Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 605 |

19.11.2020: Semafor na Chodovské je po obnově. Běží napevno
Do provozu bylo po obnově uvedeno SSZ 4.409 Chodovská - U Plynárny. Velmi zatížená průsečná křižovatka byla díky proběhlé rekonstrukci vybavena detekcí MHD i ostatních účastníků provozu. Zatím však funguje v pevném řízení. Po očekávaném dokončení a nasazení dynamického režimu by měla být na signalizaci zavedena preference tramvají a autobusů. Vozidla MHD zde přitom nyní dosahují vysokého zdržení. Před obnovou na semaforu fungoval pevný program s výzvou pro levé odbočení ve směru od Bohdalce.

11.11.2020: SSZ Francouzská – Blanická dostane dynamiku
Probíhá obnova SSZ 2.333 Francouzská – Blanická. Signalizace, kterou projíždí hned 6 tramvajových linek, je jednou z nejstarších na tramvajové síti v Praze. Křižovatka se vyznačuje se značnou rozlehlostí, což má nepříznivý vliv na mezičasy a vysoké podíly signálu stůj pro všechny účastníky provozu. Navíc je dosud řízena pevným programem a je tak významným zdrojem zdržení i tramvajové dopravy. V rámci obnovy bude zřízena detekce všech účastníků včetně tramvají, dynamické řízení a rovněž preference tramvajové dopravy. Do budoucna se počítá i se zřízením vzdáleného rádia ve směru od náměstí Míru, které umožní včasnější směrovou detekci spojů na linkách 10 a 16. V oblasti došlo v posledních letech ke zrychlení provozu tramvají v důsledku zavedení preference na dvou semaforech na blízkém náměstí Míru.

03.11.2020: Probíhá obnova SSZ Chodovská – U Plynárny
Na pomezí Prahy 4 a Prahy 10 probíhá obnova semaforu na velmi zatížené křižovatce. SSZ 4.409 Chodovská - U Plynárny, které dosud nereaguje na MHD, bude vybaveno detekcí tramvají a autobusů a mělo by být doplněno o preferenci těchto vozidel. Jedná se o dopravně velmi zatíženou křižovatku, která má v dopravních špičkách často překročenou kapacitu. Současně je uzel zdrojem značného zdržení páteřních autobusů i tramvají. Obnova by měla přinést zlepšení také pro chodce. Budují se chodecké ostrůvky a zkracuje se délka přechodů.

03.11.2020: Rychlejší cestování Nádražní ulicí
Po půlroční rekonstrukci byl obnoven provoz tramvají v Nádražní ulici. Většina trati v úseku mezi Smíchovským nádražím a Lihovarem byla přeložena ze středu komunikace za její okraj a přimkla se k železniční trati na Plzeň. Koleje jsou tedy vedeny mimo pozemní komunikaci, s otevřeným svrškem a nově umožňují rychlost 60 km/h. Byla zrušena málo využívaná zastávka ČSAD Smíchov, což také přispívá ke zvýšení cestovní rychlosti tramvají mezi centrem a Barrandovem. V připravené kolejové konstrukci pro napojení na budoucí Dvorecký most je dočasně umožněna vyšší rychlost, k čemuž byly zavedeny zcela nově vnitropodnikové návěsti. Přeložka je zakončena přesmykem na Zlíchově, kde vzniklo SSZ 5.876 Na Zlíchově - Ke Sklárně. To bude uvedeno do provozu po dokončení rekonstrukce mostu přes železniční trať a zprovoznění vozovek.

