nachází na úseku mezi Balabenkou a horní Pamlovkou a vlaky jím projíždějí pouze manipulačně (linky 12 a 15). Součástí řešení mají být i trolejové kontakty, proto lze očekávat zavedení preference. Dosud nebyla zahájena také připravovaná rekonstrukce sousedního SSZ Sokolovská-Zenklova (horní Palmovka), která je klíčová pro zrychlení provozu tramvají v tomto uzlu.

02.11.2007: SSZ Sokolovská - Za Invalidovnou: preference
Na SSZ 8.673 Sokolovská - Za Invalidovnou v Praze 8 byla dodatečně uvedena do provozu podmíněná preference tramvají. Ta je zajištěna předvýběrem a prodlužováním signálu volno pro tramvaje. Detekci tramvají zajišťují kontakty PTK1. Křižovatkou nyní projíždí cca 75% vlaků bez zdržení.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 613 |

  NOVINKY
14.11.2022 Vylepšení semaforu v Podbabě
Tramvaje už neodjíždějí z Podbaby pozdě. Na SSZ 6.164 Podbabská – Ve Struhách byla zavedena preference tramvají pro vlaky jedoucí z obratiště do nástupní zastávky. Volno ze smyčky se nově může vybrat na třech místech v cyklu, namísto původních dvou. Nová poloha pro tramvaj je umožněna mezi hlavní fází a levým odbočením pro auta z centra. Volno může nově padnout nanejvýš dvakrát do cyklu, zatímco dříve to bylo jen jednou. K tomu přibyla možnost mírného krácení kolizních fází a také bonus v podobě dovýběru volna z obratiště při jízdě tramvaje v opačném směru. Zlepšení nastalo také z centra, kde se volno vybírá sice nadále nejvýše jednou za cyklus, nově však ve dvou možných polohách, místo jediné. Vylepšena byla rovněž preference autobusů, znát je zejména účinné prodlužování vlastní fáze. Signalizace v Podbabě byla uvedena do provozu v roce 2011 současně s prodloužením tratě k nově budované železniční zastávce. Dynamika umožnovala určitou modifikaci řízení s ohledem na tramvaje. Avšak nejednalo se o preferenci a část spojů ve směru do centra odjížděla mimo čas určený jízdním řádem. Tramvaje projíždějí křižovatku bez cestujících. V současnosti jsou provozovány bez preference další dvě signalizace u tramvajových obratišť, u Depa Hostivař (provoz od srpna 2022) a na Zahradním Městě (2021). Oba semafory čekají od zprovoznění na dynamiku a dočasně jsou řízeny pevným programem.

03.11.2022 Regulace na Smíchově přináší plynulejší průjezd po Palackého mostě
Na SSZ 5.068 Lidická – Zborovská bylo upraveno řízení. V odpolední špičce dochází k mírnému krácení zelené pro auta ze Zborovské ulice vlevo a z ulice Svornosti vpravo. Tato vozidla totiž míří na Palackého most, kde v době silného provozu někdy vytvořila dlouhou kolonu, ve které uvízly tramvaje. Režim světelné závory snižuje kapacitu křižovatky na Zborovské pro vjezd na Palackého most tak, aby přibližně odpovídala kapacitě křižovatky na Palackého náměstí, do které právě Palackého most ústí. Díky tomu je na mostě kratší kolona a plynulejší jízda tramvají. Pro dotčenou automobilovou dopravu opatření znamená větší zdržení na Smíchově, ale méně čekání na Palackého mostě. K opatření byla již dříve na semaforu ze Zborovské ulice osazena doplňková šipka, která umožňuje pokračovat v jízdě přímo a vpravo i tehdy, když jízdu vlevo už zakazuje plný červený signál. V pravidelném linkovém vedení jezdí po Palackého mostě celkem 6 tramvajových linek, což ve špičce činí průměrný interval 80 sekund.

20.09.2022 Křižovatka plná nehod dostala semafory
Po letech čekání byla na nebezpečné křižovatce na Větrníku vybudována světelná signalizace. Nové SSZ 6.803 Na Petřinách – Na Větrníku je ve směru z centra vybaveno směrovými signály pro auta a na zatíženém levém odbočení přes trať tedy výrazně zvyšuje bezpečnost provozu. Současně uplatňuje preferenci tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním a krácením vlastní fáze, krácením kolizní fáze a vkládáním fáze. Preference tramvají byla uvedena do provozu s mírným zpožděním z důvodů dokončování detekce. Preference autobusů bude také zprovozněna dodatečně. Za posledních pět let je v křižovatce evidováno 61 nehod, včetně nehod s tramvají a nehod se zraněnými osobami.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022