22.10.2020: Obnova na Vinici přinesla vylepšení preference
Do provozu po obnově bylo uvedeno SSZ 0.327 Vinohradská – Starostrašnická. Signalizace, která se nachází v tramvajovém uzlu Vinice, fungovala už dříve s preferencí tramvají. Nyní díky obnově byla preference vylepšena a zajišťuje větší plynulost provozu tramvají. Ve směru od Vinohradské a Černokostelecké byla doplněna vzdálená rádia, která slouží ke směrové detekci vlaků na větší vzdálenost. Díky nim i velká část odbočujících tramvají projede křižovatkou zcela bez zdržení. Na třetím vjezdu tramvají, od Starostrašnické, byl doplněn vzdálený přihlašovací kontakt, který signalizaci připraví před směrovým přihlášením na výhybce. A také zde se výrazně zvýšila plynulost průjezdu. Pružnějšímu řízení pro všechny účastníky pomohlo vybudování chodeckých ostrůvků, které zkrátily délku přecházení a tedy i vyklizovacích časů.

22.10.2020: Orionka prošla výměnou technologie a drobným vylepšením
Nová návěstidla, řadič a upravený software dostalo SSZ 3.377 Korunní – Benešovská. Křižovatka Orionka, přes kterou projíždějí tramvaje na linkách 10 a 16, prošla výměnou technologie a úpravou řízení. Pro tramvaje je viditelné doplnění výzvových návěstidel, která blikají před začátkem volna. Tramvajové fáze se mohou prodlužovat na mírně delší dobu a především preference začala spolehlivě fungovat i v době velmi slabého provozu, kdy ojedinělé vozidlo ukončovalo volno pro přihlášenou tramvaj. Na druhou stranu je třeba signalizaci ještě doladit, například se někdy zbytečně vybírá vyklizovací šipka od Flory vlevo. Na semaforu je kromě preference tramvají také preference autobusů, která nově není potlačována nároky tramvají.

04.10.2020: Probíhá obnova SSZ Vinice
Praha se brzy dočká vylepšení preference tramvají na další signalizaci. Od prázdnin probíhá obnova SSZ 0.327 Vinohradská - Starostrašnická na křižovatce Vinice v Praze 10. Akce probíhá v návaznosti na provedenou rekonstrukci tramvajové tratě ve Starostrašnické ulici. Při obnově dojde ke zřízení chodeckých ostrůvků, které zkrátí délku přecházení přes hlavní směr. Signalizace bude ve směru od Vinohradské a Černokostelecké vybavena vzdálenými rádii, která zajistí včasnou směrovou detekci tramvají. V průběhu obnovy funguje na semaforu dočasně pevný program bez preference. Zařízení by mělo být uvedeno do provozu na konci října. Dále byla zahájena obnova SSZ 4.409 Chodovská - U Plynárny, která dosud funguje v pevném řízení bez preference.

19.09.2020: Odbočení do smyčky Braník už také preferuje
Několikaměsíční pevné řízení na SSZ 4.469 Modřanská – Údolní skončilo. Signalizace na odbočení do smyčky Nádraží Braník se dočkala dynamického řízení s preferencí tramvají. Řešení křižovatky je podobné jako před obnovou, s drobnými vylepšeními, kterými jsou včasnější detekce tramvají do centra, nebo doplnění šipky pro auta z Modřanské do centra vlevo. Preference tramvají probíhá vkládáním, předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze, a prodlužováním kolizní fáze. Signalizace byla obnovena v květnu, ale z důvodů zapracování cykloopatření na Modřanské nebylo možné použít připravené dopravní řešení pro dynamiku. Semafor byl jeden z prvních s preferencí tramvají v Praze. Zprovozněna zde byla již na konci 80. let minulého století. Aktuálně je ve městě 217 signalizací s preferencí tramvají, což je 88 % z celkového počtu na síti.

18.09.2020: Signalizace na křižovatce Seifertovy a Italské ulice má preferenci, horší než před obnovou
Na SSZ 2.318 Seifertova - Italská byla zapojena detekce tramvají. S mírným zpožděním po obnově signalizace tak bylo uvedeno do provozu dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oproti původnímu řešení byla ve směru do centra upravena detekce tramvají tak, že vlaky se hlásí už výjezdem ze zastávky Husinecká, tedy přibližně o 100 metrů dříve. Signalizace je nově řízena s dynamickou koordinací pro automobily od křižovatky Bulhar, přičemž tato koordinace není podřízena nárokům vozidel MHD. To má za následek mnohem větší zdržování tramvají než před obnovou signalizace. Dochází k ukončování volna pro první tramvaj v jakékoli vzdálenosti před křižovatkou. Navíc byla výrazně prodloužena zelená pro chodce přes Seifertovu, což zvyšuje dobu zdržení. Na signalizaci by měla být dodatečně spuštěna preference autobusů, jež zdržování tramvají zřejmě dále navýší. Semafor navíc funguje ve slabším provozu v režimu fáze blikající žluté, která je bez preference. Díky zprovozněné detekci na Italské začala opětovně fungovat preference na SSZ Bulhar. Zřetelné zhoršení preference tramvají po obnově signalizace už v minulosti několikrát nastalo. Došlo k němu například na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, SSZ nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů, nebo na náměstí Jana Palacha. Tyto se postupem času dočkaly úpravy.

14.09.2020: Na Karlově náměstí bliká nápis POZOR TRAM
SSZ 2.034 Karlovo náměstí – Resslova učinilo velký krok, který by v případě úspěšného vyzkoušení mohl být využíván i na jiných místech v Praze. Na nově zřízeném místě pro přecházení přes tramvajovou trať v Ječné ulici byl na sloupech zprovozněn blikač pro chodce s nápisem POZOR TRAM. Nápis bliká zatím pouze při jízdě tramvaje ve směru do Ječné. Tramvaje jsou na tomto místě řízeny čočkami a chodci dostávají pomocí blikače pouze informaci. Jejich povinnost dát tramvaji přednost tak vyplývá z obecné úpravy v zákoně. Řešení by mělo umožnit vyšší plynulost provozu chodců i tramvají. Hojně se využívá ve Švýcarsku, kde místo nápisu obvykle bliká žlutá ampule se symbolem tramvaje. S oživením blikače došlo na Karlově náměstí také k opětovnému zavedení výběru volna pro tramvaj od Ječné vlevo pouze na výzvu. Pro výběr volna se tramvaje musí přihlásit s neúměrně velkým předstihem. Signalizace navíc přestala rozpoznávat tramvaj, která stanicovala ve druhé části zastávky. Tím se na semafor vrátily některé nedokonalosti, jež se podařilo odstranit úpravou teprve před několika lety. Značná část tramvají na linkách 4, 10 a 16 je tak zbytečně zdržena o jednu minutu, což má vliv i na řetězení dalších tramvají. Naopak se podařilo ještě mírně vylepšit kapacitu pro tramvaje v klíčovém směru od Moráně, kde mohou komfortně projet dva vlaky v cyklu. Volno přímo a vpravo má typickou délku 23 sekund. Zásadní zlepšení pro provoz tramvají v tomto uzlu, zejména pak pro směr od Ječné vlevo, je však možné pouze v dynamickém řízení.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 605 |

  NOVINKY
14.08.2022 Smetanovo nábřeží: nová zastávka, auta na kolejích a tramvaj na hlavní
Smetanovo nábřeží a část Masarykova nábřeží jsou po částečné rekonstrukci. Došlo k přestěhování zastávky Národní divadlo ve směru na sever před stejnojmennou křižovatku. Mezi Národním divadlem a Betlémskou ulicí byl zřízen cyklistický pás a omezena automobilová doprava. Dopravní značení zakazuje odbočení aut z mostu Legií vlevo a přijíždět tedy mohou pouze auta od Národní, přičemž nově jedou po kolejích. Současně bylo v úseku zrušeno parkování. Na křižovatce s Betlémskou ulicí mají nově tramvaje přednost před auty, což přináší plynulejší jízdu MHD. Nově byla zřízena zastávka Karlovy lázně ve směru na sever. Řešena je formou mysu pro jeden vlak. V místě jsou svedena auta na koleje, což, stejně jako nová zastávka, působí nárůst doby jízdy tramvají. Došlo k úpravám SSZ 1.010 Národní divadlo a SSZ 1.035 Křižovnická – Karlova, které nadále fungují s preferencí tramvají a nově reflektují změněné polohy zastávek. Kromě zákazu odbočení u Národního divadla nedošlo k žádné regulaci provozu aut, což snižuje kvalitu tramvajové dopravy s přesahem do navazujících úseků. Mírná regulace na Smetanově nábřeží funguje dlouhodobě ve směru na jih pomocí SSZ 1.056 Křižovnická – Kaprova. V roce 2019 došlo krátce ke zkušebnímu obousměrnému uzavření průjezdu nábřeží pro auta, avšak na definitivním řešení zatím nebyla nalezena politická shoda. Úsekem ve špičce za hodinu projede přibližně 1000 osob v automobilech a přibližně 2500 osob v tramvajích každým směrem.

08.08.2022 Malostranská splítka dostala nový semafor. Řízení je podobné původnímu
Kompletní obnovou technologie prošlo SSZ 1.106 Letenská – Malostranské náměstí. Signalizace řídí kromě vlastní křižovatky na Malostranském náměstí také provoz kolejové splítky v přilehlé Letenské ulici. Vlastní řízení signalizace je podobné tomu původnímu, které se osvědčilo. Tramvajové fáze lze vybírat ve všech třech polohách cyklu řízení, nanejvýš dvakrát do cyklu. Mírnou změnou prošly polohy některých trolejových kontaktů, což umožňuje mírně pružnější řízení, zejména na vjezdu do splítky od Letenské. Použitý řadič také o něco rychleji reaguje na nároky z detektorů než ten původní. Výzvové signály pro tramvaje před začátkem volna blikají. Zlepšení nastalo pro chodce, kteří dostali nový přechod těsně před křižovatkou ve směru od jihu. Po uvedení do provozu se signalizace opakovaně zasekla s dopadem do plynulosti provozu tramvají. Na semaforu byla preference tramvají zavedena v roce 1999.

21.07.2022 Semafor u Nákladového nádraží Žižkov vylepšen
Více než půlroční trápení u Nákladového nádraží skončilo. Na SSZ 3.322 Jana Želivského – Olšanská byla na konci června nasazena definitivní řídicí logika. Preference tramvají je lepší než původní řešení z roku 2005, které bylo tehdy realizováno dodatečně na původní technologii. Hlavní zlepšení spočívá v možnosti změny pořadí fází, kdy oblouk pro linku 9 lze při nároku vybrat ihned po hlavním směru. Kromě toho signalizace umožňuje tramvajím prodlužování vlastní fáze, krácení kolizní fáze a výběr všech oblouků až dvakrát do cyklu řízení. Posledně jmenovaná možnost dříve fungovala pouze pro oblouk linky 26. Nově se všechna tramvajová volna včetně hlavního směru vybírají jen při nároku tramvaje, což přináší pružnější řízení. Přínosem je rovněž zřízení směrového signálu pro auta od jihu vlevo, čímž je vyloučena kolize s přímo jedoucími tramvajemi. Signalizace však potřebuje ještě doladit. Hlavním problémem je, že s volnem pro linku 9 do centra se nevybírá nekolizní signál z centra, což působí zbytečné zdržení, někdy výrazné. Semafor byl obnoven už na konci roku 2021, ale s ohledem na jiné stavební práce procházel dočasnými úpravami, které nebyly příznivé pro tramvaje ani ostatní dopravu. Několik měsíců byly zbytečně rozděleny signály tramvají a aut od Olšanské. Kolony tramvají se tvořily nárazově také od Ohrady.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022